Specificaties 4" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Google Nexus S i9023 Zwart Review

Shiver23 4 april 2011, 9.082 views

Google Nexus S i9023 Zwart

Pluspunten

• Altijd de laatste versie van Android
  • NFC
  • 4" scherm

Minpunten

• Accuduur
  • Plaatsing van de standby-knop
  • Camera

Introductie
In samenwerking met Samsung zocht Tweakers.net drie tweakers die twee weken lang met de nieuwe Nexus S wilden spelen voordat het in Nederland op de markt was. Ik was ťťn van de gelukkigen en heb de afgelopen weken de Nexus S uitvoerig getest. Ik heb tijdelijk mijn geliefde iPhone 4 aan de kant gelegd en was zeer benieuwd naar de nieuwste versie van Android: Gingerbread (2.3.3).
Ik het kort ben ik verrast door de mogelijkheden van Android. Ik ben helaas wat minder onder de indruk van de Nexus S zelf. Hoe en waarom lees je in onderstaande review.

Hardware en specs
Het avontuur begon met het ophalen van de Nexus S op Tweakers.net HQ in Amsterdam. De eerste kennismaking was positief. Het toestel ziet er strak uit en voelt behoorlijk degelijk aan. De zijkanten zijn afgerond waardoor het toestel fijn in de hand ligt. Het toestel voelt in vergelijking met een iPhone 4 wel wat plastic aan.
Aan de voorkant van het toestel zit het zo kenmerkende scherm met een curve. Dit is vrij subtiel gedaan, als je snel kijkt valt het niet eens op. Als het 4 inch scherm aan is laat het een helder beeld zien. De Nederlandse versie bevat in tegenstelling tot de Amerikaanse versie geen AMOLED- maar een Super Clear LCD-scherm. Dit is vooral fijn voor het lezen van tekst. Ik ben zelf geen fan van de felle kleuren van AMOLED dus ik vind dit geen probleem. Helaas schijnt dit scherm wel wat meer stroom te verbruiken. In de volle zon blijft het scherm redelijk leesbaar. Beter dan het scherm van de iPhone 4. Met een resolutie van 480x800 pixels is het beeld scherp genoeg om tekst en foto's strak weer te geven.

De hardware in het toestel is in grote lijnen gelijk aan dat van de Samsung Galaxy S. Een hummingbird processor van 1ghz zorgt ervoor dat alles soepel draait. In de review van Tweakers staan diverse benchmarks. Testen met dit toestel laten ongeveer gelijke resultaten zien. Het toestel bevat naast de processor alle zaken die je mag verwachten van een modern toestel: Wifi, gps, bluetooth enz. Als bijzonderheden bevat de Nexus S ook een gyroscoop en NFC-module. Hoewel Google druk doende is met het uitrollen van draadloos betalen en andere toepassingen heb ik deze laatste feature niet kunnen testen. Ik denk dat dit vooral een feature voor de toekomst is, of voor hele specifieke toepassingen.

In het kort is de Nexus S een degelijk en mooi toestel. De hardware is snel genoeg, maar lijkt sterk op die van toestellen die al meer dan een half jaar op de markt zijn. De eerste dualcore toestellen zijn ook al beschikbaar. Hoewel de hardware prima volstaat had ik hier meer van verwacht. Omdat Google zijn naam aan het toestel heeft verbonden verwachtte ik een vooruitstrevend toestel. Helaas valt dit een beetje tegen.

iOS vs Android Gingerbread
Ik wil mezelf zeker geen Apple fanboy noemen, maar ben wel erg tevreden over het gebruiksgemak en look & feel van iOS. Wat al snel opvalt is dat bij Android het gevoel van duidelijke feedback mist. Het scrollen door lijsten en webpagina’s voelt niet zo direct als op de iPhone. Ook het targetten op foto's en teksten blijft qua gebruiksgemak behoorlijk achter.
Niet geheel verrassend leunt Android behoorlijk op Google diensten. Mijn Gmail en kalender had ik erg snel gekoppeld. Met het adresboek had ik wat meer problemen. Mijn adresboek staat in Outlook en dat kreeg ik niet zonder slag of stoot op de Nexus S. Heb je al je adressen al bij Google of een Exchange-server georganiseerd dan zal het vlekkeloos gaan, maar ik had hier wat meer moeite mee.

