Humax iHDR-5200c Review

Zanthr 17 december 2011, 37.997 views

Humax iHDR-5200c

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik
  • Decoder en recorder in één
  • Mediaplayer (beperkter dan een échte)
  • TV Portal

Minpunten

• Van de 500GB is maar een deel beschikbaar
  • Geen youtube e.d.
  • Niet zelf controle over de mogelijkheden van het apparaat, alleen via Ziggo.

Geluidskwaliteit Score: 4
Bij het aanmelden bij Ziggo kreeg ik een Humax Fox decoder (de zilveren). Deze had een aantal nadelen:
  • Liep vier maal per dag vast.
  • Veel afstandsbedieningen (TV, decoder en HTS).
  • SCART aansluiting
  • Geen aparte aansluiting voor geluid
Omdat ik het uiteindelijk zat was om de decoder vier keer per dag aan en uit te zetten door de stekker er uit te halen (en dit heeft eigenlijk nog vrij lang geduurd: twee jaar) heb ik overwogen om gewoon via het analoge kanaal te gaan kijken. Echte voordelen heeft digitale televisie voor mij eigenlijk niet.

Wensen
Mijn partner en ik wilden wel graag een vervangend apparaat maar die moest aan nogal veel eisen voldoen:
  • Harddiskrecorder
  • Networked mediaplayer (zoals Play-On, etc)
  • Decoder ingebouwd
  • Internet
Een apparaat met alle bovenstaande eisen is er eigenlijk niet. Ik heb overwogen om de Cisco harddiskrecorder van Ziggo te kopen maar daar hoorde ik veel negatieve geluiden over. De Humax iHDR5200c had enkele voordelen zoals een dubbele tuner.

Helaas was de 5200 tijdelijk nergens leverbaar. Toen hij wel leverbaar bleek heb ik hem meteen besteld en een dag later was hij in huis!

Installatie
De doos werd uitgepakt en bevat de volgende zaken:
  • Korte handleiding
  • Kabels (meest interessante: HDMI en ethernet)
  • Afstandsbediening (universeel)
  • Humax iHDR5200c
  • CD met handleiding
Het aansluiten was even puzzelen: De 5200 moest met een TV en een HTS samenwerken. Het geluid gaat direct (nou ja, bijna direct via een switch) naar de HTS terwijl de rest van het beeld naar de TV gaat.

De kaart werd in de decoder geplaatst en na het opzoeken van de instellingen van Ziggo was de installatie een feit.

Gebruik
Harddiskrecorder
Hiervoor had ik dus nog geen harddiskrecorder. Nu kijk ik ook echt weinig televisie maar door het gemak van opname of pause/time-shifiting ben ik dit veel meer gaan doen. Meerdere programma's selecteren in de EPG, lekker laten opnemen en op een rustige avond even op je gemak alles bekijken.

Na het bekijken wis ik de opnames. Dit duurt naar mijn zin iets te lang, maar ik vind het niet echt storend. Eventueel kan dit via de FTP verbinding gedaan worden en dit gaat stukken sneller.
Na de update is het mogelijk om verder te gaan met andere zaken tijdens het verwijderen. Het verwijderen gaat nu ook een stuk sneller. Verbetering dus.

Een fijne functie is het hervatten van het afspelen nadat je eerder al een stukje gekeken hebt. Wellicht is dit standaard bij een harddiskrecorder maar doordat het allemaal zo eenvoudig in elkaar steekt raak je gewend aan het gemak.
Opnames komen onder het kopje Video terecht. Als je de 5200 in standby zet, gaan geplande opnames natuurlijk gewoon door.

Het zappen gaat niet supersnel maar ondervind ik niet als hinderlijk. Het geluid is wel meteen te horen maar het beeld laat een seconde op zich wachten.
De Humax start sneller op als hij al bezig is met een opname. Logisch, want hij staat eigenlijk aan natuurlijk.

