Fujitsu P27T-6 IPS Wit Review
De Fujitsu P27T-6 IPS is een zeer hoge kwaliteitsmonitor bedoeld voor fotobewerking en andere kleur-kritieke professionele operaties. Het is niet echt een gamning monitor, omdat IPS panelen, uitstekend in kleur, wat trager zijn dan TN panelen. IP panelen zijn prijzig maar hun kleur en kijkhoekperformance maakt ze gewild in de grafische industrie.
De specificaties van deze monitor zijn uitstekend. Hij ziet er goed uit en de ergonomische afstellingsmogelijkheden zijn erg goed. Het is bijzonder dat hij in portret formaat gebruikt kan worden.
Als top of the line model verwacht je dan ook een bijpassende performance. Die performance is gedeeltelijk afhankelijk van de kwaliteitscontrole in de fabriek en de afstelling aldaar, alsmede de...
Pluspunten
uitstekende technische specificaties en ontwerp, monitor in portetstand te zetten, witte behuizing is stijlvol IPS paneeltechnologie belooft veel goeds
Minpunten
Slechte bouwkwaliteit Geen quality control, dus kleurprestaties een loterij Slechte customer service
Eindoordeel
De specificaties van deze monitor zijn uitstekend. Hij ziet er goed uit en de ergonomische afstellingsmogelijkheden zijn erg goed. Het is bijzonder dat hij in portret formaat gebruikt kan worden.
Als top of the line model verwacht je dan ook een bijpassende performance. Die performance is gedeeltelijk afhankelijk van de kwaliteitscontrole in de fabriek en de afstelling aldaar, alsmede de bouwkwaliteit van de monitor, en , als er iets misgaat, de service van de fabrikant.
Al deze zaken zijn ver beneden peil. Fujitsu, relatief nieuw op de markt voor high performance IPS beeldschermen, blijkt er niets van te begrijpen. Ons exemplaar werd dead on arrival afgeleverd. Nergens uit blijkt dat het appraat zelf maar getest is in de fabriek, laat staan afgesteld. Fujitsu Nederland en Duitsland spraken dit beiden niet tegen. Het scherm rammelde los in de behuizing door slechte fabricagetoleranties.
Dit soort schermen moeten netjes worden afgesteld voordat ze de performance halen die geadverteerd wordt. Dit kan je zelf doen, maar heb je goede en dure apparatuur voor nodig. Daarom is het van belang dat ze 'out of the box' al goede prestraties leveren. in dit geval is dat, door het ontbreken van kwaliteitscontrole en afstelling, een loterij.
Daarnaast boodt Fujitsu Nederland niet aan om het product om te wisselen, zoals gebruikelijk met Dead on Arrival, maar om hem te repareren. Dit betekent dat bij DOA je niet een nieuw product koopt, maar een refurbished versie, die iemand ergens in een zaaltje heeft opgeschroefd en mee gerommeld. Heel onprofessioneel en onelegant van Fujitsu om dit zo op te lossen. Als de customer service het gebrek aan quality control nog zou opvangen was het nog tot daar aan toe. De interactie met Fujitsu was daarnaast gebrekkig en traag, uiteindelijk hebben we nooit meer antwoord gekregen op ons laatste beargumenteerde verzoek voor omwisseling. We hebben het daar maar bij gelaten. Omdat we ook een Dell 2711 op kantoor hebben, die veel robuster is gebouwd, houden we het daar maar bij.
Omdat Fujitsu ons dus geen functionerende monitor heeft willen bezorgen kunnen we weinig zeggen over de beeldkwaliteit.
De monitor hinkt dus op twee poten: enerzijds uitstekende technische specificaties en ontwerp, anderzijds een onbetrouwbare weergave, slechte bouwkwaliteit en gebrek aan service van de fabrikant. Wat ons betreft een combinatie die niet hoort bij een monitor van dit kaliber. Ons ordeel is dan ook: een slecht algemeen resultaat.
Reacties (12)
Dit is geen review van een P27T-6 IPS scherm.
Een product is een dienst. Je koopt een apparaat om beelden op je netvlies te krijgen van een bepaalde kwaliteit. Elke aspect dat daar invloed op heeft is derhalve een producteigenschap. Dat is inclusief de bouwkwaliteit, fabricagetoleranties, afstelling af-fabriek en service als er iets mis gaat.
Het idee dat een professionele monitor 3000 euro moet kosten (ik weet niet wat Litanic in z'n hoofd heeft) zijn verhalen van 10 jaar geleden toen de Eizo's nog als dinosaurussen over de bureau's liepen. De meeste fotografische en grafische professionals werken met IPS schermen van onder de 800 euro, inclusief de Apple monitor reeks.
Het feit dat Fujitsu er ten eerste geen kwaliteitscontrole en ten tweede geen service op nahoud is wel degelijk een reflectie op het product. Bij een precisieapparaat zoals deze is de afstelling af-fabriek en de kwaliteitscontrole net zo belangrijk als het apparaat zelf. Hetzelfde geld voor high-end geluidsapparatuur, bijvoorbeeld.
[Reactie gewijzigd door TomInDelft op 22 juli 2024 18:09]
Als iemand echt geinteresseerd is in een review van de beeldkwaliteit etc, kan ik die nu wel geven. Maar ik zou er nog steeds met een bocht omheen lopen. De controls, OSD is ook best heel onhandig. Als ik tik schud de monitor een beetje want hij is niet heel erg stabiel. Miskoop van de eeuw.
Kleuren lijken prima op eerste gezicht, uniformiteit en dergelijke ook. Als je vaak in schemer of donker werkt: hij kan niet echt donker genoeg, dus je scherm is altijd te fel in de kamer.
Was dat dan mogelijk?
Het product behoort beelden van hoge kwaliteit te leveren. In de review wordt geaddresseerd dat het dus een loterij is of dit wel of niet het geval is. De bouwkwaliteit komt aan de orde, ergonomie, ontwerp en de after sales service van Fujitsu.
[Reactie gewijzigd door TomInDelft op 22 juli 2024 18:09]
Ik weet niet hoe snel je deze monitor ter reparatie aan hebt geboden, maar indien het binnen zeven werkdagen na aankoop was dan is degene die je de monitor heeft aangeboden verplicht hem in te ruilen voor een ander exemplaar. Met Fujitsu zelf heb je dus niets te maken als klant.
In ieder geval vermoed ik dat je je verwachtingen iets teveel in hebt laten spelen op je beoordeling en hoe je de kleuren hebt kunnen beoordelen is mij een raadsel. Mocht je een werkend exemplaar hebben gekregen dan is het fijn om dan een onderbouwing van de kleurenweergave te horen. Sorry als ik het zeg maar ik vind dit niet een productreview waardig, het is meer een shopsurvey van een fabrikant
- Eerst lang wachten op de monitor zelf.
- Monitor komt binnen met een panel dat totaaaal onbruikbaar is gewoon !!
- NOG langer wachten op een vervangende monitor
Zo maken ze het wel heel makkelijk voor Dell
Zelf gekalibreerd met spyderpro 3, alleen brightness van 40% naar 50% gezet en klaar.
Aangesoten via dual dvi op mijn 6990, even Crysis 2 op extreme gezet en gaan met die banaan
"Office" setting i.c.m. sRGB stand en de kleuren zijn zo goed als perfect !!
Erg aangenaam om te zien dat ze ook alles goed kunnen doen bij Fujitsu
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/339375/guy-fawkes.jpg?f=community)
/u/85132/crop699315f3589a3_cropped.png?f=community)
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)