Belangrijke voordeel van Android zijn de widgets. Dit zijn kleine applicaties die je op het beginscherm kan weergeven. Bijvoorbeeld een klok, je agenda of een balk om wifi, 3g en gps aan of uit te zetten. Deze toevoeging maakt het erg makkelijk veelgebruikte opties direct te gebruiken, zonder dat je hiervoor in de instellingen moet zijn of een applicatie moet openen. Een ander belangrijk voordeel vind ik de integratie van applicaties. Zo kan ik een foto vanuit de standaard foto-applicatie direct plaatsen op Twitter of Facebook omdat ik deze applicaties op te telefoon heb geÔnstalleerd. Erg handig. Het notificatiesysteem van Android is ook superieur aan dat van iOS. De statusbalk kan je naar beneden schuiven. Hier staan eerdere notificaties duidelijk vermeld. Ook gegevens van lopende applicaties (denk aan het nummer dat afgespeeld wordt of de volgende afslag die je moet hebben volgens de navigatie) staan in deze lijst.
Ik ben groot fan van de iPod-functie van de iPhone. Helaas blijft de standaard muziekspeler in Android wat achter op het gebied van functionaliteit en bedieningsgemak. Het makkelijke van Android is dat er diverse andere muziekspelers verkrijgbaar zijn zoals Winamp. De audiokwaliteit van de Nexus S vind ik iets beter van die van de iPhone. De geluidskwaliteit tijdens het bellen blijft achter bij die van de iPhone. Google heeft besloten om de tweede microfoon achterwege te laten en het filteren van omgevingsgeluid via de software te doen. Uit de beltesten die ik gedaan heb blijkt dat dit helaas minder goed werkt. De ingebouwde speaker in de Nexus S voldoet prima. Deze speelt beltonen en andere geluiden duidelijk af.

Navigatie
Een punt waar Android vaak mee schermt is de standaard turn-by-turn navigatie op basis van Google maps. Een prima gratis alternatief voor mensen die af een toe een navigatiesysteem gebruiken. In de Google Navigatie wordt verkeersinformatie vermeld die in de toekomst ook een alternatieve route kan berekenen. Een belangrijk nadeel vind ik de afhankelijkheid van een internetverbinding. Dit betekent hoge roamingkosten als je navigeert in de buitenland. Hoewel de navigatie in de basis goed functioneert mis ik vergeleken met mijn TomTom Go740 de huidige snelheid, maximum snelheid en flitsers. Hoe is de GPS ontvangst? Op de Nexus S duurt het eventjes voordat je een fix hebt, maar daarna is de ontvangst goed. Voor een ieder die wat vaker navigatie nodig heeft of ook in het buitenland wil kunnen navigeren is een offline pakket of PND waarschijnlijk een beter alternatief.

Toestel in handen van een leek
Om het gebruiksgemak van een nieuwe telefoon te testen vind ik het leuk om onervaren gebruikers het toestel in de handen te drukken om te zien wat er gebeurd. In mijn moeder had ik een gewillig slachtoffer gevonden. Ze is misschien niet heel handig met computers en elektronica, maar ze is ook niet bang om gewoon eens een knop in te drukken om te zien wat er gebeurt. Met de iPhone kon ze destijds redelijk overweg. Zonder hulp kon ze het toestel aankrijgen, iemand bellen en foto's bekijken. Met de Nexus S ging dit duidelijk wat moeizamer. De standby-knop zit aan de zijkant van het toestel. Het duurde even voordat ze deze had gevonden. De volgende drempel was het ontgrendelen van het toestel. Waar je op de iPhone een simpele animatie te zien krijgt, is dit afwezig bij Android. Lastig, zeker omdat het scherm al heel snel weer uitgaat.

