Specificaties ~460W, niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM460B-APS Review

hondapower 23 september 2007, 3.622 views

Zalman ZM460B-APS

Pluspunten

• Goed afgewerkt
  • Veel aansluitingen
  • Stabiel natuurlijk
  • Gesleevede kabels
  • aan/uit schakelaar
  • Zeer fijne stekkers die je makkelijk los kunt maken.

Minpunten

• gesleevede kabels aan de harde kant

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 2
Omdat ik een nieuwe pc ging bouwen, werd het ook tijd voor een nieuwe voeding.
Ik had al een leuke recente systeemkast, met daarin een oude 300W voeding.
Deze maakte veel lawaai en als de pc aanstond, hoefde ik nooit de verwarming aan te zetten.

Na veel gezoek kwam ik uit bij de Zalman ZM-460B-APS.
De tests waren uitstekend en een hoog rendement is tegenwoordig ook een vereiste.
Het verschil tussen de 460 (die ook overal te krijgen is) en de 460B is een andere 12V stroom, en bij de 460B zitten er standaard al een paar SATA stekkers aan.

Helaas was de 460B een tijdje geleden (Nov 06) nergens te krijgen, behalve bij Alternate. Daar ook maar besteld voor 98 Euro.
Nu is deze al te krijgen voor 65.

In de doos
-Voeding
-230V kabel
-Boekje
-Stukje klittenbandsluiting
-Verloopstekker voor fans op 12V en 5V.

Afwerking
De afwerking is heel goed. Geen flitsende fans, geen hippe kleurtjes en leds. Gewoon zakelijk zwart.

De kabels zijn gesleeved. Het ziet er wel beter uit zo, maar deze 'sleeves' zijn aan de harde kand en de kabelbundel wordt er ook dikker van. Lastig dus met een kleine kast.

Wat echt heel fijn is bij deze voeding is dat op de stekkers een clipje ( EZ Grip connectors) zit waarmee je zeer gemakkelijk de stekkers uit bv. de harde schijven kunt halen. Dit is anders soms een lastig karweitje.

Aansluitmogelijkheden
-ATX 20+4 pin
-2x 4pin ATX 12V (of 1x EPS CPU 12V)
-2x 6 pin PCI-E
-4x SATA Power
-4x ' ATA' Power
-2x floppy
-1x extra verloop van ' ATA' naar 1x12V en 1x5V voor fans.

Stabiliteit
-Ik heb met een multimeter een tijdje gemeten en alle lijnen blijven netjes stabiel, ook bij hoge belasting.

Geluidsproductie
Lekker stil, geluidsniveau komt niet boven de overige fans uit.
In mijn kast zitten nog 2 no-name 80mm fans en een arctic cooler 64 pro pwm.

Warmteproductie
Niet

Koelvermogen
Omdat de fan weinig lucht verplaatst ivm. de stille voeding, heeft de voeding een zeer klein effect op de luchtverplaatsing in de kast.

De prijs is nu gezakt en is zeker zijn geld waard

Zeer fijne, stille voeding met heel veel aansluitingen en genoeg power voor je toekomstige pc uitbreidingen.

Edit 28-08-2007: ding is defect!
De pc ging opeens niet meer aan en ook het moederbord ledje bleef uit.
Ding doorgemeten en ook aan een andere pc gehangen maar hij is dood.
Nu dus maar terugsturen onder garantie.

Edit 23-09-07: Een nieuwe gekregen
Voeding was echt defect, ik heb een nieuwe gekregen. Ik was de tijdelijke lawaaipapagaaivoeding al snel zat. Toen ik de nieuwe Zalman erin had gezet, schok ik een beetje bij het aanzetten want ik hoorde de voeding niet. Ik dacht dat ik weer een defecte had.
Maar ik was inmiddels alweer een tijdelijke lawaaivoeding gewend dus de stille Zalman had me op het verkeerde been gezet.

Heb jij ook een Zalman ZM460B-APS?

Deze voeding heb ik nu een tijdje en daarom kan ik nog wel wat zeggen over de geluidsproductie.

In mijn mening is deze voeding die 5 blokjes zeker waard.

Mijn PC is met waterkoeling vooral gemaakt ook zeer stil te zijn en dat werkt prima met deze voeding. De voeding maakt idle en stressed minder herrie dan een 120mm Papst fan op 7 volt. Iedereen die Papst fans kent weet dat ze op 7 volt bijna niet meer te horen zijn.

Voor deze voeding had ik een iGreen 500W en die heb ik snel verkocht aangezien deze stressed veel herrie maakte terwijl er op de verpakking staat dat ie zeer stil zou zijn.