Networked media player
Sommige bestanden worden niet goed ondersteund. Als ik wat meer uitgeprobeerd heb kom ik hier op terug. Via FTP zijn bestanden goed te verwijderen of toe te voegen. Het installeren van de 5200 in het network is echt eenvoudig: Aansluiten en selecteren dat hij via DHCP een IP krijgt. Wat heb ik overigens lang gezocht naar het wachtwoord voor de FTP. Gelukkig stond er maar 100 keer in de handleiding dat dit 0000 is...
Ook is het jammer dat DLNA echt heel schimmig werkt. Mijn WD MyBook Live heeft DLNA ondersteuning maar ze communiceren niet echt met elkaar. Het afspelen van materiaal van deze harddisk werkt wel. Ondertitels heb ik nog niet werkend gekregen.

Decoder ingebouwd
Het beeld van de 5200 is echt veel mooier dan dat van de voorganger. Vooral de zenders in HD zijn natuurlijk erg mooi. Mijn televisie is HD-Ready wat dus niet het onderste uit de kan haalt. Ideaal is het dat dit weer een apparaatje scheelt! Mijn televisie heeft geen CI+ slot maar doordat de afstandsbediening de belangrijkste taken: TV aanzetten en HTS aanzetten, over kan nemen, gebruiken we nog maar één afstandsbediening.

Internet
Op Internet had ik overal al gelezen dat de internetfunctionaliteit nog niet werkend was. Ik verwacht gewoon wel dat er ooit een update komt... maar wanneer?
Ik wil gewoon wat youtubefilmpjes, uitzendinggemist-achtige zaken bekijken. Het lijkt mij dat Humax dit gewoon in een update kan brengen, Duitse demo's van andere Humax apparaten kunnen dit ook al!
Vooralsnog is de update er nog steeds niet!

Met de nieuwe update is het TV Portal werkend. Er zijn een aantal zgn. apps en belangrijker: Uitzendinggemist van alle zenders beschikbaar!
Daarnaast biedt Ziggo Video On Demand maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Dit wordt afgerekend via het Ziggo abonnement.

Display
Ik schrok erg toen ik het lcd-display zag toen de 5200 aanging. Daar ben ik op teruggekomen: Wat handig om even te kunnen zien op welke radiozender de 5200 staat! De TV hoeft dan in ieder geavl niet aan.

USB
De USB poorten heb ik nog niet gebruikt. De FTP verbinding gebruik ik tot nu toe voor het plaatsen van bestanden.

Nadelen
Niet de hele 500GB van de harde schijf is te gebruiken, maar slechts 350-400GB. Dit is jammer. Er wordt mee geadverteerd, maar in de handleiding zeggen ze vervolgens dat er een deel gereserveerd is voor Time-shifting en MP3's. Dat wil ik zelf graag uitmaken!
De beloofde Internet Portal komt maar niet. Ik gok dat die ook nooit meer gaat komen eigenlijk. Dat is heel jammer en vooral een neppigheid.

Voordelen
Ontzettend eenvoudig in gebruik
Snel (opnemen, afspelen, pauzeren)
Heel-veel-in-één!
TV Portal is werkend via Ziggo en biedt absoluut meerwaarde!

Later breid ik deze review meer uit - Feedback welkom!

Reviews die ik van tevoren bekeken heb:

Heb jij ook een Humax iHDR-5200c?

Meer advertenties

wellicht een kleinigheidje: is het mogelijk opgenomen programma's via FTP te verplaatsten?

zo ja: in welk formaat worden deze opgeslagen?
Ja, je kunt ze op de speler zelf en over het netwerk naar je computers verplaatsen. Hij hanteert dan een bepaald avi formaat. VLC kan dit in mijn geval openen.
Weet je dat formaat zeker?
Mijn 5050c neemt alles op in TS + twee hulpbestanden. Je kunt die TS bestanden naar je computer kopiëren, waar VLC ze probleemloos opent. Ik trim ze zelf met een gratis variant van SmartCutter als ik ze wil bewaren, want ik bouw altijd uitlooptijd in als ik opneem. De Nederlandse en Belgische zenders nemen het helaas niet zo nauw met begin- en eindtijden.
het is inderdaad TS en twee extra bestanden.
Hierbij nog een reactie op jou negatieve eigenschappen

