Specificaties 4,2" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson Xperia arc LT15i Blauw Review

Heatonme 9 april 2011, laatste update op 10 april 2011, 5.880 views

Sony Ericsson Xperia arc LT15i Blauw

Pluspunten

• Scherm
  • Camera
  • Geluidskwaliteit muziek
  • Opname geluid en beeld
  • Belkwaliteit
  • Design!
  • SE ondersteunt Root!

Minpunten

• Scherm
  • Accuduur
  • Helaas weer een LED flits.
  • Verder nog geen

*work in Progress* ( tips zijn welkom )

-update 6-4-'11: Benches, Typo's, meerdere edit's
-update 8-4-'11 Camera conclusie

Bij mijn eerste review zal ik proberen om een soort vergelijk neer te zetten tussen de SE ARC, HTC Hero (overclocked) en SE K800i.

Inleiding:

Waarom de ARC? Na jaren bij SE gezeten te hebben vanwege hun goede mobiele telefoons (red. heb tussendoor ook nokia en lg geprobeerd) voelde ik mij 1,5 jaar geleden genoodzaakt om als ,tweaker zijnde, over te stappen op android en dat leverde SE spijtig genoeg "nog" niet.
Ik ben destijds overgestapt op een Htc Hero maar merkte gelijk dat ik achteruit ging in, eigenlijk in bijna alles behalve het OS.
Ten tijde dat ik de Hero gebruikte verlangde ik steeds weer terug naar SE maar dan met android.
Aangezien SE met de X10 nog geen potten kon breken wachte ik wel op de opvolger; de Arc.

Nog een kleine toevoeging waarom HTC er echt uit moest en terug naar SE is de Root.
Htc gaat de boel beveiligen terwijl SE juist developers oproept om met de toolkit van SE aan de slag te gaan

De doos:
SE levert een kleine simpele doos met daarin de volgende spullen:

* Lader
* 16 Gb kaartje
* Usb kabel ( tevens laad kabel ) Laadt ook via USB
* In-ear oordopjes met microfoon
En natuurlijk...
Eigen foto volgt.

Al met al redelijk, waar het niet dat ze in Duitsland een 8 Gb meegeven maar er wel een tasje en mini HDMI kabel 2x micro usb-usb kabel :? bijleveren( dit nav dit topic). ( het is om het even, ik persoonlijk vindt in eerste instantie 16 Gb wel makkelijk, die kabel komt wel)

Gebruik/Ergonomie:

Ik heb dus al de nodige ervaring met android op de Hero dus ik verwachte eigenlijk weer hetzelfde maar dan sneller.
Dat klopt in essentie; mijn hero draait op android versie 2.2.1 en de Arc 2.3.2. Iets nieuwere versie maar kan weinig veranderingen vinden.
De Arc ligt verder goed in de hand, iets waar nogal wat discussie over is dus zal ik er ook even bij zetten dat ik vrij lange vinger heb!
Ik was dan ook bang, na het testen van de Desire HD ( welke ik niet met 1 hand kon bedienen) de Arc misschien ook te groot was.

Niets is minder waar, ik kan het toestel heerlijk met 1 hand bedienen doordat het scherm daadwerkelijk 16:9 is ( en dus vrij smal) en tevens heel dun is in tegenstelling tot bv de Desire HD en de Hero.
En omdat hij zo plat en licht is glijdt hij heerlijk in de pocket en voel ik hem nauwelijks in mijn broekzak.