Qua geluidsproductie is deze voeding echt heel goed. Een normale 7200rpm HDD maakt meer herrie dan deze voeding. In mijn systeem zijn het sowieso de HDD's die de meeste herrie maken.
Ik denk nog steeds van niet :+

Sowieso al om de doodeenvoudige rede dat je dan dus niet hoger kan. Wat wil jij dan geven aan een nog stillere voeding als een Seasonic s12 of aan een passieve voeding.

En inderdaad alles is relatief dus op een gegeven moment is een ander onderdeel luider en maakt het niet meer uit of de voeding nog stiller is, maar dat is bij alles zo en verschilt natuurlijk per systeem.

Stiller dan een Papst fan op 7 volt zegt natuurlijk nog weinig. Dan zou je eerst moeten weten wat de stock rpm is en de rpm op 7 volt, wat voor lagering en ook heel erg belangrijk de fangrill en andere dingen die de airflow blokkeren. En Papst is aardig maar net niet aan de top als het om de diehard stilte gaat. Dan zijn er nog fans als Yate Loon, Nexus, Scythe S-flex, Sharkoon Silent Eagle enz.

En als ie standaard is kan deze voeding al niet eens echt stil zijn omdat ze een kogelgelagerde fan gebruiken. De lagering maakt al meer geluid dan een echt stille voeding zou mogen maken, en dan heb ik het nog niet over de kleine heatsinks en de daardoor relatief hoge voltages die de fan krijgt.

En wat betreft die harde schijven, dat is ook wat ongenuanceerd. Daarbij spelen ook allerlei factoren mee zowel binnen als buiten de schijf: lagering, schijf serie, aantal platters, ophanging (ontkoppeling) etc. Want er zit natuurlijk een kilometer verschil tussen een stille Samsung en een lawaaiige IBM zonder FDB motor bijvoorbeeld.

Conclusie (wat mij betreft) redelijk: ja, Echt stil: nee.
Je stelt dat het koelvermogen niet zo enorm goed is (bij die blokjes boven aan je survey), maar dat zie ik verder niet echt terug in je survey..?
Koelvermogen is minimaal met betrekking tot het afvoeren van warme lucht uit de case.

Maar wat ik minder vind aan deze survey: Wat is je onderbouwing voor de maximale score bij geluidsniveau? Komt niet boven andere fans uit is natuurlijk onvoldoende informatie. Welke fans, hoeveel rpm, welke HD's en eigenlijk ook nog: omgevingsgeluidsniveau.

Ik denk dat deze voeding niet extreem lawaaiig is maar echt stil niet. Want dan moet ie eigenlijk niet boven omgevingsgeluid uitkomen. Bij silentpcreview is echter te lezen in harde cijfers dat deze voeding fors lawaaiiger is dan een Seasonic S12 430 die vanwege de nog hogere bouwkwaliteit waarschijnlijk hetzelfde echte vermogen kan leveren. En zelfs die vond ik nog niet stil genoeg. Pas met een fan swap naar een Silverstone fan op 5 volt op ongeveer 500 rpm is er echt sprake van een stille voeding en zou ik hem 4/4,5 blokjes geven.

5 blokjes lijken me alleen gepast bij een passieve voeding.
'k Heb em ook (voor 85) en ik kan je dit zeggen: weer helemaal Zalman. _stil_, _goed_ en _luxe_. Perfect gewoon.
Mee eens, degelijke kwaliteit, voelt goed aan, werkt perfect, stille koeler en genoeg power voor een scherpe prijs!
Hallo, deze voeding heb ik ook, maar mijn 12 rail is volgens msi pc alert 4 altijd 12.50v. Is dit normaal? Voor de rest bevalt ie prima, maar hij had wel iets meer airflow mogen maken, maarja, dan krijg je waarschijnlijk ook weer meer geluid.
Mr. Freeze: je kan beter met een multimeter meten, de softwareprogramma's geven vaak lelijke afwijkingen, heb dat al tevaak gezien bij teveel mobo's. Leuk dat je een indicatie hebt, en binnen hetzelfde systeem kun je wel zien wat de onderlinge fluctuaties zijn, maar de werkelijke spanning zou ik niet te hard vanuit gaan. Grote kans dat het gewoon netjes 12 a 12,2 volt is.

In deze review vind ik het alleen vreemd dat de genoemde ZM460B-APS binnen 11 maanden al geheel dood was!! Hoe kan dat zo ineens? Maandagochtend-exemplaar of gebruikte je systeem toch teveel vermogen? Of stiekum toch slechte kwaliteit?

[Reactie gewijzigd door Knightwolf op 22 november 2007 05:26]

Geen idee, de pc ging gewoon niet meer aan van de een op de andere dag.
De dag erna wel weer, maar een weekje later deed ie echt niks meer.