Marstek Venus E 3.0, per stuk Review
Qua prijs euro per kwh is deze batterij de goedkoopste die je momenteel kunt krijgen. En daar ligt dan ook direct alle waarde en maakt de nadelen niet meer zo belangrijk.
Pluspunten
Onverslaanbare prijs/kwh verhouding Professionele EMS via modbus en HBC
Minpunten
Marstek Software / P1 meter
Eindoordeel
Ik heb er 2 aangeschaft en die draaien nu een aantal weken naar volle tevredenheid. Ik had in het begin de officiele Marstek app gebruikt met de CT003 P1 module maar ik zag al snel dat dat niet helemaal zo werkte zoals ik het liefst zou willen. Ik had de batterijen met wifi geconfigureerd maar hij bleef constant de verbinding verliezen, al was het bereik goed. En daarmee stopte hij dan ook met laden/ontladen.
Uiteindelijk beide batterijen op UTP LAN aangesloten en gefactory reset, maar de wifi verbinding bleef irritant aanwezig. Deze was ook niet te wissen, uiteindelijk heb ik een apart AP moeten configureren, daarmee verbinden en die vervolgens uitschakelen om de wifi uit te kunnen zetten. Er is geen 'Forget network' optie ofzo in de app, en dat is wel heel erg slordig.
Toen een tijdje via de AI van Marstek zelf bezig geweest, maar dat is alles behalve optimaal. Dus uiteindelijk heb ik alles nu draaiend via Home Battery Control en Home Assistant, dat was nog geen 30 minuten werk om te installeren en draaiende te krijgen en sindsdien draait het echt als een zonnetje, het is echt set & forget. Ik volg de spotprijzen via ENTSO-E hacs plugin en dat werkt gigantisch goed (dynamisch contract). Zeker hier in Belgie waar je ook capaciteitstarief hebt, doe ik nu ook peak shaving met HBC en dat bespaart flink op mijn factuur. Ik krijg ook elke ochtend een melding via HA wanneer het beste window is om grote verbruikers (was, droger, vaatwas etc) aan te zetten. Echt ideaal. In die tijd worden dan ook de batterijen opgeladen en ik kom met 10 kwh helemaal toe tot de volgende laadcyclus.
Ik ben dus super tevreden van de batterij, maar het dringende advies is:
- Gebruik absoluut niet de software of P1 meter van Marstek, gebruik Home Assistant via ModBus aansturing en Home Battery Control en je hebt bijna een professioneel EMS van 10 kwh voor een paar duizend euro. Ik ben daar nog elke dag verbaasd over dat het kan.
Ga je toch de Marstek way met hun app dan ga je teleurgesteld zijn.
Uiteindelijk beide batterijen op UTP LAN aangesloten en gefactory reset, maar de wifi verbinding bleef irritant aanwezig. Deze was ook niet te wissen, uiteindelijk heb ik een apart AP moeten configureren, daarmee verbinden en die vervolgens uitschakelen om de wifi uit te kunnen zetten. Er is geen 'Forget network' optie ofzo in de app, en dat is wel heel erg slordig.
Toen een tijdje via de AI van Marstek zelf bezig geweest, maar dat is alles behalve optimaal. Dus uiteindelijk heb ik alles nu draaiend via Home Battery Control en Home Assistant, dat was nog geen 30 minuten werk om te installeren en draaiende te krijgen en sindsdien draait het echt als een zonnetje, het is echt set & forget. Ik volg de spotprijzen via ENTSO-E hacs plugin en dat werkt gigantisch goed (dynamisch contract). Zeker hier in Belgie waar je ook capaciteitstarief hebt, doe ik nu ook peak shaving met HBC en dat bespaart flink op mijn factuur. Ik krijg ook elke ochtend een melding via HA wanneer het beste window is om grote verbruikers (was, droger, vaatwas etc) aan te zetten. Echt ideaal. In die tijd worden dan ook de batterijen opgeladen en ik kom met 10 kwh helemaal toe tot de volgende laadcyclus.
Ik ben dus super tevreden van de batterij, maar het dringende advies is:
- Gebruik absoluut niet de software of P1 meter van Marstek, gebruik Home Assistant via ModBus aansturing en Home Battery Control en je hebt bijna een professioneel EMS van 10 kwh voor een paar duizend euro. Ik ben daar nog elke dag verbaasd over dat het kan.
Ga je toch de Marstek way met hun app dan ga je teleurgesteld zijn.
Beoordeel deze review:
Heb jij ook een Marstek Venus E 3.0, per stuk?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!