Kingston DataTraveler G3 8GB Geel Review

jeroen_loeffen 24 maart 2011, 1.800 views

Kingston DataTraveler G3 8GB Geel

Pluspunten

• goedkoop
  • beschaafde lees-, schrijfsnelheden
  • vertrouwd merk
  • opvallende kleur

Minpunten

• dopje is spekglad
  • geel is niet zo'n stoere kleur

Ik wil eens wat gaan proberen met booten van Win7 vanaf de USB en dat paste niet meer op de oude 1GB stick. In de pricewatch nog wel gekeken naar DUAL channel USB sticks, maar daar kwam ik te vaak RMA verhalen over tegen (RAID controller op de USB sticks die te heet worden?) Dus dan maar een gewone. Dit was op dit moment de voordeligste stick en van Kingston. Adata had sticks met Levenlange garantie, maar 5 jaar garantie van Kingston is ook lang genoeg: over 5 jaar zal 8GB ongetwijfeld onvoldoende zijn om Win9 mee te booten...

De 8GB USB2.0 stick vandaag geleverd gekregen in een nette karton+plasticverpakking, die goed open ging zonder schaar en zonder nagels.

Het dopje is spekglad en omdat het plastic kliksysteem nog mooi vers is, kreeg ik de dop er bijna niet vanaf. Pas na enkele lelijke woorden lukte dit. Ik hoop dat de nieuwigheid er rap vanaf gaat, anders blijft het dopje geen lang leven beschoren. Dit terwijl het stickje zelf wel een rubberen rand met ribbels heeft (excusez le mot). Achter het gele Kinston logo zit een activiteits LEDje dat niet hinderlijk knippert.

De website van Kingston geeft de volgende specificaties mee: 10MB/sec read, 5MB/sec write.
Dat is dus met een flink veilige marge: CheckFlash geeft aan dat de READ 19,75 MB/s is en de Write 9.30 MB/s (en 0 fouten op de disk) en daar ben ik voor deze 13 euro dik tevreden mee.

Voor de reference: mijn oude 1GB Peak (ook USB 2.0 volgens de sticker die er nog op zit) blijft op read 7.44 MB/s en write 5.68 MB/s hangen (ook 0 fouten trouwens).

Heb jij ook een Kingston DataTraveler G3 8GB Geel?

kan je echt windows booten vanaf usb?

wat gebeurt er dan als je die ineenkeeer eruit trekt>?
ehm, het gaat me nu eerst om de windows installatiedvd op bootable usb te zetten, daarna ga ik eens kijken of ik sp1 gesliptstreamd krijg, dat moet allemaal kunnen op/naar/vanaf usb. Er zijn OS die volledig vanaf usb kunnen draaien, maar ik ga zeker geen complete win7 op deze 8GB stick krijgen....

(en je zal ongetwijfeld een zwart/blauw scherm krijgen als je de stick eruit trekt :-) )
Altijd erg intressant om te weten wat de echte snelheden zijn.

16GB aldi stickje deed b.v. maar 1MB/s write :(
Zo maar op de bonnefooi gekocht vandaag bij Foto Klein. 7 hele euri's
Nu zie ik dat de prestaties ook nog oke zijn.

Leukkkk! :D