Zalman ZM-F1, 80mm Review

KSausGR 20 december 2006, laatste update op 20 december 2006, 574 views

Zalman ZM-F1, 80mm

Pluspunten

• 12V --> 5V adapter meegeleverd
  • Goede airflow op 5V, daarbij erg stil
  • Kost maar weinig

Minpunten

• Laat op 12V best wel van zich horen

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Deze ventilator wordt standaard geleverd met een verloopkabeltje waardoor hij op 5V loopt in plaats van 12V. Dat is maar goed ook: De geluidsproductie is op 12V echt vrij hoog. Op 5V is de ventilator daarentegen nauwelijks hoorbaar. De airflow die de ventilator produceert blijft baarbij nog steeds voldoende: Ik draai hem dus op de lage stand. Volgens mijn moederbord draait de fan ▒ 1800 rpm.

Ik heb de koeler ge´nstalleerd in de hardeschijf bay voor mijn twee hardeschijven. Aangezien deze vlak bovenelkaar ge´nstalleerd zijn, werden dit zonder extra koeling nogal heethoofden. Met de Zalman ventilator ervoor (op 5V dus) is dit probleem volledig teniet gedaan.

Kortom: Op 12V vrij luidruchtig, op 5V stil en nog steeds krachtig, ontzettend goedkoop.

Heb jij ook een Zalman ZM-F1, 80mm?

Inderdaad een erg stille (op 5V) en goedkope fan. En Zalman snapt tenminste dat je bij fans of cpu coolers een fanmate of 12-->5V adapter mee levert.
Je term koeler is trouwens verwarrend, ik zou het een fan noemen.
Ik ben het met je eens dat koeler wat verwarrend over kan komen, ik heb de survey aangepast.