Eminent hdMedia RT2 EM7180 Review

tasso 28 april 2011, 8.227 views

Eminent hdMedia RT2 EM7180

Pluspunten

• Geen overbodige toeters en bellen op het apparaat
  • Goed formaat en bouw

Minpunten

• Snoertje fan is te kort.
  • En ja kan de status van je downloads nergens in het apparaat checken.
  • Menu is veels te omslachtig en kan volgens mij veel makkelijker.
  • Loopt toch wel vaak vast en start dan ineens opnieuw op.
  • Soms druk je op play en dan gebeurt er helemaal niks en dan moet je de knop achterop indrukken en dan opnieuw laten starten.

Geluidskwaliteit Score: 4
Eindelijk de knoop doorgehakt en heb eergisteren de 7180 besteld en gisteren in huis gekregen door de alweer zeer goede service van mediacentershop.
Wilde eigenlijk eerst de ac ryan hd2 kopen todat een collega mij vertelde dat hij al een poosje de eminent 7080 gebruikte en er zeer over te spreken was. Na vele reviews gelezen te hebben toch gekozen voor de eminent en wat een heerlijk apparaatje zeg. Ja verschil in prijs met de 7080 was niet heel schokkend dus heb de 7180 gekocht en een 2 tb harde schijf.

Ik ben niet heel technisch en zag een beetje tegen het inbouwen op, maar mijn dochter van 6 kan dit nog met haar ogen dicht. Nou ik overdrijf misschien maar het stelt niet veel voor. Klein puntje wat misschien wel iets beter kan waarom is dat draadje naar de ventilator in godsnaam zo kort. Zag een filmpje op internet van een 7080 en daar is dat draadje een heel stukje langer en is het ook niet nodig om het stekkertje los te maken van de fan.
Maar dat is met de 7180 bijna niet mogelijk en als de harde schijf erin zit dan is het niet makkelijk dit stekkertje er weer in te steken. Maar goed ik met mijn worstenvingers is het toch gelukt en dan kan de pret beginnen.

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met bv de 7080 maar dit menu werkt lekker snel en geen haperingen.
Youtubekanaal, 15 standaard zenders ziggo, flickr,cnn,picassa en nog wat andere internet kanalen zitten erop en kan je gewoon streamen via dit kastje. Is wel makkelijk want had boven geen kabelaansluiting zitten en dan zijn die ziggokanalen wel makkelijk. Deze kanalen streamen ook gewoon goed en heb nog haperende beelden gehad en heb nou niet de snelste aansluiting 20 mb. Gisteravond 1 film gedownload avatar in hd en wat een kwaliteit voor zo'n klein kastje. Geluid over mijn dolby koptelefoon geen probleem en ook dts wordt gewoon afgespeeld. Moet alleen nog mijn oude harde schijf overpompen. Daarop staan filmpjes geschoten met mijn canon hf200 hd camera en ben benieuwd of hij de mappen met daarin mts bestanden achter elkaar kan afspelen. Daar horen jullie binnenkort meer van.

Mijn ps3 staat naast de eminent en kan via de browser van de ps3 de nzb browser benaderen en heb dit dus ook gedaan. Je moet wel even de nzb bestanden downloaden via de pc en op een usb stick zetten want de ps3 download de nzb bestanden niet.Heb een nzb geladen in de eminent en het werkt ook nog en snel. Nu alleen nog even uitvogelen hoe je een nzb kan stoppen en eruit gooien want dat wil nog niet lukken en moet nu echt wachten tot hij klaar is. Heb nog maar 1 film gedownload dus nog niet erg maar stel dat ik een aantal nzb bestanden klaarzet en wil er eentje afbreken dan moet dit volgens mij wel mogelijk zijn.
Wat ik wel onhandig vindt is dat je niet in het menu kan zien hoe snel hij download of hoeveel hij nog moet downloaden. Je moet dus eigenlijk om dat te willen weten constant je computer naast je hebben staan dan kan je een beetje kijken wat de status is.

De bouw van dit apparaatje vind ik meer dan voldoende en er zitten gewoon geen toeters en bellen op en dat hoeft voor mij ook niet. Nee je zet het makkelijk ergens neer door het kleine formaat. Ook wordt dit apparaatje gewoon compleet geleverd met alle kabels die bij zo'n hd apparaatje horen. Niet dat je weer zoals bij de meeste apparaten weer een paar euro kwijt bent voor een paar kabels.

