Samsung TouchWiz 723 S7230 Zwart Review

RvL 6 april 2011, laatste update op 6 april 2011, 969 views

Samsung TouchWiz 723 S7230 Zwart

Pluspunten

• Bada OS reageert goed en snel
  • Accuduur is goed
  • Touchscreen werkt prettig
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• Resolutie scherm is niet erg hoog
  • Bereik is niet overal even goed
  • Leren beschermflap kan erg in de weg zitten
  • Samsung Apps Store niet erg goed gevuld

Introductie
Aangezien mijn aloude SonyEricsson W850i de geest begon te geven en dit al de vervanger was van een reeds gestorven Nokia 3500 Classic, werd het toch maar eens tijd voor een nieuw zakelijk toestel. De werkgever vergoed ¤175,-, dus dat was ook meteen het budget.

De eisen
Met mijn oude W850i kon ik niet heel veel meer dan bellen, gebeld worden en smsen. Om een nieuw toestel te kunnen declareren bij mijn werkgever moet het toestel echter beschikken over e-mailfunctionaliteit. Daarnaast had ik zelf ook nog wat eisen:
  • Ondersteuning voor Exchange pushmail
  • Volledig toetsenbord (touchscreen of vast)
  • Bluetooth (>= 2.1) voor de BT carkit
  • WiFi
  • Indien touchscreen: capacitief
  • Niet veel groter dan de Nokia 3500 Classic (=107x45x13mm)
  • Opladen via Micro USB
  • Max. ¤175,-
Daarnaast had een toestel met 3G netwerkfunctionaliteit de voorkeur.

De shortlist
Met deze eisen in het achterhoofd ben ik op zoek gegaan. In het gestelde budget zijn genoeg telefoons te vinden, maar als de eisen eenmaal gesteld zijn blijven er nog maar een aantal over.

Zo vallen vrijwel alle goedkope(re) Nokia's af omdat deze niet oplaadbaar zijn via Micro USB. Dat zou betekenen dat ik weer op zoek moest naar een nieuwe autolader. Ook alle Android toestellen < v2.0 vielen af omdat hier geen (native) Exchange ondersteuning in zet. Met third party applicaties heb ik minder goede ervaringen.

Toen bleven er een aantal toestellen over, toevallig genoeg allemaal van Samsung:
  • Samsung Galaxy Apollo
  • Samsung Galaxy Mini
  • Samsung Wave 525
  • Samsung Wave 533
  • Samsung TouchWiz 723
De Samsung Wave 525 viel al vrij snel af. Dit was het allemaal net niet en het ontbreken van 3G netwerken gaf uiteindelijk de doorslag. De Wave 533 heb ik vanwege het vaste QWERTY toetsenbord nog even overwogen, maar dit is 'm uiteindelijk vanwege ontbreken van 3G netwerken ook niet geworden.

Bij de Samsung Galaxy's, beide Android toestellen, was ik een beetje bang dat de hardwarespecificaties (+/- 600MHz processer, 160MB werkgeheugen) de snelheid van het toestel tijdens dagelijks gebruik zouden benadelen. Iets wat, naar ik heb gelezen in diverse reviews, bij de TouchWiz 723 niet zo was. En zo is de keuze op de TouchWiz 723 gevallen

Samung TouchWiz

Hardware en specificaties
De Samsung TouchWiz 723 draait op het Bada platform van Samsung. Hier bovenop draait de TouchWiz interface. Dit totaal levert een gebruikersinterface op dit enigzins aan Android doet denken, al zijn er ook wel degelijk verschillen. Zo moet je op de TouchWiz 723 een speciaal menu openen om widget toe te voegen en te verwijderen, waar je bij Android gewoon 'lang' op het homescreen moet drukken.

De TouchWiz 723 kan naast uiteraard GSM/GPRS ook verbinden met EDGE, HSDPA (3,6Mbps) en UMTS. Daarnaast heeft de TouchWiz ook 802.11b/g/n WiFi en Bluetooth (v2.1 en 3.0) aan boord. Ook GPS ontbreekt niet op het toestel. Specificaties van de processor en het aanwezige werkgeheugen geeft Samsung niet.

