Specificaties 7" (800x480), Android 2.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos 70 Internet Tablet Zwart Review

sys64738 31 maart 2011, laatste update op 1 april 2011, 4.755 views

Archos 70 Internet Tablet Zwart

Pluspunten

• Feature set
  • Accu
  • Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Aansluitingen

Minpunten

• Oplader niet standaard
  • Gebrek aan accessoires
  • HDMI mini en USB mini verloopjes niet meegeleverd

Intro
Aangezien ik voor mijn werk momenteel veel met de trein reis en het ook wel leuk vind om met gadgets te experimenteren, had ik besloten een tablet aan te schaffen. Hoewel sommige mensen zweren bij Apple, is dat voor mij iets waar ik liever ver bij vandaan blijf. Hele mooie apparaten maar ik 100% allergisch voor iTunes (en het "our way or the highway" principe van Apple). Daarnaast vind ik 10" ook te groot om comfortabel in de hand te houden voor langere periode. Dus op zoek naar een 7" tablet. De leukste is dan toch de Samsung Galaxy tab maar die viel vanwege zijn prijs (toen nog 750 Euro) direct af. Dan ben je al snel aangewezen op van dat China spul maar ik ben iemand die zich snel gaat irriteren aan de lage kwaliteit en tekortkomingen van die dingen. Gelukkig kwam Archos net uit met een nieuw 7" android tablet. Dan als laatste nog de keuze tussen 250 Gb of 8 Gb. Uiteindelijk vanwege gewicht gekozen voor de 8 Gb versie.

Ik heb hem in de winkel gekocht voor 249 Euro en daarmee was hij op dat moment de helft van de goedkoopste iPad en 3 keer zo goedkoop als de Galaxy. Voor dat geld krijg je alleen de tablet zelf, een usb kabel, goedkope oordopjes en de oplader. Een beter koptelefoon, sleeve/hoes, hdmi-kabel, usb-verloopje en dat soort zaken zul je dus los aan moeten schaffen. Maar evengoed een prima deal en zijn geld meer dan waard.

Feature set
De standaard feature set is goed te noemen. De tablet was bij aanschaf voorzien van Android 2.2 en kan dus goed met zijn tijd mee. Archos levert zaken als een videoplayer, taskmanager en fotoframe mee. Door de restricties van Google wordt de Android Market niet standaard geinstalleerd op het apparaat en moet je het doen met AppsLib, de market van Archos zelf. Hoewel hier ook wel leuke dingen op te vinden zijn, haalt het het natuurlijk niet bij de echte Android Market, welke door een hack wel zelf alsnog te installeren is. Als Android Market eenmaal geinstalleerd is, kun je alle Android applicaties draaien en zijn de mogelijkheden bijna eindeloos.
Ook qua hardware is ie lekker compleet. Het apparaat heeft 2 goede speakers aan boord, een hoofdtelefoon aansluiting, HDMI uitgang, een slot voor een micro SD kaart, een front facing camera en een USB aansluiting. Daarnaast zit er achterop nog een handige kick-stand waarmee je hem op tafel neer kunt zetten om een film te kijken en dat gebruik ik redelijk vaak. Minpunt aan de standaard uitrusting is dat de oplader met een 3.5" DC plug werkt en een vaste stekker heeft. Hierdoor kun je de tablet dus niet aan je pc opladen of in de auto op een standaard 12V-naar-USB adapter.
Het ontbreken van 3G vind ik niet zo'n gemis omdat ik dan gewoon WiFi tethering op mijn Desire aanzet en zo kan ik er ook lekker op internetten.

Prestaties
Hoewel de Archos 70 over een 1 GHz ARM processor beschikt die ook terug te vinden is in de HTC Desire, zijn de prestaties echt niet vergelijkbaar met de HTC. Dit is waarschijnlijk voor het grootste deel te verklaren door het interne geheugen van 256 Mb wat eigenlijk wat aan de krappe kant is en waardoor er met geheugen geschoven moet worden. Daarnaast heeft de Archos af fabriek een live wallpaper aanstaan en is de standaard meegeleverde Home Screen Launcher ook niet de snelste in de wereld. Door deze te vervangen door bv LauncherPro, wordt de ervaring al een stuk soepeler maar nog steeds niet vergelijkbaar met de duurdere tablets of smartphones.
Toch heeft de A70 ruim voldoende spierkracht in huis om films en games soepel zonder haperingen op het scherm te toveren (ook HD materiaal).

