AOpen XC Cube EZ65 Review

supersnathan94 26 maart 2011, laatste update op 13 juni 2011, 1.356 views

AOpen XC Cube EZ65

Pluspunten

• Klein
  • Stil
  • Stevig gebouwd
  • Krachtig
  • Snel
  • Mooi afgewerkt
  • Makkelijk inbouwen d.m.v. modulair bracket systeem

Minpunten

• Heb ik nog niet gevonden

Ik heb de XCcube overgekocht van een medetweaker voor een schappelijk prijsje. Heb hem geŁpgrade met een extra HDD dus nu 2X250 GB. Het eerste dat mij opviel is het hoge aaibaarheidsgehalte. Mijn moeder vond het een erg leuk kastje en ik ook. Zelfs in de woonkamer zou hij niet misstaan.

Aansluitingen:
De cube heeft voldoende aansluitingen aan zowel de voorkant als de achterkant. De voorkant beschikt onder andere over twee USB-poorten, FireWire 400 en 800, audio in en uit en een optische aansluiting. Dit alles zit netjes weggewerkt achter een “push-to-open” klepje.
Plaatje.

Aan de achterkant zijn de overige aansluitingen te vinden: Keyboard/mouse, VGA, Coaxial sound, firewire, optisch in, 2X USB, 6 channel audio out en gigabit lan. Ook ontbreken een printerpoort en een seriŽle poort(?) niet. Naast de aansluiting op de achterkant zitten 2 full height uitbreidingssloten. Een PCI en AGP slot. De twee insteekkaarten worden met behulp van een speciaal “slotje” met een schroef op hun plaats gehouden.
Plaatje.
Het inbouwen van nieuwe apparatuur gaat erg makkelijk door middel van twee modulaire brackets. Je hebt een Optical bay met daaronder een 3,5" kaartlezer/ harddisk bay. daaronder hangt een speciale harde schijf houder die door middel van een slide systeem makkelijk is te gebruiken. Het geheel is aan de bovenkant met vier schroeven aan het frame vastgemaakt en als je die losmaakt kan je alles in 1 keer eruit halen.

Specs:
De huidige opstelling omvat:
• een socket 478 Pentium 4 van 3,2 GHz met HT
• 2X 512 MB DDR ram (max 2GB)
• 2X 250 GB WD Caviar schijven
Nvidia geforce 6200 256 MB vervangen door een Sapphire HD 2400 PRO 512 MB
• IDE DVD Rom lezer
• PCI gigabit kaartje.
• 15” iiyama AX3817UT
• OEM tobo en muis
Harman Kardon Cinefortune 7BQ

De PC draait nu Windows XP en Xbox Media Center.
Plaatje opstelling.
Plaatje met Harman Kardon speakers.

Geluid en temperatuur:
Dit is een SFF PC die speciaal gebouwd is met het oog op herrie. Alleen dan wel zo weinig mogelijk herrie en dat doet hij keurig. De van kan tot 5600 RPM en dan hoor je hem erg goed, maar dat doet hij alleen de eerste 10 seconden tijdens het opstarten on ook dan niet altijd. De pc is erg stil en is ideaal als mediacenter (vandaar XBMC). Ook kan deze PC prima dienen als server of downloadbak vanwege het lage verbruik en de stabiliteit van het systeem. Tot 2000 RPM is de fan nagenoeg niet te horen. De CPU zal altijd voldoende gekoeld worden en idle had ik temperaturen die rond de 36 graden lagen en dat is best netjes. De XCcube probeert die temperatuur ook vast te houden en naarmate de PC wat gestressed word krijg je ook iets hogere temperaturen, maar echt heet word hij niet. Het hoogste wat ik tot nu toe heb gehaald was 55 graden tijdens een spelletje Battlefield 2 maxed out na 2 uur. Zelfs dan hoor je hem amper met een fanspeed van nog geen 2300 RPM.
Plaatje binnenkant.

Overklokken:
Hier heb ik nog niets mee geprobeerd aangezien ik niet voor performance ga, maar voor stabiliteit. De BIOS heeft echter veel functies om het wel te doen. Zo’n beetje alle voltages voor AGP, CPU en geheugen zijn in te stellen. Ook de verschillende bussnelheden en multipliers zijn in te stellen als je dat wilt.
Plaatje Bios 1.
Plaatje Bios 2.

Binnenkort heb ik examens en dan gaat ie ff weg van m’n kamer. Hij gaat dan beneden de rol van mediacenter vervullen in de chillroom. Ik zal dan nog even wat foto’s maken. Als jullie vragen of opmerkingen hebben stel ze dan hier of via DM. Reacties zal ik proberen bij te houden, maar door de examenzooi gaat dat mss niet lukken.

Heb jij ook een AOpen XC Cube EZ65?