Specificaties Rad. HD5570 (650MHz), 1GB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 5570 1GB DDR3 HDMI Review

Aeogenia 1 april 2011, laatste update op 30 mei 2012, 1.464 views

Sapphire HD 5570 1GB DDR3 HDMI

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Stil
  • Laag energieverbruik

Minpunten

• Niet meer stil tijdens gamen

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Zeer korte review gezien de recente interesse in deze kaart...

Reden tot aanschaf

Deze kaart heb ik gekocht voor mijn mediacenter, i.c.m. een P4 systeem. De reden dat ik deze kaart heb gekocht heb is dat mijn HD4350 bij opschalen erg slechte beeldkwaliteit gaf, dit het ik kunnen traceren tot de hoeveelheid Texture Units, Stream procesoren en geheugen bandbreedte.

Systeem

Ik gebruik deze kaart in mijn HP Pentium 4 530 systeem met 2GB RAM. Misschien niet de meest zuinige systeem ooit, maar aangezien het systeem anders weggegooid ging worden heb ik hem toch meegenomen naar huis. Het enige dat ik gedaan heb is dat ik de kaart op een pci-e x1 connector heb aangesloten (geen x16 slot) i.c.m. een aangepaste riser. Dus ik draai de kaart op maar 1 link...

Hiervan heb ik geen problemen van ondervonden hoewel ik nog wel wil kijken of de beeldkwaliteit hierdoor verminderd is.

Beeldkwaliteit

Gezien op de recente HQV 2.0 tests komt deze kaart als beste uit de bus voor ongeveer de laagste prijs. Alleen de HD5550 is goedkoper maar die paar euro neem ik liever een iets snellere. Je zou in de verleiding komen om een HD5450 te kopen,een stuk goedkoper maar een stuk minder goed in opschalen van SD naar HD.

Dit zie ik ook erg in de verbetering van mijn video, heel scherp en veel minder "pixelated". In vergelijking is het net zo goed als mijn HD5850 en veel beter dan de HD4350 die ik hiervoor had.

Geluidsproductie

Het is niet een passieve variant, maar gezien dat de enige DDR3 variant die passief is een stuk duurder was heb ik toch deze gekozen. Dat was geen slechte keuze aangezien deze kaart koel (40-60C) blijft en de fan op automatische snelheid nooit boven de 15% (het minimum) uitkomt wanneer ik HD video bekijk. Hoewel ik geen anemometer heb kan ik alleen een schatting doen naar het geluidsniveau. Dat komt niet boven mij casefans (FN83) uitkomt op 8V dus tenminste minder dan 30 dB(A).

Installatie

Bij de installatie geen problemen ondervonden, maar ik heb ook gelijk het OS opnieuw geherinstalleerd.
Ik heb wel de 32bit variant van Windows 7 gebruikt i.v.m ik niet meer dan 2GB werkgeheugen heb en drivers en codecs gewoon nog wat beter installeren op 32bit. Tenminste dat ondervind ik.

Ik heb hem ook getest op 64bit en daar ging de installatie ook vlekkeloos.

Prestaties

Ik heb hem ook kort in mijn AM3 systeem (Ph 720, 4GB 64bit) zitten en daar draaide hij TF2 op 1650x1050 op max. zonder AA en 8AF met ongeveer 50 tot 60 FPS. Niet echt een super kaart om op te gamen, maar daar is hij dan ook niet voor bedoeld.

Oordeel

Een prima kaart voor een mediacenter of allround pc'tje. Als je gaat gamen word hij wel wat luider, maar anders is hij stil tot erg stil.

Foto's of vragen kan je vragen als je ze nodig hebt, graag hier beneden. :9

Heb jij ook een Sapphire HD 5570 1GB DDR3 HDMI?

hmm, ik heb dit kaartje ook in mijn bezit en gebruik hem nu een jaar niet meer en ik er toch call of duty mee spelen op een resolutie van 1920x1080 op high zonder dat ie luid werd.