Addonics AD2SA6GPX1 6G 2x SATA PCI-Express Controller Review

TheSiemNL 20 juni 2011, laatste update op 20 juni 2011, 2.386 views

Addonics AD2SA6GPX1 6G 2x SATA PCI-Express Controller

Pluspunten

• Geen drivers installeren onder Windows 7
  • Kaartje wordt geleverd met low profile en full size bracket
  • Ding kost practisch niets

Minpunten

• Performance valt me vies tegen
  • Het kaartje is wel heel erg klein, je vraagt je meteen af of het wel iets is.
  • De driver cd doet niets, online zijn geen drivers te vinden voor Windows 7 64bit

Drivers en ondersteuning Score: 1
Ik heb een vrij krachtige machine. Die staat dag en nacht aan. Omdat ik vaak telewerk op deze machine vanaf externe locaties en omdat ik in VMware wat testomgevingen draai.

Asus P6T mobo
Intel i7-920 (socket 1366)
12GB ram
2 * Intel X25m SSD in Raid0

Voor storage heb ik een 1TB schijf. Dit is een vertragende factor en ik wilde het systeem sneller maken door de hier genoemde controller te gebruiken met een Western Digital Black 2TB schijf (WD2002FAEX).

Het eerste plaatje is van mijn huidige 1TB schijf op de onboard ICH9 controller.

Het tweede plaatje is van de 2TB WD op de addonics controller.
Ik vindt het erg tegenvallen de snelheidswinst.

Het vierde plaatje is van mijn SSD setup. Wellicht ben ik verwend met deze snelheid. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de snelheid van andere setups.

[edit]
Windows 7 had de goede drivers niet gevonden. Op de CD staan ze niet en op de site van Addonics ook geen goed versie. Via Google en bestand van Gigabyte gevonden voor de chip. Hij wordt echter niet gezien als controller, maar als systeemapparaat.

De perfomance met driver is lager dan zonder driver (hoewel de schijf toen leeg was en er nu een hoop info op staat).

[edit 2]

Ik heb contact gehad met de Addonics helpdesk. Ook zij zeggen dat op dit moment de performance van de HD's de bottleneck is.

Een algemene opmerking t.a.v. de SATA 3 standaard is dat je er niets aan hebt als je niet in Raid 0 of een snelle SSD setup draait.

Ga nu even nadenken of ik twee SATA 3 SSD schijven in Raid 0 ga zetten. Is toch weer een 100 of 6.

[edit 3]

Zojuist 2 OCZ Vertex 3 SSDs van 120GB besteld. Kijken of het dan wel een beetje vooruit kan komen. :9
Binnenkort dus meer reviews.

[Edit 4] en waarschijnlijk de laatste.

Het is al een tijd geleden. Twee OCZ Vertex 3 schijven in Raid 0 aan deze controller hangen werkt, maar van de snelheid (meetbaar en merkbaar) wordt je niet vrolijk.

Ik ben terug gegaan van twee Vertex 3 schijven in Raid 0 naar 1 Vertex 3 schijf in AHCI modus. Ook hier zie je dat je de maximale throughput van de schijf bij lange na niet haald.

Met ChrystalDiskMark 3.01 X64

Seq: 372.9MB/s Read 148,1MB/s write
512K 348,2 en 121,1
4k 28,37 en 52,87
4k qd32 106,8 en 144,0

Al met al geen beste cijfers in vergelijking met de rest.

Denk dat ik het kaartje maar afdank en hier op Tweakers zet. Ik zal eerst nog eens naar een opvolger zoeken.

Heb jij ook een Addonics AD2SA6GPX1 6G 2x SATA PCI-Express Controller?

Huidige generatie SATA disken halen ongeveer 110MB/s zonder problemen op en onboard SATA controller. Onboard SATA is 150MB/s of zoals op jouw ASUS board 6 aansluitingen van 3G, dus een disk die 110MB/s haalt zit daar nog ruim onder. Dus heeft 3G en 6G ook geen enkele zin voor de performance of doorvoer van een huidige generatie SATA disk.

