Specificaties Socket 939 met ULi M1695 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock 939Dual-SATA2 Review

Robin4 25 december 2006, 816 views

ASRock 939Dual-SATA2

Pluspunten

• Goedkoop
  • Geen chipset koeler
  • Lay-out
  • Bios ondersteuning
  • Uitbreidingsslot voor AM2
  • Redelijke prestaties

Minpunten

• Niet stabiel
  • Slecht te overklokken
  • Slechte driver ondersteuning
  • 1 Sata II poort

Layout Score: 4
Ik heb eigenlijk al een klein 1 1/2 dit moederbord en ik ben er niet echt heel over te spreken. Voor een budget bord is het wel te doen. Mijn moederbord heeft helaas de geest gegeven.
Het moederbord is niet stabiel te krijgen met jetram geheugen. Ik heb er 1GB in zitten. Als het boven de 512mb geheugen word aangesproken word het bord heel erg onstabiel. Je hebt vaak last van windows fouten en BSOD. Dus ik ben me geheugen eens gaan testen met dit als resultaat:

Bank 1 en bank 2 = Dual channel. Bord is niet stabiel en reboot steeds.Ook als je 1 geheugen reepje in bank 1 doet is windows niet op te starten omdat hij steeds weer reboot.

Bank 3 en 4 werken ook niet lekker want met memtest86 geeft hij meer als 60 fouten. Nou heb ik deze modules appart getest in bank 3 en er waren geen fouten meer. Dus voor stabiel geef ik het bord zwaar onvoldoende.

Het lay-out is niet slecht, aangezien je agp en pci-e 16x op 1 bord hebt. Het jammere is dat het moederbord maar 1 SataII poort heeft dat werkt via een aparte chip. Een voordeel van deze sataII controller is dat je hem in het bios ook in IDE modus kan zetten waardoor je je schijf kan benaderen zonder eerst de sata drivers te installeren. Het voordeel van dit bord is dat je ook met AM2 processors kan gebruiken. Maar toch raad ik mensen aan om voor een betere bord te kijken.

De prestaties kwa snelheid is goed, kwa degelijkheid dus minder.
Overklokken is niet echt aan te raden op dit bord. Het is wel mogelijk maar dan moet je een voltmod toepassen en een een betere bios hebben. Maar het is geen super bord om mee te overklokken.

Wat je kwa spullen krijgt in de doos is goed, al was het wel beter geweest als ook het daughterbord AM2 erbij zat aangezien deze PCB moeilijk te krijgen is. Positieve aan het bord is dat er geen chipset fan aanwezig is

Dan de ondersteuning van de fabrikant:

Dit is niet heel erg goed. Biossen zijn wel goed, alleen er komen niet vaak nieuwe drivers uit en dat is zeer teleurstellend.

Heb jij ook een ASRock 939Dual-SATA2?

Het is goed dat je ook de minder goede ervaringen met dit moederbord met ons deelt! Jammer dat jouw ervaring wat minder is.

Ik wilde nog even één ding opmerken. De reden waarom er maar 1 SATA2 poort op zit heeft er mee te maken dat dit bord 1 van de eerste was die er überhaupt 1 had ;)
Elk moederbord heeft wel eens last van ram van een bepaalde merk of type.

Heb je een ander merk en/of type geprobeerd?
Weet je 100% zeker, dat de jetram ook stabiel is?

Ik heb ook hetzelfde moederbord, die had ook last van BSOD. Sinds ik Cool n Quiet uit heb gezet en ram compatibility heb ingeschakeld, heb ik nooit meer last van BSOD gehad.
Dat hij bij jou niet stabiel draait hoeft niet aan het bord te liggen maar in jouw geval waarschijnlijk aan het geheugen of misschien de voeding ... :z
ik heb anders een aardig tijdje een aardige OC 24/7
hardstikke stabiel hierzo, je hebt gewoon pech gehad met de combo van mem en moederbord...
heb je wel nieuwste bios erin geflasht? helpt namelijk ook vaak :)
Misschien off topic maar ...
Heb zelf de VSTA versie van dit bord wat niet super veel verschilt van de Sata2 versie, met ook 1GB ram geheugen wat gewoon 100% stabiel werkt
(Non-overclocked). Net zoals xdcx zegt, misschien dat een bios flash helpt? of had je dat al toevallig gedaan?
Deze survey slaat echt helemaal nergens op.

