Asus A6JA-Q007H Review
Na al enige ervaring te hebben met een Asus A6Tc, ging ik over op een Asus A6Ja. Er zitten weinig verschillen tussen de A6Tc en de A6JA, maar ik wil ze toch even opnoemen: De Asus A6JaIntel Core Duo T2300ATi Radeon X1600 Mobility 256MBHitachi Travelstar 100GB 4200RPMNanya PC4200 DDR533 1024MBEn waar beschikt de Asus A6Tc over?AMD Turion X2 TL-50nVidia GeForce 7300GoSeagate Momentus 100GB 5400RPMNanya PC5300 DDR667 1024MBGeen grote verschillen, maar de A6Ja is mijn hoofdnotebook. Dus heb ik het geheugen (vanwege de 1:2 divider i.p.v. 5:8 divider)en de HDD verwisseld (5400RPM i.p.v. 4200RPM) Tegenwoordig zit er een extra geheugenmodule in van 1024MB. In totaal kom ik...
Pluspunten
Prestaties processor Prestaties X1600 Mobility
Minpunten
Warmteproductie Standaard 4200RPM HDD
Eindoordeel
Na al enige ervaring te hebben met een Asus A6Tc, ging ik over op een Asus A6Ja. Er zitten weinig verschillen tussen de A6Tc en de A6JA, maar ik wil ze toch even opnoemen:
De Asus A6Ja
Tegenwoordig zit er een extra geheugenmodule in van 1024MB. In totaal kom ik op 2GB en dat werkt i.c.m. werkgeheugenslurpende programma's zeer zalig. COD2 en GTR2 tegelijkertijd draaien levert geen problemen op
De processor
Dat de Core Duo T2300 in een aantal benchmarks sneller is dan de Turion X2 TL-50 wist ik, maar dat de Intel 35.979 seconden nodige heeft in SuperPI is zeer netjes. De Turion nam daar 53.338 seconden voor.
De Core Duo 'Yonah' werkt op een Socket 479-voetje. De 'Yonah' is de eerst mobile dual-core processor die antwoord moest geven op zijn tegenhanger, de Turion X2.
'Yonah' is de opvolger van zijn broertje 'Dothan'. Dit was nog een single-coreprocessor.
De 'Yonah' is niet opgebouwd uit 2 aan elkaar geplakte 'Dothans'. Nieuw architectuur op 65nm, ander voetje en een shared cache.
Gevoelsmatig produceert de Core Duo meer warmte dan de Turion. Dit zal ik nog eens moeten nameten.
De videokaart
De X1600 Mobility voldoet anno 2007 voor mij nog prima. Ook word deze videokaart afgemaakt door de DirectX 10-telg. De nVidia 8600 / ATi X2600 Mobility zullen hem voorbij jagen, maar de 5 vertexshader en 12 pipelines doen keurig hun werk.
Grafisch gezien ben ik er wel op vooruit gegaan. Hier ben ik ook zeer blij mee, want een notebook meeslepen naar een LAN-party gaat veel makkelijker dan je desktop meezeulen.
Nog iets met 3DMark gedaan?
Uiteraard was ik ook wel benieuwd naar de 3DMark-scores i.c.m. de X1600.
3DMark03: 6533 3DMarks
3DMark05: 3543 3DMarks
Hiermee ben ik ongeveer anderhalf keer zo snel dan de 7300Go. Ik ben wel tegenwoordig voorzien van een 128-bits bus. Dat scheelt toch weer in performanceverlies.
Bouwkwaliteit
De behuizing zit stevig in elkaar. Wel is ook deze notebook voorzien van een 'metallic' laag waardoor deze snel beschadigd. Ik heb er dan ook al enkele krassen in de lak zitten, maar ik gebruik mijn laptop dagelijks.
Mobiliteit en accuduur
En hiermee ben ik zeer blij! Waar de A6Tc een krappe 3 uur redt met Office, doet deze er minimaal 3 1/2 uur over totdat de accu leeg is (Quiet Office-mode met een niet al te hoge brightness).
Met WiFi aan wordt het al minder (nog geen 3 uur) en met gamen wordt het al helemaal belabberd. Reken dan maar op 1,5 uur.
