Apple iPad 2 Wi-Fi 32GB Zwart Review

skatebiker 2 april 2011, laatste update op 19 december 2011, 2.456 views

Apple iPad 2 Wi-Fi 32GB Zwart

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Snel en snappy
  • Helder scherp scherm met mooie kleuren
  • Fatsoenlijke browser
  • Kompas, bewegingsdetector en gyro werken goed
  • Een van de weinige tabletten met een normaal 4:3 scherm ipv 16:9 smalbeeldscherm
  • Batterij doet er uuuuren over ook bij intensief gebruik

Minpunten

• User interface erg on-Apple niet intuitief
  • indeling van apps niet handig met al die gekleurde blokjes
  • geen aparte cijferrij op toetsenbord typt onhandig
  • vanwege beperkte Bluetooth niet geschikt voor navigatie
  • Te strenge ballotagecommissie voor de Apps
  • met als gevolg te weinig wordt uit de (mooie) hardware gehaald

Mooi apparaat maar meer gadget dan functioneel

Een tijdje was ik al op zoek naar een tablet. In eerste instantie dacht ik aan Android omdat ik dacht dat je met de iPad voor ieder fotootje iTunes nodig hebt om het er op te zetten. Na een uitgebreid bstuderen van de Android Marketplace en de App Store en reviews van tabletten heb ik toch maar besloten een 32GB Wifi ipad aan te schaffen voor 580 ballen.
Zaterdag 26 maart heb ik maar een iPad besteld (ja hij was uitverkocht omdat de dag ervoor hij in de verkoop ging) bij Mediamarkt. Dus ik dacht een paar weken wachten. Echter woensdag kreeg ik hem al dus dat viel erg mee.

Dus maar geactiveerd met iTunes ging allemaal prima en vervolgens apps gedownload (op het apparaat zelf er zit ook een App Store app op). Ik wist nmiddels al welke apps ik zou gebruiken.

App Store en Apps

Het concept van de App Store vind ik heel goed dat de apps betaalbaar zijn (boven de 10 euro komt zelden voor) het beste middel tegen piraterij. Voor een app van 100 euro ga je een crack maken / downloaden voor een van hooguit een tientje niet. Het aanmaken van een Apple ID gaat ook redelijk makkelijk al moet je wel een creditcard hebben (click-and-pay werkt niet goed) en paypal en ideal hebben ze niet. Wat wel heel raar is als je een andere taal kiest (ik kies Engels dat vind ik in deze branche veel makkelijker) dat de App Store je *altijd* in het Nederlands aanspreekt ook op de Mac, terwijl ik zowel Mac als iPad op Engels staan en alle apps ook Engels 'praten'. Voor mij niet zo'n probleem maar voor expats lijkt me dat wel een probleem. Dat hebben Android Marketplace of eBay beter aangepakt.

Allereerste app is dus iStorage (voor 5 euro) en daarmee kun je inderdaat buiten iTunes om bestanden uitwisselen naar je pc of andere (S)FTP server. Op je PC (Macbook dus) zet je in 'System Preferences' -> Sharing -> Remote login aan en dan heb je ssh toegang tot je Mac. Het programma laat gewoon foto's zien en speelt ook mp3'tjes af zonder de iPod app. Gewoon net als bij een niet-Apple mediaspeler: mediabestand erop pleuren en afspelen. Niks moeilijks met iTunes. Ook kon ik bestanden uitwisselen met de Nokia N810 via ssh die ik nog steeds gebruik o.a. omdat daar gewoon een ssh server op zit. Alleen draait deze app niet op de achtergrond. Met een HP laptop met Ubuntu werkt het ook. Ook wordt de iPad een Webdav server over poort 8888 of 8080.
Ook nog Goodreader (Eur 4) geprobeerd die werkt wel op de achtergrond en ondersteunt ook SSH (alleen geen symlinks op de server). Wat ik vreemd vind, het lijkt wel of iedere app zijn eigen 'Documents' folder heeft. De 'Documents' van Goodreader kan ik niet vinden met iStorage en omgekeerd. Wel kan ik met beide apps foto's in de iOS foto folder pleuren.
Naar mijn idee staat heel veel junk op de App Store: van de 65000 apps zijn er misschien een paar honderd echt bruikbaar. Veel apps zijn gewoon een aangepaste versie van de website (nu.nl, telegraaf, cnn, etc.) de meeste dergelijke apps kun je ook gewoon de website openen en zijn in mijn ogen dus iPad vervuiling.
Maar ook een paar heel mooie zoals NGM World Atlas met prachtige National Geographic kaarten (de minder gedetailleerde werken ook offline), Google Earth en Starmap (Eur 15 een erg dure app maar ook erg mooi ;-) )die laatste geeft een heel mooi beeld van de sterrenhemel en Pocket Universe (Eur 2) werkt als een soort Skyscout die gebruikt de kompas / accelerometer en je ziet net als bij Google Sky voor Android de sterren / planeten in de rechting waarin je kijkt en loopt allemaal erg soepel. Deze twee sterrenprogramma's werken ook offline (behalve Astro News / Wikipedeia pagina's dan). Skype en Fring geinstalleerd en geprobeerd, beiden deden het prima, bellen naar 'gewone' nummers ook. Zijn overigens wel iPhone apps dat herken je meteen aan de priegelige interface als je het niet op '2x' zet. Blij dat ik geen iPhone heb duurder dan een iPad met een priegelschermpje.

