APC Back-UPS ES 8 Outlet 700VA 230V (EU-stekker) Review

Philos31 5 april 2011, laatste update op 5 april 2011, 15.615 views

APC Back-UPS ES 8 Outlet 700VA 230V (EU-stekker)

Pluspunten

• Veel voor weinig
  • Redelijk compact
  • Geen gedoe met extra kabels
  • Voldoende capaciteit voor de door mij gebruikte apparatuur.

Minpunten

• Bonkig en zwaar.
  • Opladen naar maximale capaciteit duurt erg lang, 2 powerdips achter elkaar overleeft je gamesysteem dus niet.

Capaciteit Score: 4
Software Score: 4
Het verbaasde mij eigenlijk dat er nog geen review voor deze UPS was.
Mijn reviews zijn meestal niet zo uitgebreid maar ik zal mijn best doen om wat informatie te geven voor mensen die op zoek zijn naar een UPS. Zie het ook niet als een echte review maar meer als een gebruikerservaring daar ik niet alle opties gebruik.

Wat is een UPS?

De meeste tweakers zullen waarschijnlijk wel weten wat een UPS is, maar als je het niet weet:
Een UPS is een Uninterruptible power supply ofwel een noodstroom voorziening.
Stel je voor dat je pc of server of nas aanstaat en de stroom valt uit dan verlies je misschien wel belangrijke data of erger, misschien word je bestandssysteem corrupt met alle gevolgen van dien.
Een UPS kan hier uitkomst bieden, als de stroom uitvalt neemt de batterij in de UPS de stroomvoorziening over en sommige UPS’s kunnen communiceren met de aangesloten apparatuur zodat je PC of server netjes word afgesloten of in hybernation gaat.

Mijn situatie

Voor mijn NAS (Netgear Readynas Ultra 2) was ik op zoek naar een UPS zodat eventuele stroomuitval niet ook de uitval van mijn NAS zou betekenen. Ik wilde verder ook mijn kabelmodem/router op de UPS aansluiten zodat bij korte stroomuitval ook het internet op blijft en de NAS die ik ook van buiten benader altijd beschikbaar is.

Na wat onderzoek en een heleboel verschillende prijzen te hebben gezien heb ik voor deze UPS gekozen.
De redenen waren simpel:
Bekendste merk voor UPS’sen
Compact
Voldoende capaciteit
Data link voor communicatie met de NAS
Relatief goedkoop
Geen gedoe met IEC13 kabels, gewoon 8 Schuko aansluitingen.

Wat kan hij?

Alle 8 de aansluitingen zijn beschermd tegen overspanning.
4 van de 8 aansluitingen zijn batterij gevoed dus hier kun je de apparatuur op aansluiten die niet uit mogen gaan.
Hij heeft een master/slave schakeling waarmee je automagisch andere apparatuur kunt uitschakelen als de master uit gaat*
Data aansluiting voor communicatie met randapparatuur
RJ45 connectoren voor overspanningbeveiliging van netwerkkabel of telefoonlijn.
Maximaal 405 Watt noodstroom (bij volle belasting 4 minuten) een dikke gamemachine zal dus net genoeg tijd hebben om down te gaan.
*de slave doos is niet batterij gevoed dus als je je monitor als slave zet zal hij bij een powerdip uit gaan en je computer aan laten staan, erg vreemd.

Software:

Bij de UPS zit een CD met Powerchute personal edition waarmee je onder Windows of Apple wat dingen kunt instellen. Ondersteuning zit standaard al in beide besturingssystemen maar dit pakket is wat uitgebreider. Ik heb er zelf niets mee gedaan omdat ik hem niet aan mijn PC heb gekoppeld.

Ervaring:

Mijn Netgear Readynas herkent de UPS direct wanneer deze word aangesloten op de USB poort.
Ik heb ingesteld dat bij 20% batterij capaciteit de NAS uit moet gaan en met mijn UPC modem/router ook op de batterij duurt dat 40 minuten. Ook stuurt de NAS een e-mail dat de stroom is uitgevallen en ook een als de stroom weer is ingeschakeld.
Toen ik daar achter kwam dacht ik gelijk: Dit is handig zijn als je op vakantie bent.
Je krijgt een mail van je NAS dat de stroom is uitgevallen, als je niet binnen een paar uur een bericht krijgt dat de stroom weer is ingeschakeld kun je een familielid bellen om te zorgen dat je vriezer niet ontdooid.

Nadelen:

Ja wat zijn de nadelen?
Het is een beetje bonkig zwaar ding, maar dat moet ook want de batterij moet er natuurlijk wel in passen.
Master slave is vreemd, de slave poort is namelijk niet batterij gebackuped, dus je moet kiezen: Of master slave of op de UPS met je monitor.
Het duurt bijna 24 uur voordat de batterij vol is, APC zegt 16 uur, maar het duurt iets langer.

