QNAP TS-859 Pro+ Review

Firefox 6 april 2011, 1.583 views

QNAP TS-859 Pro+

Pluspunten

• Heel eenvoudig in gebruik te nemen
  • Bijzonder uitgebreid en netjes web menu
  • Steving en stabiel ontworpen

Minpunten

• Tikkeltje prijzig
  • Lucht inlaat voor het mainboard aan de zijkant

Ik ben enige tijd geleden op zoek gegaan naar een NAS. De shortlist kwam uiteindelijk op de Synology DS1511+, de QNAP TS-659 Pro + en de QNAP TS-859 Pro+. De laatste is een beduidend stuk duurder, en daardoor was het toch even goed uitpluizen. Uiteindelijk kom je met de berekening er wel op uit dat de TS-859Pro+ het voordeligste is als je het terug rekent naar prijs per TB met op alle configuraties de volumes in Raid5. Mocht je serieus willen uitbreiden met de extra DS510 uitbreidings boxen, dan is de Synology wel weer voordeliger, maar met uiteindelijk 8 schijven van 3TB leek mij de QNAP wel genoeg.

Eenmaal aangeschaft kwam ik tot mijn verontrusting toch de nodige posts tegen over zware problemen met Firmware updates, het volstrekt niet aan de praat krijgen van het geheel, door sommigen veronderstelde benodigde kennis van Linux etc... Dan word je toch wat nerveus met een investering van zo'n 1860 euro. Nu het apparaat uitgepakt is en staat te snorren: Het valt mij 100% mee. Installatie is met de Finder toepassing en de quickstart wizards betrekkelijk eenvoudig, firmware update verliep ook probleemloos en het raid volume wordt op dit moment gesynced (momenteel nog 4 harddisks).

Dat laatste duurt overigens echt verschrikkelijk lang, dus heb niet de illusie dat je hem aanzet en er meteen de hele zooi naartoe kan kiepen. Hij heeft gewoon echt tijd nodig.

Qua bouw is het een nette stevige kast met stalen sledes voor de harddisks en een kunsstof front. Niets bijzonders. Het mainboard zit aan de linker kant en wordt gekoeld door de luchtstroom die door 2 grote fans van voor naar achteren door de kast wordt getrokken. voor wat extra luchtstroom over het mainboard zitten er aan de linker kant wat gaatjes in de kast. Dat is qua constructie het enige waar ik een beetje mee zit. De QNAP moet in een kastje komen wat (bij toeval) heel precies er omheen zal gaan vallen. Die gaatjes aan de zijkant zouden daarwel eens door afgedekt kunnen worden. Mooier zou zijn geweest als de lucht door een roostertje aan de voorkant zou worden aangezogen.

Ik heb er verder nog niet heel veel mee gedaan, dus ik zal dit stukje later nog moeten aanvullen.

Heb jij ook een QNAP TS-859 Pro+?

Ik zal graag willen weten hoe het gaat met de temperatuur.. 8 x 3TB en het luchtrooster blijkbaar op de verkeerde plek voor je dan moet hij best heet gaan worden.

Mijn huidige NAS (synology 5 disk) heeft een temperatuur van 40 graden in rust. Hij staat dan ook in een heel klein kastje in de hal). Heb wel gemerkt dat het merk disk veel kan uitmaken voor de temperatuur. Heb nu seagate en eerst waren het WD's. Deze kwamen ruim boven de 50 graden uit en gingen bovendien regelmatig stuk.
ik zie dat er niemand heeft gereageerd op jouw vraag.
Ter indicatie:
Ik heb er 6 disks in RAID5 + 1x Spare in zitten (WD2002FYPS), dus 2TB WD Enterprise schijven in de eerste 6 slots (v.l.n.r) van de QNAP TS-859 Pro+.
Als ik vol data sta te pompen naar/van de NAS sschijven dan varieert de temperatuur van de schijven tussen 32 en 37 graden bij kamertemperatuur (het is nu trouwens wel 27 graden op de zolderkamer waar de NAS staat ! ).
Alleszins redelijk lijkt me, maar de NAS staat dan ook vr 30 cm en achter 10 cm vrij. En ja... LINKS dus strak ingebouwd waardoor die openingen zijn afgedekt :+
In rust zijn de schijven 24-27 graden en het systeem 34 graden, de 2 fans draaien 572 RPM en hoor je niet.