Bellen ging mijn moeder vlot af. Het bel-icoon is duidelijk aangegeven. Na het intoetsen van het nummer kon er gebeld worden. Toen kwam de volgende uitdaging: het gesprek beŽindigen. Je kan wachten tot de andere partij ophangt maar soms wil je zelf de eerste zijn die een gesprek beŽindigd. De knop zit redelijk verstopt tussen andere icoontjes. Het lukte mijn moeder dan ook niet om zonder mijn hulp het gesprek te beŽindigen.

Algemene indruk is dat Android qua gebruiksgemak achterblijft bij iOS. Dit wordt gecompenseerd door de extra features en hogere mate van aanpasbaarheid. Wat het belangrijkste is moet iedereen voor zichzelf bepalen. Wat in het bijzonder opvalt voor de Nexus S is de plaatsing van de standby-knop. Deze hadden ze naar mijn idee beter op de bovenkant kunnen zetten.

Dagelijks gebruik
In dagelijks gebruik zijn er een aantal punten die positief en negatief opvallen. Om te beginnen met het negatiefste punt: de accuduur. Bij normaal gebruik moet je het toestel iedere dag opladen. Gebruik je de navigatie, muziekspeler en/of browser intensief dan kan het nog sneller gebeurd zijn. Zo was ik laatst een dagje naar Amsterdam. Het begon met muziek luisteren en internetten in de trein. Daarna navigeren van het station naar het adres. In de loop van de dag heb ik de navigatie nogmaals gebruikt en wat foto’s en filmpjes gemaakt. Na 10 uur was het uit met de pret, zelfs met scherm op laagste helderheid. Vergeet dus niet je lader mee te nemen als je een dagje weggaat.
Als je overigens verwacht om mooie foto’s te kunnen maken met de ingebouwde 5MP camera dan moet ik je teleurstellen. De meeste foto’s zijn flets en kleurloos, zelfs als er veel licht is. Ook de filmpjes zijn niet van erg hoge kwaliteit. Ondanks dat de filmpjes slechts in 720x480 worden geschoten, lopen ze niet helemaal soepel.

Het bereik van het toestel is goed. Ik had op de meeste plekken 3G-netwerk en onderweg geen last van een wegvallende verbinding (getest met KPN). Wat wel vreemd was is dat het Wifi-signaal nooit helemaal vol is. Zelfs niet naast de router. De stabiliteit van het toestel is prima. Ik heb tijdens de testperiode geen enkele vastloper gehad van het toestel zelf. Er applicaties uit de market die wel eens vastlopen. Ik heb dit niet als heel vervelend ervaren.
De snelheid van de Nexus S is prima. De eerste dagen had ik nog een dynamische achtergrond aanstaan en leek het toestel wat langzaam als er veel verschillende applicaties open stonden. Nadat ik een normale wallpaper had gekozen had ik geen problemen meer met de snelheid.

Android heeft mij de afgelopen weken aangenaam verrast. Er zijn bepaalde functionaliteiten waarvan ik hoop dat Apple die ooit nog eens overneemt, zoals het notificatiesysteem en de widgets. Ook de stabiliteit en snelheid van Android in combinatie met de Nexus S vind ik erg goed. Qua gebruikservaring komt Android op mij over als een OS waar veel mee kan, maar je moet wel weten wat je doet. Sommige opties zitten wel erg diep verstopt. Ook de variatie in hardware die zorgt dat niet alle applicaties uit de market goed werken is vervelend.