Software
Ook deze keer kreeg ik keurig 6 recovery cd's in 3 verschillende talen (Frans, Engels en Nederlands). Het voordeel is dat meteen al je drivers worden geïnstalleerd. Het nadeel daarentegen is dat je software krijgt meegeleverd waarvan je helemaal niet bent gediend. Norton 2005 heb ik al verwijderd (wat een grafprogramma is dat
) en heb ik al plaats gemaakt voor een vervangend programma.
De overige meegeleverde programma's:
HIer een linkje naar de review van de Asus A6Tc
De Asus A6Ja
- Intel Core Duo T2300
- ATi Radeon X1600 Mobility 256MB
- Hitachi Travelstar 100GB 4200RPM
- Nanya PC4200 DDR533 1024MB
- AMD Turion X2 TL-50
- nVidia GeForce 7300Go
- Seagate Momentus 100GB 5400RPM
- Nanya PC5300 DDR667 1024MB
Tegenwoordig zit er een extra geheugenmodule in van 1024MB. In totaal kom ik op 2GB en dat werkt i.c.m. werkgeheugenslurpende programma's zeer zalig. COD2 en GTR2 tegelijkertijd draaien levert geen problemen op
De processor
Dat de Core Duo T2300 in een aantal benchmarks sneller is dan de Turion X2 TL-50 wist ik, maar dat de Intel 35.979 seconden nodige heeft in SuperPI is zeer netjes. De Turion nam daar 53.338 seconden voor.
De Core Duo 'Yonah' werkt op een Socket 479-voetje. De 'Yonah' is de eerst mobile dual-core processor die antwoord moest geven op zijn tegenhanger, de Turion X2.
'Yonah' is de opvolger van zijn broertje 'Dothan'. Dit was nog een single-coreprocessor.
De 'Yonah' is niet opgebouwd uit 2 aan elkaar geplakte 'Dothans'. Nieuw architectuur op 65nm, ander voetje en een shared cache.
Gevoelsmatig produceert de Core Duo meer warmte dan de Turion. Dit zal ik nog eens moeten nameten.
De videokaart
De X1600 Mobility voldoet anno 2007 voor mij nog prima. Ook word deze videokaart afgemaakt door de DirectX 10-telg. De nVidia 8600 / ATi X2600 Mobility zullen hem voorbij jagen, maar de 5 vertexshader en 12 pipelines doen keurig hun werk.
Grafisch gezien ben ik er wel op vooruit gegaan. Hier ben ik ook zeer blij mee, want een notebook meeslepen naar een LAN-party gaat veel makkelijker dan je desktop meezeulen.
Nog iets met 3DMark gedaan?
Uiteraard was ik ook wel benieuwd naar de 3DMark-scores i.c.m. de X1600.
3DMark03: 6533 3DMarks
3DMark05: 3543 3DMarks
Hiermee ben ik ongeveer anderhalf keer zo snel dan de 7300Go. Ik ben wel tegenwoordig voorzien van een 128-bits bus. Dat scheelt toch weer in performanceverlies.
Bouwkwaliteit
De behuizing zit stevig in elkaar. Wel is ook deze notebook voorzien van een 'metallic' laag waardoor deze snel beschadigd. Ik heb er dan ook al enkele krassen in de lak zitten, maar ik gebruik mijn laptop dagelijks.
Mobiliteit en accuduur
En hiermee ben ik zeer blij! Waar de A6Tc een krappe 3 uur redt met Office, doet deze er minimaal 3 1/2 uur over totdat de accu leeg is (Quiet Office-mode met een niet al te hoge brightness).
Met WiFi aan wordt het al minder (nog geen 3 uur) en met gamen wordt het al helemaal belabberd. Reken dan maar op 1,5 uur.
Software
Ook deze keer kreeg ik keurig 6 recovery cd's in 3 verschillende talen (Frans, Engels en Nederlands). Het voordeel is dat meteen al je drivers worden geïnstalleerd. Het nadeel daarentegen is dat je software krijgt meegeleverd waarvan je helemaal niet bent gediend. Norton 2005 heb ik al verwijderd (wat een grafprogramma is dat
De overige meegeleverde programma's:
- PowerDVD Asus OEM-Editon
- Nero Burning ROM
- Medi@show
- Microsoft Works 8.5
- Norton Internet Security 2005
HIer een linkje naar de review van de Asus A6Tc
Beoordeel deze review:
Reacties (7)
Best aardige review. De hitteproductie is inderdaad een minpunt. Nadat ik in mijn A6Ja een 7200RPM heb gezet, begint hij toch wel aardig warm te worden. Een notebook cooler is toch wel aan te raden. Performance is redelijk te noemen, en Vista kan je er goed op draaien, mits je die extra GB heb bijgeplaatst.
