Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 12ms) - Bekijk alle specificaties

Apple Cinema Display LED 27" Aluminium, Wit, Zwart Review

injectx 24 maart 2011, laatste update op 24 maart 2011, 6.812 views

Apple Cinema Display LED 27" Aluminium, Wit, Zwart

Pluspunten

• LED (betere opwarmtijd, contrast, zwartwaarde)
  • Glans in plaats van anti-glare coating heeft zijn voordelen
  • Webcam, speakers en microfoon zijn van goede kwaliteit
  • Weinig backlight bleeding
  • Resolutie
  • IPS paneel (betere inkijkhoek, kleur reproductie)
  • Energieverbruik
  • Design en afwerking

Minpunten

• Mager featureset (weinig aansluitmogelijkheden, geen cardreader)
  • Glans in plaats van anti-glare coating heeft ook zijn nadelen
  • Geen OSD en beperkte instelmogelijkheden

Het scherm is toch al bijna een jaar uit maar er is nog steeds geen review over geschreven. Bij deze komt hier dus de eerste review van de 27" Apple LED Cinema Display. Opvolger van de 21", 23", 30", en 24" LED Cinema displays. Met deze grootte moet de Apple gebruiker het tegenwoordig doen.

Featureset

Behalve het scherm zijn er nog wat leuke extra's ingebouwd. Zo is er bijvoorbeeld de ingebouwde webcam. Deze levert overdag en zelfs bij weinig licht een goed beeld. Leuk is dat je bij deze grootte en helderheid echt een enorme flitser heb in Photo Booth. Levert bij weinig licht misschien wel wat onnodig witte gezichten op maar het werkt in ieder geval wel goed.

Dan de microfoon die ingebouwd is. Heb hem net een keertje kunnen testen via iChat en geen problemen ondervonden bij mijn gesprekspartner. Alles was volgens hem goed te verstaan.

De ingebouwde USB hub met 3 poorten werkt goed, verder niets over te klagen.

De ingebouwde speakers zijn best leuk en tegenover andere scherm komt er ook nog eens best aardig geluid uit. Leuk dus voor op het werk of voor op een werkplek waar je je muziek toch niet zo hard mag zetten. Minder leuk voor de audiofiel onder ons, waarvoor deze ook niet gemaakt zijn natuurlijk.

Mini-Displayport en that's it.. helaas een van de nadelen van het scherm. Non-Mac gebruikers moeten dus op zoek naar een videokaart met mini-Displayport. Dat is dan gelijk de enige video-input.

Een ingebouwde kaartlezer zou wel heel leuk zijn geweest. Bij mijn oude Dell U2410 maakte ik er toch veelvuldig gebruik van.

Daarnaast heeft het scherm geen enkele knop en dus ook geen OSD. Je kunt derhalve niets instellen via het scherm. Alles zal dus via een kleurprofiel aangepast moeten worden wat niet bijster handig is.
Wel handig is de backlight controle via je Mac toetsenbord.

Beeldkwaliteit

Wat mij opvalt bij deze monitor is de zwartwaarde welke goed is te noemen. Bij het kijken van een film zie je wel wat backlight bleeding maar deze is door de gebruikte LED-achtergrondverlichting veel consistenter en beter verdeeld over het scherm. De bleeding is ook minder aanwezig als ik het scherm met mijn Dell U2410 vergelijk.

Het contrast is beter in vergelijking met mijn U2410. Dit kan liggen aan het glas van de ACD tegenover de anti-glare coating van de U2410.

Wat ook een leuk voordeel is van LED backlight is dat het scherm meteen aan en op volle helderheid is. In tegenstelling tot CCFL schermen waarbij het tot 5 minuten kan duren (of wel soms langer) voordat het scherm op volle helderheid is.

Met dit formaat verwacht je een enorme resolutie en die krijg je dan ook. Met 2560x1440 kan ik 3 en bijna 4 pagina's in pages naast elkaar zetten. Dit komt goed van pas bij het maken van verslagen, vergelijken van documenten etc. Wat wel komt kijken bij deze enorme resolutie is de enorm kleine pixel pitch. De afstand tussen de individuele pixels is zo klein dat het soms wat moeilijk lezen is. Bijvoorbeeld bij het schrijven van deze review heb ik met CTRL+scroll toch iets moeten inzoomen om nog een beetje goed te kunnen lezen. Vooral het woord "moeilijk" wordt dan moeilijk om te lezen. "Heb ik daar nou een i getypt of niet?".
Soms wat inzoomen op tekst is verder geen probleem in MacOSX maar let er wel op bij de aanschaf: het is lekker scherp maar als je minder goed zicht hebt is het misschien beter een ander scherm te overwegen. Of je browser font wat groter instellen natuurlijk.

Over de spiegeling in het scherm kan ik kort zijn: het is irritant, vooral met de zomer in het verschiet. Het brengt daarintegen wel een beter contrast en betere zwartwaarden met zich mee.
Daarnaast merk je ook niets aan het beeld als je met je hoofd van links naar rechts over het scherm beweegt. Bij een monitor met anti-glare filter (standaard) zie je dat de pixels wat lijken te "glimmen" waardoor het misschien oneffen lijkt.