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is erg weinig op aan te merken. In tegenstelling tot zijn grotere broer, de Archos 101, is de kijkhoek van de A70 prima en moet je hem wel erg scheef houden voordat het beeld slecht begint te worden (zie foto 4). Ook de kleuren en helderheid zijn prima en is buiten ook goed bruikbaar (behalve in de volle zon wordt het wat lastig). De resolutie van 800 x 480 pixels is niet heel hoog voor een 7" scherm maar toch werkt het prettig en is een PDFje of ePub lezen prima te doen en films kijken is helemaal mooi.

Bouwkwaliteit
Hoewel het apparaat wel degelijk aanvoelt als je het oppakt, is het toch voornamelijk plastic wat de klok slaat. Alleen achterop zit een metalen plaat die een groot deel van de achterkant beslaat. De knoppen (power en volume) voelen degelijk aan maar de kick-stand is vrij gammel en kon wel eens als eerste de geest gaan geven.

Ergonomie
Zoals ik al aangaf wilde ik perse een 7" tablet omdat deze handzamer zijn dan hun 10" tegenhangers. De Archos is lekker licht en handzaam en het is prima om hier een uur lang een ebook mee te lezen of een film te kijken. Op de eerste foto is te zien hoe groot de A70 is in vergelijking met de HTC Desire.

Accu
Daar kan ik vrij kort over zijn. De accuduur van mijn exemplaar is heel goed. Op weg naar de wintersport heeft de Archos gediend als videoplayer om onze zoon zoet te houden, mocht dat nodig zijn. Helaas was dit nodig. Aangezien het moeilijk is om kant-en-klare autoladers voor de Archos te vinden, had ik zelf wat in elkaar gesoldeerd maar dat bleek achteraf niet nodig geweest te zijn. De Archos heeft zeker 6 a 7 uur videos afgespeeld en bij aankomst stond de teller op 9% accu over. Wel moet ik erbij vermelden dat het soms ook voorkomt dat een bepaalde applicatie op de achtergrond staat te draaien die dan in een halve dag je hele accu leeg trekt, terwijl je denkt dat hij lekker in stand-by staat. Maar als de dader dan de nek om wordt gedraaid, is de accuduur weer prima.

Algemene indruk
De Archos is een fijn apparaat om je dagelijkse online en multimedia dingen mee te doen. Het touchscreen is prettig en reageert goed. Zowel de beeldkwaliteit als ook de geluidskwaliteit zijn goed en dat maakt het prettig om er films op te kijken. Sommige dingen zijn net wat minder, zoals Skypen. Doordat de speaker en microfoon erg dicht bij elkaar zitten en noise cancelling niet lekker werkt, hoor dan andere partij een behoorlijke echo. Ook werkt de camera alleen met het eigen video-chat programma van Archos en niet met Skype en houdt de kwaliteit niet over. De Archos is in het begin een paar keer spontaan gereboot maar daar heb ik nu al weken geen last meer van.
Ook de support van Archos is voor alsnog prima en ik heb, ondanks dat ik al op Android 2.2 zat, toch al 2 updates ontvangen en ik hoop dat ze dit nog een tijd vol blijven houden.
Omdat Archos geen enorm grote speler is in de markt en de A70 nog vrij nieuw is, is het op dit moment lastig om accessoires voor het apparaat te vinden. Waarschijnlijk zal dit in de toekomst wel veranderen.

De A70 Internet Tablet is een prima apparaat. Af fabriek zijn de software stack en de prestaties niet ideaal en dat maakt deze gadget eigenlijk vooral geschikt voor tweakers. Normale gebruikers zijn waarschijnlijk beter af met een Galaxy tab of een iPad waar alles direct naar behoren werkt. Daar hangt echter wel een prijskaartje aan en je moet tegen Apple kunnen. Het is een prima reisgenoot waar je lekker films en boeken mee kunt verslinden maar ook thuis gebruik ik hem vaak om even iets op te zoeken of m'n mail te chekcen.

