Specificaties Bluetooth trackpad - Bekijk alle specificaties

Apple Magic Trackpad Review

SquareOne 30 maart 2011, laatste update op 17 november 2015, 6.568 views

Apple Magic Trackpad

Pluspunten

• design
  • functionaliteit
  • geen installatie process
  • bouwkwaliteit

Minpunten

• je kunt niet klikken op zachte ondergrond
  • misschien had Apple wat meer functionaliteit kunnen toevoegen
  • slecht ondersteund onder windows

offtopic:
Graag in een reactie vermelden wat er nog aan de review mist of wat ik nog kan verbeteren.

Sinds september heb ik een iMac en ik ben van een windows bak overgegaan op Mac OSX. Standaard kreeg ik er de magic mouse bij, een erg fijne muis, maar nadat ik op een vriend z'n MBP had gewerkt wilde ik een trackpad voor bij mijn iMac. Na even gewacht te hebben, heb ik deze dan ook cadeau gekregen met kerst van m'n vriendin. De losse trackpad is nog iets groter dan de versie die in de MBP's zit, wat natuurlijk alleen maar positief is, de trackpad is zo groot dat je makkelijk 5-vinger gestures kunt uitvoeren.. Tegenwoordig heeft de magic trackpad mijn magic mouse vervangen.

Verpakking - Uiterlijk - Hardware
Bij de verpakking begint het feest al, zoals bij de meeste producten van Apple. Het doosje is lekker minimalistisch en nauwelijks groter dan de trackpad zelf. De trackpad is gemaakt van Aluminium en glas wat er natuurlijk goed uitziet maar ook solide en betrouwbaar aanvoelt. Aan de linkerkant van de trackpad zit een schoefdopje dat toegang geeft tot het zogenoemde 'battery compartment' (2 AA batterijen zitten er al in bij aanschaf). Aan de rechterkant van de trackpad is de on/off knop, eigenlijk ook de enige knop. Boven op de aluminium rand zit nog heel subtiel een indicator light die gaat branden als je hem aanzet, daarna gaat het lampje vanzelf weer uit. Naast de aan/uit knop heeft de trackpad geen knoppen, eigenlijk is de Magic Trackpad de knop zelf, deze kun je namelijk geheel indrukken (eigenlijk klik je niet op de trackpad zelf maar de knopjes aan de onderkant van de trackpad worden ingedrukt). De trackpad past perfect bij het Apple Wireless Keyboard; beide zijn gemaakt van aluminium, ze zijn even hoog en staan schuin onder dezelfde hoek. Je hand verplaatsen van het toetsenbord naar de trackpad gaat dus zonder problemen.

Mijn ervaringen
Het installeren van de trackpad koste totaal geen moeite. De Magic Trackpad werkt via bluetooth, en je hebt ongeveer in een straal van 10 meter bereik. De trackpad is ook eenvoudig aan je mac te koppelen; via "systeemvoorkeuren", "trackpad" en vervolgens "Configureer Bluetooth-trackpad..." is de trackpad zo aangesloten en direct klaar voor gebruik. Als je de Magic mouse of de trackpad op de MBP gewend bent werk je eigenlijk vanaf de eerste seconde zonder na te denken met de Magic Trackpad.

Na de trackpad een tijdje gebruikt te hebben valt mij heel erg op dat er mee werken totaal niet vermoeiend is voor je hand, waarschijnlijk omdat de trackpad zo laag is. Ook het klikken kost geen kracht wat daar natuurlijk ook aan bij draagt.

Ik gebruik zoals al eerder gezegd eigenlijk alleen nog maar de Trackpad en geen muis. Voor de taken die ik doe - een beetje internetten, wat in mappen bladeren op de computer, muziek luisteren, mail checken en documenten bewerken - heb ik geen muis nodig en werken de gestures juist heel erg makkelijk. Als je meer precisie nodig heb bij bijvoorbeeld foto-bewerken kan ik me voorstellen dat er behoefte is aan een precieze muis (hiervoor is een Magic mouse ook niet echt geschikt denk ik).

De batterijduur van de trackpad is ook prima, ik heb met de meegeleverde batterijen ongeveer 5 maanden gedaan en mijn iMac staat meestal de hele dag aan, daarbij moet ik wel zeggen dat de trackpad zichzelf uitschakelt als er een tijdje geen activiteit is.

Een nadeeltje van de trackpad is dat je niet kunt klikken op een zachte ondergrond, een muismat wil nog wel lukken maar op een bed of kussen lukt het bijvoorbeeld niet. Wel kun je een vorm van klikken activeren (tappen) waardoor je alleen maar op de trackpad hoeft te tikken om te klikken maar ik gebruik dit niet zo vaak.