De vraag die ik mijzelf stelde tijdens het testen was: voor wie is dit toestel? Daar heb ik tot op heden nog geen antwoord op. De Nexus S heeft weinig bijzonder features, die je misschien wel zou verwachten. Als je graag een kale Android-installatie wilt, iets met NFC wilt doen of als je veel waarde hecht aan de naam Google dan is dit een interessant toestel. Wil je de snelste androidtelefoon hebben, dan kan je misschien beter even wachten tot bijvoorbeeld de Galaxy S II verkrijgbaar is.
Wil je de (naar mijn mening) mooiste en makkelijkste telefoon hebben dan adviseer ik nog altijd de iPhone 4. Al sluit ik niet uit dat mijn volgende telefoon er eentje met Android wordt.

04-04-2011: Wat kleine foutjes verbeterd. Toegevoegd dat je ook andere (nog niet geteste) muziekspelers kan gebruiken.

Heb jij ook een Google Nexus S i9023 Zwart?

Whoah! zeer sterke en eerlijke review, netjes met mooie foto's! Bedankt hier voor.

Ik weet nu dus ook dat dit toestel het niet gaat worden voor mij, ik hoopte dat het internetbrowsen beter zou zijn op dit toestel maar het loopt dus toch nog achter op IOS.

[Reactie gewijzigd door w_besemer op 2 april 2011 08:05]

Tip:

Download firefox of opera voor android!!!

Dat werkt stukken beter...
Zeer goede review,

Op sommige punten wat je al aangeeft, merk je goed dat het een samsung toestel is.
Welliswaar in samenwerking van google gemaakt, maar het blijft een samsung.

Knoppen vind ik bij samsung altijd minder logisch zitten, evenals dat ik de camerakwaliteit ver onder de maat vind ten opzichte van andere toestellen.
Waar zijn dan knoppen van Samsung? Het is puur Android kerel. Overigens, hoe kan de accuduur een negatief punt zijn als geen enkel ander toestel met dezelfde featureset het lang volhoudt. Ik heb de accu een aantal dagen goed leeg getrokken en ik kan nu zeer intensief een hele dag ermee door. Doe ik wat rustiger dan red ik zelfs twee dagen. Ik ben zeer tevreden met dit toestel.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 2 april 2011 12:50]

Bij de meeste telefoons verbetert de accuduur nadat hij een aantal keren is opgeladen. Ik merkte duidelijk verschil met mijn xperia x10. Daarnaast vind ik de browser van android beter dan die van ios, bij ios zie je als je scrollt eerst nog checkerboards omdat hij niet de volledige pagina laadt in het geheugen.
Ik heb het toestel nu 2 weken en ik kan me er in grote lijnen in vinden. Enige wat ik een beetje onzin vind is dat je zo valt over de standby-knop. Er zijn zoveel toestellen waarbij ik die heb moeten zoeken omdat hij wat verstopt zit. Als je het eenmaal weet is hij heel makkelijk te vinden en te bedienen.
Goede review waarin je objectief vergelijkt. Ik was zelf ook aan het rondkijken voor een nieuwe telefoon, maar het wordt (wijtens je review) niet deze.

Echter je noemt enkele dingen als minpunten waarvan ik vind dat het een beetje onterecht is.

Je noemt de plaatsing van de standby-knop en het ontgrendelen van het toestel. De plaatsing van de standbyknop vind ik bijvoorbeeld juist erg handig, omdat dat precies de plaats is waar je je duim in de buurt hebt als je het toestel normaal met ťťn hand bedient. Ik probeer met mijn Galaxy S een denkbeeldige standby-knop aan de bovenkant van het toestel zoals bij de iPhone te bedienen, maar dat komt er op neer dat ik het toestel in mijn hand moet gaan schuiven om met mijn wijsvinger hoog genoeg te komen om te ontgrendelen. Eigenlijk een non-issue en inderdaad, zoals je terecht stelt, een kwestie van eigen voorkeur, maar om de plaatsing van de standby-knop op de Nexus S onlogisch te noemen vind ik onterecht.

