WD My Passport Essential SE 3.0 750GB Zwart Review

Cyleo 8 april 2011, 1.561 views

WD My Passport Essential SE 3.0 750GB Zwart

Pluspunten

• Klein
  • Geen voeding nodig
  • USB 3.0
  • Blijft koel

Minpunten

• Korte kabel
  • Glossy plastic

Mobiliteit Score: 5
Na het kapot gaan van de voeding van mijn oude WD schijf van 400GB maar eens op zoek gegaan naar een ander. Mijn eisenpakket:
-Draagbaar
-Voldoende opslag
-USB 3.0

Ik denk dat ik hiermee in geslaagd ben met mijn WD. Het schijfje is erg klein, denk aan portemonneeformaat. Voordeel van de 2.5" is daarnaast dat deze dus ook geen externe voeding nodig heeft. Standaard komt de schijf NTFS gefragmenteerd. Ik heb ervoor gekozen dit zo te laten, aangezien ik al een andere harde schijf heb met een FAT32 partitie (overigens erg handig en aan te raden als je actief bent in linux/ps3/media centre's etc.)

Inhoud pakket
Het pakketje komt in plastic, maar godzijdank in plastic met drukknoppen, zodat je niet het perse met een mes te lijf moet gaan. Alleen het broodnodige is bijgeleverd (harde schijf, kabel en wat garantievoorwaarden). Ik heb zodra ik hem binnen had gekregen er een langere usb kabel bij besteld (dealextreme) en een cover (ebay). De kabel omdat de standaard kabel ongeveer 30 cm is, en dat is niet praktisch voor mijn desktop, de case omdat de harde schijf is gemaakt van het bekende krasgevoelige en stofaantrekkende glossy plastic (helaas). De eerste krassen zijn na 1x vervoeren nl. al binnen.
Update: De dealextreme kabels van 1,8 m zijn inmiddels binnen, en daarmee werkt de schijf nog net zoals verwacht. Fijn om te weten dat deze kabels van omgerekend 2 euro het ook doen, want hier in NL zijn ze nogal wat duurder.

Aansluiten gaat zoals gebruikelijk, stekkertjes inpluggen, wachten op driverinstallatie en hij is klaar voor gebruik. Eenmaal aangesloten geeft windows aan dat de schijf 698 GB bevat, geen verassingen hier. Op de schijf staat daarnaast een installatiefile van een halve gigabyte die Western Digital SmartWare wil installeren. Ik wou eerst even weten wat dit was voor installatie, en bij het googlen zag ik vooral resultaten over hoe deze te deinstalleren. Op basis daarvan maar niet geinstalleerd, al waren de meeste posts meer dan 2 jaar uit, en zal het in die tijd wel verbeterd zijn. Voor de ge´ntresseerden, SmartWare is een back-up/retrieval programma en kan daarnaast je harde schijf encrypten. Het ziet er erg eenvoudig uit, en voor de beginnende gebruiker lijkt het mij een handig programma, ik persoonlijk doe het liever zelf. Hier is een filmpje van WD zelf over het programma.

Benchmarks
Dan komen we nu bij de intressante dingen aan: de benchmarks. Ik had nog maar weinig USB 3.0 externe HDD testen gezien op tweakers waarbij ook daadwerkelijk met USB 3.0 werd getest, dus ik was benieuwd. Om de spanning wat op te bouwen en omdat de meeste mensen toch nog op USB 2.0 zitten eerst de resultaten van die test:
Zoals je zien vallen die binnen het verwachtingspatroon van een normale harde schijf op USB 2.0.

Op USB 3.0 ziet het beeld er al een stuk gunstiger uit:
Dit blijkt ook uit het gebruik. De schijf is snel benaderbaar en het inladen gaat snel. Ik ondervind geen typische externe harde schijf lag meer, die bij USB 2.0 nog wel eens aanwezig was. Vooral met grote files wegschrijven schiet de schijf mooi op, zoals te zien is in deze praktijktest waarin 12 files van 800 mb en wat kleinere files verplaatst worden van externe hdd > laptop drive (intern) en weer terug.
Om dat kracht bij te zetten met een laatste serie benchmarks, dit keer HD Tune Pro (Read) op USB 3.0:

Betrouwbaarheid is nog leeg, zo lang heb ik hem nog niet, maar de behuizing zelf ziet er goed en stevig uit en mijn ervaring met WD schijfen zelf is goed. Tijdens deze gehele test blijft de behuizing op omgevingstemperatuur, hoewel HD Tune Pro een temperatuur van 35 graden aangeeft. De harde schijf heb ik tijdens alle testen eigenlijk niet gehoord, hier dan ook een maximale score.

Ik ben erg blij met deze harde schijf, hij is erg vlot door USB 3.0 en presteert erg constant. Daarnaast word hij niet warm en is hij klein. Voor mij persoonlijk is het grootste nadeel het korste kabeltje, dit vind ik een spijtige bezuiniging. Al met al vind ik dit voor het geld wat ik er voor betaald heb (Ą71,-) een erg goede prijs/kwaliteit/snelheid verhouding. Het grootste voordeel haal je er natuurlijk uit als je een USB 3.0 aansluiting hebt, maar zelfs met USB 2.0 zou ik voor die Ą5,- die deze meer kost dan de USB 2.0 versie voor deze gaan, al was het maar om futureproof te zijn.

Als er nog vragen/opmerkingen zijn hoor ik die graag en zal ik ze later toevoegen.

• HP Elitebook 8540P
  • Windows 7

Heb jij ook een WD My Passport Essential SE 3.0 750GB Zwart?

ben je er nog steeds heel tevreden over? ik wil deze ook aanschaffen..
Ja, schrijfsnelheden zijn nog steeds top, inmiddels de hoes van eBay ontvangen uit China, want krasgevoeligheid is nog wel stevig, maar ook dat probleem is nu getackled. Voor de prijs een topding ;)
Simpele vraag misschien, maar wordt de externe HDD geleverd met een USB 3.0 kabel?
Ja, maar wel een erg korte (denk aan rond de 30 cm)
Ik ben ook van plan op deze schijf aan te schaffen, kan iemand mij bevestigen dat de 2.5inch schijf eentje van 9.5mm dik is?
Eventueel zou ik hem in mijn laptop willen inbouwen.
De externe hdd is erg dun, dus ik kan me voorstellen dat dit zou passen. Overigens is het wel zo dat de hdd moeilijk te verwijderen schijnt te zijn, en dat je daarvoor de behuizing moet breken bij dit modernere type, dit zou je even kunnen nazoeken.
Had je deze review al niet eerder gepubliceerd ?
Ik heb hem wat uitgebreid en wat meer onderbouwd, maar dan komt hij weer opnieuw bovenaan.
Je kunt 'm ook gewoon editen....
Dat is dan ook gebeurd.