Specificaties 17,3" (1920x1080), 1,004TB (hdd+ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus G73SW-TZ083V Review

RemcoINC08 5 april 2011, laatste update op 5 april 2011, 2.806 views

Asus G73SW-TZ083V

Pluspunten

• Snel
  • Zeer hoogwaardige behuizing
  • Prachtig Full HD beeldscherm
  • Verlicht toetsenbord
  • Zeer compleet uitgerust
  • Koel en stil

Minpunten

• Vrij grote adapter

Technische Specificaties
Videointerface
Schermdiagonaal 17,3"
Videochip GeForce GTX 460M
Video uit D-Sub (VGA), HDMI
Schermresolutie 1920x1080 (HD Ready 1080i)
Backlight Led: Edge-lit
Kleuren Zwart
Fabrieksgarantie 2 jaar pickup & return
Taal
Indeling Qwerty

Nadat mij meerdere malen gevraagd is toch een kleine review te schrijven over deze laptop ben ik begonnen met schrijven. Ik zal hem in het begin kort en krachtig houden en later de nodige benchmarks en tests uitvoeren. Ook voeg ik dan de foto's toe.

Mijn oude laptop was er ook een uit de Asus G serie, dit was de Asus G1S. Prima apparaat en ook nog steeds bij de tijd. Maar 3.5 jaar oud, niks mis meer maar ik wilde weer eens wat anders. De dingen die ik erg fijn vond aan de G1S wilde ik uiteraard weer hebben op mijn nieuwe laptop. Zo was er een 1680x1050 glans scherm aanwezig, een niet standaard uiterlijk en snelle onderdelen. En een game spelen moest natuurlijk ook kunnen.

Dus werd de zoektocht gestart naar een laptop die aan deze eisen voldeed. En eigenlijk kom je dan al snel terecht bij de gamelaptops. De merken waar ik uit wilde kiezen waren: Asus, MSI, Alienware en de custom laptops van o.a. BTO. Ook wilde ik dit keer een 17.3 inch model en het belangrijkste een SandyBridge CPU.

Om maar met de laatste groep te beginnen: deze viel als eerste af. Het uiterlijk sprak me niet echt aan en ik durfde het niet echt aan om bij een voor mij onbekende firma te bestellen. Toen kwam Alienware, prima laptops met veel goede reviews. Alleen was ik al gelijk bang dat de Aliens mij snel gingen vervelen, maargoed ze waren wel erg snel. Daar stopte ook gelijk het goede nieuws, want die prijs die ze vragen kon ik mijzelf niet verkopen. Standaard geen Full HD scherm en dan al een prijs die net zo hoog is als de aanschafprijs van een G73SW. De Alienware met alle opties van de G73SW kwam op een dikke 2500 euro. Dan vraag ik me af hoeveel geld je voor de merknaam neer mag leggen. Helaas vond ik bij MSI ook geen geschikte laptop, mede door het ontbreken van een SB CPU.

En uiteindelijk, je voelt hem al aankomen toch weer voor een G serie Asus gekozen. De G73 was er al een tijd maar zonder SB CPU, met de komst van de SW versie was voor mij eigenlijk de keuze gemaakt.

Ervaring.

Uitpakken.......

Na toch nog een tijd gewacht te hebben voordat hij dan toch eindelijk op voorraad was, stond hij dan eindelijk in de webshops op voorraad. Gelijk besteld en een paar dagen later was hij eindelijk in huis.

Ik maakte de doos snel open, welke opvallend klein was omdat ik op internet de unbox video's al had gezien. Al snel kwam ik achter de rede, de tas en de muis die je er in Amerika bij krijgt word in ons land niet geleverd. Ik heb hiervoor Asus nog gebeld en mijn vermoeden werd bevestigd. Opzich jammer ware het niet dat ik vanaf mijn geboorte al linkshandig ben en dus weinig heb aan een rechtsgevormde gamemuis. Dat de tas ontbrak vond ik dan wel weer jammer, toch een extra stukje bescherming tijdens het eventuele vervoer.

In de doos zitten verder de standaard dingen die je mag verwachten. Een doosje met de adapter.... En toen schrok ik wel even. Om maar even met New Kids taal te praten: wat een knoepert!. Hij is gelukkig niet heel zwaar, maargoed het ding levert dan ook 150W. Daarna kom je bij de gebruiksaanwijzing terecht en een doekje voor het beeldscherm. Ook vind je in dat vakje de driverdisk. Zoals bij veel laptops ontbreken de restoredvds. Uiteraard zit de accu erin, en als laatste kan je dan de laptop uit de doos pakken.

Uiterlijk.

Natuurlijk eerst de laptop eens goed bekeken. Wat natuurlijk het eerste opviel is de grote, die me heel erg meeviel. Hij is een stukje groter als me oude 15.6 incher maar hij doet niet lomp en zwaar aan.
De bovenkant van de laptop is verpakt in een soort kunststof rubber achtig laagje. Het is vrijwel vingerafdruk bestendig en voelt kwalitatief goed aan. Aan de achterkant vallen de 2 uitlaten op deze zijn voorzien van zwart gaas. Ik vind het persoonlijk erg mooi en later zal ook blijken dat deze er niet voor niets zitten. Als de de laptop opendoet zie je een nieuw type toetsenbord van het chiclet type. Deze is voorzien van witte lampjes achter de toetsen. Boven het toetsenbord bevinden zich de twee van de drie luidsprekers. Degene die het lampje onder het scherm zo mooi vonden bij het JH of JW model moet ik nu teleurstellen, deze dit niet op de SW versie. Onder het toetsenbord zit uiteraard het touchpad. Deze is behoorlijk groot en kan overweg met de nodige zoom pinch functies. De twee knoppen zijn in tegenstelling tot de JH en JW versies nu gescheiden. Wat er fijn is, is de palmrest. Deze is voorzien van een zacht rubber laagje, en is erg comfortabel. In de rechterhoek zit je powerbutton, en in de linkerbovenhoek vind je nog 3, wederom blauw verlichte knopjes. Een knop is ervoor om alle verlichting uit te schakelen ( dwz toetsenbord en de drie knopjes linksboven ) De tweede knop is voor de verschillende standen van de laptop, van batterysaving tot high performance. De laatste knop is een vivid knop. Hiermee stel de kleur temperatuur in. Uiteraard zit er een webcam boven het beeldscherm.

Vervolgens een rondje gelopen om de laptop. Aan de voorkant zitten alleen de bekende status lampjes. Van links naar rechts: power ( blauw ), accu (rood ) HDD (blauw) en wifi ( blauw ).

Aansluitingen.

Gaan we verder naar de linkerzijkant, zien we een 3.5mm mic en koptelefoon aansluiting. Deze is vrijwel zeker ook te gebruiken voor een optisch signaal. De Blu-ray speler en tevens dvd brander word ook standaard meegeleverd. Verder nog een USB2.0 poort en een LAN poort.

De achterkant bevat een kensingtonslot gaatje en een afgedekte antenne poort. Voor zover ik weer zijn er geen versies met een ingebouwde tv tuner. Misschien dat dit ook voor de Amerikaanse markt is.

Aan de rechterkant vind je een SDcardreader, de stroomaansluiting, VGA, HDMI-uit, nog een USB2.0 aansluiting en als laatste ook een USB3.0 aansluiting. Helaas ben ik nog niet in het bezit van een USBstick of HDD met USB3.0, dus kan deze niet testen.

Als laatste de onderkant, deze is voorzien van een klep om bij het geheugen ( 2 bankjes, de andere 2 zitten onder het toetsenbord ) te komen. Ook vind je daar de derde luidspreker, dit is er een voor de lage tonen, wat ook vermeld word met het woord subwoofer.

Accu erin in gaaaaan....

De laptop begint met de standaard vragen van gebruikersnaam en wachtwoord. Als dit voltooid is kan je verder. Wil je net beginnen met het ontdekken van je nieuwe laptop, word je vriendelijk verzocht de restoredvd's te maken. Helaas duurt dit een dik uur en kost je ook vijf! dvd's.

Wat het meest opvalt in het begin is het beeldscherm, in een woord: prachtig. Gelijk een Blu-ray gepakt en afgespeeld. Ik koos hierbij voor een animatiefilm, Tangled. Hierin kan je de kleuren echt goed zien en zie je gelijk waarom je oude laptop geen LED scherm heeft en deze wel. Je kunt de helderheid echt zeer hoog zetten. Bij een film is dat leuk maar gelukkig kan je hem bij Office gebruik dimmen.

Daarna COD MW2 gestart en de settings omhoog gegooid. Zoals verwacht kan de laptop dit prima aan. Het loopt gewoon soepel.

Het verlichte toetsenbord typt prima en heeft vrijwel geen flex. Wel iets meer als mijn oude G1S welke echt totaal niet meeveerde tijdens het typen. Het geluid is voor een laptop vrij goed. Alleen het laag is nog steeds niet laag en luid genoeg ondanks dat er een subwoofer in zit. Ik gebruik de laptop dan ook in combinatie met een Logitech N700 Lapdesk. Welke een duidelijk beter geluid levert dan elke laptop.

Wat verder opvalt is dat het scharnier van het scherm niet helemaal op de rand zit. Ik vind dit zelf erg mooi. Dit is ook gedaan om de koeling achter wat meer ruimte te geven en de laptop 5% te hellen. Dit is voor het typen erg prettig.

De laptop is erg! stil en koel. Het oppervlak blijft gewoon koel op elke plek. Achter bij de uitlaten komt er warme lucht uit die van onderaf aangezogen word. Een uitlaat is voor de CPU en de andere voor de GPU. Zelfs met het spelen van games is de laptop erg stil.

Voorlopige conclusie.

Voorlopig laat ik het hier even bij aangezien ik mensen van het forum een snelle gebruikerservaring wilde geven. Ik wil ze alvast wat te lezen geven, de review zal uiteraard aangevuld worden met benchmarks etc.

Ik ben erg blij met de laptop. De kwaliteit van de behuizing, het schitterende beeldscherm, en natuurlijk de snelle SB CPU en de 460 van nvidia zijn daar debet aan. Kortom zoek je een game laptop zoek dan niet verder. De G73SW bied je het meeste waar voor je geld. Je krijgt er een prima laptop voor terug.

• Logitech Lapdesk N700
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Asus G73SW-TZ083V?

Ja dit is de nieuwe B3, als je het na wil laten kijken in de winkel kan je vragen of ze op de doos kijken. Daar staat een sticker op met New Revision Certified Design. Deze sticker zit ook op de laptop zelf. Ik geloof dat vrijwel alle winkels die hem nu hebben de B3 versie in huis hebben. De mijne komt iig bij Redcoon vandaan.
Update 14-06-2011.

Nadat ik toch wel nieuwsgierig geworden was voor het feit dat volgens alle gegevens het HM65 Express chipset s-ata 3 ( 6 Gb ) zou ondersteunen wilde ik dit toch wel eens in de praktijk gaan testen en dus vandaag de OCZ Vertex 2 120 GB vervangen door een OCZ Vertex 3 120 GB ( s-ata 3, 6 Gb ). Het klopt dus inderdaad volgens de gegevens dat het HM65 Express chipset een 6 Gb controller aan boord heeft en de resultaten mogen er zeer zeker zijn. Met andere woorden is deze laptop dus prima geschikt voor de nieuwe serie s-ata 3 ( 6 Gb ) SSD's waardoor de performance op sommige punten zich zelfs verdubbeld.