Een ander puntje van kritiek is dat Apple er misschien nog iets meer mee had kunnen doen. Nu is de trackpad alleen te bedienen met je vingers. Als het mogelijk was geweest om de trackpad ook te kunnen bedienen met een sylus zoals bij bijvoorbeeld Wacom tablets had Apple er misschien zelfs misschien een soort van tablet van kunnen maken. De trackpad zou dan ook met dingen als foto bewerken kunnen worden gebruikt. Aan de andere kant kun je je dan natuurlijk ook afvragen of de trackpad daar niet te klein voor is. Ikzelf mis deze functionaliteit niet maar heb er wel eens over gelezen.

Gestures
Gestures voelen heel natuurlijk en logisch aan. Je weet de meeste gestures al voordat je er ook maar één keer mee gewerkt hebt, tenminste zo voelde het voor mij. Zelfs mijn moeder snapt hoe de trackpad werkt, en dat zegt heel wat! De gestures zijn in te stellen bij "Trackpad" onder systeemvoorkeuren. Buiten de gestures zijn hier ook de snelheid van de aanwijzer, de dubbelklik-interval en de scrolsnelheid in te stellen. Hieronder even de standaard gestures:

Één vinger
* navigeren
* klikken
* slepen
* secondary click (bijvoorbeeld in te stellen in een van de hoeken)

Twee vingers
* scrollen
* draaien
* pinch to zoom
* scherm-zoomen (door een ingestelde toets in de houden en verticaal met twee vinger te bewegen kun je zoomen op bijvoorbeeld internet pagina's)
* secondary tap

Drie vingers
* Met drie vingers kun je bladeren in bijvoorbeeld voorvertoning. Ook kun je in je browser of in finder van en naar de volgende/vorige pagina/map gaan.

Vier vingers
* Omhoog/omlaag vegen voor Exposé
* Links/rechs vegen voor programmawisseling

Als deze gestures niet voldoende zijn kun je met third-party apps zoals bijvoorbeeld BetterTouchTool meer gestures toevoegen (ook met meer dan 4 vingers).

De trackpad onder windows gebruiken
De mogelijkheid om de trackpad onder windows gebruiken is er ook (daar kwam ik na een beetje googlen achter). Dit moet je doen om de trackpad op een windows pc werkende te krijgen:

1) Download deze patches voor windows (32-bit64-bit) op de Apple website. Nog niet uitvoeren!

2) Vervolgens download je dit 7-zip bestand. Hiermee, pak je het bestand wat je in de vorige stap hebt gedownload uit.

3) Er ontstaat nu een bestand genaamd "BootCampUpdate32.msp". Ook dit bestand moet je uitpakken met het programma wat je in stap 2 hebt gedownload.

4) In de map die je nu hebt zitten een aantal sub-mappen die beginnen met "BootCamp3135". In een van de mappen zit een bestand genaamd "Binary.AppleWirelessTrackpad_Bin". Dit bestand moet je hernoemen naar "Binary.AppleWirelessTrackpad_Bin.exe" (je zet er dus gewoon .exe achter). Dit bestand moet je uitvoeren en dan ben je klaar. Je kunt de trackpad nu koppelen aan je windows bak.

Helaas zijn er een aantal beperkingen voor diegene die de Magic Trackpad onder windows willen gebruiken. 3 -en 4 vinger gestures worden namelijk niet ondersteund. In dat geval zou ik de trackpad geen ¤ 69 euro waard vinden om eerlijk te zijn.

Al met al vind ik de Magic Trackpad van Apple een geweldig product. De ¤69 die het gekost heeft zijn het meer dan waard geweest en ik vind dit dan ook een reële prijs voor het product. De gestures zijn eenvoudig te begrijpen en het product ziet er ook nog eens erg mooi uit. Onder windows kan de functionaliteit van de trackpad niet volledig worden gebruikt helaas, erg jammer.

Extra linkjes:
Voor diegene die de trackpad aan het toetsenbord willen klik hier

BetterTouchTool erg handig om de features van de Magic trackpad nog wat uit te breiden

*opbouwende kritiek is welkom

29-03-11: Foto's toegevoegd
29-03-11: Gestures toegevoegd en nog wat aanpassingen aan de review gedaan.

• 21,5" iMac 3,06Ghz core i3
  • macOS

Heb jij ook een Apple Magic Trackpad?

Er komen allemaal vragen over een pennetje met de magic trackpad, ook in de review zelf.

Is dit mogelijk? JA.

