Sweex Serial ATA Controller Review

Athmozz 16 december 2006, 1.488 views

Sweex Serial ATA Controller

Pluspunten

• volledig geleverd
  • prijs/poort zéér laag
  • driverondersteuning perfect

Minpunten

• Meegeleverde Sata kabels zijn héél dun

Drivers en ondersteuning Score: 5
Ik heb recent (4 maand geleden) 2 van deze kaartjes gekocht in afwachting van een echte RAID-controller (die andere waren niet binnen, ik wilde niet wachten en deze kostten rond de 20¤...).

Het eerste wat me opviel is dat hij redelijk "uitgerust" geleverd wordt, je krijgt naast je PCI-kaartje er ook nog 2 Sata kabels en 2 Molex => sata powercables bij. Voor mij een mooi pluspunt (hoewel ik die kabels er los bijgekocht had), aangezien ik dat er helemaal niet in verwacht had. Uiteraard komt er ook een boekje en een cd-tje mee. Het CD-tje is het standaard Sweex cd'tje, dus met alle drivers van al hun pci-kaarten van de laatste jaren.

Het leuke is dat je ook externe sata poorten zitten hebt, die je met het verzetten van een jumper kan activeren (dus keuze mogelijk tussen ofwel intern ofwel externe aansluiting). Beiden tegelijk is niet mogelijk.

De installatie zelf verliep iets minder vlot. Met 1 kaartje in een pc heb ik geen enkel probleem gehad, maar de combinatie van 2 identieke kaartjes is toch trial and error, alle combinatie's afgaan die mogelijk zijn met de 2 kaartjes. (Op mijn ECS K7S5A had ik ze direct werkend, op mijn MSI K8N Neo4F willen ze niet samen werken, maar daar zitten al 2 andere pci-kaarten in. IRQ conflict waarschijnlijk).

Qua harde schijven heb ik er DiamondMax 10's en Seagate 7200.10's aangehad, worden alletwee goed herkend.

Eenmaal ik kon starten ermee (dus kaartjes door bios herkend), kan ik niets dan positiefs over de controller zeggen, drivers zijn perfect in orde (zowel windows XP als Server 2003 herkennen de kaart zonder enig probleem, zelfs manueel een driver opgeven is niet nodig).

Het RAID-bios van de kaart is makkelijk te benaderen en overzichtelijk in gebruik, alleen kan ik geen oordeel vellen over de RAID-kwaliteiten (raid 0/1) van de kaart zelf aangezien ik de schijven in software raid5 heb zitten.

Over het algemeen een schitterende kaart (gezien de prijs). Ik blijf ze zelfs als raidcontroller gebruiken, de meerprijs voor iets anders geef ik er niet aan.

Heb jij ook een Sweex Serial ATA Controller?

jammer dat je niets zegt over eventueel restoren vandata na een crash maar ja dat kun je ook niet zo even testen (al vind ik dat wel een belangrijk onderdeel van de features)
Dat zal net zo goed werken als met software raid.

Dit soort Silicon Image kaartjes hebben namelijk alleen software raid ondersteuning.

Aangezien je maar 2 aansluitingen hebt is RAID1 de enige 'veilige' optie. Recoveren hiervan gaat redelijk snel (+- max doorvoer van de pcibus)

Je koopt een Silicon Image kaartje niet vanwege de uitgebreide (enterprise) features. Maar gewoon vanwege de (goedkope) extra poorten die je krijgt.