Het scherm is 3,2" groot en heeft een vrij lage resolutie: 240x400. Toch is de weergave redelijk scherp te noemen. Kleurweergave is ook goed, maar de afleesbaarheid in de zon is wat minder. Door de lage resolutie kan er over het algemeen wel maar 1 widget op een homescreen geplaatst worden, wat vervelend kan zijn als je e-mail en agenda op 1 homescreen wil plaatsen. Gelukkig heb je 4 homescreens tot je beschikking.

De TouchWiz 723 is uitgerust met een capacitief touchscreen wat erg prettig werkt. Het is een erg gevoelig en nauwkeurig touchscreen. De minste aanraking wordt al gedetecteerd en door de nauwkeurigheid is het toetsenbord goed te bedienen in potrait modus.

De TouchWiz 723 heeft ook een 5MP camera met auto-focus aan boord. Ook een 3.5mm koptelefoon aansluiting mag niet ontbreken.

De bouwkwaliteit van het toestel is zonder meer erg goed te noemen. De achter kan is van metaal, wat de stevigheid en degelijkheid van het toestel ten goede komt. Het toestel is ook vrij van piepjes en kraakjes, iets wat ik bij b.v. mijn Xperia X10 door de plastic achterklep wel heb. Het scherm kan beschermt worden met de bijgeleverde leer(achtige) beschermflap. Deze kun je onder aan het toestel klikken. Handig om het scherm te beschermen maar met het toestel in landscape zit het wat in de weg. Je bent echter niet verplicht de beschermflap ook daadwerkelijk te monteren. Opvallend is de locatie van de power/standby knop. Deze zit namelijk aan de zijkant.

Dagelijks gebruik
Zoals als gezegd draait de TouchWiz 723 op het Bada platform. Je merkt goed dat dit platform specifiek voor dit soort toestellen is ontwikkeld. Het toestel reageert goed, is best snel en vooral stabiel. Zaken zoals het applicatiemenu, contactlijst, berichten en e-mail openen met een te verwaarlozen vertraging. Third party applicaties zoals Google Maps hebben iets langer nodig, maar de opstarttijd is zeker acceptabel.

Het bereik van het toestel is niet overal even goed, maar over de gehele linie voldoende. Ik heb er een Vodafone simkaart in zitten. Op plaatsen waar sterkere netwerken aanwezig zijn (zoals b.v. kantoorpanden met GSM netwerk van concurrenten) heeft de TouchWiz soms moeite om een goed bereik te geven, maar het is nog nooit voorgekomen dat het bereik compleet wegviel. Aan de andere kant is het me ook nog niet gelukt om vol bereik ergens te hebben. Meestal blijft het hangen bij 2 of 3 streepje van de maximaal 5.

Over de accuduur ben ik een heel stuk beter te spreken. Met normaal zakelijk gebruik (enkele gesprekken per dag, een aantal mails per dag en een handvol sms) gaat de TouchWiz 4 tot 5 dagen mee, waarbij hij 24 uur per dag aan staat. In de meeste gevallen haalt hij de 5 dagen net, soms net niet. In die gevallen ga ik zelf ook maar eerder naar huis ;)

De TouchWiz is uitgerust met 802.11n WiFi maar verwacht hier geen wonderen van. Hoewel m'n router aangeeft dat er een verbinding is van 120Mbps haalt het toestel dit bij lange na niet. Het valt me wel op hoe snel de WiFi verbinding gemaakt is. Dit duurt letterlijk een paar seconde, daar waar ik met m'n Xperia X10 soms een halve minuut moet wachten. WiFi bereik is redelijk te noemen.

Bluetooth werkt goed. De soms toch wat kieskeurige bluetooth carkit in mijn Renault Mégane 3 heeft geen enkele moeite met de TouchWiz 723. Opvallend is alleen dat contacten op de carkit gesorteerd zijn op achternaam, voornaam waar ze op het toestel andersom gesorteerd zijn. Geen idee of dit nu aan de telefoon of aan de carkit ligt.

De camera is zeker niet slecht voor een toestel uit deze prijsklasse. De camera start snel op en is snel klaar voor gebruik. Dit zal in totaal max. 2 seconde duren. Auto focus is wel van de trage soort, maar de uiteindelijke foto is zeker niet slecht. Er zit ook een LED 'flitser' op. Op korte afstand werkt dit redelijk, maar verwacht hier geen wonderen van.

