Specificaties 4" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Google Nexus S i9023 Zwart Review

Pelle 31 maart 2011, laatste update op 31 maart 2011, 12.475 views

Google Nexus S i9023 Zwart

Pluspunten

• Snel toestel
  • 16GB ingebouwd geheugen
  • Goed scherm
  • Laatste Android versie

Minpunten

• Bereik is onvoldoende, met name in je broekzak.
  • Voelt een beetje goedkoop, plastic aan.

Woord vooraf
Begin maart 2011 kreeg ik de kans om via Tweakers.net als een van de eersten in Nederland de Samsung Google Nexus S te testen. Ik ben een fervent Android gebruiker en erg blij met mijn HTC Desire. Deze twee weken durende test van de Nexus was dan ook een uitgelezen mogelijkheid om deze telefoons eens goed te vergelijken.
Samen met twee andere Tweakers heb ik mijn bevindingen in die twee weken via Twitter gepubliceerd, getagged met de hashtag #nexusdiary. Op de speciale actiesite lees je er meer over: http://tweakers.net/nexusslaunchcentre

Belangrijk om te weten is dat het toestel dat ik ter beschikking heb gekregen, een pre-production sample is. Het kan zijn dat het model dat uiteindelijk in de winkels komt te liggen op kleine punten verschilt van het apparaat dat ik getest heb.

Mijn referentiekader is zoals gezegd de HTC Desire. Mijn beoordeling hier zal zich dan ook voornamelijk spiegelen aan deze telefoon. Ik zal wellicht minder enthousiast over Android zijn dan iemand die voor het eerst met dit besturingssysteem in aanraking komt, maar dat is dan waarschijnlijk omdat ik het al goed ken en al gewend ben aan (of verwend ben door) alle functionaliteit die Android biedt.

Deze review zal in de eerste plaats de door mij gegeven beoordelingen onderbouwen, en dit aanvullen met de specifieke opdrachten die we meekregen bij het testen van deze telefoon.

Featureset
De Nexus S is een behoorlijk complete smartphone, en bevat alles wat je van een modern toestel zou mogen verwachten. GPS, bewegingssensor, kompas, Wifi (ook 802.11n), een goed scherm van 4'' (480x800) en 3G (hsdpa, hspa). Wat ik mis is met name UMTS bereik, maar daarover later meer. De Nexus S krijgt als eerste telefoon Android 2.3, en dat is n van de voordelen van dit toestel. Vermoedelijk zal het ook vrij snel aan de beurt zijn als er nieuwere versies van Android uitkomen.

Bereik
Het bereik is voor mij direct het pijnpunt van deze telefoon. In dit opzicht lijkt hij last te hebben van een aantal issues. In de eerste plaats verdwijnt het GSM-bereik regelmatig als de telefoon in je broekzak zit. Het heeft mij in de testperiode van twee weken een aantal gemiste gesprekken opgeleverd. Daarnaast vallen 3G- en Wifi ook wel eens uit. Diverse keren werden deze signalen niet weer opgepakt, ook niet als de Nexus S uit de broekzak gehaald werd. De enige mogelijkheid om weer Wifi ontvangst te hebben, was om Wifi uit te zetten en weer aan te zetten. Om 3G terug te krijgen, heb ik het toestel in 2 of 3 situaties opnieuw op moeten starten.

Normaal gesproken (zeg 99% van de tijd) bevind ik me op plaatsen waar fatsoenlijk 3G bereik is (Vodafone netwerk in de Randstad), maar toevallig ben ik in de testperiode 2 weekenden naar wat meer afgelegen plaatsen van Nederland afgereisd, te weten Oost-Groningen en Schouwen-Duiveland (Zeeland). Het 3G bereik (hs(d)pa) was hier vrij slecht, en bij gebrek aan UMTS ondersteuning betekent het dat het gebruik maken van internet via de Nexus S tergend langzaam gaat. De Desire ondersteunt wel UMTS en dat is in zulke situaties weldegelijk te merken.

Update: zie naar aanleiding van enkele vragen ook mijn reactie hieronder.

De belkwaliteit is voldoende. In een enkel geval viel de persoon aan de andere kant van de lijn even weg, maar of dat aan de Nexus S of aan de andere partij ligt is altijd erg moeilijk te bepalen. Ik heb ook niet genoeg telefoongesprekken gevoerd om hier echt iets zinnigs over te zeggen.

