Razer BlackWidow Ultimate Review

poni 30 maart 2011, 3.759 views

Razer BlackWidow Ultimate

Pluspunten

• preciezie - feedback & sound
  • preciezie - layout
  • preciezie - stabiel als een blok
  • preciezie - backlights
  • uiterlijk - backlights

Minpunten

• vrij prijzig

Wat een feel en geluid op dit toetsenbord!!

Elke klik wordt bevestigd door een feedback klik en een hoorbare klik.

Door het mechanische systeem is het toetsenbord luider dan een macbook-pro :D, hij is echt bedoeld voor de zeerveeleisende computergebruiker / gamer. (me=it-prof, sc2 competitive, guildwars competitive)

Het toetsenbord is vrij zwaar wat de stabiliteit op je bureau erg ten goede komt.

De afmetingen zijn heel acceptabel, de meeste game tb's zijn erg groot en bevatten veel overbodige toeters en bellen.

De enige criteria voor toetsenborden zijn in mijn optiek:
- preciezie
- layout
- handpositie (vlak/schuin/randjes goed gepositioneerd)
- duurzaam/solide

Preciezie:
geweldig, niet vergelijkbaar met de beste tb's die ik heb gehad (logitech ultraX, macbook, mac wired en wireless toetsenbord)

Layout:
us, is persoonlijk, maar meeste IT-profs, Game-profs geven voorkeur aan us-layout.
knoppen zijn perfect van omvang.

Handpositie:
ik hou zelf van vlakke tb's deze is niet de dunste. De ligging van mijn handen tov de hellingshoek is toch erg goed. Op basis van de eerste beoordeling voelt deze erg goed. Door het grote gewicht voelt het tb tov je handen erg stabiel.

Duurzaam/solide
Volgens de technische specs schijnt deze erg lang mee te gaan, maar razer heeft niet de beste naam op dit gebied. Een goede beoordeling kan pas over een jaar gegeven worden.
Cola/bier en chips is nog niet gemorst, maar volgens mij geldt hier het zonnebrillenprincipe:
hoe duurder de zonnebril hoe zuiniger: op de goedkope zonnebrillen ga je met je dikke kont op zitten.

Conclusie:
Kost wat maar dan krijg je een niet vergelijkbare geweldige toetsenbord ervaring.
Voor de veeleisende gamer/comp fanaat is bezuinigen op essentiele hardware geen optie: je zet toch ook geen voeding van 20 euro in je computer?

Als goedkoper alternatief is de niet-ultimate variant een erg goed alternatief. Zelf vond ik de backlight een must have (en omdat elke toets een eigen LEDje heeft kost het minder dan 50 ct per toets :DDD).

Verder kan het geen kwaad om je even te verdiepen in de mechanical keyboards materie voordat je deze aankoop doorvoert.

Let op:
Voordat je em koopt wel eerst checken of je het harde geluid als positief ervaart. (er zijn filmpjes op youtube hiervoor). Dit kan een probleem zijn als je gf in dezelfde ruimte haar favo tv serie kijkt.

Heb jij ook een Razer BlackWidow Ultimate?

de lycosa was dacht ik geen mechanisch tobo.
als het goed is zijn deze toetsen makkelijker los te halen dan die van de lycosa.

ik had begrepen dat de black widow geen NKRO had, klopt dat?
nogal irritant als je bijvoorbeeld niet z,x,c tegelijk in kan drukken.
zo ja dan vrees ik dat ik toch maar een xarmor u9bl moet gaan vinden...
Q. Does Razer BlackWidow have anti-ghosting capability? How about N-key rollover?
A. Yes, the Razer BlackWidow does have anti-ghosting capabilities. The Razer BlackWidow is a USB only keyboard that features a gaming optimized key matrix that allows the recognition of up to six simultaneous key presses. N-key rollover (NKRO) is only possible with a direct connection to a native PS/2 port on the computer which also has other limitations that USB overcomes. The Razer BlackWidow’s gaming optimized key matrix serves a similar purpose while using the more modern and readily available USB port.

Geen NKRO, 6 key vind ik genoeg :)
"Voor de veeleisende gamer/comp fanaat is bezuinigen op essentiele hardware geen optie: je zet toch ook geen voeding van 20 euro in je computer"

Wat een vergelijking :z Zelf had ik een razer, helaas is die kapot gegaan doordat er een "baan" in het toetsebord was doorgebrand waardoor de AWSD cluster het niet meer deed ;(

Wat vind je van de bouw kwaliteit? Beetje stevig?
Misschien weet je het, maar heeft dit toetsebord de zelfde kliksystem als de Razer Lycosa, bij mijn overleden Lycosa kon je de toetsen zeg maar eruit klikken waardoor je de toetsen kon "wassen', bij 5 a 10% van de kliks (en ja ik dee het goed) knalde het plastic beugeltje kapot waardoor ik de toetsen niet meer erin bleven zitten.

Offtopic; Welke games doe je?

[Reactie gewijzigd door 327097 op 30 maart 2011 22:58]

het tb weegt meer dan 1,5 kg, voelt erg solide aan. Razer lycosa was ook mechanical keyboard?
games: starcraft2 & guildwars.
Al weer een half jaar geleden dat je je review postte:

Hoe zit het met de duurzaamheid?
Als je GuildWars competitive speelt, neem ik aan dat je bijna altijd op TS/Vent/Mumble/Skype zit. Wat vinden je mede guild leden van het geluid dat jouw tobo produceert?
Als je wat beters wil als deze brei koop dan een echt panser toetsenbord trouwens het beste game bord zonder toeters en bellen ,
Namelijk de Deck legend deze zijn ook alle mechanisch zowel tactile als linair en 30 dagen niet goed geld terug garantie, maar dat zul je zeker niet doen en daarbij zijn er ook nog replacement parts verkrijgbaar zou er iets stuk gaan alleen heb je de prijs ervoor over? hier een link:http://www.deckkeyboards.com/ en kost zo'n 250 euro in nederland bij http://www.highflow.nl/hardware/gaming/toetsenborden/

[Reactie gewijzigd door e.strijbos op 9 juni 2011 21:07]

Wat voor switches zitten daar dan op e.strijbos?
hia, de duurzaamheid is top, elke dag is het nog genieten van het toetsenbord.

zodra je op een andere pc werkt of gamet is het eerste wat ik mis het mech. keyboard :)