Eerste indruk

Heel dun inderdaad 9mm (ja nagemeten met de schuifmaat) redelijk gewicht en mooi scherp scherm met heldere kleuren en ook een grote inkijkhoek wat je van Apple mag verwachten, net als het scherm an mijn Macbook. En de lichtaanpassing werkt ook goed: in het donker wordt het scherm minder helder zodat je niet verblind wordt. Schermrotatie werkt echt snel (in tegenstelling tot mijn Nokia 5800) en alles loopt even soepel en snappy. Maar dat mag ook wel met een 1GHz dual core A5 processor. De Safari browser oogt erg goed en laat in tegenstelling tot iPhone of andere mobieltjes meestal de gewone site zien ipv een uitgeklede WAP site. Verder gaat Safari prima om met offline cache (cache manifest): als ik een zelfgemaakte webapp gehost door mijn Macbook laadt in Safari en vervolgens Apache uitzet op de Mac of de Wifi op de iPad uitzet blijft de site het doen, incl javascript en cookies. Heel mooi dus. Scherm heeft een mooi formaat niet die kleine priegelschermpjes van de telefoons al beginnen de 4" schermpjes al iets handzamer te worden.

Maar ik heb ook een aantal minpunten. De user interface is (behalve bij System Preferences, die is wel duidelijk) niet erg intuitief, er zit geen menubalk bij zoals op een Mac, je ziet bij de meeste apps een paar pictogrammen en dan moet je maar raden wat ze betekenen (nee ik lees geen Chinees...) er staat ook geen tekst bij. Ik had per ongeluk teveel contacten geimporteerd (dat kan voorzover ik weet alleen via iTunes, een vcf bestand snapt hij niet) maar kon ze maar een voor een verwijderen. Deze Address Book staat in schril contrast tot de gebruikersvriendelijke op de Mac. Verder vind ik de interface om apps te sgtarten met pagina's met gekleurde blokjes een beetje kinderlijk aandoen.
Ook is het afsluiten van apps een ramp. Na googlen (want de UI is niet intuitief genoeg) bleek dat je eerst op de home knop moet drukken om de app naar de achtergrond te verplaatsen, dan nog eens de home knop te dubbelklikken dan verschijnt er onderaan een lijst met alle open apps en vervolgens op een app klikken en vasthouden totdat die schudt en dan op het rode circeltje klikken. Hoe moeilijk is het om ee app af te sluiten. Waarom geen rood-geel-groen (laatste is niet nodig omdat alle apps fullscreen starten) knoppen of alleen een kruisje linksbovenaan in de app ?

Verder ontbreekt geheel een file manager. Alleen foto's kun je 'browsen'. Ieder OS ook mobiel heeft toch een file manager waar je foto's, documenten, etc staan ?
Ook Bluetooth is een gimmick: je hebt er niets aan tenzij je een BT oortje hebt of een iPhone of andere iPad. Geen ondersteuning voor BT GPS of bestandsoverdracht van / naar PC of telefoon. Jammer want dan zouden er heel veel navigatie apps gebruikt kunnen worden. Nu moet je 3G hebben om een navigatie app te kunnen gebruiken. Ook de camera (zowel voor als achter) is een gimmick: foto's zijn crappy maar hoe kan dat anders op een sensortje ter grootte van een speldeknop ? Maar dat is bij vrijwel alle phonecams zo. Leuk die megapixels maar je maakt er nog geen Canon EOS van.

En onscreen keyboard is weliswaar beter dan bij de meeste telefoons maar rijst mij zeker hier de vraag vanwege het grotere scherm: waarom moet je altijd een 'modifier' (123) toets gebruiken om cijfers of zelfs puten in te voeren ? Kan toch makkelijk een extra rij cijfers boven ? Ook vreemd is dat de letters altijd uppercase staan afgebeeld ook a heb je geen shift of caps lock aan. Bugje ? Ondanks deze beperking typt het veel fijner dan op een telefoon daar is het vaak echt priegelen met die kleine schermpjes of, erger nog, muizepootjestoetsjes van Blackberry met een microschermpje erboven.