Mooi bij de 5200c is het feit dat ook opnamen op de externe harddisk kunnen worden gemaakt waardoor de opname capaciteit aanzienlijk uitgebreid kan worden. Dat was niet mogelijk bij de 5050c.(bron hdtvnieuws)
voor de rest een leuke review
Klopt, erg handig voor in de toekomst, als je de 5200 niet open wilt schroeven. Dank voor je feedback!
Even een aanvulling daarop: tot op heden is het nog niemand gelukt om opnamen te maken op een aangesloten externe harddisk. Het is alleen mogelijk om opnamen te kopiëren naar de externe harddisk. Ik denk dan ook dat HDTV Nieuws dit niet getest heeft, maar gewoon klakkeloos heeft overgenomen uit de specificaties van de Humax website.
Zijn deze dingen hetzelfde hetzelfde als een Dreambox?
Ik denk het wel, maar de Dreambox is denk ik een meer uitgebreid apparaat. Geen idee of die drie programma's tegelijk kunnen opnemen?
Ik heb deze ook, een zwarte. Dit is mijn derde decoder, maar wat opvalt is dat bij alledrie het beeld niet precies in het midden is. Bij alledrie teveel naar rechts :? Ligt niet aan de tv :)
Ik heb dit helemaal niet gemerkt op mijn tv, ga er zo even op letten!
Ben nog erg benieuwd naar je ervaringen met het gebruik als NMT! Begrijp dat hij wel DivX aan kan, maar hoe prettig werkt hij in praktijk?
Het is even uitproberen welke formaten hij wel en niet pakt. De meeste pakt hij wel. Ondertiteling heb ik nog niet aan de praat gekregen. Hij speelt de bestanden goed en zonder horten en stoten af. Heel soms, bij grote bestanden, heeft hij een paar seconden nodig om te starten.
Ondertiteling werkt niet als hij ingebakken is en op de player zelf staat. Echter, vanaf USB stick pakt hij het opeens wel! Wonderlijk en irritant.
De 5200C neem ook alles op ts op.

Ik heb deze ook sinds kort en heb als aanvulling de volgende punten:
Het gebruik van de diashow om foto's te bekijken is verrassend traag.
Elke foto heeft tijd nodig om verwerkt te worden, zelfs als je hem al gezien hebt via de 5200c.

Ik heb de 5200c gekocht om mijn 5000c te vervangen. Ten opzichte van die 5000C is het reageren op de afstandbediening een stuk minder. daar waar ik met de 5000c in de meest onmogelijke hoeken nog van zender kon wisselen moet ik nu met de 5200c echt richten op het apparaat, zonder blokades.

Beeld en geluid van het apparaat zijn zeer goed te noemen. Ten opzichte van de 5000C lukt het de 5200C zelfs bij zenders die HD uitzenden het geluid in dolby digital naar mijn versterker te sturen.
Belangrijk nadeel: Je programmeert een uitzending wel met de gids maar hij slaat de gegevens op als dag/frequentie/tijd met als gevolg dat als de serie afgelopen is hij gewoon doorgaat met opnemen. Of (erger vindt ik), programma verhuist qua tijd dag of zender en dan begrijpt ie daar niets van en blijft gewoon de oude dag-zender-tijd opnemen.

Dat was met mijn vorige HTPC met MCE toch veel beter geregeld. Helaas.

Ander kleinigheidje; sneller afspelen kan alleen zonder geluid. Voor/achteruit skippen gaat met iets van 20-30 seconden per keer, als je niet te snel de knop achter elkaar indrukt.

[Reactie gewijzigd door Judge Ming op 24 november 2011 08:13]

Wat mij opvalt is dat het opneemt de duur van een programma of voetbalwedstrijd. De Samsung die ik had bleef net zolang opnemen todat je op stop drukte. Wissen is idd wat traag, maar de beeldkwaliteit is top.
Ik kan je eerste zin even niet volgen?
DLNA zou toegevoegd worden via een firmware update bij deze decorder.
Is deze update al geweest?
De echte update komt in januari pas. Tot nu toe alleen de uitzending gemist en enkele apps gevonden. Ik heb zelf ook geen DLNA apparaten dus geen idee...