Bekijk alle reviews

Marstek Venus E 3.0, per stuk Review

7 mei 2026, laatste update op 7 mei 2026, 1.357 views Rapporteer
Product gekocht +2

Ja, Plug & Play, maar aandacht voor veilige installatie is vereist.
'0' op de meter; dat was de bedoeling.

Aangeschaft via Marstek.nl , die gaf beste prijs.
Daarnaast kan je 50 EUR vriendenkorting regelen via Marstek.nl (check de site)

Pluspunten

  • scherpe prijs per Khw opslag!
  • stil en solide gebouwd
  • houdt de meter goed op de '0'
  • prima levering en snelle reactie van helpdesk
  • na aanpassingen meterkast is alles plug & play

Minpunten

  • informatie over instalatie is sumier: zoek dat uit!
  • als back-up accu moeilijk verplaatsbaar (60 kg), dus zorg dat je een haspel in huis hebt voor het geval dat...
  • de app heeft aandacht nodig

Eindoordeel

5 van 5 sterren (Uitstekend)
3 x de Venus E 3.0, ze staan binnen, naast de meterkast.

Ik heb de meterkast laten aanpassen: 3 aparte groepen op mijn 3 fase huisaansluiting toegevoegd; elke batterij een eigen fase/groep; dus maximaal opladen-leveren.

Capaciteit 3 x 5.12 (effectief 88% = 13.5 Kwh). Als accu op 12% is stopt afgifte/verkoop.

Mijn PHEV laadt snachts 10 Khw. de rest is voor het sluipverbruik.

Doel is '0' op de meter, dat gaat nu prima. Verwacht in nov-feb bij te moeten kopen (of niet PHEV opladen).

Heb HomeWizard via P-1 splitter. Beide meters op USB c voeding.

HomeWizard geeft totaal overzicht, wat de CT003 Marstek meter niet kan(alleen per fase).

Marstek app is sumier.

Al met al, zeer tevreden. Vanwege de prijs neem ik de slechte software & app voor lief.


ps: vergeet je batterij niet aan aan te melden : https://www.energieleveren.nl/

Alle afbeeldingen

Beoordeel deze review:

Heb jij ook een Marstek Venus E 3.0, per stuk?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties (5)

Sorteer op:

Weergave:

Is 3 verschillende groepen niet overkill voor 800W max in de plug n play modus (stekker->stopcontact)? Want 2400W kan meestal makkelijk op 1 "lege" groep want "Op een standaard stroomgroep in de meterkast (16 Ampère) mag je maximaal 3.680W. Tenzij je de 2500w modus gebruikt dan begrijp ik het zeer goed.

"ps: vergeet je batterij niet aan aan te melden : https://www.energieleveren.nl/"
Deze link is toch voor dynamisch contract? Of ook voor vast?

[Reactie gewijzigd door SactoriuS op 18 mei 2026 10:39]

Ja, ik heb per fase 2500W ingesteld, omdat ik mijn auto 's-nachts zo snel mogelijk wil opladen zodat overdag de batterijen gevuld kunnen worden. Ik heb een zware 3 fase aansluiting thuis, vandaar mijn keuze om dit zo (veilig) te doen.

Uit veiligheidsoverweging 3 groepen geplaatst; de kast zit nu vol en is toekomst bestendig, :-)

Ik heb een contract (1 maand voor de Iran kwestie toevallig), voor 3 jaar met daarin een vast tarief (Vattenfall) waardoor ik altijd kan afnemen indien nodig. Het teruglever bedrag vanaf '27 is te verwaarlozen, dus overproductie gaat ' 't putje in...".. Ik weet nu wat ik kan verwachten. Wellicht dat een dynamischer contract meer opbrengst geeft (?), maar dit geeft mij meer rust de komende jaren en ik hoef mijn verbruik niet dagelijks aan te passen. Ik verwacht niet dat de prijzen gaan dalen.

Je kan via de Marstek app aangeven of je dynamisch of op de '0' de batterijen wilt aansturen. Ik heb dat laatste.

Ik heb aangemeld omdat Vattenfall uiteraard direct het verschil kan zien via de slimme meter. Ik trek direct veel minder stroom uit het netwerk Vattenfall. Mijn zonnepanelen waren al aangemeld.

Dit jaar wordt nog gesaldeerd, dus de overproductie compenseert de donkere maanden dit jaar.

Voor volgend jaar verwacht ik dat ik in die maanden moet bijkopen. We gaan 't zien. Wordt vervolgd.

[Reactie gewijzigd door Masc6932 op 18 mei 2026 21:44]

Meerdere MT’s op een HW P1 werkt niet… dan gaan ze elkaar ontladen en dergelijke. Hiervoor heb je dus wel degelijk een CT003 nodig (of een emulatie ervan via Astrameter).
Hoe heb je de marstek toegevoegd op Homewizard? Bij mij staat hij niet tussen de keuzelijst?
Niet, ik de vanuit de P1 een splitter; 1 voor de Marstek en 1 voor HomeWizzard. Beide met usbc voeding.

Je kan ze niet koppelen. Nu dus 2 apps: HomeWizzard voor het totale beeld en de Marstek voor de details per batterij.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn