Samsung Syncmaster 204B Zilver Review

cupertninoNewbie 14 december 2007, laatste update op 1 maart 2010, 2.016 views

Samsung Syncmaster 204B Zilver

Pluspunten

• nette afwerking
  • lekker groot, goede resolutie
  • laat zich goed inregelen

Minpunten

• voet is wat zwabberig

Nadat ik half tweakers.net en alle hardware-sites had uitgelezen heb ik besloten dat ik niet het meest perfecte scherm hoefde.. er was immers ook nog een budget om naar te kijken. Ik wilde wel graag een groot scherm. En groot dat is niet alleen een flinke la(m)p maar ook een hoge resolutie. Nu kan mijn voor dit doel aangeschafte mac mini tot 1600-nogwat bij 1200-nogwat, maar dan liefst wel met DVI. Budget was rond de E250, dus een echte 20" zou het niet worden leek me.

Zoeken zoeken zoeken wat dan een redelijk scherm is. En na veel enthousiaste reacties op de Samsung schermen gelezen hebben besloten om een 203B te kopen. Ja. Dat is géén 204B. Hij stond zelfs in de folder van de plaatselijke computerwinkel, maar ondanks een frisse folder in de bus was hij al uitverkocht. Je hebt het vast ook wel eens meegemaakt :-)

Uiteindelijk op de site van Alternate "KomputerVersand" gekeken, daar stond die 203B gelukkig op. Toevallig keek ik in de koopjeshoek, en daar werd deze 204B aangeboden, voor 2/3 van de tweakersprijs op dit moment (12/2006). Maar wel drie halfdode pixels, vandaar de lage pixelrating. Omdat het ook dik E100 scheelt maak ik me er niet druk over. Overigens: ik kan die dode pixels niet vinden: misschien komen ze nog terug, we zien het wel.

Het scherm is voor mij daarmee betaalbaar en gaver dan ik me normaal gezien had kunnen veroorloven. Grotere resolutie, erg fijn. Het is een scherm met een heel smalle rand rond het beeld. Dat is fijn, het geeft een wat bescheiden indruk. Er zitten geen 'extra' dingen op. De voet voldoet maar het houdt niet over. Het scherm is goed in hoogte in te stellen, al zou het van mij iets hoger mogen.

Het scherm laat zich goed inregelen. Het is een enorme lamp, ik heb het scherm flink gedimd om er lekker naar te kunnen kijken. Nu kwam ik van een laptopscherm dat standaard heel laag stond om de batterij te sparen.. dus het is al snel te fel. De kleuren kun je bij de mac zelf redelijk calibreren met de systeemsoftware, en dat laat zich ook goed inregelen. Ik was eerst bang voor een soort NTSC-achtig kleurenpalet maar dat valt dus mee.

De kleuren zijn goed. Het backlight is goed. De kwaliteit van het scherm is goed, zeker voor de prijs. Wat mij betreft is dit zo'n betaalbaar en zeer bruikbaar scherm. Kortom, ik ben tevreden. Nu nog hopen dat het scherm zich over langere tijd goed weet te houden.

Naar aanleiding van de vraag over de mac mini; die doet het prima op 1600*1200. Fijn ding, goedkoop voor een Mac en werkt naar mijn zin, ook met het scherm.

~[update aug 2007]

Het scherm werkt nog wonderschoon. De voet is wel sneu, die is wat slap. Vaste montage oid is fijn als je bang bent dat je je eraan gaat ergeren. Daar heb ik geen last van dus och :-)

~[update dec 2007]

Het werkt nog steeds goed. Het enige nadeel is dat het scherm wat groot is (...)

~[update mrt 2010]

En welja, het werkt nog. Inmiddels is het 'een klein scherm', met dank aan wat fijne nieuwe hardware. Maar het geheel voldoet nog steeds.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 204B Zilver?

Zijdelingse vraag: hoe gaat de mac mini om met 1600x1200? Is de geintegreerde graphics niet te zwak hiervoor?
Inputlag.. wat ze 'ghosting' noemen? Daar heb ik geen last van maar ik ben geen heftige gamer. Overigens heeft macos x wel wat van die bewegende lampjes en belletjes en dat ziet er allemaal ok uit.
Heb jij er toevallig ook last van dat de monitor, als je hem op zijn hoogst zet, dat hij door zijn eigen gewicht toch iets naar beneden zakt??
Ja daar heb ik last van. Zie ook de opmerking over de voet. Ik heb wat onder het beeldscherm gezet om dat te voorkomen.