Zalman CNPS9500 AM2 Review

makafacka 3 januari 2007, 2.980 views

Zalman CNPS9500 AM2

Pluspunten

• Goed koelvermogen
  • Erg stil met laagste fanspeed
  • Makkelijk te installeren
  • Duidelijke handleiding
  • Fanmate 2 zit in het pakket
  • Heeft ook nog eens een mooi design

Minpunten

• Wel te horen met hoogste fanspeed, maar is zeker acceptabel.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Ik had al een tijdje geleden een CNPS9500 AM2 LED koeler aangeschaft omdat ik niet tevreden was over de cheap-ass standaard AMD koeler die werd meegeleverd met mijn processor.

In het pakketje zit natuurlijk de koeler. Maar ook een Fanmate 2, waarmee je erg makkelijk en snel je fanspeed kan reduceren -mocht je ooit iets moeten lezen en je hebt geen zin je PC uit te zetten-. Verder zit er ook een erg handige en gebruiksvriendelijke handleiding bij.

Er word stap voor stap uitgelegd hoe je een onderdeel van de CNPS9500 moet installeren en er worden uitgebreid tips gegeven hoe dit het beste te doen.
Voor een persoon als ik zelf, die niet al te veel van PC's af weet, is dit erg handig. Zelfs ik kon de koeler makkelijk zelf installeren zonder dat ik hulp moest inschakelen van derde. Dat is natuurlijk al een erg positief punt.

Verder gaat het natuurlijk vooral om het koelvermogen van de koeler. Hierover ben ik erg te spreken. Ik mag er dan wel een slordige ¤45 voor hebben neergelegd maar ik vind, achteraf gezien, dat dit erg de moeite waard was.
De temperatuur van mijn CPU na een aantal uur gamen is met ongeveer 10 graden gereduceert in vergelijking met de standaard AMD koeler. Een erg goede en sterke prestatie natuurlijk, en zeker de moeite waard om een CNPS9500 aan te schaffen.

Op de laagste RPM hoor ik de koeler niet en op hoogste RPM mocht het van mij wel iets minder. Maar ik gebruik toch alleen de hoogste fanspeed als ik aan het gamen ben en dan heb ik toch een headset op of heb ik mijn 5.1 speaker set die het geluid van de koeler overstemt. Het geluid is dus acceptabel en niet hinderlijk dat je het op de hoogste fanspeed hoort.

temps na 2 uur Call of Duty 2 op de volgende instellingen:

- 1280x1024
- directX 7
- texture filter: Anistropic Filtering
- textures: alles op extra
- Anti-Aliasing: 4x
- Anistropic filtering: 8x

Gebruikte koelpasta: standaard Zalman die bij het product was inbegrepen

Begin temp: 39 graden
Na 2 uur CoD2: 44 graden
Binnen 10 minuten na het gamen weer terug op 39.

Ik ga binnenkort mijn CPU voorzien van nieuwe koelpasta (Arctic S5), dan zullen de temps omlaag gaan. Was namelijk ook het geval met mijn VF900-Cu VGA koeler. Die was ook een stuk warmer met de standaard Zalman koelpasta en zakte aanzienlijk met Arctic S5 koelpasta.

-EDIT na het vernieuwen van de koelpasta (nog steeds standaard zalman):
heb mijn CPU nu overclocked van 2.2GHz naar 2.5 GHz.
Idle ligt mijn temp iets onstabieler met een bereik van 29~32 graden.
Stressed (2 uur Prime95 torture test) is ie 44~45 graden. Als ik er cod2 dan nog bij aan zet stijgt hij naar 52~54 graden maar stijgt daarna niet verder. (zit trouwens nog steeds geen Arctic S5 koelpasta op)

Heb jij ook een Zalman CNPS9500 AM2?

dat mensen deze themps onwaarschijnlijk vinden zijn vast pentium houders...

mijn amd 3200@2800mhz blijft ook onder de 45 graden stressed..

en daarbij komt dat watercooling echt niet altijd beter is..mischien stiller maar een goede air cooler kan zich vaak al gouw meten aan watercooling..behalve dan die lui met pompen en buizen waarmee je een kerncentrale kan laten bevriezen :P
45 graden is nog altijd een smak meer dan 31 graden. 31 graden stressed t.o.v. 29 graden idle is super laag en ik ben dat, zowel in de praktijk als in tests, in ieder geval nog nooit tegengekomen. Maar goed, als het hier zo stellig wordt beweerd zal het wel waar zijn.
misschien staat de computer zelf wel in een koelcel.. :+
doe je huiswerk even.

