OCZ Agility 2 160GB Review

freakandel 28 maart 2011, laatste update op 29 maart 2011, 1.109 views

OCZ Agility 2 160GB

Pluspunten

• Snel
  • Eenvoudige installatie (want idem als normale HDD)
  • Stil
  • Maakt het hele systeem merkbaar responsiever en daarmee een prima uitbreiding

Minpunten

• prijs (euro's per MB is nog erg hoog)
  • firmware upgrade niet voor watjes of niet-Tweakers

Omdat de verhalen over SSD over het algemeen zo euphories zijn en ik op zoek was naar een performance upgrade voor mijn Dell Studio laptop was de aanschaf van zo'n 'SSD ding' redelijk snel besloten. Uit de diverse pronnen op internet, waaronder hardwareinfo.nl, Tom's hardware en uiteraard Tweakers niet te vergeten heb ik geprobeerd een goed apparaat aan te schaffen. Uiteindelijk is het de OCZ Agility 2 180 GB geworden.

Verpakking
In de omdoos zit een mooi, compact en kleurrijk doosje van OCZ. Stevig ingepakt zit de SSD, met nog een 3"5 bracket, een boekje en wat schroefjes. Al met al niet te veel, maar gewoon genoeg.

Installatie
Ik had een 'oude' hdd van Hitachi, 500 GB 7200 rpm disk, voorzien van Windows 7 en een hele meuk aan software. Ondat ik had gelezen dat het clonen van de ene disk naar een SSD kŠn resulteren in een verkeerd en daardoor tragere blocksize heb ik gekozen voor een schone W7 install. En omdat ik de optimale snelheid van installatie wilde testen had ik de W7 dvd naar bootable USB stick gecopiŽerd. Installatie dus van USB in plaats van tragere DVD.
Het installeren van de disk ging, zoals gezegd vanaf USB, als een zonnetje, 20 minuten later kon ik inloggen op een schoon W7 systeem. Na de installatie van de diverse drivers voor beeldscherm, audio en chipset heb ik enkele malen moeten herstarten, en wat een verschil! Booten tot en met het inloggen binnen 20 seconden! Natuurlijk had ik nog verder geen software draaien dus dat heb ik daarna maar eerst gedaan. Office2010, McAfee, allerlei games, firefox, IE9, virtual PC etc.

Gebruik
Het gebruik van de SSD verschilt in niets van een normale HDD. Op de snelheid na. Daarnaast, en voor tweakers beslist relevant (al kan ik mij niet voorstellen dat dit voor de 'gemiddelde' consument gebruikt wordt), is er een mogelijkheid voor upgraden van firmware. Ik heb de SSD nu 3 weken in bezit en er zijn inmiddels 2x nieuwe firmwareversies uitgebracht. Veelal optimalisaties en bugfixes, geen merkbare verschillen tot nog toe.

Performance
In het dagelijkse gebruik van de SSD merk je een duidelijk responsiever systeem. Buiten het veel sneller starten van Windows 7 laden alle applicaties en spellen sneller tot veel sneller. Het voelt gewoon beter en sneller aan. Nu moet ik zeggen dat ik met m'n 7200 toeren hdd al een redelijk performant systeem had, en het verschil met de SSD leek in eerste instantie tegen te vallen, toch na enkele dagen intensief gebruik is het verschil er wel degelijk. Ook het ontwaken van het systeem gaat sneller (o.a. door ontbreken van spin-up time).

EnergiegebruikDaar kan ik kort over zijn: geen merkbaar langere levensduur van m'n accu. Een SSD zou wat minder stroom vreten dan een normale HDD maar blijkbaar zijn de verschillen niet zo groot dat je het echt kunt merken.

Benchmarks
Ik heb een benchmark test uitgevoerd met onderstaande tools, waarbij ik firmware 1.32 had draaien op de SSD:
HDTune
Een gemiddelde leessnelheid van 110.4 MB per seconde met piek op 181 MB per seconde. Access time van 0.3 milliseconden. Ter vergelijk met mijn HDD: gem. 83.0 MB/sec, piek 109.1 MB/sec en access time van 19.0 ms.(!)
PCMark Vantage geeft een score van 20519 aan, terwijl mijn oude schijf bleef steken bij 3938, wat voor een mechanische schijf beslist niet slecht is te noemen.
De Windows prestatiemeter waardeert mijn SSD nu een 7,8 (!) waar ik eerst een 5,4 scoorde voor de HDD.

Extra opmerking:
Zoals ik al aangaf komt OCZ regelmatig (tot nu toe) met nieuwe firmware. Ondanks dat er hiervoor een tool wordt bijgeleverd en te downloaden is van OCZ, is het upgraden van een systeemdisk (dus waar je Windows installatie op draait) niet eenvoudig. Er is een workaround te lezen in het forum, en deze werkt wel, mits je het onder W7 als admin uitvoert en in XP-compatible modus. Zonder deze truck vind de tool je SDD niet en kun je dus niet upgraden. Een SSD als dataschijf (welk nut heeft dit??) kun je zonder omwegen upgraden.

Heb jij ook een OCZ Agility 2 160GB?

PCMark is gewoon gratis te downloaden hoor, enkel voor de pro versie moet je betalen, maar voor een enkele bench is dat niet echt nodig.
Ik had de free-versie van PCVantage geprobeert, daarin worden alle scores bij elkaar opgeteld en kun je dus niet zien wat de score is van de afzonderlijke componenten. Had dus geen zin om te publiceren. Ik heb inmiddels via andere bronnen een volledige test kunnen uitvoeren, zie extra schermprints.
in de titel staat 160GB + Product link en in je review heb je het over een 180GB ?
Klopt, helaas. Ik heb m'n review per abuis onder de 160 GB geplaatst, had 180 GB moeten zijn. Inhoudelijk lijkt me dat geen probleem, technisch zijn ze 100% gelijk.