WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB Review

_-SaVaGe-_ 23 maart 2011, laatste update op 11 augustus 2011, 1.096 views

WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB

Pluspunten

• Snel voor een grote schijf
  • Weinig warmte-ontwikkeling
  • Goede prijs/capaciteitverhouding
  • Grote hoeveelheid cache geheugen (64MB)

Minpunten

• Bromtoon

Algemeen

Ik heb deze schijf ongeveer 4 maanden geleden gekocht bij Polarbytes in Tilburg, omdat mijn andere harde schijven vol waren, en ik dus meer opslagcapaciteit nodig had.

Benchmark
Toen ik de schijf net nieuw had gekocht haalde hij makkelijk 134MB/s. dit is in de tussentijd redelijk gedaald, ook is de acces-time omhoog gegaan. Ik heb hem nu in een ander systeem hangen, de prestaties zijn gewoon hetzelfde gebleven.
Dit is een screenshot van HDTune:

Dit is een screenshotje van Crystal Diskmark:
(ik weet dat de schijf niet erg vol staat, ik heb nog meerdere hd's in me pc zitten die wel vol staan ;))

Betrouwbaarheid
De schijf heeft mij tot nu toe nog niet in de steek gelaten. Hij werkt gewoon prima tot nu toe. Ik heb natuurlijk wel een back-up gemaakt op een externe schijf voor het geval dat er iets mis zou gaan...

Geluidsproductie
Als ik mijn computer aan heb staan hoor je een zware hoemtoon (laag) die eigenlijk door heel het huis heen klinkt. Hier ben ik dus wat minder positief over. Ik heb al meerdere malen gekeken waar het vandaan komt, en het is toch echt de schijf. Het is niet de kast die resoneert. Ik zal het maar goed in de gaten houden, backups blijven maken, dan kan ik er altijd nog mee terug naar de winkel mocht het op den duur kwaad kunnen.
Dit heb ik overigens al meerdere malen meegemaakt met harde schijven van WD, vandaar dat dit mijn laatste schijf van WD is. Voortaan neem ik Samsung, hiermee heb ik dit probleem nog nooit meegemaakt.

Warmte ontwikkeling
De schijf blijft meestal rond de 28 graden hangen, dus dat is prima. Ik kan me nog herinneren dan mijn oude 13GB Fuijtsu schijf 63 graden werdt... (slecht geventileerde kast toendertijd) :+

Overclockresultaten
Zullen we maar niet gaan proberen, toch? :+

Verder valt er denk ik weinig over te vertellen. Je mag altijd zeggen wat je er nog bij wilt hebben, dan pas ik dit wel aan alsl ik ff een keertje niks te doen heb.

Heb jij ook een WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB?

Meer advertenties

Ik denk dat die bromtoon aan jou exemplaar ligt want die van mij heeft het niet, al moest ik er wel een terugsturen omdat hij smart commands niet pakte. Ik zou er mee terug gaan als het echt storend is want ze horen aardig stil te zijn.
Ik heb er in ieder geval een hele stille, koele schijf aan die zijn werk doet. Dan heb ik wel een 500gb versie, maar stil is ie wel en ik verwacht niet dat een schijf uit dezelfde serie ineens veel meer geluid maakt.
Ik heb de 1TB versie. En moet zeggen dat deze schijven eigenlijk alleen als data schijven moeten worden gebruikt. WD zegt dat ze een varierende RPM hebben maar dat is gewoon 5400rpm. Dat maakt het traag voor normaal gebruik. Opstarten duurt dus bijv veel langer. Tip: koop een ander schijf voor dagelijks gebruik