Dit was een zeer beknopte beschrijving van mijn 7180 maar hoop dat jullie er voorlopig wat aan hebben en als ik wat meer dingen gestest heb dan zal ik dat vermelden. Zoals bv de bittorent.
Was zelf op zoek naar een review van de 7180 maar er is nog niks te vinden en hoop dat iemand hier wat aan heeft. En vragen kan natuurlijk ook en zal kijken of ik daar antwoord op heb.

UPDATE 27 maart 2011.
Heb de eminent wat langer geprobeerd en loop toch tegen wat dingen aan. Zo is hij niet de snelste en loopt toch wel regelmatig vast ondanks de nieuwere realtek chip. Het menu is niet echt over nagedacht en werkt veels te omslachtig.
Waarom al die opties films,foto's en muziek. Als ik in films zit dan kan ik ook gewoon naar de rest toe door op mijn afstandsbediening op links te drukken. Volgens mij zit het gewoon als opvulling in het hoofdmenu anders is het wel heel kaal.
Krijg ook heel vaak een knetterend geluid bij het instellen van bitstream naar linear over mijn boxen.
Sommige films of series krijg je alleen geluid via linear en wil je dts of dolby dan moet hij weer naar bitstream raw en als dan het geluid nog vol staat dan zit je stijf in je stoel van het geluid. Krijg je elke keer als je voorruit spoelt of pauzeert weet niet wat het is.
Een echt gemis vindt ik het kunnen gebruiken van covers. Je moet nu eerst de map opzoeken waar de film in staat je moet dan de map in en dan pas kan je de film starten. Waarom niet simpel een cover jpg in het hoofdmenu met een snelkoppeling naar de film. nzb en torrent werken perfect alleen jammer dat je eerst een browser moet openen om de status te checken. Tuurlijk zit er een browser in de 7180 maar zonder toetsenbord is het niet te doen wat in te geven met de afstandsbediening die er standaard bijzit. Een simpele uit functie is ook erg handig. Dus hij automatisch uitschakelt na het downloaden.checken en uitpakken. Nu moet hij onnodig aan blijven staan. Ja kom steeds meer dingen tegen die bv de concurrentie wel heeft bv het filmcover verhaal. Spijt heb ik niet van de aankoop maar het begint wel langzaam te komen. Of eminent moet snel wat aan deze dingen kunnen doen dan is het een perfect machientje en hoor je mij niet meer.

Update 28 april.
Ja ik weet dat de eminent met een nieuwe interface bezig is voor deze speler dus daar ga ik niet weer over beginnen maar kom toch nog meer rare dingen tegen. Bij het nzb downloaden gooit hij soms alles door elkaar. Hij download bv film a maar gooit het dan in filmmap b die nog in de wachtrij staat. Bij het uitpakken gaat het dan mis en ben je alles kwijt. Hij gaat steeds meer vastlopen of heb geen geluid. Film stoppen en opnieuw opstarten helpt soms of soms niet. Ja en de traagheid ga ik ook steeds irritanter vinden. Ik hoop echt dat eminent hier nog wat aan kan doen. Ben overgestapt op een ander merk en dan merk je pas goed hoe langzaam de 7180 eigenlijk is.

Heb jij ook een Eminent hdMedia RT2 EM7180?

''Ben overgestapt op een ander merk en dan merk je pas goed hoe langzaam de 7180 eigenlijk is''

Welke speler heb je nu dan?
nu ben ik ook nieuwsgierig naar welke je bent overgestapt, zat namelijk te denken om deze ook aan te schaffen.
heb nu zelf de 7071 en ben wel tevreden over dit ding maar misschien is een ander merk een optie.
hoor het graag!
Ben overgestapt op de dune d1 en heb daarbij de be en he gekocht.
En inderdaad bezit nog steeds de 7180 alleen is hij verhuist naar de zolder.
Gebruik hem eigenlijk alleen nog maar om te downloaden en voor als de tv beneden bezet is.
En je hoeft me niet te geloven als ik zeg dat hij dingen door elkaar gooit.
Misschien moeten jullie eens proberen een nzb te uploaden als er al een download bezig is. Nou kan je melden dat hij dan echt dingen door elkaar gooit.
En ja traagheid is waarschijnlijk iets persoonlijks. Als ik op een knop druk verwacht ik gelijk een reaktie en niet een paar tellen later.

Ja weet niet of je deze moet aanschaffen dat blijft een persoonlijke smaak maar weet wel dat er betere zijn maar daar betaal je dan ook voor.

