MS-Tech LC-01 Review

bladebla 3 april 2011, laatste update op 3 april 2011, 7.685 views

MS-Tech LC-01

Pluspunten

• Bijzondere afmeting
  • Casefan
  • Rustige vormgeving
  • Haakse voedingskabel bijgeleverd
  • Lage prijs

Minpunten

• Dun plaatmateriaal, zijpaneel slap
  • Voeding moeilijk vervangbaar echter inherent aan afmeting

Kwaliteit voeding Score: 3
Vooraf

Ik was al een tijdje op zoek naar een compacte behuizing die in de meterkast zou passen. De thuis server voor domotica, Exchange, pbx, Media Portal en filesharing draaide nu op zolder, waar hij hinderlijk aanwezig was. Bij een verplaatsing naar de meterkast doet hij niemand kwaad.
Een voorwaarde was micro-ATX en geen mini-ITX daar ik moederboard zocht met 4 bankjes voor max 16Gb. Met mini-ITX ging dat niet lukken, maar is voor de groei aan VM's wel een toekomstige noodzaak.
Een tweede voorwaarde was ruimte voor twee 3.5” harddisks i.v.m. het gebruik van raid1.

Gevonden!

De pricewatch biedt een prachtige oplossing door met sliders de lengte, breedte en hoogte te bepalen van je toekomstige behuizing. Na lang passen en meten voor de LC-01 gegaan.

Hij is leverbaar in twee kleuren. De LC-01 is zwart, de LC-02 heeft wat meer hoogglans (blegh) met zilver. De afmetingen zijn 41.40 cm x 9.50 cm x 31.00 cm en gaat uit van het gebruik van low profile kaarten. Hij is voorzien van audio en usb aansluitingen aan de voorzijde. Uitbreidingskaarten probeer ik te voorkomen en voorzie hier verder geen gebruik van de maken. De server draait headless maar het gebruikte moederboard heeft alles onboard. In de domotica gebruik ik nog veel RS232 aansluitingen echter doe ik dit via USB. Front audio en USB aansluitingen vind ik nooit interessant.

Ervaringen

De behuizing wordt netjes geleverd in een draagbare kartonnen doos. De webshop durfde het aan hem hier ook in te verzenden. De uiteinden zijn netjes in piepschuim gestoken, maar bij een klap op de grote vlakken van de doos zou het minder goed kunnen uitpakken. In de doos zitten twee voetjes om de kast stabiel op zijn kant te plaatsen.

Bij het uit de doos halen valt het dan ook vrij snel op dat je hier met een slappe behuizing te maken hebt. Bij het met de vlakke hand na achteren schuiven van het zijpaneel moet je niet teveel kracht zetten om het paneel netjes in de vorm te laten. Maar vergeet niet dat het hier om een kast van net iets meer dan EUR30,- gaat.

Moederbordje was zo geplaatst. Afstandhouders zijn niet nodig, zitten al in de bodemplaat verwerkt. Alle benodigde schroefjes zijn aanwezig. Voedingsstekkers zijn er voldoende, er past dan ook maar weinig in.

Mijn voorwaarde was om twee 3.5" harddisks in de kast kwijt te kunnen. Dat was vooraf even een gok. Dat lukte echter uitstekend. Onder de optische bay kun je een harddisk kwijt. De ene zijde van de harddisk wordt op de voorzijde van de kast vastgezet, de andere kant van de harddisk wordt met twee hoekstukken op de bodemplaat vastgeschroefd.
Op de plaats van de optische speler kun je met gemak een tweede harddisk kwijt. DVD spelers doen we verder niet aan. :)

Ik heb een beetje vrees voor de 400 watt voeding. Hij is beslist niet geruisloos, maar heb er in de meterkast geen last van. Zou de kwaliteit een correlatie hebben met de prijs? Als ik hem moet vervangen kan ik nooit een passend alternatief vinden. Ik zit er ook over te denken om preventief een al aanwezige efficiŽnte Sea Sonic extern van de behuizing neer te leggen.
De voeding zit overigens aan de zijkant van de kast en niet op de gebruikelijke plek aan de achterzijde.

In de kast is al een casefan aanwezig voor extra koeling. Ik maak er geen gebruik van maar het is wel netjes bij deze prijs.

De kast wordt geleverd met een haakse netvoedingskabel. Als je de voetjes van de kast gebruikt met de voeding aan de onderzijde is dit ook noodzakelijk.

Ik ben heel tevreden met deze kast daar hij een oplossing bied waar ik al even mijn hoofd over brak. In de meterkast is hij zelfs op een andere plek terecht gekomen dan verwacht. Er was nog een plankje vrij waar hij net op past. Hij is echter aan de verkeerde kan topzwaar, dus een spanbandje biedt uitkomst om overhellen en ter aarde storten te voorkomen. :D

Toegift ;)

Verbruik van de opstelling is overigens ongeveer 57 watt met

AMD Athlon II X4 630
MSI 880GM-E41
2x 4GB DDR3
2x Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

In de duitse C't van 02/10 is nog wat te lezen op papier over deze kast: "Kompakte PC-Gehšuse im Mikro-ATX-Format", S. 136
Ik heb het stuk overigens niet gelezen, indien iemand het heeft houd ik me aanbevolen voor een scan :)

Edit: kopjes geven toch wat meer structuur

Heb jij ook een MS-Tech LC-01?

Goede review, lekker duidelijk. Wel jammer dat er geen metingen gedaan zijn vanaf het stopcontact qua verbruik. De voeding lijkt me namelijk een grote energieverspilling qua efficiŽntie.
Balen dat de voeding op zo een rare plek de aansluiting heeft...maakt hem ongeschikt als HTPC-kast-kandidaat. Erg jammer want ik zocht een behuizing met ruimte voor 2x 3,5" voor een raid opstelling.
De voeding zit aan de zijkant. Het is dan ook een kast met hele aparte maten.

Maar met de voedingsstekker aan de zijkant kan hij toch nog wel voor HTPC doorgaan?
Waarom raid voor je HTPC?
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een nieuw kastje, De MS-Tech LC-01 lijkt mij prima.

op 1 ding na, de voeding:
Weet jij toevallig zo of het mogelijk is de ventilator te vervangen van de voeding? Of kun je deze voeding niet openschroeven?

[Reactie gewijzigd door Sh1fty88 op 29 augustus 2011 15:33]

De voeding is wel open te schroeven. Er zit geen regelelectronica voor de ventilator in, daarom draait ie altijd volle snelheid. Als je wat aan het geluid zou willen doen dan kun je er dus wat regelectronica aan solderen. De voeding is echter ook erg inefficiŽnt en ik kan je dan ook aanraden deze te vervangen. De beQuiet SFX past in behuizing en is stiller en zuiniger.