Update 1-4-2011: Foto's toegevoegd en beoordeling beeld bijgesteld.

Heb jij ook een Archos 70 Internet Tablet Zwart?

Gelieve nog enkele zelf gemaakte foto's van het product in je review plaatsen om het compleet te maken :)
Wil best eigen foto's maken maar heb het idee dat dat niet zoveel toevoegt aan de foto's die al op het internet te vinden zijn.

Blijkbaar mist er naast foto's nog wel meer aan mn review (gezien de waardering), alleen is het jammer dat iedereen op de Stemmen knop klikt zonder opbouwende kritiek toe te voegen.
Fijne review, lastig om een keuze te maken tussen een goedkopere en beperktere tablet t.o.v. een completere en (veel) duurdere tablet! Zo krijg ik weer wat meer inzicht!

Trouwens, drie sterren is wel mooi toch voor een review! (ik spreek uit ervaring)
Ik mis niet echt iets maar ben benieuwd hoe je bij dit apparaat het onderste uit de kan haalt.

[Reactie gewijzigd door Zanthr op 31 maart 2011 22:50]

Nette review en leest lekker weg!

En misschien toch wat foto's erbij, je hebt dan lekker makkelijk alles bij de hand. Of bijv. een foto met wat vergelijkingsmateriaal bijv. een DVD/CD hoesje ;-).
Mooie review hoor. Twijfel nog steeds over het nemen van een huidige Archos of nog even wachten.
Tja, dat blijft toch altijd zo met gadgets.... wacht een jaar en er is veel leuker spul op de markt. De vraag is gewoon of je er op dit moment (veel) gebruik van zou gaan maken.

Het is sowieso een prima apparaat (na enige tweak-werk) dus je zult er zeker geen miskoop aan hebben. Android 3.0 is natuurlijk leuker maar duurt dus nog even.

@ThaDude hieronder: Tja de 101 heeft een TN panel en die staan nu eenmaal bekend om hun beperkte kijkhoek en iets minder goede kleuren. Het zal uiteraard gedaan zijn om de kosten zo laag mogelijk te houden. De 70 heeft gewoon een beter panel maar dus wel kleiner en een lagere resolutie.

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 1 april 2011 15:52]

Het scherm is trouwens beter dan de 10.1 variant lees ik. Waar komt dit verschil weg denk je?
De review kan ik grotendeels onderschrijven. Ik heb de grote broer (101) en ben erg tevreden.

Geheugen is nauwelijks een issue voor mij. Hij werkt naar behoren voor alle gewenste functionaliteiten zoals het lezen van boeken, tijdschriften, de krant (nrc) en het internetten. Het NRC lezen via de app is echt een aanrader en scheelt mijn behoorlijk in abonnementsgeld.

Zelf vind ik het grootste manco dat hij eigenlijk Wireless-N niet goed ondersteund waardoor ik mijn router op mixed moet zetten. Dit levert voor andere apparaten een verlaging van de snelheid op (media player). Voor het normaal internetten op de Archos is dit overigens geen probleem.

Wat betreft de autolader en andere accessoires (case, screenprotector) die heb ik allemaal kunnen vinden op het internet. Er is een hele goede community site waar mensen tips met elkaar uitwisselen (Archosfans). Hier kan samsung nog wat van leren. Heb namelijk een samsung telefoon en er is echt weinig community te vinden.

Android 2.2 werkt trouwens prima voor dit apparaat. Heb er zelf nog een nieuwe launcher opgeknald (ADW) die maakt het nog wat mooier. Ik vind het geleuter over Android 3.0 allemaal erg overdreven. Ten slotte alles wordt mooier als je wacht., je wordt ook ouder als je wacht... Er komen regelmatig updates die de zaak verbeteren.

Al bij al een prima apparaat voor de prijs.

[Reactie gewijzigd door bram.voogel op 1 april 2011 11:27]