Accuduur
Waar ik bij m'n HTC Desire erg moest wennen aan de korte accuduur van een moderne smartphone (iedere nacht aan de lader), schrok ik niet van het verbruik van de Nexus S. Sterker nog, de Nexus S doet pakweg 20% langer op een accu dan de Desire. Het is alleen niet genoeg om er twee dagen achter elkaar gebruik van te maken, dus hij hing bij mij alsnog iedere nacht aan de lader.
Als je gebruik wilt gaan maken van bijvoorbeeld de ingebouwde Google Navigation, dan kan ik aanraden er een car-adapter bij aan te schaffen. Met een beetje autorit trek je je accu al snel leeg namelijk.

Update: Na weer een week terug te zijn bij mijn Desire, kan ik toch wel concluderen dat de accuduur van de Nexus meer dan redelijk is voor een smartphone. Ik waardeer dit nu op 4 sterren (was: 3 sterren). Dit levert de Nexus S nt een algemene beoordeling van 4 ipv 3 sterren op (28 sterren verdeeld over 8 criteria).

Gebruiksgemak
Android is een ontzettend goed mobiel OS, hoewel ik erbij moet vermelden geen uitgebreide ervaring te hebben met iOS, Symbian of BlackBerry OS. Android 2.3 is snel, en biedt ontzettend veel mogelijkheden. En van de grootste voordelen van Android is dat je allerhande widgets op je homescreen kunt plaatsen, en zelfs de complete look & feel aan kunt passen door het installeren van een zgn. launcher.
Echt nodig is het niet; native Android werkt hartstikke prima. Het is hooguit een kwestie van voorkeuren, en dat is dan ook de kracht van het OS.
Er zijn qua gebruiksgemak toch een paar kleine puntjes die ik hier kan noemen, maar die hebben niet met Android te maken. Het eerste is de plek van de power-knop; deze zit aan de rechterkant bovenaan, in plaats van ergens aan de bovenkant van het toestel. Dat went wel, maar is enigszins onlogisch. De meeste telefoons hebben bovenop hun aan/uit-schakelaar, en dat is dan ook waar je hem zou verwachten.
Daarnaast ontbreekt de (optische) trackball die op veel Android-toestellen wel zit. Deze gebruik ik niet heel vaak, maar het gemis ervan kon ik wel duidelijk merken. Met name het verplaatsen van de cursor luistert erg nauw, en ondanks het feit dat ik absoluut geen dikke vingers heb zat ik toch soms te klooien om de cursor naar een bepaalde plek te verplaatsen. In deze situatie is zo'n trackball een uitkomst.
Tot slot heeft het mij bevreemd dat de positie van de home- en search-buttons onderaan het scherm zijn omgedraaid ten opzichte van vrijwel alle andere Android telefoons. Als je niet anders bent gewend is dit geen enkel probleem, maar heb je eerder een andere Android telefoon gehad dan moet je de eerste paar dagen wel even wennen.

Design, bouwkwaliteit en afwerking
Design is wellicht het meest subjectieve aspect van een telefoon. Ik kan er daarom kort over zijn: ik ben er niet weg van. Het is met name de zwarte shiny plastic look (die heel veel Samsung producten kenmerkt) die me een beetje tegenstaat. En van de dingen die het toestel ook zo bijzonder zou maken, is de curve in het scherm. Deze is vrij subtiel, en ik kon er zelf niet echt een voordeel van bedenken, maar een collega wees me erop dat dit waarschijnlijk gedaan is om ervoor te zorgen dat als het toestel onverhoopt op z'n kop op de tafel of grond terecht komt, het scherm de ondergrond niet zal raken en je dus geen krassen krijgt. Hier zit wel wat in moet ik zeggen, maar dit effect heb je natuurlijk alleen als je een volledig vlakke ondergrond hebt. Laat je je Nexus vallen en ligt er toevallig net een steentje op straat, dan ben je alsnog de sjaak ;)

De bouwkwaliteit is redelijk, maar -in mijn beleving- minder dan die van de Desire. De Samsung is iets groter dan de Desire, maar ook iets lichter. Dit leidt gevoelsmatig tot een want minder degelijke "feel". Het toestel klinkt wat hol als je er met je nagels op tikt.
De afwerking is verder gewoon goed, en ik verwacht eigenlijk ook dat het gewoon een degelijk toestel is (ik heb het ding nog niet laten stuiteren, dus echt goed beoordelen kan ik dat nog niet).