Ik denk dat ik wel genoeg heb gezegt, ongegronde beoordelingen.. terwijl waarschijnlijk Robin4's geheugen gewoon wat brak is.

Hoe kan hij wat vertellen over compatibiliteit.. hij heeft geen ander geheugen op het bord geprobeert.

Betrouwbaarheid.. omdat je zelf de boel niet voor elkaar krijgt... KAN je betrouwbaarheid niet invullen want; je hebt het mobo niet eens fatsoenlijk kunnen testen in windows.

Ondersteuning; ongegrond, zo uit je duim gezogen.

Overclockbaarheid;
heb je geprobeert over te clocken? nee want je hebt dat ganse ding niet eens aan de praat gekregen.

Deze survey is dus niet echt betrouwbaar, ongegronde onvoldoende's om zo maar door te gaan.

Als je niet weet wat je in wilt vullen.. vul dan niks in :(
Ik weet niet of het helemaal correct is dat je al je klachten baseert op die incompatibiliteit. Schrijf dan een slechte review over dat geheugen!

Heb ook een 939dual, met 3 verschillende soorten el cheapo ram in de vier bankjes, een clock op 240 en 100% 24/7 stabiliteit.
ik weet niet hoeveel jr garantie erop zit maar anders zou ik ff een RMA'tje regelen waar je hem vandaan heb gekocht
Even om op beide mensen te reageren.

Geheugen is dus niks mis mee. Dit is eerst samen getest en toen met fouten en toen heb ik ze appart getest zonder fouten. Bank 4 werkt dus met fouten. Bank 1 geeft reboots. Dus dan is het wel duidelijk dat dit aan het moederbord ligt, anders had het geheugen met appart testen ook fouten gegeven.

Nee me voeding is niet slecht, is een enermax libery 500 watt en is net 3 maanden oud.
Er bestaat een kans dat je moederbord niet helemaal compatible is met je geheugen. Je moederbord hiervan is mogelijk.

Zelf heb ik dit probleem ook gehad. Destijds had ik een Asus A7V600-plank (voor de Athlon XP) en die weigerde te gaan samenwerken met mijn Corsair TwinX latjes. Wanneer ik de de TwinX latjes in een Asus A7N8X-E Deluxe drukte, werkte alles naar behoren.

Dus ik zou nog maar een naar je geheugen kijken of eventueel geheugen lenen van iemand om toch uit te sluiten dat het aan je moederbord ligt. :)
Mag ik misschien gewoon mijn mening geven over dit bord. Misschien denken jullie eranders over. Oke dat kan maar ga dan niet iemands anders survey aflopen kraken omdat jullie een andere mening hebben.

Nee me geheugen is niet gaar dit heb ik bankje voor bankje ook nog eens appart getest met memtest68.
Ik vind dat ze op tweakers.net wel eens wat harder mogen optreden tegen die lui die tegen een andere mening ingaan. Schrijf dan lekker zelf een survey en zeg wat jij er van vind. Moet je niet bij mij komen uithuilen.
Just my cents..
Het gaat er niet om dat je geheugen gaar is, het gaat erom dat het in samenwerking met dit moederbord waarschijnlijk niet goed gaat.

Dus voordat je je moederbord de schuld geeft, test eerst eens met geheugen van een ander merk. Als ie dan nog van die fouten geeft dan ligt het inderdaad waarschijnlijk aan het moederbord.