ViewSonic VX2025wm Zwart Review

voz 24 december 2008, laatste update op 20 juni 2009, 943 views

ViewSonic VX2025wm Zwart

Pluspunten

• Getrouwe kleurweergave
  • Mooi design
  • Goede allround monitor

Minpunten

• Slechte speakers
  • Geen scaling mogelijkheden via de monitor
  • Mogelijk problemen met DVI

Ik heb dit scherm aangeschaft nadat ik er veel ervaring mee heb opgedaan op mijn werk. Ik was dermate onder de indruk van het scherm dat ik er voor thuis ook een gekocht heb.

Performance
De voornaamste reden voor aanschaf is dat het een overdrive MVA paneel heeft oftewel natuurgetrouwe kleurweergave en grote kijkhoek. De kleuren zijn geweldig, kleurbalans is goed. Het scherm is helder en blacklevel is redelijk (zeer goed bij daglicht, redelijk bij kunstlicht). 's avonds is er wat backlight leakage vanuit de hoeken welke zichtbaar is bij het kijken van donkere films of spelen van donkere games zoals doom3. Ik vind het echter dermate weinig dat ik er geen hinder van ondervind.

Voor een casual gamer zoals ik is de responsetijd van 8ms GtG prima. Ik heb geen ghosting bemerkt, speel voornamelijk Counterstrike source en need for speed most wanted. Wel jammer dat de monitor geen scaling mogelijkheden heeft waardoor alle resoluties worden uitgerekt over het hele scherm. Dit is echter met de meeste grafische kaarten met DVI via de driver software in te stellen waardoor het niet echt een probleem is.

Vormgeving
Het design is simpel doch doeltreffend, staat overal goed. Ook de achterkant is netjes, kabels zijn mooi weggewerkt door de voet. Jammer van de beperkte verstelmogelijkheden zoals hoogte.

Interne speakers hadden van mij niet gehoeven ongeacht het feit dat ze niet zichtbaar zijn. Het maximale volume is veel te laag, en geluidskwaliteit is bepaald niet indrukwekkend.

Betrouwbaarheid
Naar is gebleken kan bij dit model de DVI verbinding ineens wegvallen. Dit is mij ook gebeurd bij het wisselen van videokaarten. De helpdesk is hier heel flexibel in en wilde een omruiling aanbieden, maar ik heb eerst nog wat gegoogled en vond op howtofixcomputers.com duidelijke informatie over hoe dit op te lossen zou zijn. Ik heb de DVI recover tool gedownload en op een CD gebrand, daarvan geboot en inderdaad, het probleem was opgelost. Een andere mogelijke fix is de volgende:

1.Sluit VGA en DVI aan op de PC
2. Boot naar windows.
3. Schakel de PC uit.
4. Koppel VGA af van de PC en monitor.
5. Unplug de stroomkabel van de monitor wacht 20 seconden.
6. Sluit de stroomkabel weer aan en start de PC.

Verder absoluut geen klachten over de betrouwbaarheid, deze monitor gaat zeker nog een paar jaartjes mee.

Niet de goedkoopste maar wel het geld waard, ondanks een paar features die er voor de prijs wel op hadden mogen zitten.

*** Update december 2008 ***
Kopje "betrouwbaarheid" toegevoegd.

*** Update september 2008 ***
Ik gebruik de monitor nog steeds en ben er nog altijd net zo tevreden mee als in het begin. Er hebben zich over tijd geen defecte pixels gemeld, was ook niet te verwachten maar toch prettig om te weten :)

Ik heb wel een andere voet eraan gezet, hoogteverstelling was toch wel een groot gemis en dat is nu opgelost. Dankzij het neutrale design van de monitor staat elke standaard VESA mount base er prima bij.

verder ook geen kleurverloop of zwakker wordende backlight bemerkt.

Nog steeds een toppertje dus!

Heb jij ook een ViewSonic VX2025wm Zwart?

Korte duidelijke review; geeft goed aan wat de plus- en minpunten zijn van deze monitor. Ik heb deze ook, nu bijna twee jaar en ik ben er zeer tevreden over, vooral over het beeld en de kleurechtheid. Bijkomend minpunt is dat deze monitor een defect kan hebben waardoor DVI het op een gegeven moment niet meer doet. Ik heb dat een keer gehad en 'm RMA gestuurd. Wat een verschil toen ik tijdelijk terug moest naareen TN-paneeltje :). Inmiddels heb ik een nieuw exemplaar en ik heb het idee dat die het nog wel een paar jaar gaat volhouden.
Thanks!

DVI probleem heb ik ook gehad, opgelost met behulp van de informatie op http://www.howtofixcomputers.com/bb/sutra869611.html