Ook met bellen kan ik hem perfect tegen mijn oor houden. Ik leg hem dan ook nooit in mijn handpalm om te bellen, dat lukt, net als bij andere toestellen, niet... dit ivm wat langere vingers?
Ik ga er dan ook van uit dat er bij de test van tweakers:
"quote"
"Wij geven de voorkeur aan de bolle toestellen, die beter in de hand liggen."
wat korte vingers aanwezig waren :+
Ik hoor sommige mensen wat last hebben met de camera- en de uitknop maar persoonlijk heb ik hier geen last van. Ik denk omdat je er rekening mee moet houden dat de randen schuin aflopen en dus ook het knopje een beetje schuin moet drukken. ( en wederom waarschijnlijk voordeel van lange/slanke vingers)

Geluid/Muziek:

Het geluid is gewoon goed, zeker vergeleken de Hero.
De speaker van de Arc klinkt gewoon wat minder blikkerig dan de Hero.
Met de bijgeleverde oordopjes komt er een vol en warm geluid uit. Ook fijn dat er weer een FM radio op zit, ook alweer iets wat niet op de Hero zit..
De connector voor de 3,5 jack zit aan de zijkant, heb tot op heden daar geen hinder van ondervonden.

Bereik:

*Gestest met een KPN netwerk en Wifi-N(voorheen met de Hero Wifi-G)*
Daar kan ik kort over zijn.
Ook hier weer wint de Arc het van de Hero.
Het Wifi bereik is beter, stabieler en sneller dan de Hero.
Het Gsm bereik is ook weer beter dan de Hero
En 3G is ook... nah je begrijpt het al,
De K800 tel ik niet mee, geen wifi/3g/enz..

Belkwaliteit:

Op de Arc zit een extra microfoon op de achterkant welke voor noise cancelation zorgt.
Persoonlijk weet ik niet of het specifiek aan die microfoon ligt maar het bellen is subliem.
Meerde mensen gevraagd hoe ik klonk tov de Hero en dat was duidelijk, het klonk veel beter en ik was makkelijker te verstaan dan op de Hero.
Wederom heb ik hier de K800 gelaten voor wat hij is, vergelijkingsmateriaal voor de foto's..

Batterij:

Hier laat de ARC toch een steekje vallen. Hij haalt krap aan 1 dag waar de Hero bijna voor 2 dagen gaat.
Hier zit wel een hele grote kanttekening bij; De Hero draait op een geoptimaliseerde custom rom dus vooralsnog ga ik ervanuit dat het accugebruik in de toekomst door of een custom rom of een update van SE wordt opgelost.

Bouwkwaliteit:

Ondanks dat het toestel van plastic is voelt het allemaal degelijk aan.
Alle randen en knoppen voelen solide en een beetje torsie erin proberen te krijgen lukt niet. ( ja vast wel met grof geweld maar niet met wat druk)
Over het verder verloop van de kwaliteit kan ik uiteraard nog niks zeggen, tijd zal het leren en mocht er iets noemenswaardig gebeuren dan vermeldt ik dat uiteraard hier.
*update 1 :
Met leo ( lomp en onbenullig ) gedrag hoor je wel af en toe het achterkantje kraken. ( C'est la plastic! )

Scherm:

Ook hier laat de Arc een gemengde indruk achter waar ik nog aan moet wennen.
Hoe dat zo? Nou zoals iedereen al weet heeft de Arc wat problemen met de kijkhoek.
Waar moet je aan wennen? Nou dat dus, als hij op tafel ligt en je kijkt naar het scherm dan zie je de verkleuring ( blauw wordt groenig e.d. en vooral flets beeld ) En ja, dat is nogal persoons gebonden want zodra je hem pakt is het beeld subliem!
De Bravia Engine doet zijn werk goed ;) De kleuren zijn mooier en feller dan de Hero maar wederom kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat hij ergens toch ook af en toe wat flets overkomt. ( wederom wennen denk ik)
Wel mooi is dat het scherm in uitstand echt zwart is!
Dat is bij de Hero wel anders, daar zie je echt het scherm in een lichtere kleur in de telefoon liggen.
Verder is het scherm wel degelijk mooier als de Hero.