Dan het touchscreen toetsenbord. In potrait zijn de letters wat aan de kleine kant maar door de nauwkeurigheid van het scherm en mijn niet al te dikke vingers is het goed te bedienen. In landscape zijn de letters uiteraard een stukje groter, wat het typegemak ten goede komt. Het is alleen jammer dat de leren beschermflap aardig in de weg zit. De woordvoorspelling van het toetsenbord is redelijk, maar ik ben op dit gebied misschien wat verwend door SwiftKey op Android.

Het toestel is ook uitgerust met GPS. De eerste keer GPS fix krijgen kan soms even duren, maar daarna gaat het vrij vlot. De bijgeleverde applicatie Route66 bevat echter geen kaarten en werkt niet zonder geheugenkaart. De geheugenkaart levert Samsung er niet bij dus dit heb ik nog niet uit kunnen proberen.

De kwaliteit van de spraak is goed te noemen. Het klinkt niet blikkerig of iets in die richting. Ook de ruisonderdrukking werkt goed.

Applicaties
Een van de redenen om voor dit toestel te kiezen is de standaard Exchange pushmail functionaliteit. Dit werkt heel behoorlijk, al raad ik wel aan om de TouchWiz 723 te voorzien van de laatste updates. Van tijd tot tijd stopt de pushmail functionaliteit er echter mee. Pushmail even stoppen en weer starten lost dit probleem echter weer op en de knop waarmee dit kan is onderdeel van de e-mail widget.

Ook de agenda wordt netjes via de koppeling met de Exchange server gesynchroniseerd. De agenda app zelf ik ook goed bruikbaar voor het beheren van de agenda. Het is alleen jammer dat de agenda widget niet veel meer kan dat weergeven of je een afspraak hebt die dag. Maar ook hier ben ik misschien wat verwend met verschillende widgets op Android die een overzicht geven van de complete maand en de komende dagen.

De meegeleverde internetbrowser werkt redelijk. Het is geen snelle browser en ondersteuning voor Flash ontbreekt. De meeste pagina's worden echter wel correct weergegeven door de browser. Internetten via WiFi verbeterd de snelheid wel iets.

De muziekspeler is recht toe recht aan. Je kan de speler automatisch muziek laten herkennen en je muziek ordenen in afspeellijsten maar daar houd het, buiten afspelen uiteraard, ook wel mee op. De YouTube speler werkt naar behoren, maar de lage resolutie van het scherm gooit bij de meeste filmpjes roet in het eten.

Zoals al eerder gezegd heb ik, door gebrek aan een geheugenkaart voor de TouchWiz en gebrek aan kaarten voor Route66 de navigatie nog niet uitgeprobeerd. Naast Route66 is ook Google Maps geďnstalleerd, als je 'm weet te vinden. Volgens Samsung valt Google Maps namelijk onder de categorie Games.

Er zit ook een notitieblok op het toestel en dat doet precies wat je er van mag verwachten. Het zou alleen mooi zijn als je de notities op een homescreen zou kunnen plakken, maar dat is helaas niet mogelijk.

In de Samsung Apps Store kunnen extra applicaties worden gedownload. Er zijn, net zoals in de grote appstores van Apple, Android en Microsoft zowel gratis als betaalde apps te vinden. Verwacht echter geen grote hoeveelheden applicaties, hier loopt de Samsung Apps Store duidelijk achter op zijn grote tegenhangers.

De Samsung TouchWiz 723 biedt veel waar voor zijn geld. Op het moment van schrijven kost de goedkoopste TouchWiz 723 zo'n ¤140,- in de Pricewatch. Daarvoor krijg je dan wel een telefoon die toch een redelijke instap-smartphone genoemd mag worden.

Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de snelheid van het OS. Dit voelt niet zo zwaar aan als bijvoorbeeld Android op de instapmodellen en bied toch de mogelijkheden van een smartphone. Op de andere platformen zijn echter wel meer third party applicaties te downloaden: de app stores van Apple, Android en Windows Phone zijn een stuk uitgebreider.

Niettemin voldoet de TouchWiz 723 aan al mijn eisen voor een zakelijke telefoon. Dit maakt zaken als de lage resolutie meer dan goed.

Heb jij ook een Samsung TouchWiz 723 S7230 Zwart?