Procase Noah Silver Black Review

Xthemes.us 2 april 2011, laatste update op 17 november 2015, 39 views

Procase Noah Silver Black

Niet de beste bouwkwaliteit ooit, en niet overcompleet. Als je geen hoge eisen stelt en een klein kastje nodig hebt is het op zich geenn slechte keuze. Kan hem alleen aanraden als het budget de beperkende factor is.

Pluspunten

• Niet spotgoedkoop, maar wel een lage prijs voor een ITX-kast
  • Alles wat naar het frontpanel loopt is min of meer modulair opgezet (voordeel bij defecten/vervangen)
  • Optioneel voetstuk voor verticale plaatsing

Minpunten

• Ruimte voor een 92mm FAN maar geleverd met 80mm en niet zonder het betere mod-werk 92mm te plaatsen
  • Alles direct op chasis gemount (resonantie gevoelig)
  • PCI(-E) riser wordt er niet bijgeleverd
  • 'Outdated' - kabels zijn allemaal op IDE (niet S-ATA) gericht.
  • Verborgen kosten door ontbreken (Slimline) S-ATA kabel (+~¤8) en PCI(-E) riser (+¤20).
  • Geen handleiding, naast het a4tje wordt er geen handleiding bijgeleverd en ook online is deze niet te vinden.

Kwaliteit voeding Score: 4
Introductie
Ondanks dat er al 3 goede reviews geschreven zijn heb ik alsnog besloten mijn eigen review te schrijven doordat:
A ) Weinig reviews van deze case zijn te vinden op het internet
B ) Ik toch nog een paar puntjes miste in de andere reviews

Wat krijg je
De Procase Noah Black Silver (i.i.g. zoals die geleverd wordt door salland.eu) komt in een bruine kartonnen doos. De kast zelf wordt beschermd door twee schuimblokken met daarnaast het optionele voetstuk om de kast verticaal te plaatsen en doosje met diverse kabels en ander spul welke hieronder nog een keer genoemd worden. De kast is dus stevig verpakt en de kans is klein dat deze beschadigt raakt bij levering.

In deze doos kun je het volgende vinden:
  • 1x Een voetstuk
  • 1x De kast zelf (WxHxD - 202 x 97 x 273mm). Zie het het schematische plaatje voor de inhoud hiervan
  • 1x Power adapter (84W max - efficiency level IV)
  • 1x 24 pins -> 20 + 4 pins kabel
  • 1x Molex -> 2x FDD Molex (1 kant dient op het interne printplaatje te worden aangesloten - 1 voor de slimline adapterkaart - molex voor de HDD)
    [img]A1dRfxP4
  • 1x Floppy power + IDE + Audio -> Slimline IDE converter
  • Zakje met een paar tiewraps en schroefjes, en rubberen pootjes voor horizontale plaatsing van de kast
http://thumbnails36.imagebam.com/12521/e2ddf4125207858.jpg http://thumbnails39.imagebam.com/12521/6da804125207894.jpg http://thumbnails31.imagebam.com/12521/ff8a39125207917.jpghttp://thumbnails20.imagebam.com/12527/b6e257125265156.jpg

Afwerking
De afwerking laat naar mijn mening wat te wensen over, de verzonken rand rond de aan/uit knop en de power LED voelen scherp aan. Het klepje waarachter de usb/geluid/fireware aansluitingen schuil gaan valt net iets verder dan 90 graden omlaag zodat deze bij horizontale plaatsing van de kast op de ondergrond valt. Vanwege het gewicht van dit klepje (~4mm dik aluminium) kan dit aardig wat lawaai geven bij het 'landen' op de ondergrond.

Schijf/optisch statisch station worden allemaal rechtstreeks op het chasis gemonteerd, zijn de kosten om een beetje rubber/plastic mee te leveren om resonantie tegen te gaan nou zo hoog? Kunt natuurlijk zelf altijd nog een beetje 'ghetto-modden' met een binnenband of elastiek... maar hier hadden ze bij Procase zelf ook wel over mogen nadenken.

