Specificaties 10,1" (1024x600), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1015PEM -BLK010S Review

Sir_Hendro 31 maart 2011, laatste update op 6 juni 2011, 2.668 views

Asus Eee PC 1015PEM -BLK010S

Pluspunten

• Goedkoop
  • Goede specs
  • Lange accu duur, Goed toetsenbord
  • Response time van het scherm
  • Voldoende aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Accu gaat 'slechts' 4,5 a 5 uur mee bij volle belasting
  • De kleurechtheid van het scherm valt erg tegen. Maar goed, het blijft een netbook, iets wat niet bedoeld is voor grafische applicaties

Asus EEE PC 1015PEM

In deze review bekijken we de top seller Asus 1015PEM netbook. Wat zijn de mogelijkheden en wat je daarvan verwachten? Dat zal ik je hier vertellen!

Om te beginnen gaan we eens kijken naar de specificaties.

Merk: Asus
Shaders: 2
Clock 200 MHz
RAM: Hynix 1GB DDR3 PC8500
HDD: Seagate 250GB SATA, 5400 rpm
Battery: 48762 mWh (operating time up to 10 hours)

De behuizing

Bovenkant

Onderkant waar je het klepje voor het geheugen ziet. Door een schroefje te verwijderen kan je de module omwisselen met een 2GB variant.

De keuze
Als je opzoek bent naar een netbook dan wordt je overspoeld door het grote aanbod. Het zal niet lang meer duren voordat je er een gratis bij een pakje boter krijgt, maar voor nu betaald men meestal een bedrag tussen de 200 a 300 euro.

Een maandje over 3 geleden leek mij het netbookje van HP dat toen voor 200 euro in de aanbieding was bij BCC me wel een leuke optie. Helaas had ik toen nog even andere behoeftes die moesten worden voldaan dus 3 maanden later opnieuw gaan zoeken. Bij het rond lopen en dan vooral prijsgericht zoeken viel de Asus 1015PEM me op. Een mooi uitziende netbook met een betaalbare prijs en lange accuduur, iets wat voor mij persoonlijk bij een netbook toch wel een van de belangrijkste punten is. Een netbook neem je namelijk lekker mee vanwege het formaat en gewicht en kan dus prima tijd doden in de trein of waar dan ook. Nou goed, de Asus beloofd tot 10 uur accu tijd en wat zie ik daar nou? Dual core?! Inderdaad, deze netbook heeft een leuk dual core aan boord waarmee je nog even wat meer kracht uit het kleine speeltje krijgt dan een single core. Intel heeft echter wel de clock snelheid verlaagd naar 1,5 GHz om zo op een tdp van 8,5 watt uit te komen. Daarnaast heb je dus 1GB DDR3 ram, een 250GB hardeschijf en Windows 7 Starter, dat alles voor 260 euro.

Helaas woon ik in Duitsland wat inhoud dat ik wordt dood gegooid met QWERTZ toetsenborden waar ik dus een sch**thekel aan heb, dus heb ik hem vanuit Nederland besteld bij Redcoon. Zij sturen echter alleen naar Nederland dus heb ik hem naar mijn familie laten opsturen die hem vervolgens naar mij hebben doorgestuurd. Alles kwam netjes compleet en onbeschadigd aan. Zo bij deze: LANG LEVEN QWERTY !!

Nu maar eens gauw kijken wat voor aansluitingen we allemaal hebben.

Aan de rechterzijde hebben we een SD kaartlezer, headphone en microphone jack in/out, 2x USB 2.0, een Kensington Lock bevestiging en een RJ45 LAN ingang.

Links hebben we de adapter aansluiting, VGA out, 1x USB 2.0 en een kachel voor de koude tijden.

Had je de webcam al gezien? Deze kan je afdekken met een schuifklepje tegen stof of persoonlijke redenen :P

Aanzetten dat ding!
Wat ziet men wanneer je een computer inschakelt? Juist het BIOS. Hieronder zie je een aantal screenshots van het niet zo uitgebreide BIOS van de 1015PEM.

Wanneer de machine volledige is doorgestart zie je dat Asus ontzettend veel troep erop heeft gezet. Dus het eerst wat je zou moeten doen is die hele bende eraf halen. Vervolgens is het tijd om dit ding eens te benchmarken.

Benchmarks
Windows Experience Index (Stock)

Windows Experience Index (na updates en RAM upgrade van Hynix 1GB PC8500 naar Corsair 2GB PC8500)

Seagate 250GB 5400 rpm performance

Games

Serious Sam: Second Encounter
(medium quality, 800x600in wide screen mode)
Min: 7

(high quality, 800x600)
Min: 3
Avg: 11

GTA Vice City
(medium, 800x600in wide screen mode)
Min: 12
Max: 30
Avg: 17

De Intel GMA 3150 is geen grafische chip voor gamers maar desondanks kan hij toch nog oude games vrij vloeiend draaien. Zo speel ik nu geregeld Popcap games, Serious Sam, GTA3 series en Half-Life op dit speeltje. Wat erg opvallend is dat de Intel GMA 3150 eigenlijk vrij netjes kan renderen op een nette frame rate tot dat er teveel polygonen in het beeld komen. Dan kan hij het met zijn 2 shaders de pracht en praal er niet meer doorheen pompen en zal de frame rate dus drastisch inzakken.

