Revoltec FightMouse Elite Review

EvBeek 29 maart 2011, laatste update op 29 maart 2011, 1.759 views

Revoltec FightMouse Elite

Pluspunten

• Design
  • Hoge DPI
  • Bouwkwaliteit
  • Verschillende kleuren leds
  • Verscheidenheid aan functies

Minpunten

• Geen onboard geheugen

Revoltec is een beginnend bedrijf op de gamers markt, dat zijn producten vooral in Duitsland uitbrengt. Enkele producten (vooral hun muizen) raken echter ook steeds meer buiten Duitsland in gebruik, met matig succes.

De Revoltec Fight Mouse Elite weet zich echter positief te onderscheiden van zijn middelmatige neefjes en nichtjes, dit komt mogelijk omdat het eigenlijk helemaal geen Revoltec muis is. De muis werd eerder al als Samsung SMG-7100UB uitgebracht, maar ook Ozone heeft hem al eens verkocht als zijnde hun Ozone Smog, een muis die vooral bij onze verre Amerikaanse buren zeer gewaardeerd is.

Het is dus, zoals dat heet, een re-brand. Een oud model dat in een nieuw Revoltec jasje is gestopt. Dit moet je niet opvatten als iets negatiefs, want niet alleen bleek de Ozone Smog geweldig, Revoltec heeft ook nog eens wat van de prijs afgehaald voor een exact hetzelfde product. Ten tijde van schrijven kost de Smog ¤ 42,90 waar je voor de Fightmouse Elite maar ¤ 32,50 neer hoeft te tellen.

Wat functies betreft is de Fightmouse een geweldige muis. Met negen software matig programeerbare knoppen, vijf programmeerbare profielen en vier programmeerbare DPI instellingen zal de enige vraag die je jezelf wilt stellen zijn, “welke actie moet ik nu in godsnaam op de resterende knoppen instellen?”. Ook de DPI instellingen kun je zelf bepalen, deze gaan tot een DPI van 5.040! Dus niet zoals de meeste verkoop sites vermelden 'slechts' 3.600 DPI.

De software om dit moois te regelen word meegeleverd op cd en neemt weinig ruimte in (11,964K van je ramgeheugen). Het stelt je in staat de vijf profielen op elke mogelijke manier naar je smaak aan te passen. Deze profielen kun je helaas niet op de muis zelf opslaan, maar worden op de computer opgeslagen. Je kunt aan de vier DPI instellingen prutsen, elk niveau kun je zelf bepalen. Hierbij kun je de X en de Y as los van elkaar instellen, hoewel ik geen idee heb waarom iemand dit zou willen.

De vormgeving is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik vind hem waanzinnig mooi, haast te mooi naast mijn toetsenbordje van ¤ 3,- maar ik kan me voorstellen dat sommigen hem te futuristisch vinden. De uit het design voortvloeiende ergonomie is echter geweldig. Vooral als je een palm grip gebruikt is hij erg comfortabel, ook voor mensen met grote handen. Onder een klepje aan de rechter kant van de muis zit een zestal gewichtjes verstopt, die ik er trouw in gepropt heb want ik houd van zware muizen. Je kunt de Fightmouse echter lekker licht en snel maken, mocht je dit prettig vinden.

Ik heb zowel een Razer Krait als de Fightmouse gebruikt in gaming en heb gemerkt dat ik preciezer ben met de Fightmouse. Of dit door de hogere DPI komt of gewoon omdat deze muis lekkerder in mijn (nogal grote) handen ligt wil ik in het midden laten. Maar de Revoltec weet het bekendere Razer merk wat mij betreft op alle vlakken te overtreffen. Ik heb bij vrienden ook duurdere Razers mogen gebruiken. Hoewel toegegeven moet worden dat Razer erg snelle muisjes maakt, gaat mijn voorkeur uit naar de Revoltec, ik heb toch liever wat meer in mijn hand. De kwaliteit van de Revoltec blijft ook niet achter bij duurdere Razer soortgenootjes.

Even samenvatten. De muis is goed en het ontwerp is beproeft. Voor dik ¤ 30,- heb je een geweldige gaming muis die alle functies heeft die je eigenlijk alleen vind bij muizen boven de ¤ 100. Het design is geript, het bedrijf onbekend, maakt dat wat uit als het eindproduct geweldig is?

Heb jij ook een Revoltec FightMouse Elite?

Nette review ;). Vraagje: ik wil deze muis ook kopen, hoe breed/hoog is hij eigenlijk aan de achterkant? Ik heb namelijk relatief kleine handen en heb mijn Sidewinder X8 ook terug moeten sturen omdat hij net iets te groot was. Ik wil niet weer dezelfde fout maken.....
De muis is 78mm Breed op het einde, net voor hij spits in een punt uitloopt achter, en 45mm hoog op het hoogste punt. Ik vind hem zelf juist zo comfortabel omdat hij lekker in mijn lompe handen ligt. Ik zou hem niet aanraden als je kleine handen hebt, zeker niet als je een sidewinder x8 (wel eens in de hand gehad in de mediamarkt) ook niet lekker vind!

Is een Razer voor jou dan niet beter? Die dingen zijn op een enkel model na hartstikke klein (ik had eerst een Razer maar die heb ik weggedaan omdat ik echt niet aan het kleine formaat kon wennen).
Mijn probleem met die razer's is dat ze totaal geen ondersteuning voor mijn ringvinger én pink bieden en dat ze voor een belachelijk hoge prijs niet zoveel bieden. Mijn idee is dat ze de palmgrip verstaan als dat je je ring en wijsvinger gebruikt voor klikken en je middelvinger voor scrollen, terwijl ik juist anders gewend ben. Dit zou de ideale muis voor mij zijn geweest.... Ik heb ook bij de MM een half uur gestaan bij de muizen en moet zeggen dat de Logitech g700 mij qua vorm erg beviel, alleen is hij zo duur :(
En de Mionix NAOS 3200 dan? Ik weet niet of die klein is hoor, maar daar heb ik naar gekeken voor ik uiteindelijk voor de Revoltec ging. De Mionix leek me qua vorm ongeveer de Revoltec.