Highpoint RocketRAID 640 Review

leonitoNewbie 1 april 2011, 1.630 views

Highpoint RocketRAID 640

Pluspunten

• Betaalbaar, snel, kinderlijk eenvoudig onder Windows.

Minpunten

• Veel te lange boot tijd

Drivers en ondersteuning Score: 2
De kaart laat zich makkelijk installeren en werkt onder Windows perfect. Drivers voor Ubuntu 10.10 zijn niet te vinden. Als het systeem eenmaal is opgestart werkt de kaart als een tierelier. Het enige nadeel is dat hij ruim een halve minuut nodig heeft om te booten (en dat zonder indrukken van ctrl H om iets in te stellen).
Ik had gehoopt met deze kaart plus een stel SSD's een snelle bootup te kunnen maken, maar de boot time is verdubbeld i.p.v. gehalveerd. En dus is de kaart in de prullenbak beland. Voor degene die het niet uitmaakt of de boot wat langer duurt een aanrader, want veel snelheid voor een redelijke prijs.

• Asus P6T v2 dl
  • Crucial RealSSD
  • Windows XP

Heb jij ook een Highpoint RocketRAID 640?

Wat ik bedoel te zeggen is, dat ik niet tevreden ben met de snelheid van het opstarten van de pc.
Dus de tijd die verloopt tussen het indrukken van de netschakelaar en het moment dat ik de pc kan gebruiken. En als ik de Rocketraid erbij zet duurt dit een halve minuut langer omdat deze kaart nou eenmaal zoveel tijd nodig heeft om wakker te worden. En daar heb ik het geduld niet voor. En ik laat het systeem niet aanstaan als ik het niet gebruik, dat kost me teveel stroom.
Als het systeem eenmaal wakker is, gaat het echter erg snel. Ik heb geen benchmarks gedaan, want ik ben wl tevreden met de snelheid van mijn pc. De Vertexen zijn extreem snel, en als ik er twee in raid 0 zet zal het vast nog wel sneller gaan maar dat verschil heb ik (zonder benchmark dus) niet echt gemerkt.
ik wil hem nog wel voor je uit de prullenbak vissen hoor ;), wat raar dat hij de bootup tijd verdubbelt, kan dit niet gekomen zijn door een verkeerde stripe size?
lag even in de lappenmand, vandaar de late reaktie.
ik bedoelde dat de totale boot-up tijd was verdubbeld, omdat de kaart zelf (onafhankelijk of je er vier of nul schijven op aansluit) er 30 seconden over doet om wakker te worden.
als-ie eenmaal wakker is werkt hij flitsend snel. maar daar ging het me niet om, ik wilde niet zo lang wachten tot mijn systeem gebruiksklaar was.
heb inmiddels een asus p8 mb met i7-k2600 en 2x vertex3 maar de snelheid zit er nog steeds niet in. minstens 10x zo langzaam als (bah!!) mac.
Linux drivers voor RocketRAID moet je zelf build-en met de Linux Open Source driver die je kunt downloaden van de Highpoint website en de kernel files van je Ubuntu versie.

De README van de Open Source Linux driver beschrijft hoe je dit moet doen.

[Reactie gewijzigd door avegmond op 2 april 2011 12:48]

jaja, ik weet dat je met noeste vlijt alles voor elkaar kunt krijgen met linux, maar ik ben van mening dat , wanneer ik een produkt koop, ik dit produkt ook zonder al te veel problemen moet kunnen gebruiken. wat voor mij als luie linux gebruiker betekent dat een produkt voor de meest gebruikte platforms moet kunnen worden aangesloten zonder geknutsel in kernels. het is echt niet teveel gevraagd om een produkt geschikt te maken voor zowel windows, mac als ubuntu.
Heb je nog wel benchmarks gedraaid? Want wat is 'als een tierelier'? Je zegt in de reactie hierboven dat je met 2x Vertex 3 ook nog geen snelheid hebt. Bedoel je dan nog steeds de opstarttijd die de kaart nodig hebt, of zijn de twee Vertexen traag?