Benches:

Ik heb even wat scores toegevoegd;
Screenshots lukt helaas niet, (nog) geen root. :(

Run 1: 2021
Run 2: 2030
Run 3: 2032

Gemiddeld na 3 Runs: 2027.7

Oef.. zie wel dat in AnTutu de LG optimus 2x met een score van 3600 rondjes rent om de ARC.
Volgens de chart van AnTutu is de dual core daar het gevolg van, daardoor levert hij volgens de chart meer CPU en GPU en SD card Write & Read vermogen.
(maar of je dat in de praktijk nu ook echt merkt betwijfel ik eerlijk gezegd ;) , allicht later als alles aangepast is aan dual-core)

Verder loopt hij net wat sneller dan een HTC Desire HD die gemiddeld 2000 scoort en de Galaxy met gemiddeld 1900.
En om de Hero @ 675 MHz maar even aan te halen.. 730 :X

Dan zou ik bijna het belangrijkste vergeten.....

Camera:

Hier komt dus de K800i om de hoek kijken.
Waarom? Zoals bijna iedereen zal beamen is de K800i ( alweer 6 jaar oud! ) nog steeds! de te kloppen camera telefoon op flitser en beeldkwaliteit.
Nu is de K800i van deze vergelijking alweer minimaal 5 jaar oud dus is de beeldkwaliteit ook niet meer als nieuw. Belangrijker is de flitser.
Op de Arc zit, net als zoveel andere, een LED flitser. De K800i heeft een Xenon flitser welke veel feller is.
De Arc komt met een nieuwe Exmor lens welke een stuk lichtgevoeliger is dan de huidige camera's op mobieltjes.
Zou de oude K800 het nu eindelijk afleggen?

*kanttekening, helaas door een operatie geen echt vaste hand

Binnen:

K800i http://i711.photobucket.com/albums/ww115/Heatonme/K800/DSC00925.jpg
Arc http://i711.photobucket.com/albums/ww115/Heatonme/ARC/DSC_0023.jpg
Hier laat de Arc wel zien dat de exmor lens werkt, geen flits in tegenstelling tot de K800 hierboven

Hero http://i711.photobucket.com/albums/ww115/Heatonme/Hero/IMG_20110406_112942.jpg

Daglicht;

K800i http://i711.photobucket.com/albums/ww115/Heatonme/K800/DSC00927.jpg
Arc
*Kudoos aan diegene die raad wat voor ras/merk/type hond daar zit!! sl1000! Het is inderdaad een new foundlanderhttp://i711.photobucket.com/albums/ww115/Heatonme/ARC/DSC_0028.jpg
Hero http://i711.photobucket.com/albums/ww115/Heatonme/Hero/IMG_20110406_113244.jpg

In het donker binnen met Flits:

K800i (duidelijk met xenon flits :o )http://i711.photobucket.com/albums/ww115/Heatonme/K800/DSC00930.jpg
Arc
Hero

[img]black[/img] :+

Schemer Exmor Test:

Arc met flits: http://i711.photobucket.com/albums/ww115/Heatonme/ARC/2038metflits.jpg
Arc zonder flits: http://i711.photobucket.com/albums/ww115/Heatonme/ARC/2033zonderflits.jpg

Grappig, het werkt dus echt :+
K800 per ongeluk bij vrienden laten liggen dus die volgt nog.

Camera conclusie

Er komen nog beter vergelijkfoto's aan zoals o.a. test bij schemer/ donker buiten/binnen e.d. maar de eerste De conclusie is dat voor mij de K800i nog steeds onverslagen is qua flitser.

