Logitech MX Master 4 Pale Gray Review
Op het begin zeer aangenaam verrast: het is een super kwaliteit muis en ook gewoon een heel mooi ding. Hij klikt fijn en de haptic feedback is ook cool. Na hem even goed te hebben gebruikt ga ik hem echter toch retourneren vanwege de vele nadelen.
Pluspunten
Hoge kwaliteit, mooi design en premium gevoel Fijn klikgeluid De haptic feedback is een leuke toevoeging
Minpunten
Productiefout: metaalachtig tik geluid in de muis Té afhankelijk van Logitech software op je PC/Mac Forward/backward knoppen kun je niet keybinden in videogames Te hoge palm arch - kramp na lang gebruik
Eindoordeel
Ten eerste lijken sommige van de muizen getroffen te zijn door een productiefout (zoek op: "mx master 4 metallic tick sound"). Er komt een heel irritante, hoge-toon piep uit de muis. Meerdere klanten hebben dit gemeld en Logitech vervangt deze units ook. Wel gek dat ze nog met deze fout worden verkocht.
Deze muis is zeer afhankelijk van Logitech software op je PC/Mac. Als je deze niet hebt, kun je vrijwel niets aanpassen en werkt hij eigenlijk te "dom". Die afhankelijkheid vind ik geen fijn idee. Als de software stopt met werken, of je reset je computer, ben je dus al die aanpassingen kwijt. Er zit namelijk geen geheugen op de muis, dus hij onthoudt zelf niks - stom toch? Recentelijk is er ook een groot incident geweest bij Logitech, waarbij de Logitech software op Mac computers stopte met werken vanwege een certificaat issue. Dat is gewoon niet oké voor zo'n groot bedrijf.
Vervolgens de foward/backward knoppen aan de zijkant van de muis. Deze werken in de browser prima, maar wanneer je deze als keybind wilt gebruiken in bijv. games, dan werkt dit niet. Dat gebeurt bij geen enkele muis, alleen bij de MX Master 4. Ook online klagen veel gebruikers hierover. De Logitech software staat je dus niet toe om die knoppen een ander doel te geven in videospellen. Erg jammer.
En ten slotte de ergonomie. Dit kan natuurlijk erg verschillen per persoon, maar ik vind de palm arch te groot. Ik moet mijn handpalm op een vervelende manier over de muis heen buigen en dat veroorzaakt op den duur kramp.
Deze muis is zeer afhankelijk van Logitech software op je PC/Mac. Als je deze niet hebt, kun je vrijwel niets aanpassen en werkt hij eigenlijk te "dom". Die afhankelijkheid vind ik geen fijn idee. Als de software stopt met werken, of je reset je computer, ben je dus al die aanpassingen kwijt. Er zit namelijk geen geheugen op de muis, dus hij onthoudt zelf niks - stom toch? Recentelijk is er ook een groot incident geweest bij Logitech, waarbij de Logitech software op Mac computers stopte met werken vanwege een certificaat issue. Dat is gewoon niet oké voor zo'n groot bedrijf.
Vervolgens de foward/backward knoppen aan de zijkant van de muis. Deze werken in de browser prima, maar wanneer je deze als keybind wilt gebruiken in bijv. games, dan werkt dit niet. Dat gebeurt bij geen enkele muis, alleen bij de MX Master 4. Ook online klagen veel gebruikers hierover. De Logitech software staat je dus niet toe om die knoppen een ander doel te geven in videospellen. Erg jammer.
En ten slotte de ergonomie. Dit kan natuurlijk erg verschillen per persoon, maar ik vind de palm arch te groot. Ik moet mijn handpalm op een vervelende manier over de muis heen buigen en dat veroorzaakt op den duur kramp.
Beoordeel deze review:
Heb jij ook een Logitech MX Master 4 Pale Gray?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (3)
Vreemd ik gebruik een keybind in game en dat werkt perfect (Ctrl+Shift+H)
Zelf ben ik de instellingen nooit kwijgeraakt hij maakt auto back ups.
Zeer fijn software pakket dat erbij zit.
Zelf ben ik de instellingen nooit kwijgeraakt hij maakt auto back ups.
Zeer fijn software pakket dat erbij zit.
[Reactie gewijzigd door Von Henkel op 9 februari 2026 16:10]
Misschien niet netjes om reclame te maken voor een ander product.
Razer basilisk heeft dan misschien de juiste vorm. Zelf heb ik de Razer Basilisk v3 pro na jarenlang muizen uit de mx master serie gehad te hebben. Ik vond ze ook steeds hoger worden. Geen weekmakers, die de muis vies laten aanvoelen, maar gewoon plastic en vervangbaar rubber aan de zijkanten. Vanaf de v3 pro heb je dezelfde truc met het scroll-wheel, dus met voelbare klikjes voor langzaam scrollen en automatisch zonder klikjes bij snel scrollen.
Razer basilisk heeft dan misschien de juiste vorm. Zelf heb ik de Razer Basilisk v3 pro na jarenlang muizen uit de mx master serie gehad te hebben. Ik vond ze ook steeds hoger worden. Geen weekmakers, die de muis vies laten aanvoelen, maar gewoon plastic en vervangbaar rubber aan de zijkanten. Vanaf de v3 pro heb je dezelfde truc met het scroll-wheel, dus met voelbare klikjes voor langzaam scrollen en automatisch zonder klikjes bij snel scrollen.
Ik heb ook niks met drivers voor dingen die geen driver nodig zouden moeten hebben, en helemaal met drivers die de site van de maker bezoeken. Ik heb een voorganger van deze muis, en die gebruik ik zonder extra software op m'n werk laptop (HP Windows 11) en privé MacBook Air, en dat werkt prima, inclusief alle kanten op scrollen, zonder functies toekennen aan toetsen.
Het kan dus wel, alleen is het nut van extra knoppen dan beperkt.
Het kan dus wel, alleen is het nut van extra knoppen dan beperkt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/1111285/crop5b8ac508f1623_cropped.png?f=community)
/u/150672/crop61af6d6572df8_cropped.png?f=community)