Hoewel de afmetingen van de twee toestellen elkaar niet veel ontlopen voelt de Desire kleiner en slanker aan (en dat is in mijn ogen een groot voordeel van een telefoon). Als je ze naast elkaar legt valt het overigens wel mee.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Afgezien van het eerder genoemde issue met het bereik, is het met de stabiliteit en betrouwbaarheid verder redelijk gesteld. Het enige wat ik hier nog over aan kan merken, is tegen het einde van de twee weken het press-and-hold menu op het toetsenbord niet meer werkte. Door op het scherm de knop met de punt ingedrukt te houden, verschijnt er een soort popup waarop je kunt kiezen voor een komma, een streepje, haakjes enz. Deze popup verscheen echter niet meer. Een reboot bracht uitkomst.

De huidige prijs in de Pricewatch (zo'n 450 euro) is in mijn ogen meer dan redelijk. Je krijgt een flink snel toestel (waarvan de browser volgens benchmarks tot 52% sneller is dan die van Apple's laatste iPhone OS, iOS 4.3), met een hoop geheugen voor een hele aardige prijs.

Scherm
Het scherm van de Nexus S is erg goed. Het is groter dan dat van de Desire (4'' vs 3.7'') en heeft een resolutie die hoog genoeg is om een gemiddelde website goed in te kunnen bekijken. Het scherm lijkt te zijn voorzien van een speciale coating, want vette vingers hadden er een stuk minder vat op dan op het scherm van mijn Desire. Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen weet ik niet, maar vette vingers hebben er in ieder geval niet veel vat op.
Het contrast en de helderheid zijn ook prima; ook in fel zonlicht is het scherm nog redelijk te lezen en dat is een flink pluspunt.

Camera
De 5MP camera is redelijk, zolang je 'm in goede lichtomstandigheden gebruikt. In het donker wordt de kwaliteit al snel minder, maar de flitser is voor een telefoon behoorlijk krachtig. De belichting met flitser is ook goed; bij zowel foto's dichtbij als wat verder weg wordt de kracht van de flits vooraf vrij goed ingeschat.

http://dl.dropbox.com/u/2928238/got/nexus-s-sample2-thumb.jpg http://dl.dropbox.com/u/2928238/got/nexus-s-sample1-thumb.jpg

De filmkwaliteit had ik echter beter verwacht; de Nexus S schiet in de hoogste kwaliteit op 720x480 (480i). De meer dan een jaar oudere Desire schiet flink betere video's (1280x720, bijna 3x zoveel pixels dus).

Snelheid
De Nexus S is merkbaar sneller dan de Desire. Of dit komt door Android 2.3 of door een snellere processor of geheugen weet ik niet; dat zou ik pas kunnen zeggen als Android 2.3 voor de Desire beschikbaar is. De opstarttijd van de telefoon is in ieder geval korter (1.5 - 2x zo snel), en ook het installeren van apps gaat sneller. Animaties en UI effecten gaan vloeiend; niks op aan te merken.

Geheugen & opslag
De Nexus S krijgt standaard 512MB werkgeheugen en 16GB opslag mee; vrij veel in vergelijking tot andere telefoons in dezelfde klasse. Dat geheugen is vast en niet uit te breiden (en dus geen SD Micro (HC)), maar dat geeft op zich niet: 16GB zal voor vrijwel iedereen meer dan genoeg zijn om alle incidenteel geschoten vakantieplaatjes, filmpjes en een berg MP3 albums op te bewaren.

Meegeleverde apps
Zowel Google Navigation als Google Maps kende ik al. Het zijn beide zeer bruikbare apps. Ht voordeel van Google Navigation is dat het gratis is. Het kent echter ook een downside: alle kaarten worden via internet binnengehaald. Dat betekent dat je een fatsoenlijke stabiele verbinding moet hebben. Ga je door een gebied zonder 3G dekking dan zie je niet heel veel gebeuren op je scherm. Ook in het buitenland kan het nog wel eens problematisch worden (roaming). Een GPS lock heeft het toestel in ieder geval erg snel, en ondanks dat Google Navigation me op weg naar mijn werk niet langs de meest handige route stuurt (die de gewone desktop variant van Google Maps gek genoeg wel gewoon aangeeft), is het herberekenen van de route een kwestie van een paar seconden.

Gaaf aan de Google Maps app is het tilten en draaien van een kaart, zoals dat in Google Earth ook gaat. Op die manier kun je een kaart in perspectief bekijken, en ook van een andere kant zien als je dat zou willen. Ook in Maps werkt GPS prima; je positie wordt realtime geupdate als je je voortbeweegt.