Ik heb nu meerdere foto's gemaakt maar het heeft geen nut deze te plaatsen, de fiitser ( en soms ook beeld kwaliteit) van de K800 blijft onvertroffen in donkere situaties.
Ik moet wel zeggen dat de Exmor lens echt goed zijn werk doet.In plekken met enige bron van licht is het soms beter om de flitser uit te zetten.
Tot op heden valt mij eigenlijk de beeld stabilisatie mee met de flitser uit op de Arc, dit tov de K800... dus eigenlijk nog geen hinder aan ondervonden om zonder flitser te schieten.
De foto's met genoeg licht vindt ik persoonlijk beter op de Arc dan op de K800( mag ook wel, K800 5 jaar oud )

Tot op heden vindt ik de camera van de Arc dus zeer adequaat, de foto's zijn goed te noemen ( voor een telefoon )en wat ook belangrijk is is het feit dat als de camera eenmaal klaar staat, je erg snel achter elkaar foto's kan nemen.
Je kan dan zo goed als om de seconde een foto maken ( en scherp ). Toch ook een plus punt tov de K800.

Video:

Dan nog even een test video 720P in het zonnetje in de tuin( let wel, geen geluid, per ongeluk vinger op de mic |:( ):

Geluidsopname:

Nog een geluidstest incl. 720P binnen, let niet op het draaien van de camera, dat is puur om het geluid te testen.
(ik had gewoon de radio van de 5.1 set aanstaan op normaal/laag volume)

Als mensen graag iets getest zien hebben dan hoor ik het graag!

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia arc LT15i Blauw?

Zou de oude K800 het nu eindelijk afleggen?
Wat een cliffhanger! Komt hier nog een vervolg op? Ziet er tot nu toe goed uit.

Overigens verschrikkelijk dat iedereen die led flitsers gebruikt, heeft destijds voor mij ervoor gezorgt dat ik een N82 heb gekocht (inmiddels vervangen door Desire, maar wat mis ik die fatsoenlijke flits!)
Dat je zo weinig Qenon(???) flitsers ziet in telefoons komt o.a. doordat ze behoorlijk veel ruimte in nemen. Als je naar bv. de k800i en Satio kijkt zie je ook duidelijk dat deze aan de bovenzeide behoorlijk dik zijn.

Verder toffe review! Heb zelf nog de Satio maar het begint wel te kriebelen om die te vervangen door de Arc. Enige wat me niet aanstaat is de dikte of juist het gebrek eraan. Erg mooi maar kwa handeling vind ik wat dikkere telefoons toch fijner.
Thnx, Ik moet ook zeggen dat ik die xenon prefereer en ik hoop stiekem nog op een SE met android, mooi design en xenon flits!
Zodra die er is gaat deze er direct uit ( mits het design mij echt aanstaat want tot op heden kan ik mijn ogen er niet vanaf houden.. )

Tuurlijk heb ik de K800 destijds ook op specs gekocht maar er was toen nog niet echt design en bekende kwaliteit in the mix. Maar dat is nu wel anders, design weegt toch ook zwaar momenteel en dat gaat ten koste van de xenon ruimte helaas.
Ik ga er vanuit dat SE vast weer een met een xenon/android/design phone komt, tot die tijd vermaak ik mij uitstekend met de Arc

Goed he! ;)

Foto's toegevoegd maar ben nog niet tevreden... FUU bibber handejes!
Ik blijf de foto's nog toevoegen/aan passen
Vanavond in het donker hoop ik nog wat te schieten ;)
Wat niet helemaal gelukt is, komt nog ;)

[Reactie gewijzigd door Heatonme op 7 april 2011 00:11]

Goede review!

Ik twijfelde tussen deze en de LG Optimus 2X
Toch de LG genomen die meer futureproof is.
Toch vond ik dit ook een zr mooi toestel waar ik ook zeker
geen spijt van zou hebben gehad.

Ik vond namelijk de X10 al goed, en deze breng alleen maae meer verbeteringen met zich mee.

Vind je dit scherm beter dan een Super LCD?
Bedankt!

Ik moet zeggen dat in de winkel mij het verschil ( mits je er recht op kijkt ) nihil was met andere toestellen met Super LCD. Ik kan je zo helaas niet meer vertellen welk nu echt beter was

-edit- BTW over futureproof, check mijn toevoeging aan de inleiding, niet dat jij een HTC hebt maar ik weet nog niet wat LG gaat doen ;)
Ik geef je wel gelijk betreffende specs, dat wijzen mijn benches ook uit.