[Reactie gewijzigd door tasso op 13 mei 2011 18:14]

Tasso beschikt nog steeds over zijn EM7180 getuige de doorlopende posts op ons forum.

De genoemde punten in de 'Update' van 28 april hebben wij hier tijdens uitgebreide tests niet terug kunnen vinden of dupliceren. De speler zet zeer zeker geen 'film a in de map van film b die nog in de wachtrij staat', want dat is technisch gewoon onmogelijk.
Ook de 'traagheid' van de speler wordt door anderen niet zo ervaren, bijvoorbeeld in de review van Tweakers.net
Ik gebruik hier al zo'n beetje anderhalf jaar NZBget op de EM7080,en toch een maand of drie ook op de EM7180, en heb nog nooit gehad dat hij zomaar iets in een andere map zet.
Ook de 'reactie een paar tellen later' dat is onzin, en heb ik niet op mijn EM7180.
Ja op papier klinkt dit heel leuk. Maar heb je wel eens geprobeerd iets in te geven met de afstandsbediening. Wat een drama is niet te doen. Waarom een browser opstarten en niet gewoon de status in het menu verwerken. Bijna alle apparaten die kunnen downloaden laten gewoon de status zien. Tuurlijk kan een toestsenbord ook maar die heb ik niet altijd aangesloten op de 7180 omdat het zo proppen wordt in het kastje.
Niet 'bijna alle apparaten' zien hoe & wat ze aan het downloaden zijn. Uit hun lineup doet alleen de EM7075 serie dit. De EM7080 heeft dat ook nooit gedaan, EM7070/EM7071 (Syabas NMT) niet, enzovoort. Ik ken persoonlijk geen enkele Realtek-speler die via de TV kan laten zien dat hij aan het downloaden is, dus geen idee waar jou aanname vandaan komt?

Een draadloos toetsenbord/muiscombo is geen propwerk. De losse usb dongle die bij dit soort combo's geleverd is, past zonder problemen in de port aan de voorkant. Voor de prijs die je er nu voor betaald hebt, kunnen ze er helaas geen keyboard bij leveren :)

EDIT: Met syabas/nmt 'geen enkele andere Realtek speler' dek ik de lading qua andere merken toch wel redelijk lijkt me?

[Reactie gewijzigd door Asure op 28 maart 2011 10:56]

Ja met alle apparaten bedoel ik natuurlijk niet alleen eminent apparaten. Maar ik heb nooit een andere eminent gehad dus ik weet niet wat dit apparaat wel en niet gedaan heeft. Mijn mening is alleen gebaseerd op de 7180 en dat vind ik een gemis.
Het gaat mij er niet om dat ik voor die prijs er ook een toetsenbord bij krijg die heb ik zelf wel. Maar kijk maar eens bij de boxee daar zit een toetsenbord op de afstandsbediening.
Maar goed wacht de firmware updates wel af en wat er nog gaat komen.
We zien dat je de review nav. je discussies op ons forum naar beneden hebt bijgesteld, en dat is erg jammer.

Zoals ook op het forum aangegeven, nemen we je wensen mee.
Ja klopt inderdaad maar heb het apparaat wat uitvoeriger getest en loop toch tegen een aantal dingen aan. Maar mocht eminent hier eventueel wat aan kunnen doen dan meld ik dat direct hier.
Ik vind het een geweldig apparaat, het enige echt zware minpunt vind ik de overdrachtssnelheden. max. 6MB/s vind ik echt te traag, zeker als je rekening houdt met het feit dat een film met bijna 14Mb/s van buiten komt, het moet toch wel mogelijk zijn om wat meer snelheid in dat apparaat te krijgen? Een paar HD films kopiŽren duurt nu al gauw twee tot drie uur, dus dit doe je niet snel en gemakkelijk. Ik ben dan ook gedwongen om m'n PC 'snachts aan te laten om de films over te hevelen. Als ik dit geweten had had ik nog even rondgezocht voor een media player met een snellere doorvoersnelheid.
Je kunt de films dan beter via USB overzetten, daarmee haal ik tegen de 60 Mbps. Dit gaat stukken snellen.

Ben uiterst tevreden met mijn Eminent spelertje.
Status van je nzb-downloads kan je door de interne browser bekijken.
Vraagje, wanneer komt de nieuwe interface van de Eminent 7180?

Las dat het al in mei de bedoeling was maar dat er nog het een en ander moest gebeuren.

Al enige nieuwe indicatie wanneer deze klaar is, ben erg benieuwd!