Ook begrijp ik niet waarom iTunes niet via wifi gaat je moet dat ding altijd via usb aankoppelen

Conclusie:

Apple heeft een mooi product neergezet zeker nu met de tweede versie. Ziet er allemaal mooi uit is degelijk gebouwd goede kwaliteit. Alleen jammer dat de
software de hardware niet optimaal gebruikt. Een jailbroken iPad bewijst dat het gewoon kan. En jammer dat de user interface erg on-Apple is niet erg intuitief dus. Voor volgende versies van iOS gelden nog wel de nodige verbeterpunten:

- Een file browser
- Kruisje linksboven in elke app om hem af te sluiten
- een echt werkende Bluetooth dus ook voor GPS en file transfer naar niet iPxxxx apparaten
- ja inderdaad Flash ondersteuning
- de camera conenction kit zou ook andere bestanden dan foto's moeten ondersteunen

En de ballotagecommissie van paus Stephanus I (Steve Jobs) de App Store zou eens wat ruimdenkender moeten worden door ook andere browsers als Firefox of Opera toe te laten (die zijn al af maar zijn afgekeurd) en ook server toepassingen als VNC en SSH server op de iPxxxx. Dat zou voor velen de reden tot jailbreaken ontnemen en de hardware echt gebruiken waar het voor is. Misschien moet je niet verwachten een iPad als computer te gebruiken maar als gewoon een soort boek lezer of filmpjes kijker. Dan valt er met de beperkingen te leven.
Zelf gebruik ik m voornamelijk om documenten te lezen en voor sterrenkaartjes.

Heb jij ook een Apple iPad 2 Wi-Fi 32GB Zwart?

Meer advertenties

dit slaat alleszins nergens op! spreek je dan ook uit ervaring vraag ik me af ?
Ik werk nu al 2 jaar met m'n iPhone, op de Appstore van Apple gebruik ik steeds de click and pay methode met giftcards, dit omdat ik iemand ben van het principe om zo weinig mogelijk m'n visa en andere creditcards te gebruiken op het internet !
leuke review en eindelijk een keertje geen partijdige Android of Apple commentaar. Gewoon een objectieve beoordeling. Apple kan zoveel meer gebruikers winnen als ze het wat meer open zouden stellen. Je hebt een groep (de normale huis-keuken-tuin gebruiker) en de tweakers. Alleen Apple houdt niet zo van die laatste groep....
Een veeleisende niche markt zou ik ook liever vermijden! Apple mikt op de Massa, en voor deze massa gaat er een wereld open met zo een apparaat = revolutie (ipad2 = evolutie).

Persoonlijk denk ik dat elke tweaker wel weet wat er in de review vermeld is, en zolang de iPad geen volwaardig OSX draait heeft het voor mij geen toegevoegde waarde ten opzichte van het hebben van een smartphone/laptop combinatie.
Redelijke review maar ik denk dat 90% van de gebruikers het niets eens zal zijn met jouw mening dat het OS niet intu´tief is.
Flash is outgoing! HTML 5 is the way to go! ;)
En een kruisje???? Hell no!! Hoef geen windows praktijken :P
Home knop is easy! En wat jij als nadeel noemt heet multitasken.....
Groooooot voordeel en je hebt zelf ECHT controle over apps omdat je ze gewoon heel makkelijk kan afsluiten.
Je hebt bij Android bijv een extra app nodig om het af te sluiten.....en je hebt geen makkelijke controle (je moet je menu knop ingedrukt houden om uberhaubt te zien welke apps je open hebt staan etc.....)

En ja de iPad = geen pc! dat is een goede conclusie.
> Flash is outgoing! HTML 5 is the way to go! ;)
Helemaal mee eens ware het niet dat HTML 5 nog lang niet af is juist met filmpjes (de ene ondersteunt H264 alleen de andere OGV weer een andere alleen webm, etc.
> En een kruisje???? Hell no!! Hoef geen windows praktijken :P Home knop is easy! En wat jij als nadeel noemt heet multitasken.....
Een Mac multitaskt ook maar dan kun je de app gewoon sluiten door helemaal linksboven op het rode balletje te klikken. Multitasken hoeft nog niet te betekenen dat je het geheugen volstopt met apps die je niet meer gebruikt maar wel 'open' zijn op de achtergrond. Net als het gele bolletje op de Mac of het een na rechtse blokje met het minnetje op Windows (minimize dus). Hiermee sluit je een app namelijk niet af.
Heel handig idd als je de app later weer wilt zien maar niet als je er veel open hebt en hem toch niet meer gebruikt.
> Een Mac multitaskt ook maar dan kun je de app gewoon sluiten door helemaal linksboven op het rode balletje te klikken

Volgens mij sluit het rode bolletje alleen alle vensters van de app af op een Mac. Dat kun je zien door het blauwe schijnsel onder het icoon van de app in je dock. Als je een app helemaal wilt afsluiten, druk je op cmd+q of <applicatienaam> --> Quit.