Voor zowel Navigation als Maps is de sattelite layer een mooie toevoeging die andere route- en kaartsoftware niet heeft. Helemaal leuk is de Google Streetview afbeelding die Navigation toont als je de plek van bestemming hebt bereikt.

Overige punten
Ik heb de HTC Sense interface wel een beetje gemist. Zoals gezegd is de native Android schil al erg goed, maar HTC heeft er gewoon nog iets beters van weten te maken. Gelukkig zijn er in de Android Market een hoop alternatieven voor de standaard Android functionaliteiten te vinden. Launchers, mail-apps, contactmanagers etc. Het meest heb ik de HTC People app en de HTC Flashlight app gemist. Ook de meeschalende tekst op ieder zoomniveau zit niet in de standaard Android browser. Hierin werkt het alleen bij double-tap.

Tot slot: het ingebouwde kompas leek wat van slag. Het beeld op Google Sky Map app, waarmee je kunt zien waar sterren en planeten zich bevinden, was erg shaky. Het zou kunnen dat het kompas en de bewegingssensor niet goed geconfigureerd waren, maar dat heb ik verder niet uitgezocht.

Als je een snel toestel met een hoop geheugen, een goed scherm en de laatste Android versie wilt, dan is de Nexus S een heel goed alternatief. Het toestel is absoluut niet lelijk, maar het moet wel je smaak zijn. Veel nadelen kent het toestel niet, maar als ik er dan toch eentje zou moeten noemen dan is dat het soms wegvallende bereik. Of dit een hardware (Samsung) of software (Android) probleem is zou ik alleen niet weten.

Heb jij ook een Google Nexus S i9023 Zwart?

Om even naar je sterren te kijken:

Featureset: frontfacing camera, gyroscoop, multi-touch display, nfc-reader, duizenden apps etc. en dan toch maar 4*? Wat zou je graag nog meer willen zien dan?

Accuduur: 3*, terwijl in elke test die ik tot nu toe heb gelezen dat de Nexus S met gemak meer dan n dag mee kan met een batterij. Zelfs in de test van Engadget, die toch wel van Apple houden gaven ze toe dat dit een pluspunt van het toestel was.

Bouwkwaliteit: 3*, Hij voelt plastic aan, maar geeft geen moment het idee om te breken. Het is dus wl een heel stevig toestel.

Design: 3* Kunnen we over twisten, maar het toestel is gewoon heel strak afgewerkt.

Al met al vind ik het een beetje een suggestieve review.
Om even naar je sterren te kijken:

Ik geef sowieso niet snel 5*. In het geval van de Nexus S missen er voor mij een paar dingen die me deden besluiten 4* te geven. Bijv. het ontbreken van (optische) trackball, en de matige video-kwaliteit.
Ik kijk niet naar andere reviews, maar naar mijn eigen ervaringen. Zoals gezegd is de accu beter dan bijv. die van de Desire, maar ondanks dat je daar wel aan went, vind ik het nog steeds irritant dat hij iedere dag aan de lader moet. Ik zal eens overwegen of ik er nog een ster bijgeef; misschien moet ik inderdaad wat meer naar andere telefoons in z'n segment kijken.
Bouwkwaliteit is aan de ene kant inderdaad stevigheid. Wat dat betreft zit het volgens mij wel snor. Niet super degelijk, maar ook zeker niet dat het ding aan alle kanten kraakt. Maar er zit ook nog een ander aspect aan, en dat is misschien meer een gevoelskwestie. Voor mij heeft dat bijv. te maken met materiaalgebruik, gewicht vs. grootte, en of het ding 'solid' of hol klinkt als het beetpakt.
Voor wat betreft het eerste aspect zit het wel goed dus, maar op het tweede vlak valt er zeker nog wel flink wat winst te boeken. Sterker nog, het feit dat de Samsung Galaxy S hetzelfde probleem had, gaf voor mij de doorslag om vorig jaar voor de Desire te kiezen.
Ik vind het qua looks een middelmatig toestel. Niet lelijk, maar zeker niet zo mooi dat ik 'm zou willen hebben als 'm zie. Iets dat ik bijv. bij de iPhone 4 en een Sony Ericsson Experia Arc wel heb.
Al met al vind ik het een beetje een suggestieve review.
Want? Wat suggereer ik dan volgens jou? Deze hele review is mijn eerlijke kijk op het toestel. Wat win ik ermee om het ding de hemel in te prijzen als ik over een aantal dingen mijn bedenkingen heb?
Je kunt zeggen wat je wilt over de SGSmaar je kunt hem vaak laten vallen voordat er wat stuk gaat. Probeer dat eens met een iphone4 met zijn metalen rand.