Mijn ervaring met Hitachi Deskstars (7K2000) is dat deze wat warmer worden en meer geluid maken maar destijds goedkoper waren. Helaas had ik met de Deskstars in mijn "oude" QNAP TS-509Pro de pech dat er meerdere van uitvielen, dus overgestapt op WD Caviar Black's 1TB en doorgegroeid naar WD ES (geel) en dat bevalt beter. Verschil met de TS-509Pro is dat daar minder schijven (5x 2TB ondersteund) in kunnen en dat deze horizontaal geplaatst worden, 5 boven elkaar waardoor de bovenste schijf het kookpunt sneller bereikt. De TS-859Pro+-varianten plaatsen de slede's verticaal en 8 schijven naast elkaar, waardoor temp per schijf overal vergelijkbaar is. Je kunt er ook 2.5' schijven inschroeven (SSD's als je wilt), dus je bent niet gebonden aan 3.5" HDD's en 3TB schijven worden ondersteund.

Hoe de 3TB schijven presteren kan ik je niet vertellen, maar ik verwacht dat die niet echt warmer zullen worden dan hun 2TB broertjes. Overigens zou ik niet bezuinigen op HDD's en de wat duurdere NAS/Enterprise varianten kopen (bijv. de WD "RED" of de nog duurdere Enterprise Storage varianten, of Ultrastars van Hitachi). Ga niet zitten klooien met goedkope desktopschijven, dat kan problemen geven in RAID opstellingen en bij 24/7 bedrijf. Voor de zekerheid altijd even kijken welke schijven compatible zijn volgens de NAS-leverancier.
De "rode" WD NAS-schijven (WD30EFRX, WD20EFRX) zijn nu volgens mij zelfs goedkoper dan de Deskstars 7K3000/5K3000's. Zie overzicht van WD NAS HDD's :
Ik hou deze NAS al een tijdje in de gaten (de Pro versie althans, sinds vorig jaar), maar heb gewacht totdat er 3TB disks waren en anderen kunnen vertellen over hun ervaring met de combinatie.

Ik zie dat je de hele set voor 1860 euro hebt gekocht. Is dat de QNAP + 8 x 3TB disks? Waar, als ik vragen mag?

Kan je iets meer vertellen over je ervaringen met deze NAS? Heb je RAID 5 gebruikt voor alle disks? Hoelang duurt het opzetten van de volumes? Werkt de NAS goed met het streamen van HD video naar TV?
Synology heeft sinds april ook een versie met 10 disken met een 12 disken uitbreiding. Totaal 22 disken. Dat is natuurlijk een beetje overdreven en je moet de ruimte er maar voor hebben.

Heb je al eens kunnen kijken hoe heet je disken worden?
Ik ben van mening dat je het fijt dat er een extra luchtrastertje aan de zijkant zit, opvoert als negatief punt, omdat het jou niet uitkomt, niet kan.
Dit komt voor jou persoonlijk niet uit, en is voor anderen waarschijnlijk helemaal geen probleem!
Quote:
"voor wat extra luchtstroom over het mainboard zitten er aan de linker kant wat gaatjes in de kast. Dat is qua constructie het enige waar ik een beetje mee zit. De QNAP moet in een kastje komen wat (bij toeval) heel precies er omheen zal gaan vallen. Die gaatjes aan de zijkant zouden daarwel eens door afgedekt kunnen worden. Mooier zou zijn geweest als de lucht door een roostertje aan de voorkant zou worden aangezogen."
Zoals ik hierboven aanhaalde: ik heb die gaatjes ook afgedekt en heb geen enkel probleem ondervonden: lucht-aanzuiging door de HDD bays aan voorzijde is ruim voldoende. Overigens moet je altijd oppassen met strak inbouwen van warmteproducerende apparaten. Je kunt een producent niet afrekenen op het feit dat jij als gebruiker zijn product niet goed gebruikt of verkeerd plaatst, maar dat terzijde.

Zie het dan ook als een nutteloze opmerking en negeer dat minpunt ;)

[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 24 juli 2012 15:03]

Leuke review maar had iets meer inhoudelijker gemogen. Je hoeft niet een hele beschrijving te maken over de software en hoe snel die gaat maar had liever even gewacht totdat je raid opgebouwd was en dan enige harde gegevens gegeven.

¨Dat laatste duurt verschrikkelijk lang¨ is natuurlijk vrij relatief.
Raid 1 op(nieuw) opbouwen trek ik gewoon 18 uur voor uit op mijn Synology CS407e.
Schrijf snelheid van en naar een computer via nfs, ftp en webbrowser zou leuke info zijn.
Klein lijstje met mogelijkheden en wat je daarvan vond en of ze een beetje werkte zou ook niet missen

Geen slechte review maar er had iets meer in gemogen.
Dat is een stelling die je in kunt nemen. Ik beschijf slechtsde situatie waar ik zelf in verkeer. Daarnaast heb ik dergelijke ervaringen ook gehad met ssf behuizingen. Ik zeg niet dat het essentieel is, of dat het anders zou moeten door QNAP. Het is voor anderen in een vergelijkbare situatie *wellicht* een overweging voor of teggen. Volgens mij waren gebruikers reviews bedoeld om ook gebruikers ervaringen te delen... maar misschien heb ik dat wel mis... :?