Asus M2N68-AM Review

_-SaVaGe-_ 23 maart 2011, laatste update op 23 maart 2011, 273 views

Asus M2N68-AM

Pluspunten

• Erg goedkoop
  • Goed overclockbaar

Minpunten

• Voorkeur werkgeheugen
  • Sata controller probleem

Layout Score: 3
Ik heb dit moederbord een tijd geleden gebruikt icm. een AMD Athlon II X4 630, en 2 strookjes Kingston HyperX 1GB.

Compatibleheid
Over het algemeen ben ik hier best tevreden over. Wat ik wel heb meegemaakt met dit bordje, was toen ik er 2X2GB Kingston HyperX op wilde zetten dat hij in de post bleef hangen. Blijkbaar werden de 1GB modules wel ondersteund, en de 2GB modules niet. (DDR2 1066)

Overclockbaarheid
Hier ben ik ook zeer tevreden over. Ik had een Athlon II X4 630, die standaard liep op 2,8GHz. DMV. de FSB over te klokken, kwam ik uit eindelijk uit op 3,58GHz voor de CPU. toch niet slecht voor een budget-moederbordje imo...

Prestaties
De Onboard IGP presteert behoorlijk slecht, aangezien het videogeheugen maar op 100MHZ tikt. UT2004 kon ik op 1024X768 op medium spelen.
Deze had ik toen vervangen door een 8800GT, dit in het pci-e slot ging. Toen kon ik het wel op high spelen. Ook UT3 werd toen opeens wel speelbaar.

Modbaarheid
Er valt eigenlijk weinig te modden aan het moederbord. Het enigste wat ik mij zo vlug kan bedenken is een andere heatsink of een fannetje op de chipset zetten. Dit was ik ook van plan, maar dit lukte niet omdat de 8800GT in de weg zat. ze hadden wat mij betreft de chipset ietsjes op mogen schuiven, verder van het pci-express slot af.

Betrouwbaarheid
ik had deze pc in gebruik als gamepc. ik gebruikte de pc iedere dag ongeveer 5 uur, gedurende 2 jaar tijd.

Na het systeem met veel plezier 2 jaar gebruikt te hebben gehad, kreeg ik opeens een enorme degradatie van de sata controller. De leessnelheid van de schijf waar windows op stond was eerst ruim 120MB/s (WDC blue sata 160GB), maar dit was opeens gezakt naar 2,5MB/s.
Als eerste had ik de sata kabel vervangen. hier zat het probleem niet in. Toen had ik de chipsetdrivers ge-updated, hiermee was het ook niet opgelost. Ook een volledige her-installatie had geen effect meer. Het lag ook niet aan de schijf, deze haalde op mijn Aopen AX4SG-UN testbord (sata 150 controller) nog ruim 119,4 mb/s... ik had gehoopt dat het bordje toch wel langer mee zou gaan. Vandaar de negatieve beoordeling over betrouwbaarheid.

Besturingssystemen
Ik heb speciaal om te testen windows 7 erop ge´nstalleerd. Dit werkte prima. Toen heb ik toch maar weer snel Windows XP ge´nstalleerd, aangezien ik niet overweg kan met Windows 7. (jah ik ben ouderwets denk ik :P)

Heb jij ook een Asus M2N68-AM?

Ik heb dit moederbord nu niet meer in mijn bezit, dus kan geen benches meer doen.

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 23 maart 2011 11:47]