Dank je. De review is nog niet helemaal af, maar het grootste gedeelte heb ik af. (Tentamens
)
Met een 5400RPM HDD wordt de notebook warm, laat staan met een 7200RPM HDD
Met een 5400RPM HDD wordt de notebook warm, laat staan met een 7200RPM HDD
ik heb zelf ook een a6ja, ben er erg blij mee, gewoon een draagbare vlotte laptop.
heb wel even 2 vraagjes:
- Merk je het verschil erg als je er 1GB bij zet en/of een 5400RPM/7200RPM schijn inzet.
- en als ik dit wil gaan doen, vervalt de garantie? en onder welk klepje moet ik het geheugen erin proppen? (hdd lijkt me duidelijk onder dat klepje met die rubber erop en dat HDD logotje)
THX
heb wel even 2 vraagjes:
- Merk je het verschil erg als je er 1GB bij zet en/of een 5400RPM/7200RPM schijn inzet.
- en als ik dit wil gaan doen, vervalt de garantie? en onder welk klepje moet ik het geheugen erin proppen? (hdd lijkt me duidelijk onder dat klepje met die rubber erop en dat HDD logotje)
THX
Het verschil tussen 1 en 2GB is in Vista zeer goed te merken. In Windows XP heb ik het gevoel dat het net allemaal een beetje soepeler loopt.
De upgrade van een 4200RPM naar een 5400RPM HDD is duidelijk te merken. Tussen 5400RPM en 7200RPM schijnt een minder groot verschil te zitten.
Het upgraden is mogelijk, maar let wel op, dat het onderdeel wat je vervangt / dat er geen Asus garantie opzit. Dus mocht je er bijvoorbeeld wat extra geheugen inprikken en die gaat stuk dan krijg je van Asus geen nieuwe. En dat is voor de hdd net zo. Als er een niet-Asus hdd inzit dan word deze niet vervangen wanneer deze stuk is.
De klep onder de Windows-licentiesticker moet je demonteren om er een extra geheugenreep bij te prikken.
De upgrade van een 4200RPM naar een 5400RPM HDD is duidelijk te merken. Tussen 5400RPM en 7200RPM schijnt een minder groot verschil te zitten.
Het upgraden is mogelijk, maar let wel op, dat het onderdeel wat je vervangt / dat er geen Asus garantie opzit. Dus mocht je er bijvoorbeeld wat extra geheugen inprikken en die gaat stuk dan krijg je van Asus geen nieuwe. En dat is voor de hdd net zo. Als er een niet-Asus hdd inzit dan word deze niet vervangen wanneer deze stuk is.
De klep onder de Windows-licentiesticker moet je demonteren om er een extra geheugenreep bij te prikken.
oke! bedankt voor je reactie ik ga er is over nadenken. snelheid is altijd mooi meegenomen
misschien een stomme vraag maar is het trouwens een s-ata of p-ata hdd? en wat is een aanrader (ik wil er qua opslagruimte niet op achteruit gaan)
misschien een stomme vraag maar is het trouwens een s-ata of p-ata hdd? en wat is een aanrader (ik wil er qua opslagruimte niet op achteruit gaan)
PATA is de enige mogelijkheid aangezien de A6Ja niet van een SATA connector is voorzien.
Ik heb zelf een A6T (TL-52, 1GB, 7600GO, 100GB)
En ben er zeer over te spreken, heb er iets minder dan €1000 voor betaald. Ben erg grote fan van Asus.Heb ondertussen dan ook al 3 laptops besteld, altijd erg stevige behuizing, goede service, en goede prijs/kwaliteit verhouding.
En ben er zeer over te spreken, heb er iets minder dan €1000 voor betaald. Ben erg grote fan van Asus.Heb ondertussen dan ook al 3 laptops besteld, altijd erg stevige behuizing, goede service, en goede prijs/kwaliteit verhouding.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/149884/crop5d89fe4a44cb6.jpeg?f=community)
:strip_exif()/u/145443/ipodikenranger.gif?f=community)