Maar goed, ik denk dat de multitasking op de iPad wel wat beperkt is (net als op de iPhone). Ik mis de mogelijkheid om in 1 keer alle background apps af te sluiten (iets als SBSettings op een jailbroken iPhone bijvoorbeeld!)
Persoonlijk vind ik dit review een beetje de kracht van de Ipad 2 teniet doen en zijn mijn ervaringen heel anders waarbij meteen een correctie namelijk het is niet Click and Pay maar Click and Buy. Om daar even op in te gaan werkt dit in tegenstelling tot wat hierboven geschreven staat dan bij mij net prima, Vergeet hierbij niet dat je bij Google alleen maar via een Creditcard kan betalen en geeneens een andere mogelijkheid hebt zonder Creditcard.

Volgende hot item is Flash en dat hoor ik telkens weer naar voren komen als het grote voordeel van Android. Nou in de praktijk is het zo zoals hierboven al geschreven dat HTML 5 meer en meer in opmars aan het komen is en sneller werkt. Ander punt is dat Flash op de meeste tablets alleen maar vertragend werkt en er genoeg zijn die Flash tijdelijk uit zetten vanwege de traagheid. Bijkomend punt ook nog dat Adobe wil gaan stoppen met updates en support van Flash voor mobiele apparaten, dus in hoeverre dat dit dan nog interessant zal blijven is nog maar de vraag.

Dan wat betreft de user interface van Apple kan ik kort zijn namelijk ik vind dus Honycomb net niet intiutief werken, integendeel zelfs, want een simpel iets als icoontjes groeperen kan bij Andorid niet. Laat dit nou bij IOS wel heel gemakkelijk gaan en je dus groepen kan aanmaken en daardoor geen stapels losse icoontjes verspreid over een aantal pagina's hebt staan. Net zoals het sluiten van apps veel omslachtiger werkt bij Android en het bij IOS een kwestie is van een dubbelklik op de homebutton, eventjes icoontje vasthouden, rode verbodsbordje aanklikken en klaar.

Dan een opmerking wat bluetooth betreft snap ik niet wat navigatie met bluetooth van doen heeft en dit volgens mij GPS moet zijn, tenzij je je gsm misschien aan je Ipad wilt koppellen. Nou wat betreft GPS werkt dit bij mij zelfs heel goed en hier in huis heb ik zelfs GPS ontvangst zonder gebruik van Wifi, hetgeen mijn TomTom soms nog geeneens heeft. Maar nu vind ik persoonlijk ook navigatie en een tablet eerlijk gezegd geen punt van kritiek omdat je een tablet ergens voor een heel ander gebruik aanschaft en niet direct voor navigatie.

Dan nog het kritiekpunt wat betreft controle oftewel ballotagecommissie kan ik ook vrij kort zijn namelijk 9 van de 10 Android apps deugen niet, niet functioneel, veel te veel instellingen erin die je niet gebruikt etc. Bij de IOS apps daarentegen weet je in elk geval wel dat het werkt en afgewerkt is en de functie ervan ook duidelijk in de Itunes store omschreven staat.

Tja en dan wat betreft het Windows 7 kruisje kan ik als verstokte Windows gebruiker die nooit een Apple pc gehad heeft alleen maar zeggen dat ik dat echt niet mis, en het gewoon een kwestie van even anders denken is. En dat anders denken bevalt mij prima waarbij praktisch gezien een kruisje ook nog lastiger in te drukken valt met een vinger, en een labeltje als bij IOS gemakkelijker is.
En waarom kom je er nu pas mee ? Heb je wel lang over na moeten denken .....
Nou mag ik soms kritiek geven ? Als 99% van de gebruikers tevereden is mogen er tcoh ook wel minder teverden gebruikers zijn? Dat hele iOS is gewoon niet mijn ding. Die iPad 2 heb ik al trouwens tijden niet meer naar omgekeken sinds ik een Galaxy s2 heb. En voor andere dingen heb ik wel een Macbook Pro met Lion die doet tenmiste alles.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 21 november 2011 09:52]

lekker lezende review met goede punten, ik zit nog aan mn ipad 1 vast:(
@Flapperdewappie: Daarom heb ik ook een Macbook voor het 'echte' werk die kun je tenminste tweaken. Daarnaast heb ik er ook nog Ubuntu 10.10 op onder VMware.