Het ontgrendelen van het toestel zou ook 'ongebruiksvriendelijk' zijn. Ik kan me best voorstellen dat als je niet anders hebt gezien dan een iPhone, dat je dan even twee keer goed moet kijken om te ontgrendelen. Maar als je de volgende dag wakker wordt, dan ben je toch nog niet vergeten welke kant op of hoe je moet schuiven om te ontgrendelen. En dan is het ineens wel gemakkelijk. Een telefoon koop je voor jezelf, niet voor vrienden of kennissen 'die er eens een keertje mee willen spelen'. Als je zelf weet hoe het werkt, is heel dat gebruiksvriendelijkheid niet van toepassing.

Accuduur valt inderdaad tegen, er van uitgaande dat je in de afgelopen weken het toestel ook daadwerkelijk veel gebruikt hebt en de accu er dus al wel meerdere laadcycli op heeft zitten.

De voorgeÔnstalleerde muziekspeler van Android is wat karig vergeleken met de iPhone. Er zijn echter meerdere alternatieven te vinden in de market die meer mogelijkheden hebben en veel beter met afspeellijsten zijn dan wat er standaard geÔnstalleerd is. Of die zich kunnen meten met wat iOS biedt weet ik niet, die muziekspeler heb ik nooit gebruikt. Allicht de moeite waard om voor de compleetheid van de review nog eens te proberen.

Maar nogmaals, goede review mijns inziens Fijn om te lezen dat er ook nog wel objectief en zonder oogkleppen op wordt vergeleken tussen Android en iOS.

[Reactie gewijzigd door FreddyFish op 4 april 2011 01:39]

Prettige review om te lezen. Met een eerlijke conclusie.

Voor de makkelijkste telefoon ben je, ook in mijn ogen, nog steeds beter af bij iOS. Je zit daar vaster, waardoor je minder kans hebt dat je iets veranderd waardoor iets niet meer werkt. Plus met 1 spec hardware weet je zeker dat de apps werken.

Wil je wat meer vrijheid en mogelijkheden kun je, mijn inziens, beter terecht bij Android. Market werkt net zo prettig, alleen af en toe last van niet werkende apps voor jou telefoon. Plus alles is makkelijk te veranderen zodat elke Android anders aan kan voelen. Echter ga je voor de standaard uitrusting en mogelijkheden, werkt het mijn inziens nog steeds lekker.

Wat ik wel aan te merken heb is dat 'mooiste' telefoon is iPhone. Ten eerste is 'mooi' een puur persoonlijke mening. Ten tweede zijn er al meerder prachtige Android telefoons op de markt te vinden. Welke qua hardware en design niet, of niet veel, onderdoen aan de iPhone. Dus ook voor mensen die design erg belangrijk vinden is er tegenwoordig meer dan iPhone.

Een opvallende misser: "Ook de filmpjes zijn van hele goede kwaliteit." Volgens mij mist het woordje niet hier.
"
Laat hij hier nu net hebben over zijn mening.

Verder sluit ik me bij je aan.

Mooie, degelijke review!!!
Origineel stond de (naar mijn mening) er nog niet bij, vandaar mijn opmerking.
Bedankt voor de reacties. Ik heb wat kleine dingen verbeterd en aangepast.
Bedankt voor de degelijke review. _/-\o_
Ik twijfel nog steeds tussen een soortgelijk Android apparaat of een Iphone :? maar het is weer een stukje duidelijker geworden. In aanmerking genomen dat de Iphone zo'n 150 Euro duurder is nijg ik toch naar het Android apparaat. :+
nette review +10
Goede review, leest lekker weg :)

Tip: Lees 'm alleen zelf nog even door, klopt soms iets niet, maar dat zul je vanzelf merken :) Top!

[Reactie gewijzigd door Laguna op 5 april 2011 15:01]