Specificaties Draadloos Qwerty met scissor switch toetsen - Bekijk alle specificaties

Apple Wireless Keyboard (Najaar 2009) Review

SquareOne 4 mei 2011, 4.446 views

Apple Wireless Keyboard (Najaar 2009)

Pluspunten

• design
  • ergonomie
  • functietoetsen

Minpunten

• geen numeriek gedeelte
  • (ondersteuning windows?)

Graag krijg ik reacties met wat ik kan verbeteren of nog toe kan voegen zodat het een 2> review wordt.

Sinds september heb ik een iMac en ik ben van een windows bak overgegaan op Mac OSX. Als leuke extra krijg je bij een nieuwe iMac standaard het Apple Wireless Keyboard. Sinds ik de iMac heb is dit het enige toetsenbord wat ik heb gebruikt en ik wil ook niets anders meer. Ik gebruik de trackpad samen met mijn Apple Magic Trackpad en Apple Magic Mouse om mijn iMac aan te sturen.

Verpakking - Uiterlijk - Hardware
Ook bij dit Apple product begint het feest al bij de verpakking. De doos waarin het toetsenbord zit samen met de Magic Mouse is lekker minimalistisch en doet niets meer of minder dan een doos hoeft te doen; perfect passen. Het toetsenbord is gemaakt van aluminium, hierdoor voelt het toetsenbord solide en betrouwbaar aan. De kleur van het aluminium is exact gelijk aan de kleur van de iMac (en het Magic Trackpad), en matched hierdoor erg mooi. De onderkant bestaat uit een wit plastic gedeelte met een viertal rubbers zodat het toetsenbord lekker stevig staat. Aan de linkerkant van het toetsenbord zit een schroefdopje dat toegang geeft tot het zogenoemde ‘battery compartment’ en het toetsenbord is al voorzien van 2 AA batterijen. Aan de rechterkant van het toetsenbord zit de aan/uitknop. Op de bovenkant van het Apple Wireless Keyboard zit nog een groene LED, die begint te knipperen als je het toetsenbord aanzet, daarna gaat het LEDje uit en zie je er niets meer van. Ook de ‘caps lock’ toets is voorzien van een groen LEDje om aan te geven of ‘Caps lock’ aan of uit staat. Alle toetsen zijn wit en de letters/cijfers/tekens zijn grijs gekleurd. Zoals ik hierboven al aangaf gebruik ik het toetsenbord icm met het Apple Magic trackpad, deze twee items matchen zowel qua design en functionaliteit perfect en staan onder dezelfde hoek.

Mijn ervaringen
Zoals hierboven al te lezen is heb ik sinds ik mijn iMac heb geen ander toetsenbord meer gebruikt. Dat zegt denk ik wel iets over hoe tevreden ik met dit toetsenbord ben. Het toetsenbord werkt meteen out of the box en je hoeft verder geen software te installeren. Het Apple Wireless Keyboard wordt dmv bluetooth aan de iMac gekoppeld en je hebt tot ongeveer 10 meter bereik.
Alle toetsen zijn gescheiden van elkaar wat de kans op foute toetsaanslagen verkleint. Het toetsenbord is aan de kleine kant maar dit ervaar ik niet als iets negatiefs. Tijdens het typen kunnen je handen eigenlijk altijd op dezelfde plek blijven liggen terwijl je alle toetsen kunt bedienen. Ergonomisch is het toetsenbord prima, je kunt er lang op werken zonder datje last krijgt van de houding van je handen. Het toetsenbord typt heerlijk en ik merk dat ik veel minder typefouten maak sinds ik dit toetsenbord in gebruik heb.

Vorige week heb ik voor het eerst in de afgelopen zeven maanden de batterijen moeten vervangen. De batterijduur is dus prima. Het toetsenbord verbruikt wel meer als je de mac in slaapstand zet in plaats van uit zet omdat het wireless keyboard steeds verbonden blijft met de mac.

Het grote nadeel aan het toetsenbord is dat het niet beschikt over een numeriek gedeelte. Voor mij is het niet echt een gemis maar mensen die veel in excel werken, de rekenmachine functie vaak gebruiken of mensen die gewoon veel met getallen werken is het een gemis. Apple heeft een soortgelijk toetsenbord met numeriek gedeelte op de markt gebracht maar dit is helaas niet draadloos. Helaas zijn er geen aanwijzingen dat Apple op korte termijn een draadloos toetsenbord met numeriek gedeelte uitbrengt.

