Bekijk alle reviews

NZXT H9 Elite Wit Review

16 juni 2026, laatste update op 16 juni 2026, 737 views Rapporteer
Product gekocht +2

Het was even twijfelen tussen de light base 900 en de H9 elite, maar ik ben altijd al fan geweest van de looks van NZXT kasten, en de RGB strip aan de voorzijde van de light base vond ik toch wat vreemd, dus het is de H9 geworden. Die is in mijn ogen veel strakker.

Om het kort te houden, zie + en - hier boven. Sommige minpunten verdienen een toelichting:
-De H9 flow heeft wel 420mm support. Als je dit (of prijs/kwaliteit) belangrijk vindt is de H9 toch de vreemde vogel van de line-up. Er is namelijk ruimte voor, maar de beugels zijn niet lang genoeg terwijl dit duidelijk wel kon. Ik vond het glas alleen veel mooier.
-De sierbeugel mocht van mij een extra, niet helder afdekplaatje hebben. Je kijkt nu recht naar de kabels aan de achterkant en kan hier eigenlijk nooit een mooi gezicht van maken.

Pluspunten

  • Strak uiterlijk
  • Modulaire hdd en ssd bays
  • Veel fan slots
  • Radiator opties
  • Ingebouwde fan/rgb-hub met fan-splitters
  • Glazen paneel bovenzijde
  • Redelijk veel ruimte voor management
  • Extra helder bracket voor 280mm radiator boven

Minpunten

  • Airflow is door het glazen paneel meer gesmoord dan bij de flow variant
  • Door de positie en richting van de PSU is kabels echt strak wegwerken zonder knikken lastig
  • Rechter/voorkant van de sierbeugel naast het moederbord is doorzichtig, dus kabels zichtbaar
  • Overduidelijk ruimte voor 3x140mm fans/420mm aio, maar geen montage optie

Eindoordeel

4 van 5 sterren (Goed)
In de zoektocht naar een strakke, witte fishtank case zie je ondertussen door de bomen het bos niet meer. Ieder merk heeft 50 verschillende opties, ieder met minimale verschillen. Uiteindelijk was het (mede door de prijs te maximaliseren op 230 euro) kiezen tussen de NZXT H9 flow, Elite en de BeQuiet! light base 900. Ik liet die keuze nog even afhangen van de rest van mijn build omdat ik niet helemaal tevreden was over die led balk bij de light base, liever niet alleen maar gebonden ben aan de cam-software van NZXT, en omdat bij mijn vorige NZXT case na 2 jaar en 1 maand de usb-hub aan de voorkant de geest gaf (en NZXT een nieuwe zou opsturen, waarvoor kudo's, maar dit uiteindelijk vergeten was, deze nooit meer zou leveren en niet snapte dat ik daar niet mee tevreden was omdat ik de PC in de tussentijd aan mijn broer gegeven had met de belofte dat er een nieuwe in kwam, maar dat is meer mierenn*uken van mijn kant omdat hun service aanvankelijk echt wel goed was). Uiteindelijk kwam ik mbt de koelers toch bij de kraken uit en hakte ik de knoop door voor de H9 series. Uiteindelijk is het de Elite geworden omdat de front fans (als je die zo mag noemen) recht stonden ipv gedraaid bij de flow, en de bovenzijde van glas was in plaats van mesh. Dat vond ik, ondanks de minder goede airflow, de meerprijs waard.

Tijdens het bouwen merk je wel dat aan alles gedacht is. Onder de PSU heb je een verwijderbare 'bak' voor ssd's (wat imo al noemenswaardig is omdat sommige concurrenten dit weg laten), hetzelfde geldt voor een soort deurtje, welke je aan een kant los moet schroeven, open kan draaien en dan met magneetjes weer dicht klikt zodat je de boel niet op z'n plek moet houden als er eventueel spanning op de kabels staat terwijl je de schroefjes terug plaatst. Er zitten wat extra montage materialen bij, maar ook klittebandjes, verschillende schroefjes (waar ze voor nodig waren mocht duielijker), maar helaas maar 1 moederbord standoff, welke ik ook nodig had omdat 1 standoff door een productiefout niet uitgefreesd was. Naast dat zit er een extra beugel bij voor de bovenste fans zodat je 140mm fans kan plaatsen.

