Specificaties 8x Ethernet 1Gbps - Bekijk alle specificaties

Cisco SLM2008 Review

Cheatah 2 april 2011, 10.050 views

Cisco SLM2008

Pluspunten

• duidelijke webinterface
  • managed switch zonder fans
  • wall-mountable, ideaal voor in de meterkast

Minpunten

• standaard geen SNMP mogelijk, met een omweg is dit wel te activeren
  • niet te configureren via SSH of telnet

Features Score: 4
Omdat ik een switch nodig had voor in de meterkast, ben ik op zoek gegaan naar een type dat aan alle eisen voldeed: stil, gigabit, managed, minimaal 5 poorten.

Deze voldoet aan alle eisen. Hij is 100% geruisloos omdat er geen bewegende onderdelen in zitten. Niet heel bijzonder voor een switch, wťl bijzonder voor een managed gigabit switch. De prijs is niet heel laag, maar dat hoeft ook niet voor een oerdegelijk product.

De switchpoorten zijn te groeperen in VLAN's, dus het is mogelijk om gescheiden netwerken via dezelfde switch te laten lopen. Mijn exemplaar hangt direct onder een patchpanel en verbindt mijn interne netwerk met de router en de glasvezelmodem. Een VLAN wordt gebruikt voor IPTV. De performance is uitstekend, ondanks de passieve koeling. Het apparaat kan wel warm worden echter leidt dit niet tot problemen.

Heb jij ook een Cisco SLM2008?

Nog een vraagj; wat is het stroomverbruik? aangezien die 24/7 consumeerd. Ik heb nu een router die 20w verbruikt.
Mijn spare unit (leeg) verbruikt 7 Watt gemeten aan de 230V kant met een watt meter. Morgen even meten met de unit die wat meer poorten in gebruik heeft. Kan dat nu niet doen, er loopt volop data overheen momenteel.

En useless wellicht: Een router doet een ander kunstje dan een switch ...

Grappig genoeg gebruikt het ding wat staat te draaien (5 poorten op 1Gb fullduplex in gebruik) 6 watt. Dat verschil zal met name komen dat mijn spare unit een traditionele voeding heeft, de productie unit heeft een geschakelde voeding die efficiŽnter is. Maar bij 6 a 7 watt blijft het wel.

Opvallend: De Linksys uitvoering start velen malen sneller op dan de SG200-08, de Cisco uitvoering met Cisco firmware. En die verbruikt weer significant minder stroom. Met 2 poorten in gebruik meet ik 3 watt (230V kant gemeten). Die heeft dan ook wat toeters en bellen om kabellengtes te meten en daarop het stroomverbruik af te stemmen.

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 28 december 2011 13:38]

zou je wat kunnen vertellen over wat er dan zoal te beheren is (zonder dat ik als lezer de specs moet doorlezen), en daarnaast willen toelichten hoe snmp te activeren is en wat je dan zoals kunt uitlezen?
De review is op deze manier nog een beetje karig namelijk :) Stats over throughput zouden ook niet misstaan.
SNMP enable
Google is your friend:

[Reactie gewijzigd door RedHead op 10 april 2011 21:26]

heb deze switch en heb snmp via de hack geactiveerd.
Werkt prima, alleen als je de switch daarna configureert (met webinterface), dan wordt snmp vaak weer disabled. Activeren met scriptje kan in enkele seconden, maar wel op letten dus.
is de configuratie niet mogelijk via telnet?
volgens deze link zou het wel moeten kunnen...
Ik neem aan dat Cheatah Cisco CLI(IOS) configuratie bedoeld. Dit is wel configuratie via telnet, maar je krijgt zo te zien nog een beperkte menu based configuratie voor je kiezen.
Beste mensen, op de tweakers specs tabel van dit product staat er vind ik een dubbelzinnig onduidelijkheid, er staat namelijk:

"DC adapter of 802.3af PoE-PD voor stroom"

Betekend dat dat, dat deze switch ook middels PoE gepowered kan worden (ipv adapter voor zijn stroom, OF betekent dit dat deze switch Šndere apparaten met PoE kan poweren?
Indien het tweede waar is, waarom staat er "DV adapter ... voor stroom"? 8)7

Dit ivm mijn eigenlijke vraag, namelijk: is het mogelijk om een CISCO IP phone als 7975G hierop aan te sluiten die dan via PoE zijn power krijgt daarmee niet meer nodig is een adapter in de telefoon te pluggen??
Het apparaat kan werken op stroom die via PoE wordt geleverd. Het kan geen andere apparaten poweren.
Dank Cheetah! Das nu helemaal duidelijk.