Heb jij ook een APC Back-UPS ES 8 Outlet 700VA 230V (EU-stekker)?

Mijn vraag hierover is of er ook mensen zijn die dit apparaat i.c.m. een linux server in gebruik hebben en hoe het zit met de aansturing van de server bij stroomuitval.
In linux wordt de ups als een laptopbatterij gezien en kan je gewoon daarop het gedrag voor de pc instellen. verder bestaat er nog de APCUPS linux software die je eindeloos kan tweaken. ik gebruik dat zelfs om eerst mijn virtualbox machines netjes te pauzeren voordat het systeem downgaat

Het gaat dus om master slave dat als je je pc bijvoorbeeld uitzet dat dan automatisch ook je monitor geen stroom meer krijgt.

De master slave optie staat trouwens standaard uit.

[Reactie gewijzigd door Philos31 op 5 april 2011 11:54]

Maar dan sluit je de monitor toch gewoon op de master poort aan?
Ik zie het probleem niet van je master/slave combo. Zet gewoon je PC en monitor daarop als je niet wil dat deze uitvallen. Of denk ik nu te simpel?
is zo'n apparaat nou een beetje stil? Wil zelf graag ook zoiets aan mijn server, alleen mag weinig tot geen lawaai maken...

[Reactie gewijzigd door Schumaster op 5 april 2011 16:49]

Je vermeld dat je NAS de UPS meteen herkende na aansluiting op de USB poort.

Echter:
- Op de APC website voor het type SKU: BE700G-GR zie ik geen USB aansluiting vermeld (ook niet op de foto's);
- De SKU: BE700-GR heeft wel een USB aansluiting vermeld op de APC website (overigens niet te zien op de APC website foto);
- De foto die je zelf plaatst onder de review is (zeer vermoedelijk) van de SKU: BE550-GR, overigens wel met USB...

Mijn vraag: Welk product review je nu precies (op SKU code)?

(just to be safe... je review haalt me over om deze ook voor mijn NAS, router en upc modem in te zetten... maar dan wel als USB aansluiting aanwezig is, zodat de NAS deze herkend en netjes kan afsluiten bij stroomuitval)

[Reactie gewijzigd door _mitch_ op 30 mei 2011 19:00]

Bij deze zit toch ook de software dat je pc / server netjes uitschakelt als je ups op raakt?
Heeft iemand deze in combinatie met een synoly nas? Ik wil hem gaan gebruiken in combinatie met ds411 +2...
Laat antwoord, maar voor mensen die dit nog lezen:
Ik gebruik deze UPS in combinatie met een Synology DS212j. Via de data poort aangesloten op de nas, welke hem meteen herkent.
Vervolgens kan je wat dingen instellen zoals; hoe lang de nas aan moet blijven op noodstroom, of hij de ups uit moet zetten als de nas zich aan de hand van de noodstroom uit zet, enz.
Hij maakt geen geluid, behalve als de stroom uitvalt dan gaat hij piepen, dit kun je geloof ik met software uitzetten maar dat heb ik niet geprobeerd
Philo31 schreef: De master heeft noodstroom, de slave poort niet. Dus als je stroom uitvalt valt alles wat op de slave poort zit ook uit.
Dat is niet geheel juist. Deze UPS heeft 2 x 4 aansluitingen. 4 voor noodstroom en overspanningsbeveiliging, en 4 voor alleen overspanningsbeveiliging.
De master aansluiting geeft noodstroom, en kán bij een shutdown door het daarop aangesloten apparaat ook de andere 3 noodstroom aansluitingen uitzetten. Kán, want dit is eenvoudig aan/uit te zetten. Bij Master/slave 'uit' blijven de andere 3 aansluitingen (nood)stroom houden. Uiteraard alleen zolang de voorraad strekt. Master/slave is een energiebesparende functie en staat eigenlijk los van het wel of niet op noodstroom werken.
Anoniem: 71705
28 juni 2011 13:44
Er is inderdaad tegenstrijdige/onvolledige informatie over te vinden (wel of geen USB). Ik heb de gok genomen en er 1 besteld.
Ik kan bevestigen dat de APC 700G-GR die ik vandaag heb ontvangen (besteld bij informatique) in het bezit is van een USB aansluiting. Hij wordt door mijn Synology CS407 herkend.
Het apparaat heeft geen USB poort, maar een RJ45 'data port' die je met een bijgeleverd RJ45-USB kabeltje kunt aansluiten op een USB poort.

Ik ben nog steeds niet 100% overtuigd dat ALLE 700G-GR apparaten in het bezit zijn van die USB poort. Op basis van wat ik op internet lees, lijkt het alsof er meerdere versies van dat product zijn. Sommige wel met USB, andere niet.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.