intels blijven koeler dan de amd 's .

tewijl ze elkaar het light in de ogen niet gunnen, zelfs niet op forum's .

kan je lullen wat je wil maar de systeem en dus ook cpu tempratuur is van heel erg veel factoren afhankelijk.

type kast chipset koelings gaten case fans cpu cooler hoeveelheid schijven type vga kaart enz, enz... zelfs de plaats waar de kast staat is bepalend.!

ik ben ook zo'n intel sjaak ... en mijn cpu komt ook nooit boven de 38 graden.. en dan doe ik al heel gek... ( nou de cpu dan ) .

ik vind amd weer kachels .. maar die kan je ook goed koelen... echter als je amd te warm wordt gaat hij in rook op.... de intels niet die gaan eerst langzamer draaien en zetten vervolgens het systeem uit... en dat is natuurlijk wel veiliger...
in game wel maar niet extreem, dus vandaar de intel.!
want de 3d afhandeling van een AMD is beter dan die van de Intels. dus voor gamers is de AMD wel een betere keus...
Wat dacht je ervan om zelf je huiswerk eens even te doen...

Intel heeft op dit moment absoluut de prestatiekroon, maar dat wil niet meteen zeggen dat AMD's kachels zijn geworden...

In TDP zit er wel verschil tussen maar in real life maakt het bizar weinig uit. Ik heb hier een Athlon X2 939 op 2600 Mhz draaien bij 1,55 vcore en als koeler zit er een Thermalright XP-120 op met een fan die 700 rpm draait. Met deze 700 rpm wordt de cpu stressed ongeveer 45 graden en ik kan je verzekeren dat dit stiller is dan een Zalman.

Niet om Zalman compleet af te kraken, ik gebruik zelf ook Zalman koelers, maar er is gewoon beter spul te krijgen. Je betaald er ook meer voor, dat weet ik, maar een Zalman vind ik ook niet goedkoop meer...

En in plaats van luchtroosters dichtplakken kun je er beter (stille) fans inzetten, airflow kun je ook forseren en dan haal je nog betere koelprestaties. Hell, in mijn standaard Aopen kast is het lekker koeltjes B-)
ja idd, wat Temps zijn altijd interresant!

en trouwens,
ik snap niet waarom jullie hem op max draaien onder een zware belasting?
Ik heb de CNPS9500 S939 met een AMD 3800+ X2 en ik heb hem altijd op zijn zachts staan, en bij lange zware belastingen blijft hij zelfs onder de 31graden waar hij normaal 28/29graden idle wordt!
en de functie step smart fan op het MSI bios schakeld de ventilator zelfs uit als hij het echt rustig heeft, al heb ik dit tegenwoordig uitgeschakeld!
en op een OC van 2,0 naar 2,4Ghz houdt hij het nog makkelijk onder de 34graden?
waarom toeren op max, ik snap er niks van, je krijgt er ook alleen maar slijtage van de fan van!
Hoe lees jij die temperaturen uit? Max 31 graden onder zware belasting ten opzichte van 28/29 graden idle lijkt me echt sterk. Dit zijn eerder moederbordtemps dan CPU temps. Het is heel normaal dat zelfs met een hele goede cooler de CPU bij zware belasting rond de 50 graden zit. Ik zou als ik jou was nog maar eens kijken of je wel de goede sensor uitleest. Ik heb zelf ook een Zalman cooler draaien op de laagste snelheid op een P4 3.4 GHz (Northwood) en ik lees de temps uit met MBM. Idle is de CPU altijd zo rond de 30 graden, stressed max 55 graden. Wanneer ik de cooler op max zet, dan zijn deze temps zo'n 5 graden lager. In beide gevallen dus een prima prestatie. Het verschil dat jij echter aangeeft tussen idle en stressed (max 3 graden) ben ik nog nooit tegengekomen, dat is gewoon niet realistisch.
Wat denk je nou?
dat ik niet weet hoe ik mijn CPU temp moet aflezen?
ik denk niet dat Everest, Corecenter, BIOS, nvidia er om liegen?
Dat jij een P4 hebt die toch ff wat andere Temps laat zien, dat is wat anders!
Sorry, het was door mij niet zo bedoeld. Ik vind het alleen zo vreemd dat het verschil tussen idle en stressed zo ontzettend klein is. Dat ben ik nog nooit tegengekomen, vandaar.
jawel hoor, ik heb hier een amd 3200+ met stock koeler (op100% altijd)
idle: 29
stressed: 32 max
Ligt het nou aan mij, of ben ik de eenige die op de hoogste stand van deze koeler helemaal NUTS word :+
Neen,
Zalmans zijn op de laagste toeren superstil, maar op max :X
Maar ik vindd dat de surveyer op dat punt wel gelijk heeft, wanneer zet je hem op z'n hoogste stand behalve bij gamen? Tenzij misschien encoden van dvd ofzo, maar dat moet je er dan maar bijnemen, of waterkoeling nemen.

