Specificaties Laser printer (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Samsung CLP-315 Review

Cobalt 26 mei 2011, laatste update op 22 maart 2012, 1.565 views

Samsung CLP-315

Pluspunten

• lage aanschaf prijs (¤99)
  • verkrijgbaar in usb (CLP-315) en usb + netwerk (CLP-315W) uitvoering
  • lage kosten per pagina
  • goede afdruk kwaliteit
  • afgedrukte pagina's blijven redelijk recht.
  • recycle programma van Samsung

Minpunten

• kleine papier lade
  • ozon
  • kan niet automatisch dubbelzijdig printen zonder zelf de afgedrukte pagina's weer in de papier lade te stoppen.

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Algemeen
Ik was opzoek naar een printer die voordelig kon printen in zwart maar ook in kleur. Ik print voornamelijk teksten en kleur is handig om gemakkelijk lijnen te onderscheiden in grafieken. Ik heb in overweging genomen wat een printje zou kosten inclusief printer en toners die bij de printer meegeleverd worden. En daarna wat een printje zou kosten als ik de toners vervang. In sommige gevallen is het voordeliger een nieuwe printer aan te schaffen dan de toners te vervangen. De keuze voor een voordelige printer heeft wel een keerzijde namelijk minder features, maar dat neem ik voorlopig voor lief.

Ik heb de printer destijds aangeschaft voor ¤99,-

Installatie
De installatie van de printer was zeer eenvoudig. Neerzetten, USB- en stroomkabel erin, driver installeren en het werkt.

Verwisselen van toners is zeer eenvoudig. Alle "losse" onderdelen (papierlade, toners, tonerafvalcontainer, ...) kunnen eenvoudig eruit en erin geschoven worden.

Featureset
Nette opstarttijd van 14 tot 26 seconde na inschakelen.

Aan de voorkant steekt de papierlade een kleine 10 cm uit. Volgen de beschrijving zou je aan alle kanten van de printer ruimte vrij moeten houden.

In de papierlade kunnen maximaal 150 A4'tjes. Dat is wellicht een nadeel, maar als je elke dag nieuw papier erin zou moeten doen dan zijn grotere laserprinters wellicht voordeliger. In middels zijn er enkele nieuwe varianten van deze printer verschenen op basis van de specificatie op de website van Samsung staan, lijkt het enige verschil te zijn dat de CLP-325 meer en zwaardere papiersoorten ondersteund. De CLP-315 zou volgens de handleiding 170g/m2 aankunnen. Verder heb ik geen ervaring met de CLP-325.

Mocht je dubbelzijdig willen printen dan dien je handmatig na het afdrukken van één zijde de pagina's in de papier lade te leggen waarna de andere zijde afgedrukt kan worden.

De printer beschikt over 32MB geheugen, wat het verwerken van grote documenten gemakkelijker maakt.

Afdrukkwaliteit en snelheid tekst
Tekst wordt perfect afgedrukt. Ik heb in de instellingen staan op draft modes i.p.v. normaal en het ziet er keurig uit. Nadat De pagina's blijven mooi recht en ik heb tot nu toe geen strepen op de pagina's gezien. De snelheid waarmee geprint wordt is prima, z'n 16 pagina's per minuut.

Afdrukkwaliteit en snelheid foto
Ik heb niet zoveel foto's geprint maar de foto's die ik heb geprint in zagen er goed uit op mat gecoat 170 g/m2 foto papier. Printen van foto's gaat niet zo heel snel, z'n 4 pagina's per minuut.

Toners
Met de zwarte toner die mee geleverd is heb ik bijna 2 pakken A4 papier van 500 vellen bedrukt. Om precies te zijn 988 vellen bedrukt. De status van de printer geeft het volgende aan:
- Fuser: 1506 pagina's
- Transfer roll: 1020 pagina's
- Tray roll: 1022 pagina's
- Image unit: 1508 pagina's
- Transfer belt: 1507 pagina's

Ik heb een aantal keer pagina's dubbelzijdig bedrukt. Iedere keer dat de printer aan/uit gezet wordt wordt het aantal pagina's dat geteld wordt bij de fuser, imageing unit (drum CLT-R409) en transfer belt met 4 pagina's opgehoogd.

De drum CLT-R409 gaat volgens de specificatie 24000 zwarte pagina's of 6000 pagina's in kleur mee. Tegen de tijd dat de CLT-R409 vervangen dient te worden kan je wellicht beter opzoek gaan naar een opvolger van deze printer. Dit onderdeel is te koop voor zo'n ¤100 en voor die prijs kan je ook een nieuwe printer aanschaffen.

De toner waste container CLT-W409 gaat volgens de specificatie 10000zwarte pagina's of 2500 pagina's in kleur mee. De CLT-W409 kost z'n ¤7,50

Na z'n 750pagina's gaf de driver aan dat de toner nagenoeg leeg was en dat zag je ook wel. Na de oude toner een aantal maal rustig/voorzichtig te roteren waardoor de overgebleven toner beter verdeeld werd kon ik nog ruim 250 pagina's afdrukken waarbij de afdrukkwaliteit van goed tot redelijk was. De laatste paar waren matig waarna ik de zwarte toner heb vervangen.

Goedkoopste toner die ik tot nu toe ben tegengekomen is het value pack Samsung CLT-P4092B waarin twee zwarte toners zitten. De Samsung CLT-P4092B ¤65,69, dat komt neer op ¤32,85 per toner.

Samsung had naar mijn idee wel beter haar best kunnen om verpakkingsmaterieel te besparen, de doos van de value pack Samsung CLT-P4092B is nogal aan de forse kant. In de doos stonden in foam twee doosjes met daarin de twee toners. In deze doosjes zat de toner verpakt in een seal van luchtzakjes. De doosjes van de toners en de zak rond de toners kunnen wel weer hergebruikt worden om de oude toner(s) kosteloos terug te sturen naar Samsung voor hun recycle programma.

De initiele toner zou 1000 pagina's moeten kunnen printer met 5% dekking. De nieuwe zwarte toners zouden 1500 pagina's moeten kunnen printer met 5% dekking.

Drivers en stabiliteit
Met de driver komt een klein tooltje waarmee je de status kan zien van de toners. Ook geeft de software aan hoe je problemen kunt oplossen zoals een vastgelopen pagina. Verder kan je een aantal basis instellingen doen die je van elke printer wel mag verwachten.

Samsung Takeback and Recycling Programme
Wanneer een nieuwe toner aangeschaft wordt voor een Samsung printer, dan kan de verpakking van de nieuwe toner gebruikt worden, als verpakking voor de oude toner om deze terug te sturen naar Samsung voor recycling. Samsung wil haar steentje bij dragen als het gaat om hergebruik. Zij willen het kunststof en alle andere materialen hergebruiken. Op de site http://www.samsung.com/printer/recycle/ kan via een kleine wizard een etiket maken. Waarna dit etiket vervolgens afgedrukt en op de verpakking geplakt dient te worden. Samsung betaald de verzendskosten voor de toner(s). Het is mogelijk om een aantal toners als bundel versturen.

Problemen tot op heden
Tot op heden eenmaal een vastgelopen pagina gehad. Dit was eenvoudig te verhelpen. De software gaf tevens een instructie hoe ik het kon verhelpen.

Heb jij ook een Samsung CLP-315?