[Reactie gewijzigd door Heatonme op 7 april 2011 00:14]

Ik heb een verzoekje voor je:
Kan je quadrant standard eens draaien?
Ik ben benieuwd naar jouw score!
Wordt toegevoegd ;)

[Reactie gewijzigd door Heatonme op 7 april 2011 16:06]

De camera vindt ik een beetje tegenvallen. Verder wel een leuk toestel.

Duidelijke en goede review. Al kan die denk ik nog wat uitgebreider.
Bedankt, hij is nog in progress dus hij wordt nog uigebreider.

Dit zijn ook niet de beste foto's helaas, zo als ook te lezen is heb ik nogal last van instabiele handen wat het fotograferen uberhaupt niet ten goede komt ;) ( en ik moet met 2/3 tegelijk werken)

Ik zal zodra ik weer tijd heb wat "stabiele foto's maken.

[Reactie gewijzigd door Heatonme op 6 april 2011 19:53]

Leuke review!
Word nog even uitzoeken welke Sony Ericsson, of welke andere mobiel ik ga nemen maar ik ben zeker tevreden na deze review, hoewel ik niet anders gewent ben van SE!
Prachtig mooi toestel. Helaas geen dual core... Anders had ik em zeker overwogen als vervanger van me HD2. De Cam in de HD2 is echt prut vergeleken met de K800i en de Xperia X1. Die van de X10 is al heel veel beter dan de HD2. Dus hopelijk komt SE ook snel met een Dual core versie van deze tel (of soortgelijk ontwerp).
Eensch. Ik kom vanaf een Hero dus dit was voor mij een no-brainer.
Komende vanaf een HD2 zou ik qua specs, abonnement afhangende, ook rond kijken

[Reactie gewijzigd door Heatonme op 9 april 2011 00:13]

Is het een border collie?
Bijna.. Iets groter en hariger..

En nog een tip, het betreft tevens de naam van een canadees eiland

[Reactie gewijzigd door Heatonme op 8 april 2011 23:58]

Bedankt
Zeer nette score ook!
Kwa design voor mij de mooiste smartphone en ook nog steeds erg goede hardware, dit is wel een aanrader :D
Mocht iemand nog wat willen weten/toevoegen? ik hoor het graag!
Ja de microfoon schijnt ook zeer goed te zijn ook met video opnamen. Je video is helaas zonder veel geluid. Vooral tegen over htc telefoons zouden de resulaten echt fenomenaal moeten zijn.
Klopt, kwam er bijna op het einde achter dat ik mijn vinger op mic had |:( (je hoort ineens de vogel fluiten :P )
Bedankt voor het melden!

Zal spoedig een nieuw filmpje plaatsen want het geluid is echt goed! Toegevoegd ;)

[Reactie gewijzigd door Heatonme op 7 april 2011 01:33]

Dankje wel!

Het geluid is echt wel het beste ooit wat ik gehoord heb. Toch een gave feature deze zou je nog een keer normaal als spraakrecoder kunnen gebruiken om bijvoorbeeld een vergadering of college op te nemen. Met mijn HD2 kan je niet normaal geluid opnemen en er prettig naar luisteren...
Thnx, stond zelf ook te kijken toen ik het terug hoorde op joetjoep met vol volume

-edit- net even voice recorder geprobeerd, damn, loepzuiver! Is alleen wav en weet nog niet hoe die toe te voegen...

[Reactie gewijzigd door Heatonme op 8 april 2011 23:59]

Telefoon ziet er goed uit, review ook prima, alleen..

Wat gebruik jij in godsnaam voor tuinmest?!
Is dat gras echt zo radioactief groen, of is dat zon image enhancing prutsel die het groen boost?
Nope, echt zo groen, net aangelegd en net de eerste keer gemaaid
Nu wordt het natuurlijk met een zonnetje erop heel groen.