Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Pyra Wired Review

Boertje1991 6 april 2011, laatste update op 17 november 2015, 1.399 views

Roccat Pyra Wired

Pluspunten

• Mooi design
  • Goede drivers
  • Veel extra's in de verpakking
  • Niet duur voor de functies die je krijgt

Minpunten

• Tot nu toe geen gevonden

Dit is mijn eerste review, dus verwacht geen topverhaal. Dan kan het alleen maar meevallen :)

Waarom een nieuwe muis?
Ik ben al 3 jaar in het bezit van een Logitech V450. Een prima draadloze laser-muis, die ik vaak meeneem als ik met mijn laptop (een Alienware M11x R1) ergens heen ga. Een paar weken geleden heb ik mijn eerste desktop in elkaar gezet, en daar hoort natuurlijk een muis bij. De Logitech werkte prima in combinatie met de desktop, maar elke keer de ontvanger uit de pc trekken als ik de deur uit ga begon een beetje vervelend te worden. Toen heb ik een paar dagen mijn laptop gebruikt zonder muis, zodat deze permanent in de desktop kon blijven. Dit bleek een slechte oplossing te zijn, aangezien ik graag game met mijn Alienware laptop :P
Dan zit er nog maar één ding op… Een nieuwe muis voor de desktop dan maar :*)

Zoektocht naar een muis
Het zoeken naar een muis kostte me een paar dagen, maar ik ben uiteindelijk zeer tevreden met het resultaat! Bij het begin van de zoektocht heb ik eerst een paar criteria opgesteld waaraan de nieuwe muis zou moeten voldoen.

- Bedraad (hij zit toch 24/7 aangesloten aan de desktop en zo hoef ik niet meer aan batterijen te denken :) )
- Strak zwart design, zodat het mooi bij mijn NZXT M59 kast past
- Meer dan alleen 2 knoppen en een scrollwiel

Na wat zoeken kwam ik uit op de volgende muizen:

- Sharkoon Fireglider Black (20¤)
- Roccat Pyra Wired (30¤)
- CM Storm Sentinel Advance (45¤)

Alle drie natuurlijk prima game-muizen met verschillende eigenschappen. Zo hebben de Sharkoon en de CM Storm beide een laser, waar de Roccat een optische sensor heeft. De CM Storm Sentinel Advance heeft zelfs 2 lasers :P .
De CM Storm viel voor mij af door het hoge prijskaartje (voor mij dan ;) ). Toen heb ik van de overgebleven twee muizen de Roccat gekozen, omdat deze compacter is dan de Sharkoon. Ik vind persoonlijk kleine muizen fijner werken, ondanks dat ik zelf vrij grote handen heb.

De keuze was dus gemaakt! Vervolgens meteen besteld bij Pixmania voor 33¤ incl. verzending. Ik zou het product binnen een week in huis hebben, dus ik was blij verrast toen het er 2 dagen later al was :)

Unboxing

De muis komt in een compacte verpakking met transparant plastic, zodat je de muis al kan zien. Op de doos staan wat specificaties van de muis: 1000Hz polling rate, 400-1600 DPI en EasyShift+. Het openen gaat erg makkelijk en zonder het slopen van de verpakking.

In de doos zit:

- De muis :)
- De quick installation guide
- De driver cd
- Een Roccat ID-card (soort creditcard met een nummer waarmee je kan inloggen op de Roccat website)
- Een tasje om de muis in te vervoeren

Een erg compleet pakket dus :) De USB-kabel van de muis is ongeveer 1.5 meter lang. Op de driver cd staan natuurlijk de drivers (voor up-to-date drivers moet je echter op de site van Roccat kijken), maar ook wallpapers en een video over de muis. De muis en alle functies werken ook zonder de drivers te installeren.
De sensor van de muis is een blauwe optische, iets wat ik nog niet vaak gezien heb. Deze blauwe kleur past mooi bij de blauwe LED fans in mijn kast :)

Ergonomie
Zoals ik eerder al meldde, is de muis niet erg groot. Voor mij is dit geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen daar anders over denken. Mijn pink en duim vallen goed op de daarvoor bestemde plek. Ik heb geen last van mijn hand gekregen na langdurig gebruik, dus ik denk dat dat wel goed zit :)
De muis heeft een symmetrisch ontwerp, dus kan door zowel links- als rechtshandigen gebruikt worden. Zoals gebruikelijk heeft de muis een linker- en rechtermuisknop en een scrollwiel. Het scrollwiel dient tevens als derde muisknop. Aan de linker en rechter zijkant zit nog een knop. Als rechtshandige kan ik bij alle knoppen, behalve de knop aan de rechter zijkant. Ik denk dat deze bedoeld is voor linkshandigen, maar dat weet ik niet zeker.

Functies
Deze muis heeft een erg handige functie, namelijk de EasyShift+. Met deze functie wordt één van de knoppen aan de zijkant een soort Shift-toets. Als deze knop ingedrukt is, krijgen alle andere knoppen een andere functie. Zo heb ik mijn muis ingesteld dat deze werkt als besturing van mijn muziek (play/pause, volume up, volume down, next track, previous track). Deze functies werken standaard in Windows Media Playes, iTunes, VLC en Winamp. Ook zijn macro’s beschikbaar voor ongeveer 20 games en kan je zelf je eigen macro’s schrijven.

Ik ben hartstikke tevreden met deze muis. Hij ligt fijn in de hand en was niet erg duur. Qua functies ben ik vooruitgegaan ten opzichte van mijn oude Logitech V450. Het verschil tussen de laser van de Logitech en de optische sensor van de Roccat merk ik niet.
Prima muis voor een mooie prijs dus :)

Heb jij ook een Roccat Pyra Wired?

leuke duidelijke revieuw. zelf geen ervaring met roccat maar kan me voorstellen dat dit een fijne muis is. ik ben persoonlijk meer van de grotere muizen. Ook lijkt me dat easy shift erg onhandig, maar misschien dat dit went. Gebruik je de macro's ook echt veel? en waarom ben je niet voor bijvoorbeeld een razer gegaan van dezelfde prijsklasse ( diamondback 3g )? verder goede review: 4/5
Volgens mij is die Razer muis al een tijdje niet meer verkrijgbaar :P
De Razer Salmosa en Abyssus wel, maar die hebben niet de extra knoppen die de Pyra wel heeft.
Ik heb me nog niet erg verdiept in de macro's, maar ik denk dat het in sommige gevallen wel handig kan zijn. Maar het is vooral een gimmick als je het mij vraagt :)
Goede review hoor. Zit nu te kijken naar een goede muis. Die ik nu heb hapert vaak. Ik denk dat ik deze ga kopen, maar hoe groot is hij? Je zei al dat hij niet zo groot was, maar....