QNAP TS-859 Pro+ Review
Ik ben enige tijd geleden op zoek gegaan naar een NAS. De shortlist kwam uiteindelijk op de Synology DS1511+, de QNAP TS-659 Pro + en de QNAP TS-859 Pro+. De laatste is een beduidend stuk duurder, en daardoor was het toch even goed uitpluizen. Uiteindelijk kom je met de berekening er wel op uit dat de TS-859Pro+ het voordeligste is als je het terug rekent naar prijs per TB met op alle configuraties de volumes in Raid5. Mocht je serieus willen uitbreiden met de extra DS510 uitbreidings boxen, dan is de Synology wel weer voordeliger, maar met uiteindelijk 8 schijven van 3TB leek mij de QNAP wel genoeg.
Eenmaal aangeschaft kwam ik tot mijn verontrusting toch de nodige posts tegen over zware problemen met Firmware updates, het volstrekt niet...
Pluspunten
Heel eenvoudig in gebruik te nemen Bijzonder uitgebreid en netjes web menu Steving en stabiel ontworpen
Minpunten
Tikkeltje prijzig Lucht inlaat voor het mainboard aan de zijkant
Eindoordeel
Eenmaal aangeschaft kwam ik tot mijn verontrusting toch de nodige posts tegen over zware problemen met Firmware updates, het volstrekt niet aan de praat krijgen van het geheel, door sommigen veronderstelde benodigde kennis van Linux etc... Dan word je toch wat nerveus met een investering van zo'n 1860 euro. Nu het apparaat uitgepakt is en staat te snorren: Het valt mij 100% mee. Installatie is met de Finder toepassing en de quickstart wizards betrekkelijk eenvoudig, firmware update verliep ook probleemloos en het raid volume wordt op dit moment gesynced (momenteel nog 4 harddisks).
Dat laatste duurt overigens echt verschrikkelijk lang, dus heb niet de illusie dat je hem aanzet en er meteen de hele zooi naartoe kan kiepen. Hij heeft gewoon echt tijd nodig.
Qua bouw is het een nette stevige kast met stalen sledes voor de harddisks en een kunsstof front. Niets bijzonders. Het mainboard zit aan de linker kant en wordt gekoeld door de luchtstroom die door 2 grote fans van voor naar achteren door de kast wordt getrokken. voor wat extra luchtstroom over het mainboard zitten er aan de linker kant wat gaatjes in de kast. Dat is qua constructie het enige waar ik een beetje mee zit. De QNAP moet in een kastje komen wat (bij toeval) heel precies er omheen zal gaan vallen. Die gaatjes aan de zijkant zouden daarwel eens door afgedekt kunnen worden. Mooier zou zijn geweest als de lucht door een roostertje aan de voorkant zou worden aangezogen.
Ik heb er verder nog niet heel veel mee gedaan, dus ik zal dit stukje later nog moeten aanvullen.
Reacties (8)
Mijn huidige NAS (synology 5 disk) heeft een temperatuur van 40 graden in rust. Hij staat dan ook in een heel klein kastje in de hal). Heb wel gemerkt dat het merk disk veel kan uitmaken voor de temperatuur. Heb nu seagate en eerst waren het WD's. Deze kwamen ruim boven de 50 graden uit en gingen bovendien regelmatig stuk.
Ter indicatie:
Ik heb er 6 disks in RAID5 + 1x Spare in zitten (WD2002FYPS), dus 2TB WD Enterprise schijven in de eerste 6 slots (v.l.n.r) van de QNAP TS-859 Pro+.
Als ik vol data sta te pompen naar/van de NAS sschijven dan varieert de temperatuur van de schijven tussen 32 en 37 graden bij kamertemperatuur (het is nu trouwens wel 27 graden op de zolderkamer waar de NAS staat ! ).
Alleszins redelijk lijkt me, maar de NAS staat dan ook vóór 30 cm en achter 10 cm vrij. En ja... LINKS dus strak ingebouwd waardoor die openingen zijn afgedekt
In rust zijn de schijven 24-27 graden en het systeem 34 graden, de 2 fans draaien 572 RPM en hoor je niet.
Mijn ervaring met Hitachi Deskstars (7K2000) is dat deze wat warmer worden en meer geluid maken maar destijds goedkoper waren. Helaas had ik met de Deskstars in mijn "oude" QNAP TS-509Pro de pech dat er meerdere van uitvielen, dus overgestapt op WD Caviar Black's 1TB en doorgegroeid naar WD ES (geel) en dat bevalt beter. Verschil met de TS-509Pro is dat daar minder schijven (5x 2TB ondersteund) in kunnen en dat deze horizontaal geplaatst worden, 5 boven elkaar waardoor de bovenste schijf het kookpunt sneller bereikt. De TS-859Pro+-varianten plaatsen de slede's verticaal en 8 schijven naast elkaar, waardoor temp per schijf overal vergelijkbaar is. Je kunt er ook 2.5' schijven inschroeven (SSD's als je wilt), dus je bent niet gebonden aan 3.5" HDD's en 3TB schijven worden ondersteund.
Hoe de 3TB schijven presteren kan ik je niet vertellen, maar ik verwacht dat die niet echt warmer zullen worden dan hun 2TB broertjes. Overigens zou ik niet bezuinigen op HDD's en de wat duurdere NAS/Enterprise varianten kopen (bijv. de WD "RED" of de nog duurdere Enterprise Storage varianten, of Ultrastars van Hitachi). Ga niet zitten klooien met goedkope desktopschijven, dat kan problemen geven in RAID opstellingen en bij 24/7 bedrijf. Voor de zekerheid altijd even kijken welke schijven compatible zijn volgens de NAS-leverancier.
De "rode" WD NAS-schijven (WD30EFRX, WD20EFRX) zijn nu volgens mij zelfs goedkoper dan de Deskstars 7K3000/5K3000's. Zie overzicht van WD NAS HDD's :
http://wdc.com/en/products/products.aspx?id=810
Ik zie dat je de hele set voor 1860 euro hebt gekocht. Is dat de QNAP + 8 x 3TB disks? Waar, als ik vragen mag?
Kan je iets meer vertellen over je ervaringen met deze NAS? Heb je RAID 5 gebruikt voor alle disks? Hoelang duurt het opzetten van de volumes? Werkt de NAS goed met het streamen van HD video naar TV?
Heb je al eens kunnen kijken hoe heet je disken worden?
Dit komt voor jou persoonlijk niet uit, en is voor anderen waarschijnlijk helemaal geen probleem!
Quote:
"voor wat extra luchtstroom over het mainboard zitten er aan de linker kant wat gaatjes in de kast. Dat is qua constructie het enige waar ik een beetje mee zit. De QNAP moet in een kastje komen wat (bij toeval) heel precies er omheen zal gaan vallen. Die gaatjes aan de zijkant zouden daarwel eens door afgedekt kunnen worden. Mooier zou zijn geweest als de lucht door een roostertje aan de voorkant zou worden aangezogen."
Zie het dan ook als een nutteloze opmerking en negeer dat minpunt
[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 25 juli 2024 07:50]
¨Dat laatste duurt verschrikkelijk lang¨ is natuurlijk vrij relatief.
Raid 1 op(nieuw) opbouwen trek ik gewoon 18 uur voor uit op mijn Synology CS407e.
Schrijf snelheid van en naar een computer via nfs, ftp en webbrowser zou leuke info zijn.
Klein lijstje met mogelijkheden en wat je daarvan vond en of ze een beetje werkte zou ook niet missen
Geen slechte review maar er had iets meer in gemogen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn