Simwallet van Odido (per maand) Review
Een product testen waarvan je twijfelt of het wel zo nuttig is. Dat kan nog best verrassend uitpakken. De app en eSIM blijven namelijk op m'n telefoon staan.
M'n vooroordeel dat het binnen de EU niet zo nuttig is, blijft deels overeind. Als je een voldoende grote bundel hebt bij je normale abonnement en op locatie gebruik maakt van wifi (en VPN naar huis) heb je eigenlijk geen extra bundel nodig.
Reis je veel naar verschillende landen buiten de EU dat is een product als SIMwallet een goed idee. Als je vooruit denkt heb je totaal geen dure roamingkosten op je normale abonnement.
Een andere toepassing die ik ons nog wel een keer zie gebruiken is om de kinderen voor korte tijd van data te voorzien naast hun prepaid SIM waarvan de data normaal gezien uit staat, omdat we niet nodig vinden dat ze heel de dag online zijn.
Pluspunten
Gemakkelijk in het gebruik Geen account of NAW gegevens nodig Meerdere eSIM's beheren in één app Onder verschillende omstandigheden een voordelige keus Prima optie als je een keer een dag met veel datagebruik tegemoet gaat
Minpunten
Nut binnen de EU is beperkt als je een ruime bundel hebt. Je moet wel opletten dat je op tijd naar de SIMwallet eSIM wisselt
Eindoordeel
Inhoudsopgave:
Testomstandigheden
| Testtoestel | Google Pixel 9 Pro XL |
| Testomgeving | Delft/Rotterdam en Belgische Ardennen |
| Vergelijkingsmateriaal | Ben SIM Only die ook gebruik maakt van het Odido netwerk |
| Type gebruiker | Ik kom meestal niet in de buurt van m'n normale bundel van 15 GB/maand. Enkel op vakanties met brakke wifi. Voor de test is de wifi even een paar dagen uitgegaan om een goede indruk van de prestaties te krijgen. |
Gebruiksgemak
Als je je product hebt betaald wordt je gevraagd om je eSIM een naam te geven. Dit is voor binnen SIMwallet, want je kunt zonder problemen ook eSIM's voor familie en vrienden aanmaken en die vanuit één app beheren. Daarna moet je kiezen of je de eSIM op het huidige toestel wilt gebruiken of een ander toestel. In dat laatste geval wordt er een QR code gegenereerd die je met het andere toestel om het installatieproces te starten. In mijn geval kreeg ik ook nog de vraag welke SIM ik wilde uitschakelen, want net als de meeste andere toestellen kan die van mij maar twee SIM's tegelijk gebruiken. De SIM die je uitschakelt wordt blijft nog gewoon beschikbaar op je toestel, maar hij is niet meer actief. In de netwerkinstellingen kun je dan later weer wisselen.
Bij de netwerkinstellingen moet je sowieso even een kijkje nemen. Daar kun je de eSIM een andere naam geven als je niet tevreden bent met de standaard "SIMwallet" naam. Je wordt daar tijdens de installatie van de e-SIM netjes op gewezen. Net als dat je wel even de mobiele data van je toestel via de eSIM moet laten verlopen als je hem wilt gebruiken. Anders blijft wat je eerst had ingesteld actief en benut je dus niet de bundel die je via SIMwallet hebt gekocht. Allemaal geen rocket science, maar je moet wel even opletten wat je doet.
Als je een nieuwe of nog meer bundels wilt hebben, dan kun je dat doen d.m.v. "Top up". Dat doe je in SIMwallet bij het "wallet" tabblad. Daar vind je alle eSIM's die je hebt aangemaakt met de producten die je erop hebt gezet. Een tweede eSIM voor op de telefoon van m'n zoon was ook zo geregeld.
Als je je aan het voorbereiden bent om op reis te gaan naar het buitenland kun je al een bundel klaarzetten. Hij wordt pas actief als je verbinding maakt met een netwerk in dat land. Ben je een echter iemand die lang vooruit plannen maakt, dan moet je wel even opletten dat de bundels na 30 dagen vervallen als je ze niet gebruikt.
Ook niet onbelangrijk. Zet of de SIMwallet eSIM die je gebruikt ook even de roaming aan. Dan zit je je niet, zoals ik, af te vragen waarom die buitenlandbundel maar niet wil starten.
Prestaties en ervaring met het netwerk
Elders las ik dat je alleen 4G verbindingen kunt maken met de eSIM's uit de SIMwallet. Bij mijn telefoon stond m'n verbinding meteen op 5G. Bij de Google Pixel 6 Pro van m'n zoon, die 5G ondersteunt, blijft er inderdaad 4G in het display staan.
| Locatie | Bars bereik | Netwerk | Down [Mbps] | Up [Mbps] |
| Thuis aan de eettafel | 2/4 | Odido 5G | 45,4 | 0,90 |
| Francorchamps (B) vakantieverblijf | 1/4 | Orange B 5G | 2,63 | 0,00 |
| Stavelot (B) centrum | 3/4 | Orange B 5G | 41,5 | 23,0 |
| Stavelot (B) wandeling in de heuvels | 2/4 | Orange B 5G | 43,7 | 22,4 |
/m/9522/1VQckROOYIpm2McguKjXKog7mCqdPnw5WtCShe0f1x0JUWSkDE.png?f=620xauto)
/m/9522/1VRGbYIXMdKGiStaVn9nAfyJxjMdRJ9iNWP6FrFlDUIZWPFM1d.png?f=620xauto)
Over het algemeen zijn het prima snelheden als je niet al te veel gehinderd wordt door gewapend beton. Woensdagavond keken we bij de sport van onze zoons via de Odido TV app (van ons thuis abonnement, dus geen onderdeel van de SIMwallet) naar de 1000m heren langebaanschaatsen. De beelden waren continue haarscherp en we hebben geen hapering gezien. Dat was zoals je hierboven kunt zien niet op alle plekken waar ik een speedtest heb gedaan een optie. Voor mij is dit prima geweest, maar ik kan me voorstellen dat anderen, met andere behoeften, de lat hoger leggen.
Prijs
Toen we in december door Zwitserland naar Frankrijk zijn gereisd heb had ik in die paar uurtjes voor 6,19 euro aan data verbruikt met enkel Google Maps en muziek streamen. Dan is een 24-uurs 2 GB bundel voor 4,00 euro een prima deal. Je moet er wel op tijd aan denken dat Zwitserland niet standaard binnen je gebruikelijke bundel valt.
Ga je voor een langere tijd naar een buitenland waar je geen gebruik kunt maken van je bundel uit Nederland dan is het ongetwijfeld voordeliger om een lokale SIM te regelen. Het kost je wel wat meer moeite dan de SIMwallet oplossing.
Flexibiliteit
Het product is gemakkelijk in het gebruik. De app is overzichtelijk en je kunt precies kiezen wanneer en waarvoor je het wil gebruiken. Gebruik je het niet, dan kost het je ook niets.Wat ik echt een verademing vind is dat je je nergens voor hoeft te registreren. Geheel zonder NAW gegevens te delen kun je er gebruik van maken. Dat is een voorbeeld wat veel meer diensten mogen volgen.
Verbeterpunten
- Wat ik zelf een beetje ongelukkig vind is het gat tussen 7 dagen en 30 dagen bundels. Ga je bijvoorbeeld een weekje op vakantie dan ben je gedurende 8 tot 10 dagen in het buitenland. Een 7 dagen bundel is dan net te kort.
- Je moet zelf bijhouden wanneer je bundel afloopt. Je kunt er geen notificatie voor instellen die je waarschuwt. Dat moet met niet al te veel moeite aan de SIMwallet app toegevoegd kunnen worden. Voor een waarschuwing m.b.t. datagebruik zou je de functie in de telefooninstellingen kunnen gebruiken, maar ook dit moet prima toegevoegd kunnen worden aan de SIMwallet app.
- Integratie van een dienst zoals SIMwallet in het standaard abonnement van je provider. Waarom moet het via een aparte SIM? Je zou met een app toch ook prima dergelijke bundels aan je normale abonnement kunnen toevoegen? Dan ben je van het hele wisselen tussen SIM's af.
Heb jij ook een Simwallet van Odido (per maand)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!