Indien je de 6G controller gaat gebruiken voor bv SSD, ja, dan zie dat de volle bandbreedte van de 6G over PCI-E gebruikt gaat worden.

Met andere woorden, de controller wordt mijn inziens ten onrechte als slecht aangemerkt.

[Reactie gewijzigd door John2B op 25 maart 2011 11:15]

ben ik niet met je eens, de reden van mij om die controller te kopen is de potentieel hogere snelheid die te halen is met een SATA 3 controller in combinatie met een SATA 3 harde schijf.
Als ik wist dat de snelheid van die SATA 3 harde schijf niet beter is op een SATA 3 controller dan op een SATA 2 controller, waarom zou ik dan nog een SATA 3 controller aanschaffen.
Een controller heeft alleen zin als je meerdere schijven in raid gaat zetten waardoor je tegen de limiet aan zou lopen van de interne SATA poorten. Als je boven de 3 Gb/s uit zou komen heeft deze controller zin maar anders echt niet. Dit zal je voorlopig niet redden met een enkele traditionele harde schijf dus eigenlijk heb je gewoon je geld weggegooid...
De harddisk is en blijft de beperkende factor.

De doorvoer/performance van een harddisk neemt niet toe als je die aansluit op een 3G of 6G controller. Of ik begrijp je verhaal niet, want ik maak er uit op dat het om een 2TB WD Disk gaat die je op de 6G controller aansluit.
Ja, maar het is een SATA 3 HD op een SATA 3 controller. Ik zou verwachtten dat die toch een stuk betere performance moet hebben dan een SATA 2 HD op een SATA 2 controller.
Dat vraag ik me namelijk ook af, waarom heb je een SATA3 controller aangeschaft ??
Ik wilde een betere performance hebben op mijn data schijf. Het leek mij logisch dat je de beste performance haalt met een SATA3 controller in combinatie met een SATA3 HD. Als ik echter naar de spec kijk van de WD schijf, dan is de max doorvoer op papier 128mb.

Wellicht ga ik er nu twee SATA 3 SSD's aan hangen, heb ik nog meer performance dan met mijn huidige SSD setup en heb ik nog iets aan de controller.
ben ik nou gek? sata600 is toch sata3?
Nee, je hebt gelijk, maar de doorvoersnelheid van een normale HD haalt bij lange na niet die van een SATA3 bus. Dus ook al heb je een snellere bus, je haalt nu net zo veel uit een normale HD dan met een SATA2 bus.
dan heeft het toch helemaal geen zin om sata 3 aansluitingen op HDD's te maken? zou het dan niet zinvoller zijn om SSD op sata3 te maken en HDD op SATA2?
sata 1, 2 en 3 hebben allemaal dezelfde aansluiting enzo.

Mijn mobo heeft 6x SATA3. Al mijn hardeschijven zijn ook SATA3, het is nou eenmaal zo, blijkbaar is het even duur om te maken.

Een goede SSD heeft natuurlijk ook SATA3, en die bandbreedte word dan ook wel benut.

DVD branders gebruiken vaak nog sata-150 btw.
Sata 3 verkoopt beter. Als ik moet kiezen tussen een HD met Sata 2 of Sata 3 kies ik voor de laatste. Ge je beter kijken naar de specs, dan zie je dat beide schijven dezelfde performance hebben. Het maakt dan niet uit of je de Sata 2 of Sata 3 schijf gekocht hebt.
Ik ben erg benieuwd naar je review met de Vertex3 SSD's, hopelijk word dit een mooie review.
verder zie ik op de site van Addonics wel drivers staan voor Win7 64 bit onder "Windows XP / 2003 / Vista / 7 64-bit"
Enkel kloppen de beschrijvingen niet bij het typenummer (eSATA staat bij de non-eSATA model)