HTC Desire Z Grijs Review

sjtienuh 17 april 2011, laatste update op 18 april 2011, 1.179 views

HTC Desire Z Grijs

Pluspunten

• betere accu als mijn vorige telefoon
  • fysiek toetsenbord
  • helder scherm
  • stevig body

Minpunten

• vrij zwaar voor een telefoon deze dagen
  • dode pixels
  • weigerend touchscreen
  • weigerende rijen op het fysieke toetsenbord(na 2x reparatie)
  • -- de verkopende partij
  • -- het reparatiebedrijf

Ik heb mijn HTC Desire Z aangeschaft direct bij de release van het toestel. Nu bijna een half jaar later heeft die al een maand bij de reperateur gelegen. In mijn review zal ik aan gaan geven hoe mijn beleving van het toestel is vanaf het begin.

Uitpakken:
Het toestel wordt geleverd in een klein smal doosje, met daar de gebruikelijke accessoires bij, Namelijk de telefoon zelf, de accu, een achterklepje, oordopjes met microfoon in en de gebruikers handleiding. De telefoon was netjes ingepakt in een folie wat volledig om de telefoon heen sloot. Om dit eraf te halen hoefde ik niet veel te doen. Aan de achterkant is het folie aan elkaar vast gelijmd. Dat trok ik makkelijk van elkaar af.

Installeren:
Het toestel laat zich snel instellen door een wizard waar je zelf nog het een en ander in moet geven. Allereerst kon in uit verschillende talen kiezen. Ik heb hier zelf gekozen voor nederlands, maar ook Engels, Duits en Frans zijn hierbij beschikbaar.
Daarna kon ik het onscreen toetsenbord testen, dit heb ik overgeslagen aangezien ik dit later wel ging merken en ik al bekend was met android en het onscreen toetsenbord.
Als derde kreeg ik de instellingen om het netwerk in te stellen, hierbij werd de vraag gesteld of ik van WIFI en 3G gebruik wilde maken of van een van beide opties. Ik heb hier gekozen voor WIFI en 3G omdat ik van beide gebruik wens te maken, onderweg van 3G en thuis en op het werk van WIFI. Op het moment dat ik verbonden ben met WIFI gebruikt hij ook alleen maar WIFI en wordt het 3G netwerk niet gebruikt. Klein nadeel daarin is, als ik op het werk ben en ik zit in de kantine heb ik een slecht WIFI signaal waardoor ik niet op internet kan. Om dan toch op internet te kunnen moet ik de WIFI ontvanger handmatig uitzetten.
Daarna kreeg ik wat schermen voor het aanmaken van een Sense account en de vraag of ik gebruik wilde maken op de telefoon van twitter, facebook en nog iets.
Hierna kon ik de installatie afronden en kwam ik binnen android.

Het eerste gevoel met de HTC Desire Z:
Het eerste gevoel met het toestel was dat die zwaarder aanvoelde als mijn vorige HTC, namelijk de HTC Diamond, groot verschil tussen deze twee toestellen is dat de Diamond vooral van plastic is gemaakt terwijl de Desire Z van alluminium is gemaakt en ook nog een toetsenbord bevat, waardoor het toestel toch iets zwaarder is. Al snel viel me op dat ik een aantal dode pixels in het scherm had, hierover heb ik direct contact opgenomen met de verkopende partij, welke me direct afscheepte naar de reparatie afdeling. Hierop ben ik niet in gegaan. Aangezien de Diamond echt aan het einde van zijn leven was en de dode pixels niet heel erg aanwezig waren. Voor de rest is het wel een mooi helder scherm.

Accuduur:
De accuduur is beter als die van de HTC Diamond, deze hield het op het werk geen werkdag vol en was altijd leeg op het einde van de dag. Als ik niet hoefde te werken hield die het net 24uur uit. De desire Z houdt het altijd minimaal 2 dagen uit, voordat ik deze weer moet opladen. Al met al toch een verbetering.