Zaken die mij tijdens het bouwen negatief opvielen:
  1. Onderste kabel openingen zijn open, waardoor je naar een kabel slagveld kijkt. Daar mocht van mij een rubberen 'sok'
  2. Achterste fan non-rgb
  3. Je hebt een mooie plaat die je 24-pins kabel afdekt, maar bij het vooraanzicht zit daar een plexiglas plaatje. Daardoor kijk je alsnog naar je 24-pins kabel en eventueel andere kabelrommel. Een mooie oplossing was hier wellicht een extra plaatje geweest wat je kon swappen met de doorzichtige, maar dat heeft NZXT niet gedaan.
  4. Door de locatie en richting van de PSU is kabel management lastiger dan m.i. nodig was
  5. Mijn grootste nadeel, maar misschien voor anderen een kleinigheid, is de fan support. Er is ruimte voor 3x140mm fans, maar toch heeft NZXT er bij deze case voor gekozen om 'slechts' 280 OF 360mm totaallengte te ondersteunen terwijl veel concurrenten dit wel hebben. Toen deze case uit kwam was het minder 'in' om 3x140 te installeren, maar als je de ruimte hebt als fabrikant, mag je in deze prijsklasse naar mijn mening dit echt wel ondersteunen.
  6. De fan/rgb hub heeft 3 fan aansluitingen (en komt met 3x3 splitters) en 6 rgb aansluitingen. Natuurlijk fijn dat je die er bij krijgt, maar je kan 10 fans installeren en de hub ondersteund er 9. Ruimte direct naast, boven of onder de hub is er niet voor een extra hub, dus daar mag je wat anders voor verzinnen.
  7. Je bent gebonden aan hun eigen vertical riser als je de videokaart rechtop wil zetten. In het wit was er een flinke sale op bij meerdere sites (totaal 25 euro), maar de msrp ligt rond de 100 euro en de zwarte zat daar niet ver vandaan.
  8. Voor sommigen geen punt, maar voor de front i/o heb je alleen een standaard meegeleverde kabel met connector. Dit is volgens de intel standaard. Ik heb er een AMD chip(set) in, dus heel mooi in de aansluiting zit hij niet, en door de slechte handleiding van mijn moederbord (maar ook die van NZXT was op dit gebied gebrekkig) was het even zoeken naar de juiste manier van aansluiten.
Nog wat extra plusjes tov de eerder toegelichte:
  1. De case resoneert bij mij niet. Bij een mede-reviewer zag ik dit wel en mijn vorige H710I deed dit ook. Deze is lekker stil
  2. Omdat ze qua features alleen hun eigen software en soms ook hardware ondersteunen werkt alles fijn samen en zit je na de juiste installatie niet constant te etteren met aftermarket rgb software die ongewenst sommige dingen overneemt.
  3. Door punt 2 lijkt de gpu riser alsof die in de case hoort. Erg strak!
  4. De kraken elite komt (helaas) met een single frame fan en die vind ik enorm lelijk. Deze case heeft ruimte om een push/pull configuratie te ondersteunen. De single frame fan zit aan de mesh kant van de front fan mount en de aer rgb fans aan de glas kant. Geen big deal, maar mooi dat het kan
  5. Hele strakke case. Geen gekke poespas, mooie afwerking en geen zichtbare vingerafdrukken op het metaal
  6. Front en top panel klikken vast. Geen (thumb)screws of popnagels, dus makkelijker e.e.a. achteraf schoon te maken, aan te passen of te checken
  7. Meegeleverde fan/rgb hub met 3x3 splitters
  8. Standaard geinstalleerd klitteband tbv cable management. De vooraf geinstalleerde fans zijn ook goed weggewerkt.
Kortom, als je op zoek bent naar een strakke case die veel ruimte biedt, dan zit je met deze case wel goed. Hou wel rekening met de bovengenoemde minpunten. Achteraf gezien had ik door de minpunten voor de light base willen kiezen, maar qua looks is de H9 elite toch de beste in zijn klasse. Overweeg voor jezelf goed wat je belangrijker vindt. Hoe dan ook zit je met deze case echt wel goed.

p.s. de foto was de eerste 'start' van de pc, nog zonder rgb programma's of OS en mét plastic bescherming op het glas. De kabels zijn ondertussen beter weggewerkt, de PC staat niet meer op de keukentafel en alle kleuren zijn mooi met elkaar gesynced, maar achteraf ben ik vergeten een foto te maken :P

Alle afbeeldingen

Beoordeel deze review:

Heb jij ook een NZXT H9 Elite Wit?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties

Sorteer op:

Weergave:

Er zijn nog geen reacties geplaatst


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn