Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 67mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM Review

vavoem 15 augustus 2011, laatste update op 17 augustus 2011, 7.910 views

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Pluspunten

• Laag gewicht
  • Scherpte
  • 3 standen voor AF
  • 4 stops IS

Minpunten

• Hybride IS is bij macro geen 4 stops maar 2
  • Bijgeleverde lens tas is niet veel soeps (kunnen ze nog wat van Sigma leren)
  • Prijs is wel pittig maar stuk lager dan Sigma's nieuwe 105mm en 150mm OS en de 180mm L van Canon zelf

AF-snelheid Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Note:
Deze gebruikers review is nog in ontwikkeling.

Aanpassingen:
15-08-2011: The making of

Waarom en waarvoor deze lens?
Ik gebruik deze lens voor portret en macro opnames. Hij vervangt de Sigma 150EX F2.8 HSM Macro. Waarom? Sneller AF & uitgerust met IS.

Kenmerken:
Hoogwaardige macrolens uit de L-serie van Canon
4-stops Hybrid IS
Beeldweergave op ware grootte (1:1)
UD-lenselement
Water- en stofbestendig
Afstandsbegrenzer met drie standen
Cirkelvormig diafragma met 9 lamellen voor een mooi bokeh
Ring-type USM AF-motor
Optioneel statief gondel

De 100mm F2.8 L IS USM Macro:
De nieuwe Canon EF 100 F2.8 L IS USM Macro is Canons nieuwste Macro lens (2011 introductie half 2009). Deze is de eerste macro lens uitgerust met IS.

Met het IS systeem (image stabilisatie) win je 4 stops bij gewoongebruik. 3 stops bij een vergroting van 0,5x en 2 stops bij een vergroting van 1x. Deze lens is voorzien van het nieuwe Hybride IS ook wel aangeduid als HIS (Hybrid Image Stabilization).
Dit systeem (HIS) helpt ook tegen kantel bewegingen die snel gemaakt zijn met macro fotografie. Omdat bij macro de scherptediepte erg klein is, kun je dankzij het IS een lagere sluiter toepassen om toch met een kleiner diafragma te werken met het beschikbare licht, een macro flitser heb je dus minder snel nodig.

De lens is voorzien van een scherpstellingsbegrenzer. Om het gebruiksgemak te verbeteren is de lens uitgerust met een begrenzingsschakelaar voor scherpstellen met drie standen.
1 beperkingen voor onderwerpen dichtbij (0,3 - 0,5 meter)
2 Volbereik
3 alles tussen 0,5 meter en oneindig
Hiermee kan de gebruiker de autofocussnelheid verhogen, zodat er snel kan worden gefotografeerd. Je merkt heel duidelijk het verschil tussen stand 2 en 3. Op stand 3 is hij erg snel en in 2 merkje dat hij afhankelijk van waar je je tussen begeeft dat hij meer tijd nodig heeft en soms even zoekt.

Bouw:
Het mooie van de nieuwere generatie L-series (sinds 1999) is dat deze objectieven stof en water werend zijn waardoor deze lenzen in allerlei slechte weersomstandigheden gebruikt kunnen worden. Dit wil niet zeggen dat ze waterdicht zijn en je er mee kunt zwemmen, maar een flinke plens bui kun je wel hebben. Om dit helemaal sluitend te krijgen moet eigenlijk ook eendergerlijke body gebruikt worden zoals de analoge en digitale 1 series, de 5D Mark II en de 7D.
De behuizing is van sterk licht gewicht materiaal vervaardigd. Bij de L senzen werd vooral veelvuldig gebruik gemaakt van een aluminium magnesium legering. Deze lens bestaat voor een groot deel uit het licht en toch zeer sterke engenering plastic dat Canon ook veel toepast op de EOS body’s van 350D tot 60D. Hierdoor is hij erg licht en voelt niet koud aan. Ondanks dat het aan de ene kant door het lage gewicht minder robuust lijkt is het wel degelijk een goed in elkaar zittend stukje techniek. Er wordt standaard geen statief gondel geleverd voor deze lens, maar die vind ik dan ook niet zo erg nodig met een gewicht van slechts 625gram. De lens is o.a. voorzien van UD-glas (Ultra Low Dispersion). Wat de kwaliteit van deze lens ten goede komt. Mede hierdoor ontstaat een uitstekende beeldkwaliteit met een hoge resolutie (oplossend vermogen), en heeft hij een hoog contrast en een uitstekende kleurweergave. En daarom is hij dan ook 1 van mijn meest gewaardeerde lenzen naast de andere primes.

Ik gebruik de 100 F2.8 IS zelf op een EOS 5D Mark II, 7D en 5D (meest op eerste twee)

Maar mijn voorkeur gaat uit naar de 7D ivm de verleng factoor kan ik iets meer afstand houden. Op een crop body als de 7D heeft hij een bereik van 160mm met de 1,4 extender 224mm en F4. Ga je voor een 2x extender dan lever je wel in maar heb je wel een macro lens op een crop body met 320mm F5,6 (ik zou het niet snel doen, maar het kan voor wie wil). Voor Portret wil ik hem ook nog wel veel op de 5D II gebruiken.

USM:
De USM motor is razend snel en muis stil. Van alle objectieven die ik heb is de 100 F2.8 1 van de snelste lenzen. Hij is sneller dan de F2.8 zoom lenzen qua scherpstelling. Moet ik wel zeggen dat dat vooral geld in de 0,5 tot on eindigstand of in de macro stand in full mode wil hij toch nog wel eens twijfelen.

Chromatische aberratie:
Dankzij een UD-element in de lens is er volgens Canon geen chromatische aberratie. Tot dus ver heb ik die ook niet ontdekt. En dat kan ik niet van elke Canon lens zeggen.

Vervorming:
Niks van te merken maar dit komt dan eigenlijk ook zeer beperkte mate voor bij vaste tele brandpuntsafstanden. Voor zijn werkgebied heb je hier geen last van. Het valt toch weg in de onscherpte van de achtergrond.

Vignettering:
Deze is me niet opgevallen. Komt wellicht ook omdat de 5D2 en 7D deze lens automatische herkent en correcties uitvoert. In iedergeval is hij bij F4 en kleiner erg laag. Ik moet nog even een test shot doen op een effen vlak met F2.8. Volgens The digital picture zou dit bij F2.8 aan de randen 1 tot 1,5 stop zijn en bij F4 slechts enkele tiendes.

Lens flare:
Dat is eigenlijk onmogelijk met z’n lange lenskap. En heb ik dan ook nog niet gezien. Als je de kap er af laat en je doet erg je best dan kun je het zichtbaar krijgen maar het kost meer moeite om het te krijgen dan te voorkomen.

Scherpte:
Vol open levert hij mooie scherpe beelden en stopt down nog even meer. De DOF is met Macro op F2.8 wel erg klein wil je meer scherpte zul je dus moeten diafragmeren en of een grotere afstand tot het onderwerp moeten nemen wat resulteert in een kleinere vergroting maar wel een effectiever stabilisatie door het HIS systeem. Voor portreten is het (persoonlijk) heel goed werken tussen F2.8 en F4. Voor macro hangt het erg af van wat je wilt en hoe groot je de DOF wilt hebben. Qua scherpte op F2.8 wint de 300 mm L F2.8 IS USM maar heel veel uitelkaar liggen ze niet.

Conclusie:
Een zeer goede mid tele lens met een mooi macro en portret bereik met een hoge lichtsterkte van F2.8. Geschikt voor eigenlijk alle werk gebieden als het gaat om details al dan niet vergroot vastleggen, maar ook als portretlens een zeer aangename lens die niet te zwaar is en goede resultaten levert.

Plaatjes:
Ik heb voor de review even wat plaatjes geschoten met EOS 7D
1. Brandblus fles F5 1/80 ISO 100 Let op de geringe DOF
2. Vlieg op blad F4 1/320 ISO 200
3. komt nog
4. komt nog

Heb jij ook een Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM?

Inderdaad een heel goed objectief. Ik heb h'm destijds gekocht voor macro, maar gebruik h'm nu vooral als portretlens.
Bevalt de lens nog steeds?

En, is het een aanrader als je een portretlens zoekt anders dan de 50mm 1.4. Ik zag bijvoorbeeld de Sigma 85mm als portretlens concurrent maar deze lens kan ook nog eens macro foto's maken (dubbel zijn geld waard).
De Sigma is licht sterker ik neem aan dat je de F1.4 bedoeld. De lens bevalt goed en ik vind hem ook zeer geschikt als portret lens de DOF is wat mij betreft voldoende. Weid open is te de lens voor een portret al rag scherp. Dus ja als je beide wilt combineren zou ik deze nemen ondanks dat de F1.4 je 2 volle stop meer licht geeft. Bedenk wel dat op F1.4 je scherpte diepte flinter dun is de 50mm F1.4 gebruik ik meestal op F2.8 of hoger omdat anders de DOF te klein is (dit heeft ook te maken met de korter afstand tot het onderwerp daar het een 50mm is ipv 85 of 100). Voordeel is wel dat de lens wel lekker helder is vooral op een full frame.

Kijk hier eens voor de 85mm F1.4 Sigma

• L lens Stof en vocht werend
  • Laaggewicht
  • Macro functie
Goed bezig. Ben benieuwd naar de rest :P
Ik zit zelf te twijfelen tussen deze lens en de 180 mm L. De 180 mm geeft meer werkruimte, waardoor je schrikkerige insecten minder dicht hoeft te benaderen. Portretfotografie doe ik in het geheel niet.

Wat was voor jou de reden(en) om voor de kortere lens te gaan?
De 180 is iets minder lichtsterk en heeft geen IS.
AF van de 180 en de Sigma zijn me te traag de 100 L is een stuk sneller.
Het ontwerp is al van 1996 dus de techniek is wat ouder en dat merk je in de AF prestaties en geen bescherming tegen de elementen.

"Canon (as of this writing) states "Advanced USM for high-speed, quiet AF" on their website description of this lens. The person who wrote this never used this lens. There are few (if any) Canon lenses that focus slower than this one. Though it has Ring USM (Ultrasonic Motor) and focuses quietly, the Canon EF 180mm f/3.5 L USM Macro Lens' AF is anything but high speed. "

Waarom korter met de crop op de 7D is hij evengoed 160mm teruggerekend naar kleinbeeld. De vergroting is dus al pittig meer als op full frame. Bovendien de resolutie van de 7D is zo hoog dat indien gewenst je ook kunt croppen in je RAW bestand en dan nog voldoende detail behouden.
Uit de hand handmatig scherpstellen valt niet mee als je onderwerp en jij zelf beweegt. alleen statiesche dingen en met statief gebruik ik we manual focus anders ben ik erg blij met AF helemaal de extra scherp stel punten op 7D kan ik daar in zeer waarderen. Met de Sigma 150mm gebruikte ik veel vaker manual focus dan nu het geval is.

Je kunt ook de nieuwe Sigma 150 OS HSM overwegen enkel deze lens is dusdanig nieuw dat er nog geen review of andere test van te vinden is.

@Hamed

Bedank. Ik ben nog bezig met uitbreiding hoppelijk binnen kort dus nog meer info.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 19 augustus 2011 23:54]

180mm L heeft hele langzame AF. Ik heb ze alle 2 mogen testen en ben toen voor de 100mm gegaan.