Ik heb 2 screenshots van HD Tune erbij gevoegd en er zullen nog screenshots van Atto volgen echter deze had ik nog niet direct voorhanden.

dus ja dat doen ze :) ik ga voor de Asus N73SV-V1G-TZ462V 999,- mooie prijs voor die specs. dan een vertex 3 120gb er in en blazen maar.

btw dit is de link na de review productreview: Asus N73SV-V1G-TZ462V review door Roel1966

greetz maurice
Je zet mobiliteit/accuduur op gemiddeld (3 sterren) is dat alleen vanwege de grote adapter en de geschatte 4 kilo gewicht (met adapter erbij) of zijn hier meer redenen voor?

Waar ik benieuwd naar ben is ook hoe hij in de praktijk om gaat met de accu. Hoeveel uur (of moeten we hier van minuten spreken??) doet hij mee bij gemiddeld gebruik, zoals internetten, filmpje kijken op 1080 (blu ray) en gamen (niet noodzakelijk de zwaarste game, gewoon wat gemiddelds)
Nou een 17 inch model is gewoon niet zo mobiel. Daar zijn genoeg andere laptops voor die daar beter geschikt voor zijn. Op dit moment zit ik een beetje te internetten msnen en met het scherm wat minder fel ( volgens mij is dat de grootste stroomvreter ) staat de teller op zon 3.15 uur te gaan. Binnenkort zal ik nog de bekende batteryeater test uitvoeren om hem te testen.
Die battery-eater test is niet zo heel boeiend imho, het zegt niets over een realistische duur van de accu. Test het liever in een paar situaties zoals je het ding in 't echt gebruikt (dus tijdens internettn, filmpje kijken, officewerk etc). Dat is vele malen interessanter om te weten.
sorry even een snelle vraag is de g73 die jij hebt een b3 versie,
en zo ja waar heb je deze besteld?

bij voorbaat dank!

Redcoon benadrukt op haar website dat de laptop met de ROG muis en rugtas geleverd wordt. Stond dit ook reeds op de site toen je de laptop bestelde?

Zo'ja heb je nog nagevraagd bij Redcoon waarom ze het niet erbij leveren?

Ik ga er vanuit dat je dan wel enige compensatie hebt gekregen. Een goede gamingmuis kost rond de 70 euro en de tas is ook niet voordelig.
Bedankt! Ik had dit niet zien staan. Volgens Asus zelf ( gecheckt dmv het serienummer word er geen muis en rugtas meegeleverd ) maar het staat er inderdaad duidelijk. Morgen gelijk mailen... Laat het hier wel weten.
@XLR8Carbon Zojuist contact gehad met Redcoon en de tas en muis horen er toch bij te zitten. :) Ze nemen nu contact op met de productmanagers om te kijken waar die dan zijn ( in de doos zelf is geen plek ). Daarna word ik gemaild. iig bedankt _/-\o_
@Remco,

Al iets gehoord van Redcoon?
Heey

Ik ga denk ik wel voor deze laptop door jou review. maar een ding... Is dit draagbaar ? ik moet er mee met de trein en alles er op en eraan. of moet ik voor de 15"inch gaan of is dit nagegnoeg geen verschil.

[Reactie gewijzigd door XLR8Rcarbon op 17 april 2011 13:13]

Ja de muis en tas horen erbij, ze hebben contact opgeleverd met Asus voor een nalevering. Ze hadden alleen geen leverdatum. Dus ben benieuwd.

Als je er elke dag mee moet slepen zou ik niet voor dit soort laptop gaan denk ik, daar zijn andere laptops beter voor geschikt.
Hallo Remco ,

Weet jij toevallig of deze laptop sata3/6gbps aansluitingen voor de harde schijven gebruikt ?
Wil deze laptop namelijk aanschaffen en eventueel een ssd erin zetten.
Bedankt voor je antwoord.

Groet

Stephan
Nee, dat weet ik niet en heb ook geen vertex 3 oid om te testen of hij idd de 6gbps snelheiden haalt.