Functietoetsen
De bovenste rij van toetsen op het Apple Wireless Keyboard zijn bijna allemaal functietoetsen.
1) De Escape knopt - spreekt voor zich
2) Klein zonnetje - hiermee kun je de helderheid van het scherm dimmen
3) Groter zonnetje - hiermee kun je de helderheid van het scherm verhogen
4) Exposé knop - hiermee open je exposé en zie je alle programma’s gerangschikt naast en boven elkaar
5) Dashboard knop - hiermee open je het dashboard waar je allerlei widgets kunt instellen
6) F5 knop - hier zit standaard geen functie aan vast
7) F6 knop - ook hier zit standaard geen functie aan vast
8 ) ‘Vorige knop’ - Hiermee kun je in bijvoorbeeld itunes naar het vorige nummer gaan
9) ‘play/pause knop’ - om nummer in itunes te starten en te pauzeren
10) ‘Volgende knop’ - hiermee kun je in iTunes naar het volgende nummer gaan
11) Volume knop 1 - Hiermee zet je het geluid aan het uit
12) Volume knop 2 - Hiermee zet je het geluid zachter
13) Volume knop 3 - Hiermee zet je het geluid harder
14) Eject knop - Hiermee eject je CD’s/DVD’s uit de optische drive van de iMac

Bij aankoop van een nieuwe iMac of Mac Mini krijg je het toetsenbord er gratis bij en dat mag ook wel voor de prijs wat je betaald voor die apparaten. Zo heb ik mijn keyboard ook 'gratis' gekregen.
Los is het toetsenbord ook te koop voor ¤69 euro. Vrij veel geld voor een toetsenbord als je het mij vraag maar als je op zoek bent naar een extern toetsenbord voor bij je MacBook Pro of iPad dan matched dit toetsenbord natuurlijk perfect (met het aluminium). Of je bereid bent om ¤69 euro uit te geven voor een toetsenbord zonder numeriek gedeelte moet iedereen voor zichzelf beslissen maar ik vind de prijs wel gerechtvaardigd door de goede kwaliteit en functionaliteit van het keyboard. Als ik een windows gebruiker was had ik er echter geen ¤69 euro voor over gehad.

Het Wireless Keyboard gebruiken onder Windows
Er zijn vast windows gebruikers die onder de indruk zijn van het design van het keyboard van Apple. Helaas wordt het toetsenbord niet standaard ondersteund onder windows. Op internet heb ik gevonden dat het wel mogelijk is om het keyboard te gebruiken op een windows bak met behulp van ‘Unofficial Apple Wireless Keyboard Support (UAWKS)’. Omdat ik zelf nooit meer windows gebruik, ook niet onder bootcamp, weet ik niet hoe dit precies werkt.

Dit is het fijnste keyboard dat ik de afgelopen jaren gebruikt heb. Het ziet er niet alleen erg mooi uit maar werkt ook gewoon erg prettig. De functietoetsen zorgen ervoor dat je minder vaak gebruik hoeft te maken van de muis. Het grote nadeel is dat er geen numeriek gedeelte aan zit en dan kan voor veel mensen een reden zijn dit toetsenbord niet te gebruiken.

Edit 1) stukje over prijs toegevoegd.

Heb jij ook een Apple Wireless Keyboard (Najaar 2009)?

Tsja, de delete is eigenlijk het enige wat ik mis aan dit toetsenbord. MAAR waarom zitten er niet gewoon knoppen aan de linker kant op als COPY, PASTE, MOVE, en DELETE????

dat hadden ze in 1984 wel op de toetsenborden en dat mis ik en de hele wereld een beetje heel erg volgensmij :'(

(kijk zelf maar: http://www.digibarn.com/f...ar/keyboard/keyboard2.JPG)

[Reactie gewijzigd door tijs14tijs op 5 mei 2011 13:12]

Ik vind command C, command V gewoon makkelijk werken maar dat is denk omdat ik het me zo meteen heb aangeleerd. In 1984 bestond ik nog niet dus daar heb ik niet echt ervaring mee, haha.

Ik denk dat Apple het toetsenbord zo minimalistisch mogelijk wilde houden en dat daarom veel toetsen ontbreken maar die wel gewoon via sneltoetsen mogelijk zijn.
Ik had dit toetsenbordje bijna gekocht, maar zonder delete toets mag je het geen toetsenbord noemen! k weet nog dat het G3 toetsenbo9rd een delete-knop had en die maakte een vierkantje alsw je er op drukte. Sorry, maar iets te veel over design nagedacht zonder functioneel te blijven. Had dan de mute knop weggelaten ofzo...

Jammer, want ik wil geen namaak halen... Apple spul is gewoon het beste.
5/5 sterren :) ik vond het wél informatief en nog belangrijker dan dat, leest lekker weg: goed lopende zinnen en geeft mij een goed inzicht in dit mini-accessoire. Mijn twijfels zijn weg hiermee. Thnks

[Reactie gewijzigd door Eftegarie op 6 mei 2011 12:05]

Jouw conclusie kan ik helemaal onderschrijven. Ik heb inderdaad niet dit (wel hele mooie en goede) halve toetsenbord, maar het volledige toetsenbord, met numeriek deel en een echte DELETE knop.
Hij is on-topic niet informatief, en zo is die ook beoordeeld.
ik gebruik deze onder Windows zonder de software die je noemt in je review... Windows 7 bak met cheap ass sweex USB Blauwe tand adapter!
Oké mooi om te horen dat het ook gewoon out-of-the box met windows 7 werkt. Misschien dat het bij andere windows versies niet het geval is maar ik ben daar niet zo bekend mee. Ik zal nog even wat research doen en de review aanpassen.

Werken de functie toetsen ook gewoon op windows 7 (behalve dan exposé en dashboard)? Of moet je dit zelf instellen.