Natuurlijk is het scherm een verademing voor gebruikers met een TN paneel (zoals op de MacBook/MacBook Pro). De inkijkhoek is gewoon veel groter (wat ook wel nodig is bij een scherm van dit formaat). Als ik vroeger op mijn laptop in Photoshop bezig was moest ik vaak toch even 2x kijken voordat ik een opdracht deed versturen. Als ik iets te scheef naar het scherm keek, was het contrast weer veranderd.

Energieverbruik

Bij een brightness van 14 blokjes (nog 2 over) verbruikt het scherm 66Watt. Als je dan verder nog je MacBook zou opladen via de MagSafe connector zou je ongeveer het dubbele verbruiken.

Ghosting

- Wordt nog getest -

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving

Zoals we van Apple gewend zijn is deze weer super. Mooie aluminium achterkant en mooie glasplaat aan de voorkant met een zwarte rand. Naar mijn mening het best uitziende scherm dat nu op de markt is.

Verder voelt de voet ook stevig aan en het kantelen van het scherm gaat makkelijk.
Enigszinds jammer is de horizontale kanteling, die is er simpelweg niet. De voet draait vrolijk mee als je het scherm draait. Dit in tegenstelling tot de Dell monitors met een echt grandioze voet welke ook nog eens in de hoogte verstelbaar is. Tot nu toe is dit voor mij nog geen probleem aangezien ik over een exemplaar bezit, nog geen behoefte heb aan een broertje en de hoogte op dit moment ARBO verantwoord ideaal is met de rest van mijn meubilair.

Conclusie / Prijs

Al met al vind ik het echt een verbetering tegenover mijn Dell U2410. Misschien geen heel goede vergelijking aangezien de U2410 een 24" monitor is met een andere verhouding en resolutie.
De resolutie is gewoon enorm en je kunt er superveel op kwijt. Mensen die een dualscreen setup overwegen kunnen deze monitor ook meenemen in hun overweging. Beeldkwaliteit is subliem, LED heeft zeker zijn voordelen, ook wat betreft stroombesparing. Jammer is echter de aansluitmogelijkheden en het gemis van een ingebouwde cardreader. Daarnaast wil de glans van het scherm nog wel eens irritant uit de hoek komen op een zonnige dag.

De prijs liegt er natuurlijk niet om maar persoonlijk vind ik dat de beeldkwaliteit en de resolutie dit weer goedmaken.

Heb jij ook een Apple Cinema Display LED 27" Aluminium, Wit, Zwart?

Door de Glaspaneel heb ik geen imac of cinedisplay gekocht.

Wel jammer, want het zijn geen slechte producten.
Dat kan ik me best voorstellen. Vooral als je veel met fotografie doet en veel lichtinval in je werkruimte hebt, kan het nog wel eens voor wat problemen zorgen.

Het enige moment waar ik het persoonlijk een probleem vind is als ik een film wil kijken. Dan moet echt alle licht uit zijn want het kleinste bureaulampje reflecteert in de film en wordt als irritant ervaren.

Behalve dat vind ik de glasplaat wel iets hebben. Het geeft een mooie finish over het product.
er zijn folies voor beschikbaar die dit effect opheffen, maar dan veranderd de kleurweergave. ik gebruik er zelf eentje op mijn iPod touch en het kijkt wel een stuk fijner hor.
Vreemd, je merkt geen Ghosting op, maar vermeld het wel bij de negatieve eigenschappen van dit product.
Ben het inderdaad met je eens nu ik het zo terug lees. Zal vooralsnog de ghosting even weglaten.
Ehmm, je hebt Ghosting nog niet opgemerkt? :P
Goeie vraag ;)

Na een half jaar gebruik en spellen als MineCraft, StarCraft, Unreal Tournament etc. etc. heb ik niets kunnen merken van ghosting.

Ben nog steeds erg tevreden over het ding :)
Hoe ben je er nu na langere tijd over te spreken? Vooral met betrekking tot de glass coating; ben je hier nu aan gewend en is het niet meer irritant, of zou je nu toch terug over willen naar een antiglare coating?

Wat vind je van de hoogte van het scherm; hij is niet verstelbaar maar het is ook een groot scherm, dus misschien is verhogen minder nodig. Echter met m'n huidige 24"Dell vind ik 10cm eigenlijk nog te weinig.
De glass coating was ik na enkele weken al aan gewend. Heb eigenlijk altijd niets anders gehad dan LCD schermen met mat-coating. Ben er wel over te spreken. De kleuren lijken net iets mooier(feller) en de glanslaag geeft ook wel een mooi effect als hij uit staat.
Verder kijk ik alleen films 's avonds, dan is het toch donker en heb ik verder geen last van de glanslaag.

Klopt hij is niet verstelbaar. Van tevoren had ik een Dell U2410 en die was nagenoeg even hoog ingesteld als de ACD nu. Heb ik verder geen op of aanmerkingen aan, hoogte is gewoon goed zoals hij is.

Heb helaas nog steeds niet echt de ghosting kunnen testen aangezien ik nog steeds geen Windows ge´nstalleerd heb gehad. Gaming is bij mij vooral verschoven naar de consoles.