Doordat hij zo licht en beetje flexibel is gaat hij minder snel stuk imo.
3G = UMTS. Dus op het moment dat je 3G of H op je toestel ziet staan heb je UMTS. Staat er G dan heb je GRPS dus het oude GSM netwerk.

[Reactie gewijzigd door matty___ op 23 maart 2011 08:57]

3G staat voor 3rd generation, daaronder vallen:
- UMTS
- HSPA
- HSDPA
- EDGE (pre-3G)
correct, dit is alleen niet hoe android toestellen het aangeven, die geven aan:
G=GPRS
3G=UMTS
H=HS(D)PA
E=Edge (kwam toevallig een test van Vodafone tegen zo rond station Bijlmer Arena)
Misschien moet ik mezelf iets verduidelijken :)
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar als ik bij de specs van de Desire kijk dan zie ik hetvolgende bij connectiviteit:
edge, gprs, hsdpa, hspa, umts
De Nexus S heeft echter:
gprs, hsdpa, hspa
Met mijn boerenverstand beredeneer ik dan dat wanneer de Desire geen beschikking heeft over HSPA of HSDPA, hij terug kan vallen op UMTS, dat sneller is dan GPRS. De Nexus S heeft volgens de specs geen UMTS ondersteuning, zodat je altijd terugvalt op GPRS.

Als ik hier onzin praat, hoor ik het graag, want zoals gezegd heb ik er verder niet veel verstand van ;)
Een van de unique selling points van dit toestel is NFC-ondersteuning... ik zie het helaas nergens genoemd worden in je review?
Ik heb wel gemerkt dat er een NFC reader inzit (toen ik het toestel op mijn portomonnee legde waar mijn OV-chipkaart in zat). Hij herkende het ding toen als een 'unknown huppeldepup chip', maar meer kon ik er niet mee.

Het ontbreekt mij aan kennis over de mogelijkheden van zo'n reader, dus meer dan hij herkende m'n OV chipkaart kan ik er niet van maken ;)
Niet om lullig te doen, maar was het idee van deze review-periode niet het bekijken van alle functies? Misschien had je iets meer ondezoek moeten doen naar alle functies...

Verder wel een goede review, maar ik mis objectiviteit op veel punten. Ik snap dat je zelf de Desire hebt, en dat deze telefoon anders is. Maar het feit dat een telefoon iets anders is dan je gewend was, maakt het nog niet minder goed.

Neem bijvoorbeeld je uitgebreide opmerkingen over de plaats van de aan/uit knop en de back-button. Het feit al dat je die dingen noemt als een negativiteit, terwijl ze simpelweg ANDERS zijn dan je gewend bent, vind ik merkwaardig.

Dat je verder de HTC flashlight app mist... komop, er zijn tientallen flashlight apps in de Market. Het lijkt me dus sterk dat je het miste.
Het hele idee van Stock Android, is dat er geen schil omheen zit wat het langzamer maakt. Alle Launchers, apps en widgets die HTC, Samsung, Motorola en Sony erbij leveren als bloatware kun je ook gewoon zelf naar smaak downloaden in de market. Daarnaast is het juist het fijna van stock-android dat het direct android updates kan ontvangen, waardoor het altijd up-to-date is, en niet afhankelijk is van HTC, Samsung, etc.
Niet om lullig te doen, maar jij weet helemaal niet wat in onze briefing stond :)
Maar dat zeg ik toch ook niet? Ik geef mijn uitgangspunt en vergelijkingsmateriaal aan voordat ik aan de daadwerkelijke review begin. Het feit dat ik al een Desire heb, is waarschijnlijk ook een van de redenen geweest dat ik het toestel mocht testen.
Ik zeg duidelijk "als ik toch een paar kleine puntjes mag noemen". Daaruit blijkt wel dat het voor mij geen struikelpunten zijn (sterker nog, ik zeg dat het wel went). Maar als een toestelfabrikant iets oplost op een manier die niet standaard is, dan wil ik dat wel aanstippen.
Jij mag 'm me aanwijzen; vrijwel alle flashlight apps die ik heb gezien gebruiken het scherm en niet de led flash. Het mee-installeren van een dergelijke app is iets ontzettend simpels, en bepaalt voor mij mede hoe blij ik met zo'n telefoon ben. Geen ramp dat het er niet is, maar als Samsung het heeft over een ongeevenaarde user experience, dan merk ik graag op dat er weldegelijk dingen aan die experience ontbreken.
Ik zeg zelfs dat Android van zichzelf al erg goed is. Het is imho een groot voordeel dat Android zo uitbreidbaar is dat je er ook andere launchers voor kunt downloaden. En als je dat niet wilt, dan doe je dat niet.