Er zijn pennen en software waarmee dat mogelijk is.
Bijvoorbeeld de pogo sketch pen, icm de inklet software.
kan de trackpad worden vastgemaakt aan het keyboard? lijkt me een mooie HTPC oplossing dan in combi met een mac mini...
Hoe werkt het met slepen? Is de nauwkeurigheid dan hoog genoeg? Mis je je muis echt nooit?
Werkt hetzelfde als op een macbook of andere laptops. Je kan slepen terwijl je de knop ingedrukt houdt, of je kan dubbelklikken op de bovenkant van een venster en dan kan je gewoon met 1 vinger slepen.

Ik heb ook zo'n ding, en ik mis mijn muis nooit. Als ik al een muis gebruik, is het een magic mouse en daar wordt mijn hand alleen maar moe van...
Er zijn twee opties om te slepen. De eerste is door de trackpad in te drukken en vast te houden. De andere manier is door twee keer te 'tappen' op het venster wat je wilt slepen en bij de tweede 'tap' blijf je de trackpad vast houden (indrukken hoeft dan niet).

Ik gebruik de muis echt nooit meer, maar dat hoeft ook niet bij de taken die ik met mijn iMac doe. Ik kan me voorstellen dat je voor andere taken, zoals foto's bewerken of gamen, wel graag een muis wilt.

Ik ga dadelijk met ervaringen eens even opsplitsen in ervaringen en de verschillende gestures.
@ TimmieN

Ik heb zelf een MacBook uit 2008? (37 maanden oud) en heb laatst het trackpad aangeschaft. Het werkt prima, alle gestures werken perfect.
Thanks!

Als ik het goed begrijp werken bij jou op het trackpad op je MB zelf dergelijke gestures dus ook niet die dan wél op de Trackpad werken?
Inderdaad, enkel two-finger scroll + right mouse button. Het is de trackpad met de knop eronder.
Ik zou graag van iemand weten of dit op een pc werkt? Werkt het dan even vlotjes? Of treedt er lag oid op? Ik zou het echt graag aanschaffen voor op m'n pc, want ik denk dat het echt lekker werkt.
Daar komt vanmiddag nog een klein stukje over te staan in mijn review. Het korte antwoord is; het kan wel maar 3/4 vinger gestures doen het niet, helaas.
Bedankt voor het snelle antwoord! Moest ik al zo begaafd kunnen devven maakte ik er wel een drivertje voor, maar helaas! Maar toch nog steeds verleidelijk me dunkt, aangezien ik leeuwendeel van mijn dag voor mn computer spendeer..
Ik heb een stukje toegevoegd aan de review, hier kun je lezen hoe je de trackpad werkende kunt krijgen onder windows.
thnx Brm-G, da's ideaal idd :) dacht dat het mss een standaard feature was maar helaas niet dus...
Ik vind het niet echt prettig werken als de trakpad te dicht naast mijn toetsenbord staat. Maar als je het enkel voor bij je media centre zo wilt gebruiken lijkt me dat een prima oplossing.
in OSX.7 LION zouden nieuwe trackpad functies komen.. zie http://www.apple.com/nl/macosx/lion/

denk je dat die ook werken met jouw huidige externe trackpad?
Ik zou niet weten waarom het niet zouden werken. Apple gaat heus geen nieuwe trackpad uitbrengen voor een aantal nieuwe gestures, dit is gewoon een aanpassing in software en niet in hardware. Ik heb het filmpje even bekeken en Mac OS 10.7 beloofd veel goeds. Maar bedankt voor de link. Ik zal als 'Lion' uit is deze features toevoegen aan mijn review.
TIP: Voor alle magic trackpad/mouse gebruikers.

Check "BetterTouchTool" eens.
Werkt zo mogelijk met de trackpad nog beter dan met de magic mouse.

"Don't worry, it's free"

En de "windows7-like" window snapping die erbij zit is nog beter dan op windows 7 zelf!
(Op windows 7 mis ik het snappen naar een kwart van het scherm)
BetterTouchTool staat al in de review vermeld. Desalniettemin bedankt voor je input, misschien lezen sommige eroverheen en komen het hier tegen.
Ik heb even de foto's in het artikel gezet, iemand enig idee hoe ik de zwarte rand kan verwijderen? En heeft er nog iemand tips wat ik kan aanpassen. Morgen ga ik me eens inlezen op de trackpad onder windows en dan kijk ik of ik daar ook nog iets over kan schrijven.
Sinds vorige week ook aangeschaft als vervanger voor mijn Magic Mouse. Bevalt tot nu toe erg goed! Zeker de gestures werken lekker.