Netgear XAVB5001 Review

tomtor 2 april 2011, laatste update op 2 april 2011, 5.391 views

Netgear XAVB5001

Pluspunten

• goede verbinding over 2 groepen heen
  • verbindingskwaliteit indicator op apparaat
  • degelijke constructie
  • mooi wit kastje (vindt mijn vrouw belangrijk in de woonkamer)
  • schakelt uit bij uitschakelen computer netwerk poort

Minpunten

• De meterkast adapter gaat niet uit ook al ziet hij geen andere adapter meer. Het gebruik gaat wel wat naar beneden (koelt af), maar ik had gehoopt dat hij nog verder in energiespaar modus zou gaan.
  • Niet de goedkoopste, maar dat is logisch

Beheerbaarheid Score: 4
Ik had behoefte aan een snelle netwerk verbinding tussen mijn bovenste verdieping en de begane grond met daartussen twee betonnen vloeren. Een Cat5e kabel trekken behoorde niet tot de opties.

Eerst een MSI 1000HD kit geprobeerd, maar die had een heel slechte verbinding over twee groepen heen.

Heel veel tests op internet gelezen (en in de CT-Magazine) en kwam uiteindelijk op de Netgear XAVB5001 uit.
Naast een goede snelheid over twee groepen heen, zou deze ook een redelijk beschaafd energie gebruik hebben (ca. 5 watt, < 1 watt wanneer ethernet device uitgeschakeld).

Powerline adapters worden vaak erg warm en dat is slecht voor de levensduur en de werking. Deze Netgear had naast een redelijk gebruik ook een degelijke koeling met veel metaal.

Aangesloten (1 in de meterkast naast de router, 1 boven) en heel tevreden. Volgens de software tool circa 130 mbit/s over de twee groepen heen. In de praktijk ongeveer 7 megabyte/s bij een samba transfer van mijn Linux server naar mijn W7 multimedia computer.

Heb jij ook een Netgear XAVB5001?

Wat zijn je pingtijden / latency?
Hallo Tomtor,

Net als Ouwe Rups zou ik ook graag weten of het niet de 500 versie is?
Ik vermoed overigens dat met die 1Gbps de ethernet kant van de plug bedoeld wordt en niet de snelheid over het 220 net.....
Ik heb nog een XAVB5001 setje gekocht. Voor het linken naar de MultiMedia client in de slaapkamer en de 4e adapter als reserve.

Mbt de vragen van Oude Rups en idef1x, ja, het setje bestaat echt uit de 500Mb versies.
Kan het enthousiasme delen van de reviewer. Ik heb de pluggen op twee afzonderlijke groepen. Ziggo levert "tot 120 Mbit.s". Dat blijkt in de praktijk behoorlijk goed: 80 Mbit/s direct op het kabelmodem. Na de Sitecom 300N blijft dit vrijwel in tact. Via de 2 Netgear kastjes blijft hier ruim 75 Mbit/s van over. Latency naar de router is 1ms wanneer getest in een CMD box ping onder Windows. De Netgear powerline utility meldt ruim 250 Mbps Tx/Rx
Hey Tomtor,

Bedankt voor je review, ik heb er heel veel aan. Ik zit even met het volgende. Op de site van Netgear kun je pdf's downloaden van deze PLC's. Echter stuit ik op iets wat mogelijk niet goed vermeld staat in hun productmateriaal of ik heb het verkeerd. Het gaat op de volgende PDF's;

Het verschil is alleen dat de XAV5001 een enkele PLC betreft en XAVB5001 een set van 2.
In het netwerkschema in de pdf van de XAVB5001 staat ineens dat deze PLC's een AV 200 versie is i.p.v. AV 500 zoals vermeld bij de enkele versie.

Ik wil namelijk graag de XAVB5001 versie gaan aanschaffen, maar ik wil wel zeker weten of dit toch de AV 500 versie is. Weet jij of iemand anders of de set van 2 toch een AV 500 moet zijn?

Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
Inmiddels heb ik er ook maar 2 aangeschaft, maar dan met het type xavb5501. Hierin kun je tenminste nog een stekker steken :)

Over 2 groepen verdeeld kom ik tot een snelheid van tussen de 65 - 70Mbps. Is voor mij voldoende daar mijn switch toch maar 100Mbps en internet 20Mbps is.

Draait vooralsnog stabieler en sneller dan met de wifi link die ik eerst gebruikte :)
Ik wil vooral een snellere verbinding dan ik nu heb met mijn Time Capsule, draadloos haalt hij snelheden van 10-12MB/s (+/- 80-96Mbit) wat ik hier dan lees valt me tegen voor een 1Gb adapter.. Kan ik hiermee meer snelheid krijgen dan wat ik nu heb? De afstand is niet groot maar het moet eerst naar de meterkast en dan door naar boven. Ik wil graag 30MB/s twee kanten op minimaal (240Mbit). Kan iemand zeggen of dat uberhaupt haalbaar is met powerline?
Nee, dat is niet mogelijk. Powerline is niet duplex, net als WIFI dat niet is. Enkel bedraad ethernet via UTP is duplex.

Je moet rekenen op maximaal 200mbit one way netto. 500mbit is de bruto snelheid, maar daar gaat veel van verloren, idem als bij WIFI. De 1Gb is de UTP aansluiting, waarbij de fabrikant enkel de keuze heeft tussen 100Mbit (te langzaam dus voor die gevallen waarbij je een snelle powerline verbinding hebt) of 1Gbit.

[Reactie gewijzigd door tomtor op 8 januari 2012 15:09]

@tomtor, De snelheid is inderdaad de totale (half-duplex) switch snelheid op het powerline netwerk. De meeste 200Mb adapters hebben vaak ook maar een 100Mb netwerk poort.
De meterkast adapter gaat niet uit ook al ziet hij geen andere adapter meer...
Anders zou ie nooit aangaan.. soort van kip/ei verhaal ;)