[Reactie gewijzigd door Pelle op 23 maart 2011 21:19]

Ik vondt het iig een goede review, gegeven, er zijn betere ...
Maar dit is een duidelijke, review, zoals de gebruiker hem heeft beleefd

Dat hij de NFC niet besproken heeft / getest heef, kan ik mee leven.
Hoevaak kom jij de mogelijkheid al tegen ?
Ik nog nooit !

Zal allicht wel gaan komen, maar zolang het geen dagelijkse bezigheid is, blijft het een kip en ei verhaal, WIE neemt de eerste stap, de telefoon fabrikant in deze, door te implementeren
Nu de maatschappij nog
Goede kritische review! Ik twijfelde erover om deze telefoon aan te schaffen maar de glossy look stond ook mij nogal tegen (ik heb nu een Samsung i8910 HD, die ik overigens qua look mooier vindt dan deze). In samenspraak met de andere minpunten die je noemt (met name het bereik, waar ik al meer klachten over gelezen heb, het schijnt iets te maken te hebben met het feit dat dit toestel ook geschikt is voor de Amerikaanse markt en dus niet is geoptimaliseerd voor onze GSM-frequentie), heb je me overtuigd om ofwel voor een HTC te gaan, ofwel nog even de nieuwste lichting Samsung en Sony Ericsson af te wachten.
Merk er vrij weinig van op mijn galaxy S welke 99% hetzelfde is als de nexus s

Sinds een paar jaar zijn zo goed als alle toestellen quad band. Dus zou het probleem zich veel vaker voor moetendoen.

Ik denk dat het meer met de pre release toestel te maken heeft.
3G en UMTS zijn precies hetzelfde. Verder heb je geprobeerd het te laten repareren, misschien ligt het probleem wel aan jouw toestel?

De probleempjes die je hebt duiden misschien op een kapotte toestel?
Wellicht. Het is zoals gezegd een preproduction sample, dus misschien dat dat er ook nog iets mee te maken heeft.
Het probleem met bereik zal je toestel of provider zijn, ik heb namelijk beter bereik met dit toestel dan mn iphone 3/4. Android lijkt veel efficienter te zijn met data.
Ik vind het een goede review waarvoor mijn dank.
Zelf heb ik een Desire en ga binnen 2 maanden een overstap maken. Ik twijfel enorm tussen de Nexus en de Incredible S. Deze review helpt mij erg in mijn keuze en ik ben ook blij dat je eerlijk en kritisch bent geweest. We hebben hier niets aan verkooppraat en ik vind deze review dan ook verre van suggestief.
Het is idd een erg goede review. Ik zit zelf een beetje in het zelfde straatje.
Ik twijfel ook nog tussen de Nexus, Incredible S en Desire S.. Maar ik neig tog naar HTC..
Goede review, bedankt hiervoor.

Ook erg netjes dat je de review geupdate hebt, de accuduur bijvoorbeeld was voor mij een struikelblok. Nu dit toch een beetje ontkracht is is dit toestel ineens een stuk intressanter geworden voor mij.
Het enige wat mij er van weerhoud om voor dit toestel te gaan is het feit dat het full touch is, ik ben namelijk een qwerty toetsenbord gewend. Wat was jou persoonlijke ervaring met het touchscreen van deze telefoon? Dan bedoel ik met name het typen van smsjes e.d.
Blijft toch jammer van dat vaste geheugen. Ik ben heel benieuwd wat de beweegreden is geweest om de SD-sleuf achterwege te laten.

16GB is voor mij niet genoeg. Naast alle applicaties die soms een eigen databaseje hebben (zoals woordenboeken en taalcursussen) gebruik ik ook WikiDroyd, wat bijna 7GB nodig heeft voor de Nederlandse en Englse Wikipedia-databases, en dan ook nog es offline navigatie van CoPilot, wat ook een paar GB nodig heeft voor kaartmateriaal. Dan nog af en toe een Nandroid-backup 600-700MB en je hebt die 16GB zo volgegooid.

Ik heb dan ook een 32GB-kaartje in m'n Nexus One geschoven :P
ai ik ben niet wakker.