Specificaties Rad. HD6950 (800MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R6950-2PM2D2GD5 Review

MiBe 23 maart 2011, laatste update op 25 maart 2011, 2.804 views

MSI R6950-2PM2D2GD5

Pluspunten

• Snel
  • Goedkoop (179,90)
  • Gemakkelijk naar HD6970 2GB te flashen

Minpunten

• Geluidsproductie
  • Hoge temperatuur
  • Lengte (27,5cm)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Omdat ik mijn computer nog al eens meesleep naar een lanparty heb ik er een tijdje terug voor gekozen een micro ATX in plaats van full ATX. Bijkomend nadeel daarvan is dat je maar 4 uitbreidingssloten tot je beschikking hebt. Gezien ik 2x een Sapphire HD5770 1GB kaart in Crossfire had staan waren deze bij mij dus allemaal bezet. Om ruimte te creëren heb ik ervoor gekozen een nieuwe (enkele) videokaart te kopen. Mijn enige echte eis was dat ik er in prestatie niet op achteruit zou gaan.

Na wat surfen voor onderdelen voor mijn homeserver kwam ik op Alternate plotseling een MSI HD6950 2GB videokaart tegen voor ¤179,90. De prijs van deze kaarten ligt normaal boven de ¤200,- dus dat leek mij een mooie aanbieding. Na het doorlezen van wat reviews was ik over de streep en heb hem dus besteld. Een paar dagen later kwam er een enorme doos aan waarbij mijn huisgenoten eerder dachten dat ik een televisie besteld had dan een videokaart.

Een enorme doos van de videokaart in een nog grotere doos van Alternate.

Uiteraard direct opengemaakt en dat zag er zo uit.

De featureset, bestaande uit:
-2x Molex -> 6-pin PCI-E
-3DMark11 voucher
-Quick guide
-Uitgebreide gebruiksaanwijzing

De videokaart van de voorkant.

De videokaart van de achterkant.

De videokaart van de zijkant, hier zien we de volgende aansluitingen:
-2x DVI
-2x Mini-DP
-1x HDMI 1.4

De videokaart van de bovenkant, met 2x 6-pins PCI-E stroomaansluiting.

De kaart is erg lang, 27,5cm om precies te zijn. Heb er ter vergelijking even een Sapphire HD5770 1GB en Sapphire HD3850 512MB onder gelegd.

Gelijk maar even een benchsetupje opgezet om hem straks het vuur eens goed aan de schenen te werpen. De opstelling bestaat uit de volgende onderdelen:
-Intel Core i3 530 (2,93GHz, dualcore)
-Gigabyte P55M-UD4
-2x 2GB OCZ Reaper 1333MHz CL6
-Antec NeoHE 550
-Seagate Barracuda 160GB S-ATA
-Samsung SyncMaster 245B Plus (1920x1200)
En ter vergelijking: -2x Sapphire HD5770 1GB

Hij is er klaar voor.

Het vergelijkingsmateriaal, een Sapphire HD5770 1GB.

En uiteraard in Crossfire, om een beetje tegenstand te bieden.

HD6970 2GB voor ¤179,90?
Je leest het goed, er staat HD6970 2GB i.p.v. HD6950 2GB. Deze blijk je namelijk eenvoudig te kunnen flashen met een HD6970 2GB BIOS. Gezien ik altijd een drang heb tot het opvoeren van hardware kon ik het hier ook weer niet laten. Met behulp van deze tutorial van Techpowerup heb ik een Sapphire HD6970 2GB BIOS in mijn MSI 6950 2GB geflasht. En guess what, het werkt probleemloos.

Ook in GPU-Z is het verschil zichtbaar.

Benchmarks
Alle benchmarks zijn op identieke setup uitgevoerd met de meest recente drivers. Ik heb alle benchmarks 4 keer uitgevoerd. Een keer met een enkele HD5770 1GB, een keer met twee HD5770 1GB kaarten in Crossfire, een keer met een stock HD6950 2GB en een keer met een HD6950 2GB met HD6970 2GB BIOS (= HD6950 2GB OC). Verder heb ik ervoor gekozen steeds op 3 verschillende resoluties te testen. Laag, normaal en hoog (hoewel hoog tegenwoordig eerder normaal is). Helaas heb ik geen Eyefinity opstelling dus nog hoger heb ik niet kunnen testen. Al is mijn scherm 1920x1200 heb ik ervoor gekozen voor 1920x1080 omdat dat tegenwoordig wat meer gangbaar is.

3DMark11
Voor 3DMark11 heb ik de standaard instellingen aangehouden en ze in de 3 verschillende resoluties getest. Entry (1024x600), Performance (1280x720) en Extreme (1920x1080).

De HD5770 1GB Crossfire-opstelling blijkt sneller dan ik verwacht had. In 3DMark11 zijn deze op iedere resolutie een fractie sneller dan een HD6950 2GB op stock snelheden. De overgeklokte HD6950 2GB is op haar beurt nog weer iets sneller.

Unigine Heaven
Ook deze benchmark heb ik uitgevoerd in standaard instellingen. Enkel de resolutie is aangepast.

De uitkomst is hier anders dan ik verwacht had. Op de lagere resoluties is de HD6950 2GB sneller dan de twee HD5770 1GB kaarten terwijl het op 1920x1080 omgekeerd is. Omdat een hogere resolutie meer geheugen vergt dan een lage had ik gedacht dat de HD6950 2GB in het voordeel zou zijn, dit omdat de HD5770 Crossfire-opstelling nog steeds maar 1GB geheugen tot haar beschikking heeft.

Dirt 2
Omdat benchmarks niet altijd alles zeggen test ik de kaartjes ook in een game (waar ze voor bedoeld zijn). Ik heb hierbij gekozen voor Dirt 2 omdat het DX11 ondersteunt en een ingebouwde benchmarkmodus heeft. De settings staan steeds maximaal ingesteld (= Preset Ultra) en alleen de resolutie is steeds veranderd.

Ook hier een redelijk opvallende uitkomst. Op de resolutie van 800x600 lopen ze allemaal tegen een FPS-barrière (waarschijnlijk gewoon het maximum in het spel) van zo'n 60 FPS op de Crossfire-opstelling van de twee HD5770 1GB kaarten na. Ik heb de benchmarks meerdere malen uitgevoerd om te kijken of het echt wel klopte maar ik kom steeds tot dezelfde resultaten. Om de een of andere duistere reden heeft Crossfire hier eerder een negatief effect op de score dan omgekeerd. Ook op 1280x720 lijkt de tweede kaart tegen te werken en zijn ze wederom ruim het langzaamst. Pas op de hoge resolutie van 1920x1080 lijkt Crossfire haar vruchten af te werpen, hier zijn ze duidelijk sneller dan de enkele kaart. Ze moeten echter nog steeds hun meerdere in de HD6950 2GB erkennen.

Temperatuur
Uiteraard heb ik ook even gekeken hoe het nu met de warmteontwikkeling van deze kaart zit. Dit heb ik gedaan door de kaarten te stressen met Furmark. Ik kwam hiermee tot de volgende resultaten.

De HD6950 2GB wordt beduidend warmer dan de HD5770 1GB. Al moet hier wel bij opgemerkt worden dat het bij de tweede om een Sapphire model met aftermarket koeler gaat. Het verschil tussen een stock HD6950 2GB en eentje met een HD6970 2GB BIOS is echter te verwaarlozen, de tweede wordt maar een fractie warmer.

Geluidsproductie
Helaas heb ik geen professionele apparatuur waarmee ik kan testen hoeveel geluid de kaart nu precies produceert. Echt stil kan ik hem niet noemen, hij maakt ook duidelijk meer lawaai dan de HD5770 1GB, zelfs wanneer daar 2 van in Crossfire staan. Mocht je dit echt storend vinden is het dus misschien slim om te kijken naar een model met aftermarket koeler, al zijn die op dit moment een stuk duurder.

Al met al ben ik heel tevreden met mijn nieuwe aankoop. Ik heb de prestaties van een HD6970 2GB voor 179,90 in huis gehaald en ga er niet op achteruit ten opzichte van mijn HD5770 1GB Crossfire opstelling. De kaart presteert op alle resoluties heel behoorlijk en laat zich gemakkelijk stabiel flashen. De enige directe minpuntjes die ik kon vinden waren de lengte en geluidsproductie van de kaart. Ook is de temperatuur en tikkeltje aan de hoge kant.

• Intel Core i3 530
  • Gigabyte P55M-UD4
  • 2x 2GB OCZ Reaper 1333MHz CL6
  • Antec NeoHE 550
  • Seagate Barracuda 160GB S-ATA
  • Samsung SyncMaster 245B Plus
  • 2x Sapphire Radeon HD5770 1GB
  • Windows 7

Heb jij ook een MSI R6950-2PM2D2GD5?

Heb je bij Dirt 2 niet toevallig Vsync aan staan? Wel heel apart namelijk dat ie ze bij 60Hz afkapt, wat toevallig de refresh rate van je monitor is;)
Hoe veel herrie maakt de kaart trouwens idle?

[Reactie gewijzigd door Bastard op 23 maart 2011 15:19]

Nope die had ik uitstaan. Dacht aan hetzelfde gezien ik inderdaad een 60Hz monitor gebruik. Idle maakt de kaart niet heel veel herrie maar is wel degelijk hoorbaar.
Volgens mij zorgt een dergelijk lage resolutie gewoon voor een cpu bottleneck: de processor is gewoon niet krachtig genoeg om genoeg data aan de videokaarten door te sturen.
Intressante review, 5 sterren :). Heb je Bad Company 2 ook liggen? Zo ja, zou je deze kunnen benchen? Ik heb op dit moment 1 5770, en vraag me af wat verstandiger is, een 2e bijkopen of de 6950 aanschaffen :).
Dankje :)
Bad Company 2 heb ik helaas niet liggen, sorry :(
Battlefield BC2 speel ik op een resolutie van 3600X1600, alles op HIGH , met circa 40 FPS gemiddeld.

Specs..
MSI R6950 2 GB flashed naaar HD 6970 @950/1450
i7 920 @ 3,8 Ghz
6 GB @ 1600 mhz C9
Is de CPU geen bottleneck? Zou leuk zijn als je de CPU zou overclocken om te kijken hoeveel winst je hiermee zou behalen.
Heb normaal een i5 750, deze ga ik echter op korte termijn upgraden naar Sandy Bridge. Mocht ik dan iets aan de benchmark toe willen voegen heb ik geen gelijkwaardige bench CPU meer, vandaar de keuze voor de i3 :P
Ik heb exact dezelfde kaart besteld, zag zojuist dat prijs al weer was gestegen naar € 199,90.
Verwachtte wel dat de shop een aantal van deze leuke kaarten zou kunnen verkopen, dus snel een ordertje geplaatst.

Vond de grote omdoos niet echt een probleem, verzendkosten worden er niet hoger door.
Handige verhuisdoos dacht ik...

Lengte is inderdaad kolossaal, geplaatst in een Corsair 700D goed te doen, maar de nieuwe graka's blijven me verbazen met hun lengte.

Geluidsproductie ben ik wel benieuwd naar, ik heb nu een 5870 XFX met stock koeler.
Zou het vergelijkbaar zijn, meer of juist minder.
Volgens reviews is het verbruik van een HD6950 lager terwijl de prestaties met name bij Tessalation beduidend beter zijn. Lager verbruik is meestal gelijk aan lagere warmte ontwikkeling wat weer kan leiden tot minder geluidsproductie.

Goed om te horen dat het jou al was gelukt om de kaart te flashen met HD6970 bios, dit was ook bijna een no-brainer voor mij om deze aanbieding beet te grijpen.
€179,90 voor een HD6970 (als je de core en mem snelheid nog iets verhoogd).
Prijs - kwaliteit verhouding is ongekend op deze manier.

Ik liep zelfs te twijfelen om er 2 aan te schaffen, voor in CrossFire setup, maar gezien mijn setup maar 1 scherm betreft, en mijn resolutie max 1600x1200 is, eigenlijk niet zinvol is. Het zou dan meer voor de heb/pats factor zijn.
Er komt een keer een tijd dat ik de financiele middelen heb om deze aan te schaffen:
Samsung MD230x6

Nette review. (En snel, gezien maandag j.l. de prijsaanbieding was)
Bedankt voor je reactie :)
Mijn studentenkamer is niet zo groot dus die doos is direct weer naar buiten verplaatst. Ik durf niet te zeggen of hij meer of minder geluid maakt dan een HD5870, heb die zelf nooit gehad. Ik vind de HD6950 echter zeker niet stil, had hem eerlijk gezegd stiller verwacht. Voor 1600x1200 zouden 2 van deze kaarten denk ik inderdaad overkill zijn, voorlopig kun je met ééntje prima toe :)
ey mooie review
ik moet zeggen dat ik verbaast ben over de temperaturen ik ben zelf net de trotse eigenaar van de msi hd6950 oc twin frozr em mij max temp zonder de mhz tevwranderen zijn tot nu toe niet boven de 62 graden geweest zou bijna zeggen dat die stock koeler dan wel heel weinig koelt
Een Twin Frozr is ook een veel betere koeler dan stock, 62c is wel heel netjes trouwens.
Mooie review, even een inzage in de kaart die vele tweakers inmiddels hebben :P Temperaturen vallen mij wel een beetje tegen als je daarbij ook zegt dat het geluidsniveau niet erg laag is.

Volgens mij kwam het PCB-ontwerp redelijk overeen met de HD5870, waarvan ik dus nog een VRM-block heb. Ik zal dan ook even kijken of het makkelijk is om een andere koeler te installeren (in mijn geval dus een MK-13).
MK-13 is een stuk forser dan de stock koeler dus daarmee zullen je temperaturen wel een eind omlaag gaan :)
Als je er een paar leuke fans bijplaatst wel, dan haal je wel lekkere scores :) Mijn MK-13 review komt iig binnen 2 weken op het model van XFX.
misschien leuk om ook nog de prestaties van de kaart met de 6970 bios er in te verwerken.
je hebt het er over dat je het hebt gedaan en dat het werkt, maar het is dan ook leuk om te weten hoe goed het werkt etc.

of is dat de kaart in de tabellen waar "oc" achter staat??
als je de review goed hebt gelezen vind je daar ook het antwoord op je vraag. Ik citeer: "Alle benchmarks zijn op identieke setup uitgevoerd met de meest recente drivers. Ik heb alle benchmarks 4 keer uitgevoerd. Een keer met een enkele HD5770 1GB, een keer met twee HD5770 1GB kaarten in Crossfire, een keer met een stock HD6950 2GB en een keer met een HD6950 2GB met HD6970 2GB BIOS (= HD6950 2GB OC)."
Ik schrok zelf erg van de temperatuur, dus ik had een vraagje: Zou deze lager worden als ik een goeie airflow in mijn case heb? Er zitten nu standaard 2x stock cooler in de case die ik heb besteld voor en achter, het betreft deze. Denk je dat de temperatuur hier lager door zal zijn? Zo niet is het dan slim om er een 200mm fan bij zetten aan de zijkant en boven nog een 140mm? (Dit moet wel noemenswaardige temperatuur verschillen leveren ~10-15 °C)

Verder zeer nette review erg duidelijk en zeer netjes gedaan! TOP.
Dankjewel :)

De temperatuur is inderdaad vrij hoog. Wanneer je verbetert zal je temperatuur ook wat omlaag gaan. De fan aan de zijkant zou ik persoonlijk niet doen gezien je dan een nogal onlogische luchtstroom krijgt waardoor die de andere fans misschien zelfs wel tegen gaat werken. Ook denk ik niet dat de verschillen 10 tot 15 graden zijn, ik denk dat 5 graden verschil wel ongeveer het maximum zal zijn.
Thanks voor deze duidelijke review!

Ikzelf zat er aan te denken om van mijn 5770 crossfire over te gaan naar een enkele 6950, maar als ik deze review zo lees, wacht ik toch maar even. <10fps winst vind ik niet echt de moeite. Vooral niet omdat ik nog op 1440*900 werk. Sterker nog, kan ik beter eerst upgraden naar een groter scherm alvorens over te gaan op een andere videokaart, aangezien je aangeeft dat de 5770's in crossfire het nog behoorlijk doen op hogere resolutie.

Tot slot denk dat cpu de bottleneck is voor sommige benches.. De i3 530 is natuurlijk niet een ultrasnelle cpu.. Zo loop ik tegen hetzelfde probleem aan met mijn x3 720.. :)
Graag gedaan :)

Voor de prestaties hoef je die upgrade inderdaad niet te maken. Deze kaart is zeker niet noemenswaardig sneller dan HD5770 Crossfire, ook niet op hoge resoluties. De enige voordelen zijn dat hij maar 1 slot inneemt en wat zuiniger is. Zoals aangegeven heb ik de i3 alleen even gebruikt omdat mijn i5 750 er binnenkort uitgaat voor een upgrade naar Sandy Bridge.
Persoonlijk denk ik (hoop ik) dat er door toekomstige driver updates de prestaties nog wat zullen verbeteren,

Voordat ik deze kaart had aangeschaft was mijn systeem voorzien van een HD5850 1GB @1045/1220 waarmee ik al een score van 5108 puntjes haalde in 3Dmark11.
Dit was echter met catalyst 10.9.
Momenteel haal ik met de geflashte HD6950 (@950/1450) iets van 5800 puntjes

De huidige catalyst drivers (11.2) zijn ook nog niet helemaal probleemvrij mbt eyefinity en hoop dat de 11.3 driver niet lang op zich laat wachten..

Specs..
920 i7 @ 3,8 Ghz
6 GB @ 1600 Mhz
Van bugs in eyefinity heb ik gelukkig geen last om het simpele feit dat ik er geen gebruik van maak. Prestatiewinst met nieuwe drivers is altijd mooi meegenomen natuurlijk :)