QNAP TS559PRO+ Turbo NAS Review

rolandverh 25 maart 2011, laatste update op 25 maart 2011, 1.331 views

QNAP TS559PRO+ Turbo NAS

Pluspunten

• Mooi, uitgebreid, netjes afgewerkt en compleet. Installatie is eenvoudig, maar kan heel complex gemaakt worden.Veel mooie apps en het werkt met alle (mij bekende) systemen prima samen.

Minpunten

• Hoge prijs.

Mijn (tweede) NASbehuizing kocht ik compleet met vijf maal Seagate ST32000542AS (2TB) SATA II schijven. Deze NAS is net zo mooi uitgevoerd als de QNAP ST-509 Pro, netjes in elkaar gezet, redelijk goed afgewerkt en het werkt allemaal in een keer.
Deze NAS behuizing heeft de disks 'vertikaal' naast elkaar staan. Dat levert (denk ik) een iets betere koeling. Er is namelijk geen onderste en bovenste schijf meer, dus alle disks worden allemaal even warm. Bij deze NAS behuizing kun je 2,5" en 3,5" schijven plaatsen. (SATA) Kijk wel even op de site van QNAP of de disks van jouw keuze ondersteund worden en of er potentieel problemen ontstaan.

De enorme ventilator draait lekker langzaam bij koele omgeving en komt vanzelf op gang bij bereiken van een vooraf ingestelde temperatuur. Dat geeft dus niet veel herrie, zolang het ding niet te veel werk heeft. De herrie valt in combinatie met deze schijven enorm mee. Mijn desktop PC maakt meer lawaai. (Luide ventilatoren)

De installatie en setup van de NAS is eenvoudig. In eerste instantie een IP-nummertje instellen via het paneeltje aan de voorzijde (mooi display) of gewoon in je netwerk met DHCP aansluiten. Vervolgens met je browser naar de setup van de NAS en je kunt de boel vrij snel inrichten. Er is veel werk gemaakt van de software.

Op de achterzijde zijn veel aansluitingen beschikbaar; 2 x 1 GB Ethernet (Teaming mogelijk), 4 x USB, 2 x eSATA, alsmede een VGA-aansluiting. Die laatste is niet echt nodig, maar kan handig zijn om uitgebreid te tweaken. Aan de voorzijde is nog een USB poort beschikbaar om snel een backup ten maken van een 'losse' disk. De copy-knop aan de voorzijde is geweldig!
Plaatsen en uitnemen van schijven is simpel en kan zonder schroefwerk. Gewoon sleuteltje draaien en uitnemen.

Het systeem draait op een Intel Atom 1,8 GHz dual core processor met 1 GB memory. Het OS is Debian (Linux). De schijven worden ingedeeld met EXT3 of EXT4 FS, eventueel met Caching. (Let op: caching beter niet gebruiken bij iSCSI en VMWARE gebruik).
Aan de netwerkkant worden zo ongeveer alle file-systems en netwerkprotocollen ondersteund. Echt meer dan een klein bedrijf nodig heeft.

De optie RSync of RTRR (Real Time Remote Replication) is helemaal mooi. Hiermee kan een andere (soortgelijke NAS) via internet gebruikt worden als backup-device. QNAP levert zelfs de mogelijkheid van Cloud storage bij Amazon of een dergeljike aanbieder. In Nederland doen we zoiets niet zo snel, maar de mogelijkheid is wel aanwezig. Mocht er in de tussentijd iets mis gaan met het systeem, dan kan het ook nog zelfstandig emailtjes en SMS-berichten versturen. (SMS gaat dan via een provider).

Performance
Het belangrijkste onderdeel van een review. Die is gewoon uitstekend! Uiteraard is het allemaal sterk afhankelijk van de schijven die je plaatst. In mijn geval zijn de disks niet heel erg snel, dus daar verlies ik wel wat. Uiteraard is het allemaal een keuze, voor 500 Euro meer heb je snellere disks en dus betere performance, geschikt voor ESX of eenvoudige SAN-storage. Voor mij is dat niet zo belangrijk. Als het maar zeker werkt.
5 x 2 TB in RAID 5, levert toch al snel 8 TB netto storage op. Tijdens wat tests kom ik op een kleine 60 MB/sec schrijfsnelheid (sustained, dus bij kopieren van complete DVD's en zo).
Afhandelen van veel kleine bestanden gaat wat langzamer, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn PC liggen. Ik wil in ieder geval duidelijk stellen dat de performance van QNAP gewoon goed is voor het geld en het kan zich meten met veel duurdere soortgenoten.

De ondersteuning vanuit QNAP is prima. Bij problemen kun je zelfs terug vallen op hun 'remote-support'. Een bekende van mij had wat problemen met een 2-disks versie en QNAP biedt gewoon aan om een web sessie op te zetten om de problemen op te lossen.
Het blijft natuurlijk een risico om een systeem te hebben met RAID 5 en een door QNAP gebouwd OS. Als het ding in de fik vliegt, weet je niet of de schijven ooit nog in een ander systeem gelezen kunnen worden. Dat zou jammer zijn.... Vooralsnog ga ik ervan uit dat QNAP dit ook kan oplossen, zelfs als het wat geld moet kosten.

Software updates en de standaard toepassingen die door QNAP aangeboden worden zijn compleet en eenvoudig in gebruik. Ik gebruik QNAP als web-server en file-server. Er is een mySQL versie meegeleverd, PHP werkt (natuurlijk) mooi en snel, allerlei multimedia ondersteuning zit er standaard in en ik kan backups maken.
Kortom, met deze NAS voel ik me veilig en ik kan mijn werk ermee doen. De prijs is wat hoger, maar ik heb er een mooie, snelle en stille 8 TB opslag-doos voor. Als ik dat afzet tegen de drama's die je soms ziet, is deze uitgave zeker te verdedigen.

Heb jij ook een QNAP TS559PRO+ Turbo NAS?

Mooie review. qua schrijfsnelheden moet de NAS nog een een stuk meer aankunnen hoor. de 559 is een behoorlijk beest. Waar gebruik je hem eigenlijk voor?

Qua support hoef je niet zo bang te zijn. QNAP "bouwt" geen OS maar gebruikt gewoon een embedded versie van Linux. De raidset is softwarematig, en gebaseerd op mdadm. De derde partitie op elke disk is je datapartitie. De disken aan een gewone pc hangen en je kunt met behulp van een linux live cd de raidset weer assemblen.

verder kun je ook altijd nog de disken in een andere QNAP plaatsen (hoeft niet eens hetzelfde type te zijn, je zou de 559 disken in de 509 kunnen plaatsen, en vice versa)

Mocht je toch nog vragen hebben, dan kun je vragen altijd kwijt op forum.qnapclub.be (nederlandstalig) of forum.qnap.com (engelstalig)

Kortom, weinig reden om je zorgen te maken ;)
Succes met je QNAP.
Moore review

Zelf gerbuik ik nog een 509 (wel gelijk 4gb geheugen in gezet) met 5x500gb disk.
Deze wil ik in het bedrijf van mijn vrouw zetten en zelf een andere aanschaffen.
Ik twijfel daarbij tussen de 559 of de synology DS411+ll.
Omdat de synology voor thuis een betere prijs heeft en meer ondersteuning voor disks en op cams.
De qnap zal wel sneller zij maar ik haal met de 509 ook 60mb.
Wil je sneller dan zal je de nic's moeten teamen dmv switch (manageable switch) die dat ondersteund bottleneck zal dan altijd je pc zijn.
Ik ben er iig nog niet 100%er over uit wat het word.