De kabellengte van adapter naar het interne printplaatje viel me negatief op, deze kabel hadden ze vrij simpel netjes kunnen wegwerken langs de onderzijde van de kast of op zijn minst de kabellengte wat korter kunnen maken, nu zit je met ~8cm extra aan kabel die je enkel in de weg zit.

Nu alle negatieve punten aan bod zijn gekomen, op naar het goede nieuws! Over het algemeen is de kast van prima kwaliteit, de brushed aluminium look aan de voorkant is erg stijlvol en er wel goed nagedacht over de kast. Zo is bijvoorbeeld een gaatje in het chasis boven het schroefgat van het PCI(-E)kaart lipje te vinden, hierdoor hoef je niet de halve kast uit elkaar te schroeven voor het plaatsen van een PCI(-E) kaart. Het metaal krast niet makkelijk (niet al te uitgebreid getest uiteraard ;)) en alles sluit goed op elkaar aan en vervormt ook niet -te- makkelijk.

Modbaarheid
De "looks"
Hoewel ik zelf (nog niet) aan het modden ben gegaan zie ik hier wel mogelijkheden toe. De frontleds zijn simpel te vervangen doordat ze zijn vastgezet doormiddel van plastic omhulsels die zich met indrukbare plastic weerhaken vastzetten in de metalen voorkant achter het frontje zelf. Vervangen van een LEDje door zal dan ook erg simpel zijn mocht je het standaard blauwe LEDje nou wel eens zat zijn.

De voorkant laat nog ruimte over om onder het optical slot een kleine display te plaatsen, dit ga ik misschien nog eens doen als ik een klein schermpje voor een lage prijs kan vinden. Er is in ieder geval aan zowel de voor als achterkant voldoende ruimte om dit te doen. (Weet niet hoe makkelijk dit vrij dikke aluminium zich laat bewerken)
Praktisch modden
Op de plek van het optische station zou je in plaats van het optische station met het betere zaagwerk ook hier twee 2.5" HDDs kunnen plaatsen. Sterker nog, onder deze zelfde plek zou je met enig verbouwwerk ook een 3.5" disk kwijt kunnen - nadeel is dan wel dat er dan geen lange PCI(-E) kaart meer in past (volgens mij zijn enkel RAID-controllers/videokaarten zo lang dat dit een probleem zal zijn).

Het plaatsen van een 92mm fan in plaats van 80mm zou ook mogelijk zijn, van wat ik zo uitgemeten heb levert dit geen enkel probleem op. Toen ik echter naar de buitenkant keek kwam ik tot de conclusie dat dit waarschijnlijk niet esthetisch verantwoord is. Het patroon dat er voor de fan zit (horizontale pilvorm) zal moeilijk te repliceren zijn. Het zal waarschijnlijk de verflaag ook weinig goed doen - erg vreemde keus van Procase om hier zelf niet meteen een 92mm fan te plaatsen.

Alle kabels naar het frontpanel zijn aan beide kanten van normale stekkers voorzien en zitten dus niet vastgesoldeerd aan de printplaat. Mocht je de airflow willen optimaliseren door één van deze kabels achterwege te laten dan is dat makkelijk te doen.

Om nog even de nadruk om een aantal nadelen te leggen.
Er zit dus geen PCI of PCI-E riser bij de kast, wil je een dergelijke kaart gebruiken vergeet deze prijs dan niet bij je totaalprijs op te tellen.
+~¤27,- voor PCI-E (prijs van Salland Automatisering). ( De prijs in de pricewatch is nog een stuk hoger.)
+~¤11,- voor PCI
+¤7,- voor een molex+sata -> slimline sata kabel.

http://thumbnails36.imagebam.com/12521/e2ddf4125207858.jpg http://thumbnails39.imagebam.com/12521/6da804125207894.jpg http://thumbnails31.imagebam.com/12521/ff8a39125207917.jpg http://thumbnails39.imagebam.com/12521/328361125207941.jpg http://thumbnails27.imagebam.com/12521/f85803125207965.jpg http://thumbnails35.imagebam.com/12521/14710c125207994.jpg http://thumbnails26.imagebam.com/12521/0eaaa3125208008.jpg http://thumbnails20.imagebam.com/12527/b6e257125265156.jpg

Heb jij ook een Procase Noah Silver Black?