Het scherm
Het 10" paneel van de 1015PEM heeft eigenlijk wel nette kijkhoeken en de response time is waanzinnig goed met een waarde geschat tussen de 2 en 5ms. Het enige nadeel is dat hij niet zo goed de felle kleuren kan weergeven. Knal rood, blauw maar vooral groen zijn niet echt vel van kleur. Het groen viel me vooral op toen ik naar dumpert.nl ging waar ineens de header totaal ander groen was dan ik gewend ben. Het groen is wat meer geel zeg maar. Niet echt geel maar gewoon groen met een tikje geel erin gemengd zeg maar.

Kijkhoeken

Kleurentest van het tft paneel:

Vergelijking met het systeem RGB:
Zoals je ziet zijn de kleuren niet zo intens en heeft groen een wat gele tint erin.

Ik gebruik de notebook voor eigenlijk alles wat ik ook met mijn PC doe (op het spelen van Crysis na dan...) en hierbij moet ik zeggen dat alles toch wel erg lekker draait. Photoshop CS3 werkt redelijk vlot maar heeft wel een kleine werk ruimte op 1024x600 maar is nog goed te doen. Het enige programma wat ik een ramp vind om in te werken op deze resolutie is Sony Vegas. Dit programma heeft zoveel informatie dat op het scherm moet maar simpel weg eigenlijk niet acceptabel op deze resolutie past. Hiervoor moet je toch wel minimaal 1360x768 hebben.

Het enige wat wel een beetje jammer is bij de 1015PEM is dat er tot 10 uur accu tijd wordt beloofd maar in praktijk haal ik bij volle belasting zoals gamen, een beetje internetten, documentje schrijven, dan haal je tussen de 4,5 en 5 uur. Dat is dus slechts de helft. Op zich nog steeds niet slecht maar richting de 6 uur zou wel fijner zijn. Je kan tevens ook een accu kopen met iets meer dan 6000 mWh waarmee die 6 uur wel haalbaar zijn. De kosten hiervan weet ik echter niet.

Mijn portable setup, bestaande uit de 1015PEM, Creative X-Fi HD, Logitech VX Nano en oortjes naar of koptelefoon naar wens (meestal Sony MDR-EX500)

Ik ben heel erg tevreden met de 1015PEM. Deze netbook is goedkoop en redelijk snel gecombineerd met een strak design en een prettig toetsenbord. Alles wat ik wil is mogelijk op de 1015PEM, zelfs het gamen zoals je bij mijn benchmark zag. Dit stukje speelgoed gaat dan ook dagelijks mee naar het werk zodat ik mij zowel tijdens het reizen als op het werk geen moment kan vervelen.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1015PEM -BLK010S?

Mooie review!
Ik ben zelf ook van plan deze netbook aan te schaffen, maar ik las ergens dat de webcam zonder driver werd geleverd :/. Klopt dit en zo ja, hoe kan je dat oplossen/hoe heb jij dat opgelost?
Webcam staat standaard gewoon geinstalleerd en kan je dus meteen aan de Skype!! :)
Mooie review :)
Maar je hebt er 2x "Nu maar eens gauw kijken wat voor aansluitingen we allemaal hebben" achter elkaar staan ;)
accu van mijn mac book pro gaat ook maar uurtje of 4 (misschien wel minder) mee bij 'volle' belasting.. Dus filmpje renderen of A2 posters op 300 dpi bewerken met photoshop kan je niet zo lang doen op een accu.

Dan vind ik het voor dit ding niet eens een minpunt.
Redelijke review, maar wat een spelfouten! De d en t bijna consequent verwisseld en vel moet toch echt fel zijn.
Heb je soms geen spellingscorrectie op je pc? Voor een jongen met verstand van zaken, zoals jij, moet het toch een koud kunstje zijn dat even te installeren?
Nederlands is mijn goeiste vak!! :+

Maar even serieus, ik gebruik geen Firefox dus zou ik het eerst door Word moeten halen ofzo. Ach ja... het is in ieder geval leesbaar :P
Ik heb zelf ook een 1015PEM en de accu houdt het bij mij toch wel 8 uur uit met excel/word/mail en wat muziek of filmpjes open. Hierbij staat wireless continue aan het beeld op 60-70% van de helderheid. Dus 10 uur moet zeker mogelijk zijn bij licht gebruik.

Daarnaast indd veel spelfouten, misschien toch ff aanpassen want zo leest het zich erg vreemd. Moet zeggen dat dit model wel erg snel is voor een netbook. Je kunt er zoals jij op aangeeft behoorlijk wat op draaien zolang het grafisch niet te zwaar wordt.
Op verzoek dan maar de review even door MS Word gehaald :P
Nou morgen komt die van mij ben benieuwd