Degelijkheid:
Na een aantal dagen merkte ik dat het touchscreen vaker weigerde om opdrachten uit te voeren welke ik toch daadwerkelijk uitvoerde op het scherm. Heel lastig als je een spelletje wil spelen. Hierover heb ik ook weer contact gehad met de verkopende partij, welke me eveneens weer doorverwezen naar de reparatie afdeling. Ook dit heb ik weer geweigerd omdat ik geen alternatieve telefoon had.
Nu iets meer als een maand geleden, viel het toetsel zonder enige reden uit en was ook op geen enkele manier meer op te starten. Hier is de grootste alende begonnen aan het toestel. Ik heb het toestel toen met opgave van alle problemen op laten sturen via HTC omdat de verkopende partij me wederom afscheepte naar het reparatiebedrijf. Terwijl zij zelf de garantie dienen te leveren en de consument dan ook niet zelf naar producent op reparatiebedrijf mag sturen.
10 dagen later heb ik de telefoon terug mogen ontvangen, in de tussentijd heb ik zelf persoonlijk contact opgenomen met het reparatie bedrijf omdat ik online zag dat alleen het moederbord vervangen was en dus niet naar het scherm was gekeken. Hierop heb ik gevraagd of deze problemen ermee ook opgelost zou worden. Iedere gek weet hier dat je problemen in het touchscreen niet mee kan oplossen, maar goed hierop kreeg ik een soort van twijfelende bevestiging. Hierop heb ik gevraagd wat ik moest doen als de problemen er nog steeds waren, hierop kreeg ik een reactie van u moet nu niet op de feiten vooruit gaan lopen, maar mochten ze nog zijn, zal u het toestel wederom op moeten sturen. Tijdens het opnieuw instellen van de telefoon bleek dat het touchscreen nog steeds weigeringen erin had en de dat de dode pixels ook nog steeds aanwezig waren. Hierbij heb ik een duidelijke klacht naar HTC, de verkopende partij en het reparatiebedrijf gestuurt. Waarna HTC mij persoonlijk opbelde en wederom aanbood om de telefoon op te komen halen voor reparatie. Van de verkopende partij kreeg ik een heel onpersoonlijk bericht terwijl de reperateur nooit antwoord erop heeft gegeven.
Reparatie 2:
Deze heeft 3 weken geduurd omdat er onderdelen niet op voorraad waren en zij deze dus hebben moeten bestellen. In de tussentijd wordt je niet op de hoogte gehouden over de verwachte leverdatum van de onderdelen en de daarop volgende leverdatum van de telefoon. Ook bij persoonlijke navraag konden ze mij geen antwoord geven op mijn vragen.
16-4 mijn telefoon weer terug ontvangen, wil ik hem gaan installeren, blijken de onderste 2 rijen van het fysieke toetsenbord niet meer te functioneren. En zal ik maandag contact op gaan nemen met de verkopende partij en een nieuw toestel eisen na al deze problemen met dit toestel. Hierover zal ik later verdere informatie geven in zowel deze review als in de shopreview van de verkopende partij.

Heb jij ook een HTC Desire Z Grijs?

Hij is gekocht bij Typhone, hier raad ik ook iedereen af om iets te kopen aangezien ze van geenskanten meedenken en meewerken naar een goede oplossing
Ik zie het al, dat is die shop waar je ook andere "cadeau's" kan kiezen. Never mind zogezegd :D

Dan zal het toch gsmweb worden denk ik.
Wie was de verkopende partij als ik vragen mag.
Zou ik ook graag willen weten. Het lijkt mij voor iedereen relevant welke winkels niet hun verplichtingen nakomen richting de consument. En ja: de leverancier dient een deugdelijk product te leveren en je niet af te schepen met de fabrieksgarantie.
Zie mijn reactie hieronder.

In de shopreview heb ik mensen hier al voor gewaarschuwd. De telefoon is gekocht bij typhone. Maar wilde hier in de post niks achter laten over de verkopende partij. Maar aangezien hier toch vraag naar is hierbij mijn antwoord.

Daarbij is het reparatiebedrijf Dynafix. Hier is ook ooit mijn laptop naartoe gegaan welke nooit terug is gekomen omdat ze daar te dom zijn om ook maar iets te repareren. Dus kijk uit ga niet met deze 2 bedrijven in zee. Beide bedrijven zijn gevestigd in Nuth, Limburg.
spijtig dat je veel problem hebt.
heb het toestel ook al een paar maanden, zonder enige problemen.
Erg jammer inderdaad dat je zoveel problemen hebt, en ik begrijp je frustratie ook.

Alleen de bouwkwaliteit van het toestel is (mijn mening) gewoon zeer goed, dat jou toestel zoveel kuren heeft heeft daar niets mee te maken.
Geef je ook aan bij je pluspunten: stevige body, maar toch geef je het maar 1 ster.
Zelfde voor de betrouwbaarheid, die is voor jou dan slecht, maar een slechte reparatie zegt vrij weinig over het toestel zelf..
Waar heb jij je telefoon gekocht? Dit omdat ik ook een DesireZ wil hebben bij m'n contract-verlenging, maar nog niet weet waar ik m wil bestellen. Bij GSMweb krijg je er een houder en usb-kabel bij, maar dat is ook het enige verschil tov andere aanbieders.
Dit is mijn eerste review. Willen jullie nog meer dingen terug zien hoor ik het graag.
Foto's en benchmarks kan ik jullie niet geven.