Voor gewoon surfen ed kan je hem zeker op zn laagste zetten, dan stoort dat toch niet...

makafacka, kan je misschien ook temps posten, idle & stressed, vroeger & nu? Is altijd interessant...
met call of duty 2 en directX 9 heeft de CPU het toch een stuk moeilijker.
Na een klein uurtje zat ie al op 52 graden, maar dan nog wel met die standaard Zalman troep.
zalman troep ???
dat is dan denk ik het enige fatsoenlijke in je kast...

zeker een amd hok eronder zitten... neem dan ook een goede cpu die paar tientjes gaan ook nergens over alleen wordt het niet zo warm hé . een intel op een boardje met een intel chipset werkt als een speer.!

en dan is je cpu bij vollast net 36 a 38 graden. en dan draait je zalman op de traagste snelheid.!

gebruik de spullen waar het voor bedoelt is...@!
jochie, reageer eens niet zo asociaal. die zalman troep bedoel ik die standaard koelpasta mee....
en je kan me niet vertellen dat dat goede koelpasta is aangezien het met Arctic Silver 5 zo'n 10 graden scheelt.

en nee, die zalman "troep" is niet het enige fatsoenlijke in mijn kast. ik heb weliswaar geen high-end systeem maar ik kan call of duty 2 met 100 fps draaien op volgende settings:
dx9
anistropic texture filtering
AA 2x, AF 4x (als ik AA 4x en AF 8x doe draait ie op 60 tot 80 fps)
1280x1024
textures op extra
Ik zal binnenkort even wat temps posten :)
ik kan me wel in jouw review vinden. ik heb dit heerlijke koelertje zelf ook.

goed koelvermogen, makkelijk te installeren, goeie looks. maar ik vind zelf dat de herrie met de fan op max wel meevalt :) ik zet hem alleen op max bij enorm zware belasting (dvd encoden, benchmarken o.i.d, gamen doe ik niet op 100%, dat is voor mij onzin, op ~75% houdt ie m nog netjes onder de 50 graden).

ik heb een x2 3800 op s939. deze draait 24/7 2600MHz op 1.55V. ik heb ook een 3000+, die haalt 3GHz met deze koeler op ~1.8 volt (dan gaat de fan wel naar 100% :P ) sPi 1M stabiel.
koelvermogen is zeker goed :)

maar om even terug te komen op die herrie
ik heb ook een 120mm fan op ~1500 rpm en een chipsetkoeler op 7krmp :Y) die hoor je er wel overheen

verder nette survey ;)
temps toegevoegd aan survey
idd die temp verschillen zijn onwaarschijnlijk klein.
Zelfs met waterkoeling is het meer.

5/6c van makafacka makafacka, maar dan is de koeler wel zeer goed bezig idd (wat doe ik eigenlijk nog met waterkoelink, vraag ik me af :? )
ja da weet ik ook niet... kostte je waarschijnlijk nog aardig wat duiten ook ;)

mja, ik ben nu een stabiliteits test aan het uitvoeren van 6 uur, ik laat de resultaten wel weten
lekker, was de test helemaal uitgevoerd. had m'n wekker nog gezet maar daar ben ik doorheen geslapen. dus alle temps waren toen ik keek al weer gezakt naar idle temps :(

dan maar een keer een nachtje door gamen, werkt vast beter ;)